Datorbutiken.com vill ha DINA synpunkter. Hjälp oss bli ditt förstahandsval!

Permalänk

soulis - Det råder viss brist på Intel-CPU nu, finns det något alternativ du kan tänka dig som finns i lager rekommenderar jag det. Ditt chassi stansades förra veckan så en månad känns rimligt med tanke på den långa resan.. Skämt åsido - så är det givetvis inte! Det finns säkert en rimlig förklaring, maila ditt ordernummer till mig så skall jag kolla på detta. Tack!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Fått något tillfälle att titta på min chassieorder?

Fick nu mail om att processorn kommer att dröja minst 21 dagar till

Permalänk

Vi råder tyvärr inte över tillgången på marknaden, och jag beklagar att det dröjer. Jag har ännu inte haft tillfälle att granska din order pga att jag inte är på kontoret denna vecka, men du skall veta att det som kan ha orsakat ett så pass långt framskjutet datum är att någon tidigare planerad leverans försenats och därmed passerat "bäst före"-datum om man säger så - då anser systemet att den leveransen inte är att lita på och räknar ut nytt leveransdatum som om denna leverans inte fanns även om den ändå skulle dyka upp imorgon. Vi vet inte mer än det vi får veta av våra leverantörer, vilket oavkortat ligger till grund för informationen i din order (redan lagd order) och på hemsidan i övrigt (nya ordrar).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT:
Varför finns inte Zerotherm nirvana kvar i sortimentet? Kollar på alla produkter från zerotherm, men hittar den inte.

Permalänk
Medlem

Beställde ett moderkort med processor och grafikkort för ett tag sen..

Moderkortet och grafkikkortet var fyndvara med -F på slutet, då ska det alltså saknas något..

Med moderkortet kom allting med, kablar drivrutiner och manual
men grafikkortet kom i en vit kartong men det stog ju så det är bra..

Förstår fortfarande inte varför m,ooderkortet hade F på slutet..
Aja, Billig frakt och billiga delar. Bättre kan det knappast bli
Datorn i sign gick på 1500kr ;D

Permalänk

ulf5 - Det skall jag kolla upp, tack för påpekandet!

feliQ - Lite "off topic", men kan bara inte låta bli att kommentera.. 1500:- för en hel dator - det är ju bara att gratulera! Att du fick en -F-artikel som såg helt nyskick ut kan ju vara så att kortet reparerats, då vore det inte juste av oss att sälja det som 100% nyskick. Ser du inte skillnad är det alltså bara att gratulera lite extra till en bra affär! Tack för ditt inlägg!

Visa signatur

Permalänk

Jag planerar att köpa processor, minne och grafikkort från datorbutiken. MEN, ni har inte lagt in Phenom 9850 x4 BE på hemsidan så jag kan inte lägga min beställning än. Hoppas ni lägger in den snart så jag inte beställer från någon som har den. Är sugen på att beställa nu då det endast är processorn som jag väntar på.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Avstängd

Jag kan passa på att fråga en sak här istället för att skicka ett mail till datorbutiken:

Kan man betala med ett Visa Electron kort?

Eftersom jag inte är myndig kan jag inte ha ett vanligt Visa kort, utan jag har ett Visa Electron. Jag har beställt från PC City Komponentcenter innan och då har det gått bra att betala med mitt kort. Går det hos er också?

Annars är det mycket smidigt att man kan välja att sätta in pengarna på ert konto direkt från internetbanken, nakdelen är att det tar någon dag innan pengarna registrerats, men det kan ju inte ni hjälpa...

Permalänk

Ralleballe - Jag har meddelat produktansvarig, kommer säkert upp på sidan i början av veckan!

gurra92 - Electron-kort är ganska vanligt och skall givetvis fungera som betalningsmedel på vår sajt. Välkommen med din beställning!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer DB att få in Asus nya ljudkort Xonar DX inom den närmaste tiden?
Kanske till ett bättre pris än TBH som tar 716:- för det.

^^Never mind ^^
Såg att det kommit in i sortimentet nu.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Avbeställde pga återigen uppskjutet datum på chassiet då jag hittade en annan butik som har det i lager. Tackar för hjälpen iaf och återkommer med en order nästa gång jag behöver datorprylar.

Mvh Stefan

Permalänk

ulf5 - Zerotherm nirvana har utgått ur distributörens sortiment pga för dålig efterfrågan.

