Permalänk
Skrivet av dagle:

De får fortfarande inte. Det har varit väldigt många turer runt det där och väldigt förnedrande mot många i mitt tycke. Deras statistik faller under "lögn, jävla lögn och statistik"-bilden av verkligheten. Detta tycker jag är riktigt humoristiskt:

Haft samlag med person som har utsatts för risk för blodsmitta
Vänta 12 månader.

Är man och har haft sexuellt umgänge med en annan man
Får inte ge blod.

De får som sagt ha vilka regler som helst men om de behandla folk enligt denna enkla modell så får de gärna göra så men räkna inte med mitt stöd då. Och jag får fortfarande ge blod om det är någon som undrar.

(skulle kunnat gjort mycket längre post men tror det inte ger något att posta en mindre bok för att beskriva det jag tycker, jag tror de flesta förstår)

Aaah! Nu hajjar jag!

Du menar att DU har för många hbt-vänner! inte att dom som jobbar där är det.. OK nu är jag med på hur du menar.

Det är alltså av rent principiella själ du väljer att avstå?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagle:

(skulle kunnat gjort mycket längre post men tror det inte ger något att posta en mindre bok för att beskriva det jag tycker, jag tror de flesta förstår)

Jag tycker att du är helt fel på det. Och aningen självisk faktiskt.

So what om dina hbt-vänner inte får lämna blod? Det kanske dyker upp ett tillfälle nångång när de BEHÖVER blod?
Är du nu en av "de utvalda" som får ge blod så tycker jag du ska fortsätta med det. Blod räddar livet på folk, hbt eller inte!

Jag tycker också att reglerna är knepiga och jag har också folk i min vänskapskrets som är hbt. Men det hindrar inte mig från att lämna.
Tänk dig om alla som lämnar blod hade resonerat på samma sätt?
När Blodcentralerna ändrar reglerna(för det måste de ju göra så småningom) så är ju det bra. Tills dess får man svälja det och försöka se den större bilden.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Har gett blod i snart 15 år.

Fick göra ett uppehåll på ett halvår efter en Afrikaresa.

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Till alla som ger blod,plasma, trombocyter nu, ni gör faktiskt skillnad! Ni har räddat livet på min pappa mer än ett par gånger hittills

Skönt att höra! det värmer, hoppas att han lever länge och mår bra

Permalänk
Avstängd

Är inte 18 än, men när snart så :). Inte en särskilt stor grej för mig men viktigt att göra för andra!

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter är också 100% positiva. Enklare och billigare välgörenhet är svårt att hitta, som nån skrev några inlägg högre upp. Sköterskorna vet vad dom gör och kaffet efteråt är gott, och sen får man ju lite karmapoäng Jag ger i princip så ofta jag får ge. Det blev tionde gången denna månad. Fick ett förgyllt pin med en röd droppe på.

Om nån finländare råkar läsa tråden kan jag ju berätta hur det går till:

Leta upp ditt lokala blodgivarställe: http://blodtjanst.fi/

Du går in, visar ID-kort och får ett formulär att fylla i där dom frågar saker som "är du frisk och symptomfri?" "har du ett jobb där svindel kan orsaka problem?" och "har du bott i Storbritannien mellan åren X och Y?" etc. Den sista frågan har med galna kosjukan att göra, men det skriver dom inte rakt ut. Även frågor om sexpartners och sex med andra män osv dyker upp, samt nån fråga som är specifik för kvinnliga blodgivare.

När du kryssat i alla frågor börjar det bli din tur att gå in i ett avskilt rum där en sköterska tar HB-prov med stick i fingret. Om du förra gången sa att du tagit nån medicin (t.ex allergimediciner eller värktabletter) frågar dom om du fortfarande äter. Dom har en lista med "godkända" läkemedel och mina pollenallergimediciner har dom aldrig haft några problem med.

Sen är det bara att ta plats på en ledig brits och vänta på en sköterska. Först frågar hon/han efter ditt personnummer, eftersom dom gjorde klar en donatorpåse med blodgrupp och personuppgifter i ett tidigare skede. Sen sticker dom kanylen och kollar så allt är som det ska. Cirka fem minuter senare piper maskinen, då är du klar. Då kommer sköterskan och tar ur kanylen och bandagerar. Då är det bara att gå och ta en kopp kaffe och en smörgås före du åker hem. Nån gång senare på kvällen är det bara att plocka av bandaget och vänta ett par tre månader på nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagle:

De får fortfarande inte. Det har varit väldigt många turer runt det där och väldigt förnedrande mot många i mitt tycke. Deras statistik faller under "lögn, jävla lögn och statistik"-bilden av verkligheten. Detta tycker jag är riktigt humoristiskt:

Haft samlag med person som har utsatts för risk för blodsmitta
Vänta 12 månader.

Är man och har haft sexuellt umgänge med en annan man
Får inte ge blod.

De får som sagt ha vilka regler som helst men om de behandla folk enligt denna enkla modell så får de gärna göra så men räkna inte med mitt stöd då. Och jag får fortfarande ge blod om det är någon som undrar.

Håller med det är väldigt diskriminerande.

Permalänk
Medlem

Fick igår morse ett sms där det stod att mitt blod nu hade använts. Det var en fin julklapp att få!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liv&helvete:

Tror faktiskt att jag ska ta och knata över till Sjukstugan i morgon och boka tid för en tappning. Får bli min julklapp för i år.

Fått tid imorgon bitti, Måndag 27 Februari för att tappa lite.
Sen fika på det. Gratis frukost tackar man ju inte nej till. Eller gratis och gratis, det är det väl egentligen inte. Men vi säga att det är gratis.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 samt en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
• GreeniX 800 G4 SFF i5 | Intel Core i5-8500 | 16GB | GeForce RTX 3050 6GB | 500 GB NVMe SSD | Windows 11 Home
• ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liv&helvete:

Fått tid imorgon bitti, Måndag 27 Februari för att tappa lite.
Sen fika på det. Gratis frukost tackar man ju inte nej till. Eller gratis och gratis, det är det väl egentligen inte. Men vi säga att det är gratis.

Hehe, i retoriken får man lära sig att ingenting är gratis!

Var och tappade mig på blod förra veckan efter att varit lite dålig och inte gett på ett år. Även med så lite kcal intag så hade man 141 i blodvärde. Gången innan hade jag 131.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Skrivet av apspektakel:

Det är mitt blod!
Folk får väl fan ta och skaffa eget.

Riktigt riktigt onödig kommentar, vaddå skaffa eget blod? Det är inte
Så att man sitter och blir hög på blod hemma en fredagskväll?

Är man med i en olycka och förlorar stora mängder blod så kan det vara en skön trygghet att det finns blod att få.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync