Muskampen 2025: Segraren korad!

Religion - Världshistoriens största bluff?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Såg nu att jag hela tiden trott att Dawkins och Shermer varit samma person, är det bara jag som är dålig med ansikten eller är dem väldigt lika?

Personligen så finner jag i alla fall skillnaden rätt enorm...även i talform, då den ena är britt (nåväl, född i Kenya) och andra amerikan.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Personligen så finner jag i alla fall skillnaden rätt enorm...även i talform, då den ena är britt (nåväl, född i Kenya) och andra amerikan.

Tja jag tänkte på utseende, fick till och me se bilderna på sidorna men kunde inte skilja dem åt då heller. Båda ser ut som smarta professorer som garanterat kan hantera sarkasm :P.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathsearcher
Det är jättebra att det finns kandidater och teorier till hur livet uppstog en gång - men ingen av dessa är testade och verifierade. Spekulerandet är fritt. Ingen vet hur det gick till. Tron får ta vid.

Det finns jättemycket fossiler - nästan alla klassificerade och tillhörande en art. Det dyker oftast upp helt plötsligt i fossilbärande lager, förökar sig, försvinner, dör ut eller lever vidare.

Eftersom det har funnits så många olika arter (och naturliga varianter av dessa), så många dött ut och så många som lever vidare så kan man alltid hitta något som har vissa likheter med art A och C och kalla den B och anse att den funnits i mitten av utvecklingskedjan.

Spekulerandet är fritt, men någon gradvis förändring av art A till C kan du inte finna i fossilerna - lika lite som du kan finna den i naturen av idag.

Du pratar mot bättre vetande. Att det funnits "...så många olika arter (och naturliga varianter av dessa), så många dött ut och så många som lever vidare så kan man alltid hitta något som har vissa likheter med art A och C och kalla den B och anse att den funnits i mitten av utvecklingskedjan."

Ja, precis. Det kallas för evolution, yxskaft! Således dräller det av det ni kallar för "övergångsfossil". Men det är ju bara för typiskt en kreationist att ändra sina argument vart eftersom och ha en väldigt plastisk syn i takt med att dumheterna vederläggs. Nu plötsligt finns det tydligen "mellanformer", men det beror inte på evolution utan på någon annan sorts "naturlig variation" som du inte specificerat.

Till saken med "övergångsformer" hör också att chansen att hitta ett fossil som är direkt föregångare till ett nyare dito är försvinnande litet. Nämligen ser livsträdet ut lite som en fraktal, ju mer man zoomar in, desto fler "barr" finns, och i ändorna av dessa barr finns arter som har fossiliserats, men som inte givit upphov till en ny art. Således brukar man säga att två fossil har en gemensam förfader som förmodligen var snarlik den äldsta av fossilerna.

Sägas kan att evolutionsteorin står inte och hänger med fossil. Det är mestadels kreationister som hänger upp sig på fossil (eftersom de tror att de förstår sig på fossil - rent intinutivt verkar det lätt, men det är det inte). Även om vi inte hade ett enda fossil, så skulle vi idag kommit fram till evolutionsteorin, och den skulle vara urstark. Fossil är bara en i raden av alla övertygande bevis som finns för evolution. Darwin behövde dem inte.

Jag noterar att du inte har berättat om ditt alternativ till evolution ännu...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit troende och är ganska övertygad om att jag aldrig kommer ändra på den ståndpunkten. Finns inga konkreta bevis på att Gud skulle existera, bara uttalanden från folk som "talat" med honom.

Har beställt Richard Dawkins bok "The God Delusion" för jag tycker den verkar intressant, ska bli kul att läsa igenom allt. Har ganska höga förväntningar då hans youtube-klipp alla har varit sjukt roliga att se.

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk

Jag tycker att religion är för att manipulera människor men också ge människor ro i själen. Sen tänkte jag på hur mindre krig och död det skulle bli om det fanns ingen religion.

Vetenskap är min religion. För vetenskap har förklarat långt mycket mer än religion gjort, oavset vilken religion.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
...

Vetenskap är min religion. För vetenskap har förklarat långt mycket mer än religion gjort, oavset vilken religion.

Vetenskap i all ära, men någon religion är det då rakt inte. Man är ute på mycket hal is om man ser vetenskap som sin religion. Vetenskap är något diametralt annorlunda och har en annan systematik. Inte minst riskerar man ge luft under vingarna på tokar som vill jämställa vetenskap och religion i syftet att påskina att det skulle finnas alternativ till våra vetenskapliga teorier, främst standardmodellen, Big Bang och inte minst evolutionsteorin. Det gör det inte, finns likvärdiga alternativ inom religionerna, alltså.