Ralleballe - https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=HD985ZXA...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte bara koll om någon har koll om det räcker med att via "Mitt Konto" trycka avbeställ för att avbeställa. Eller om nått mer måste göras. Jag avbeställde ca 20 minuter efter jag la min beställning då jag såg att vissa produkter hade en hyffsat lång leveranstid. Så jag bytte ut dem, passade även på att ta lite bättre/dyrare prylar Vill mest veta ifall nått mer göras, det känns ju inte troligt att så är fallet men man vill ju va säker så det inte blir problem för mig eller datorbutiken.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mlw
Ni behöver definitivt göra informationen enklare vad som händer med min beställning.

Exempel:

Orderbekräftelse från datorbutiken.com 15:00
Leveransbekräftelse från datorbutiken.com 14:15 (arbetsdagen efter)
( Din order enligt ovan har nu gått till packning på vårt lager )

Sen 16:50 får jag inget mail, men hemsidan uppdateras med:
Leveransklar - Avvaktar leverans
För mig betyder detta att paketet är packat, och väntar på postbilen. Nu har det (bara ?) gått 24 timmar, och då är det något som inte stämmer om det inte hamnat på bilen om paketet nu är färdigpackat. Samtidigt står det på hemsidan:
Orderinformation:
Varorna du beställt finns nu på vårt lager och kommer att levereras inom kort.

Bättre att det isåfall står tydligare vad som händer som tex.
Varorna skall bli hämtade på lagret -> Varorna väntar på packning -> Samtiga varor är packade och väntar på postbilen.
om du hänger med

Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com

Angående din order är det så att "Leveransklar - Avvaktar leverans" inte betyder att varorna packats, det betyder att de avvaktar leverans (dvs packning och överlämnande till posten) till skillnad från "Levererad" som innebär att ordern packats, adresserats och väntar på en postbil. Den avgörande faktorn här är existens av kollinummer.

Hej db-mannen!
mlw's förslag ovan är bra och det är synd att ni inte implementerat det. Trots att jag loggar in på er sida, kollar min mejl samt söker på forumet, vet jag ändå inte var varorna är, eller - viktigare - när de ligger på mitt uthämtningsställe.
I mitt fall kollar jag på "mitt konto" på er hemsida, och ser då under "Alla levererade ordrar" att ordern är "Levererad". Men klickar jag på den, står det "Leveransklar - Avvaktar leverans". Leveransbekräftelse eller kolli-id har jag inte sett. Jag lade samtidigt en order hos en konkurrent, och jag känner att med den ordern har jag mycket större koll, och vet när jag kan hämta paketet. (Med risk för att vara övertydlig: Ordern är inte att betrakta som sen eller något, det är möjligheten att följa ordern och veta vad som pågår som jag menar är svårt.)
Tänk om ni inte bara kunde bli lika bra i detta avseende som konkurrenterna, utan till och med bli bättre än alla andra: Snabbt ge ett estimat på när paketet finns hos uthämtningsstället. Ni vet hur jag har betalat/ska betala, ni vet er lagerstatus och aktuella personalstyrka, ni vet min adress, och ni vet budets normala rutiner. Skulle det inte gå att skriva rakt ut något i stil med "Med XX% sannolikhet finns paketet på [uthämtningsställets namn] den åååå-mm-dd. Dock senast, med 100% säkerhet, den åååå-mm-dd."? (För ni måste väl kunna ställa lite krav på företaget ni anlitar att transportera från er till uthämtningsstället.)

Citat:

Svar till Bloodfest - denna information finns givetvis i systemet, men [...] Relevansen kring antal faller på att de flesta kunder bara skall ha någon enstaka vara av varje och för den enskilde kunden kan det inte spela stor roll om vi har 2000st på lager eller 7. Du får gärna berätta för mig i vilka sammanhang detta skulle vara viktigt att veta ur ett kundperspektiv, jag är inte sen att ändra mig om jag har fel.

Finns det 1-2 varor i lager av en produkt som jag vet säljer mycket för tillfället, antingen undviker jag att beställa den eftersom de exemplaren kan vara tingade, alternativt beställer kvickt. Häromdagen hade jag tänkt köpa en E2160, som uppgavs vara "I lager för omedelbar leverans". Surfade lite och läste om olika moderkort osv, kom tillbaka någon timme senare och skulle beställa, men då fanns den inte i lager längre. Från kundperspektiv (iaf mitt) kan lagerantal alltså avgöra om jag beställer nu eller ikväll, och även idag eller i övermorgon. Exakt lagerantal är däremot helt ointressant, det räcker med exempelvis "fåtal"-"flera".
Ska jag samtidigt beställa lite prylar från er och en konkurrent med angivet lagerantal, och ni båda har en vara med ungefär samma pris, känns det tryggare att ta den varan från butiken som anger lagerantal; det känns som det finns risk att man blir snuvad om man väljer att ta den från er, tänk om varan är slut när ni börjar plocka min order.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Vila i frid

Efter senaste misstaget db.com gjorde fick jag nu äntligen en hdd istället för det trasiga grafikkortet jag fick från början.
Även fast det blev så, så bestämde jag mig för att köpa en laptop, som jag även den fick idag.
Som dock hade gått ner 500kr sen jag beställde den tills att dom skickade den.
Även fast den fanns i lager.
Antar att det finns någon regel om att det är det den kostar när man lägger ordern som gäller.
Men det känns lite surt att missta 500kr för att frakten tog så lång tid
Att frakten tog så lång tid va iofs inte bara DB.com's fel, utan jag betalade mot faktura till ett företag/förening som sponsrade mig med en laptop.

Va lite halv-ivrig på att se om "Du kommer inte att bli besviken" betöd. (som dbmannen skrev i ett tidigare inlägg.
Tänkte att jag kanske får någon skoj kompensation pga allt strul.
Men icke. Inte änns någe db.com godis?

Men nu har jag iaf min laptop och den fungerar fin fint än så länge.
Blev dock lite besviken på Asus, då dom på sin hemsida visar att man får en ryggsäck med en optisk mus som liknar mx518 på pricken.

Fick en portfölj och en pytteliten mus som jag knappt vågar klicka med då det känns som att den ska gå sönder

Permalänk
Medlem
Citat:

ulf5 - Det skall jag kolla upp, tack för påpekandet!

feliQ - Lite "off topic", men kan bara inte låta bli att kommentera.. 1500:- för en hel dator - det är ju bara att gratulera! Att du fick en -F-artikel som såg helt nyskick ut kan ju vara så att kortet reparerats, då vore det inte juste av oss att sälja det som 100% nyskick. Ser du inte skillnad är det alltså bara att gratulera lite extra till en bra affär! Tack för ditt inlägg!

Jodu, den enda jag har märkt är att det inbyggda ljudkortet inte fungerar..
Men det spelar ingen roll, kostade bara 150kr på Jula..

Funderar på att sälja datorn för nånstans runt 4-5 tusen och köpa ny dator från db.com
Det är väl inget fel med att lura medelsvensson?

Permalänk

[-Pale-] - Priset som gäller vid beställning gäller också vid leverans. Om inköpspriset går ner efter du lagt en order omfattar det ofta inte den vara du beställt utan de som läggs senare, men men..

I mailkonversation dig och mig emellan tyckte jag mig kunna utläsa att du var nöjd med vår hantering av din retur, men att döma av ditt inlägg är det inte riktigt så ändå... Vad säger du om att vi skickar dig en MX518 utan kostnad som den till synes förväntade men uteblivna kompensationen, givetvis åtföljd av en rejäl skvätt db-godis?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Datorbutiken är ju numera tydligen lyhörd så det är kanske rätt firma att ställa frågan till.

Kommer ni att plocka in de senaste superkylarna till Gkort ?
Acceleron är ju prima, men den går ju knappt att få tag på och dessa kylarna är faktiskt ännu bättre.

De jag pratar om är : Xigmatek BattleAxe och Auras Fridge/Jes-988.

http://www.xigmatek.com/product/air-battleaxevd964.php
http://www.auras.com.tw/ppdtView.asp?nid=231

Med tanke på målgruppen här på SweC, så borde DB kunna dessa sälja en del till oss här.

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/xigmatek-aur...
http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/xigmatek-aur...

Tack för ditt svar på min förra fråga, det löste sig.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Bogey - Jag har meddelat produktansvarig, får återkomma med besked i veckan..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter bra.

Att profilera sig med senaste hightec varorna och inte ligga och mögla på 5 år gamla testvinnare (Vilket är som du vet är en evighet i dator sammanhang) är ett bra säljargument, även att vara enda firman som har dessa saker inne, lär generera både nya kunder och merförsäljning när folk är "tvungna" att handla av enda firman som för varan.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

Hej på dej igen DB-mannen..
Ta en kik på http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=822...

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Vila i frid
Citat:

[-Pale-] - Priset som gäller vid beställning gäller också vid leverans. Om inköpspriset går ner efter du lagt en order omfattar det ofta inte den vara du beställt utan de som läggs senare, men men..

I mailkonversation dig och mig emellan tyckte jag mig kunna utläsa att du var nöjd med vår hantering av din retur, men att döma av ditt inlägg är det inte riktigt så ändå... Vad säger du om att vi skickar dig en MX518 utan kostnad som den till synes förväntade men uteblivna kompensationen, givetvis åtföljd av en rejäl skvätt db-godis?

