Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det skulle vara kul att höra hurpass ärliga ni kristna är mot er själva, så här kommer ännu ett "tankeexperiment".
(Jag är övertygad om att Pellias kommer acceptera det, men inte Billy Bob, men vi får se)
Låt oss för stunden anta att det faktiskt är så att det vi funnit genom att observera naturen stämmer.
Dvs att vi är en av djuren, djuren är en livsform, liv är ett resultat av replikation, replikation är ett av många fenomen i vårt universum och fyller inte något högre syfte.
Replikation uppkommer när det kan uppkomma, därefter måste de följder som vi kan observera ske (dvs bättre och bättre replikatorer)
(Jag hoppas att ni inte redan nu börjar bli väldigt defensiva, tänk på att det är ett tankeexperiment)
Tänk nu på vad människan i detta "tankeexperiment" är, en primat som precis som schimpansen som i likhet med denna primat har drifter såsom ovilja att dö, önskan att bli älskad, vilja att förstå (schimpanser brukar riva sönder sin omgivning bara för att "se efter") osv osv...
Låt oss nu anta att vi i detta "tankeexperiment" skulle vilja designa en kulturell enhet, en mer eller mindre begränsad mängd av kulturella idéer som sprider sig tillsammans.
Då vore det naturligtvis viktigt att göra dessa kulturella enheter attraktiva för dessa apor.
Då dessa apor väljer vad som är attraktivt eller inte med sina drifter är det naturligt att vi ska göra en enhet som tilltalar deras drifter.
Låt oss nu skippa själva det nya designandet och observera en enhet som redan finns, kristendomen. (återigen, ni ska för själva "tankeexperimentet" acceptera att kristendom inte innehåller någon egentlig sanning)
Denna tilltalar vår drift att inte dö genom att lova oss evigt liv, slippa visst lidande och uppnå viss lycka genom att svara på böner, förstå världen (genom sin skapelseberättelse osv), bli älskad ("jesus loves you"...)
Kan ni nu inte acceptera att kristendomen i detta "tankeexempel" är en utomordentligt designad kulturell enhet? Trots att den i detta "tankeexempel" inte innehåller någon egentlig sanning.
Kan ni även acceptera att det vi kan observera idag överenstämmer väl med detta "tankeexempel"? Om inte, varför inte?
Jag älskar tankeexperiment. Ett underutnyttjat pedagogiskt verktyg. Och när det kommer till tankar, idéer, fakta som ev. hotar kristendom och tro så backar jag aldrig. För sanning och ärlighet är nummer ett, jag vägrar leva livet under en lögn. Allt ska nagelfaras.
Läst profet Richard Dawkins kanske? Du anar nog vad jag tycker om den mannen. Okej, till saken. Alltså, den vanligaste evolutionära förklaringen till fenomenet religion, nyttoaspekten. Jag måste först säga att det till skillnad mot evo-teorin i allmänhet inte var förrän ganska nyligen (ett par år kanske) som jag råkade komma i kontakt med konceptet att religion spelar en evolutionär roll för människan, iaf inte enligt den här modellen som du målar upp. Och jag har inte brytt min hjärna om det särskilt mycket, speciellt inte när det gäller relaterat till kristendomen iaf och har därmed inga djupare funderingar eller invändningar.
Så spontant är svaret att ja, kristendomen ter sig som en väl designad kulturell enhet för att tillfredsställa en del av den tänkande apans behov. Tro, hopp och kärlek är ju en känd kristen devis, och skulle då tillföra: tro - trots att dina sinnen kanske ej kan känna av eller förstå allt, hopp - slippa dö, kämpa i nuet så skördar du imorgon, kärlek - en primitiv social instinkt som uppenbarligen inte tillfredsställs optimalt via dynamiken i flocken, då den motverkas av sånt som aggression, konkurrens (inkl genetiskt betingat), egoism, brist på resurser mm.
Därmed frestas man att säga att kristendomen i dess kärna är den perfekta illusionen för hominider under "the Dawn of Man", dvs i övergången mellan uppfinningen av logiskt tänkande och vetandets tidsålder, under mänsklig historia.
So, what can I say? Invändningar, invändningar...
Tänker lite snabbt på att kristendomen är så pass ung, jämfört seden enligt common history writing att människan begraver sina döda via en ritual som antyder just tro, hopp och kärlek (affection for the dead loved ones), något grovt. Kristendomen skulle då vara den förfinade varianten av "mass religion" åt tänkande varelser i en hård värld.
Nä, detta kräver en hel del tankearbete.
Memento mori...