Detta betyder inte att religion är värdelöst eller att man inte ska ha respekt för folks trosuppfattningar, för det ska man. Men man bör inte sätta sin tilltro till pseudovetenskapliga irrläror som kreationism eller ID, för dessa är inte religion, de är just pseudovetenskaper (och teologer kan anse dessa som pseudotro också).

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

3. Det är även vetenskapligt omöjligt att göra EN ENDA av kristendomens mirakel, så du klarade av att lista ut meningen med det jag skrev iaf?

Nu vet jag inte vad som sagts om detta innan, då jag inte läst hela tråden, men jag tror du har missuppfattat vad ett mirakel är.

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fisksnor
Nu vet jag inte vad som sagts om detta innan, då jag inte läst hela tråden, men jag tror du har missuppfattat vad ett mirakel är.

Jag vet mycket väl vad ett mirakel är och jag vet även vilka mirakel kristendomen påstår att de har hänt. Även är det urbota korkat att tro att någon av dem har hänt efter chansen är så nära 0% du kan komma :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vet mycket väl vad ett mirakel är och jag vet även vilka mirakel kristendomen påstår att de har hänt. Även är det urbota korkat att tro att någon av dem har hänt efter chansen är så nära 0% du kan komma :).

Allt beror på hur man ser det. Säg att man är troende, då tror man även att mirakel har utförts, och då är det inte så konstigt om man tror det. Och fortfarande är nära 0% inte omöjligt hur man än vänder och vrider på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Allt beror på hur man ser det. Säg att man är troende, då tror man även att mirakel har utförts, och då är det inte så konstigt om man tror det. Och fortfarande är nära 0% inte omöjligt hur man än vänder och vrider på det.

Även om du tror på att du är columbus så ändrar det tyvärr inte verkligheten, du är inte columbus hur mycket du tror det.

Det är så pass nära att det är otroligt pinsamt att folk kan "tro" på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Även om du tror på att du är columbus så ändrar det tyvärr inte verkligheten, du är inte columbus hur mycket du tror det.

Det är så pass nära att det är otroligt pinsamt att folk kan "tro" på det.

Självklart skulle inte det påverka verklighet om jag tror det, det finns gott om bevis som säger att jag inte är Columbus, det räcker med mitt idkort.

Dock finns det som det tidigare sagts inga bevis för antingen religionen eller miraklen inte existerar/existerat. Man måste sätta saker i perspektiv till varandra, man ska inte blanda ihop religion och vetenskap, det blir bara fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Självklart skulle inte det påverka verklighet om jag tror det, det finns gott om bevis som säger att jag inte är Columbus, det räcker med mitt idkort.

Dock finns det som det tidigare sagts inga bevis för antingen religionen eller miraklen inte existerar/existerat. Man måste sätta saker i perspektiv till varandra, man ska inte blanda ihop religion och vetenskap, det blir bara fel.

Avsaknandet av något säger INGENTING om det existerar eller inte. Bara för det inte finns bevis EMOT att miraklen existerade så betyder det inte att chansen att de hänt blir större. Chansen att de hänt - speciellt utan att bli nedtecknat av några andra än bibelanhängare - är otroligt liten och inte ens värd att diskutera.

Det är det som är problemet i dagens samhälle, för 2000 år sen var inte detta ett problem för då VISSTE man inte ens i närheten lika mycket som idag om hur vi kom till, varför vi finns, hur universum ser ut och fungerar. Religion fungerar inte tillsammans med vetenskap, så den stora frågan är om människor vill basera sina liv på rationellt tänkade, vetenskapligt accepterade bevis, logisk självtänkande eller helt enkelt bara blind tro på något som var påhittat för 2000 år sedan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan man få ta del av dina beräkningar, där du får fram sannolikheten, så man ser hur du motiverar ditt påstående?

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Kan man få ta del av dina beräkningar, där du får fram sannolikheten, så man ser hur du motiverar ditt påstående?

Det räcker med huvudräkning (snarare en förnuftsmässig uppskattning): Med tanke på Maxwells demon och chansen att ett glas vatten börjar koka spontant, kan vi se att chansen för att materia ska "konfigurera sig för ett mirakel" verkligen är så gott som noll. Det finns så osannolika händelser att de aldrig inträffat i någonstans i universums hela historia.

Något annat kan vi inte räkna på. Vad man tror är en sak, men du kan inte motivera mirakel vetenskapligt eller matematiskt. Det blir mitchmatch.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Relgion suger fan utan relgion så skulle människan ha det så mycket bättre.
i vissa aspekter förmodligen mycket mindre krig.
man blir ju bara arg på att se alla jäkla hjärntvättatde extremister hålla på och svina sig som jäkla djur.