Jo. va/ är väl nöjd. Men försökte hålla en trevligare ton än vad jag gjort tidigara då jag fick lite smällar på fingrarna av andra forumiter
Kommer självklart att vara trevligare och inte brusa upp mot säljare som jag gjorde i framtiden. Då det visar sig ganska lätt att en trevlig kund = trevlig säljare

Tycker att du dbmannen har skött ett utmärkt jobb och är en väldigt bra säljare.
Så då kan man ju inte vara otrevlig.
Däremot telesupporten hade jag väl lite otur med, han kanske va sleten eller någe Alla har ju mindre bra dagar

Att det inte var en mx518 i beror nog på vilket land man köper den i.
Även fast jag läste på asus hemsida.
Klart det vore trevligt med en riktig mus och lite att snaska på.

Sicken tur att ni va snabba efter mitt mail btw, fick ju datorn i fredags. Och i lördags blev det plingplong taxi till sjukan... men lyckades stöna ur mig LAPTOPEN!

Permalänk

Bogey - produktansvarig har nu på morgonen skickat en förfrågan till ett par lämpliga distributörer, kan dock ta lite tid att jaga fram då produkterna inte finns på svenska marknaden ännu..

ilg@dd - Jag har lite tips, vi tar dem i den andra tråden/mailledes..

[-Pale-] - Jag fixar, men jag tror egentligen inte att ASUS skulle skicka med en MX518 med sina laptops.. Jag hittar dock inte maskinen på den svenska sidan nu men det iofs kvitta - jag skickar en mus + godis idag.

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid

Det verkar stämma som du säger dbmannen, dom listar inte datorn på sin svenska sida.

Var denna och en ryggsäck jag såg från en som köpt den i australien.

Men det va som sagt inte i sverige så...
Men om du vill får du järna skicka en mus lite halvsvårt att göra en del saker med pekplatta eller pytteliten mus, tyå photoshop

Men väskan man fick till den svenska varianten va rätt nice den med.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väldigt glädjande att följa era ansträngningar att få nöjda kunder och arbetet överlag för att bli bäst på marknaden. Jag tycker ni har lyckats eller iaf kommit långt med alla punkter som jag anser viktiga, emedan de flesta av era konkurrenter har tappat.

Som trådrubriken: Ni har blivit mitt förstahandsval!
Det trodde jag inte skulle hända för några år sedan. Trevligt när sådant händer faktiskt, ofta går det åt fel håll sas.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

[-Pale-] - Mus och godis (hehe, bus eller godis på G..

MultiMan - Ingen är gladare än jag över att våra ansträngningar burit frukt, dock lovar jag dyrt och heligt att inte sätta mig med armarna i kors utan fortsätta verka för att bli ännu lite bättre där möjligt. Stort tack för ditt inlägg, du gjorde min dag!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken, men har ni aldrig planerat att öppna en till butik i norr ??

Det finns ju många små datoraffärer här men dom är så dyra, litet sortiment och ofta har dom inte tid med alla.. pga bland annat att dom butiker som finns även levererar till företag och att det finns ett univeritet här osv... Borde alltså finnas ett stort vinstintresse här

PM:a mig så kan vi öppna en i Luleå, det kan va en DB eller JME, tror det på allvar skulle bli en stor framgångsrik butik.., visst skulle jag kunna ta ett lån och öppna en egen butik men det är inte samma sak med ett stort namn bakom och med stort kunnande så vinner man snabbt marknadsandelar,, annars blir det lätt att man blir som alla andra små butiker.. det finns också mycket fina lokaler här och området växer..men som sagt, pm:a mig så kan jag fixa många kunniga som ni kan anställa /Erik

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk

ErikR - I vår gemensamma framtid (JME Data / datorbutiken.com) ligger planer på fler butiksetableringar, men jag tror det tar ett tag att nå Luleå då vi utgår från Staffanstorp mitt i den skånska myllan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, =D

Har ett paket från er på väg just nu men det tar sån tid nämen det kommer väl fram tis/ons iallafall,

nöjd med er så här långt och hoppas ni fortsätter i samma anda...

konstigt att jag har så många konton hos er, verkar bli ett nytt när jag byter adress =( har flyttat några gånger inom luleå, men det kan ju ha å göra med att jag inte kommit ihåg mina inloggningsuppgifter och skapat ett nytt konto varje beställning haha..

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk

ErikR - Det rekommenderas att använda samma konto om man vill ha glädje av bonussystemet, vi kan inte slå samman flera konton till ett, men vi kan på begäran stänga av gamla konton så man slipper få dem via mail vid "glömt lösenord" etc. Är det aktuellt så är det bara att maila med referens till kundnummer på det konto man vill stänga.

Visa signatur