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag minns när jag gick i lågstadiet och vägrade följa med till kyrkan då julavslutningen var där. Då förstod jag nog inte innebörden av vad religion var för något vilket jag gör bättre idag. Anledningen till att jag inte ville vara med på julavslutningarna var att allt som prästen där framme sa lät så dumt och tråkigt. Fann ingen koppling mellan det och själva julfirandet. I dagens läge vet jag mer men ser det mesta som sägs av prästen som nonsens ändå.

Anledning?
Jo, för mig känns det extremt orealistiskt när man hela tiden får höra om någon gud som älskar oss samtidigt som han vakar över oss var vi än är.
(Skrev Gud som en han då det står det i GT.)
Det som vetenskapen har att erbjuda känns mycket mer realistiskt för mig än vad någon religion har att erbjuda. Måhända att det enligt mig kan finnas en del bra saker inom religionen, t.ex. en del moraliska bud. Men vad som är moraliskt är sådant jag känner av utan att behöva ha en högre makt eller en bok som ska lära mig det.

Personligen har jag egentligen inte särkilt mycket emot religion sålänge jag slipper höra en massa om det eller stöter på konflikter med det i vardagen. De som vill vara religösa får vara det om de vill, bara jag inte berörs något av det. T.ex. att någon försöker predika eller liknande för mig.
Minns när en Iman besökte min gymnasieskola. Han sa att alla skulle straffas i helvetet för våra synder vi gjort i våra liv. Jag tror inte på helvetet, därmed existerar det inte för mig och därför kommer jag inte att straffas i det.

Jag kan ha fel angående allt som religion har att säga eftersom jag inte kan bevisa motsatsen till allt inom dem. Men med tanke på att det finns en hel del olika religioner som säger olika samt att mycket av det som sägs inom dem känns så orealistiskt (som jag nämde ovan).

Nae, jag håller mig helt och hållet till vetenskapen. Det är den jag tror på.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan MBY och majoriteten av andra som talar mot kreationismen är ganska lätt att se. När det pekas och sägs, "du luktar bajs", så kan MBY även förklara varför det luktar bajs. Väl talat, MBY.

Personligen så är mina egna funderingar kring detta och andra religiösa fenomen ganska lika med dom av Richard Dawkins. Den killen besitter en karisma som få (i kontrast mot t.ex. Ayn Rand, som visserligen inte behandlar riktigt samma ämne, men inte så långt ifrån). Dock så tycker jag att hans argument i diskussioner är lite svaga. Tycker alltid att det finns mer övertygande argument som han skulle kunna använda. Men det är kanske lite svettigt när man står där och pratar, så jag ska inte nog inte säga nåt. Jag skulle få tunghäfta för mindre.

Fortsätter att följa tråden i det tysta. Mitt minne är alldeles för trasigt för att kunna hantera ett ämne av denna storlek på ett elegant och effektivt sätt.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Avstängd

Jag föreslår att ni religiösa bantar ner ert budskap och gör det mer "internetvänligt" för dagens tålamodslösa ungdomar.

Mitt förslag är:
"Your mom will die next week if you don't repost this in seven different forums. Really."

Det har allt en bra religion kräver, krav att man ska sprida vidare den och tomma hot om vad som skulle hända annars.

Permalänk
Medlem

Äh behöver inte racka ner på alla religiösa.
Många gör ju bra grejer, t.ex finns det frikyrliga ställen som har lunchbuffe och har anställt ex-knarkare/uteliggare som får jobba med disk mm. Samma människor driver någon sorts hjälpservice för hemlösa vilket jag tycker är starkt.

Religion är ok men gillar inte folk som vägrar lyssna på reson, och även folk som försöker övertyga andra om "den rätta vägen".

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karpo
Äh behöver inte racka ner på alla religiösa.
Många gör ju bra grejer, t.ex finns det frikyrliga ställen som har lunchbuffe och har anställt ex-knarkare/uteliggare som får jobba med disk mm. Samma människor driver någon sorts hjälpservice för hemlösa vilket jag tycker är starkt.

Religion är ok men gillar inte folk som vägrar lyssna på reson, och även folk som försöker övertyga andra om "den rätta vägen".

Jovisst, mycket av det dom gör är bra, men det finns ändå mycket dubbelmoral i det. Alla människor är inte lika mycket värda enligt många frikyrkliga församlingar (läs: folk med andra religioner, homo/bisexuella/handikappade osv). Jehovas uppmuntrar ju till exempel sina medlemmar att inte beblanda sig med människor i "Världen" eller vad dom nu kallar oss dödliga utanför deras församling.

Att så mycket i bibeln och liknande skrifter överbevisats tycker jag borde vara tillräckligt för att människor överger det helt och hållet.. De enda religioner jag kan förstå att folk tror på är de skriftlösa, eftersom det inte finns mycket att motbevisa inom sådana.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
Jovisst, mycket av det dom gör är bra, men det finns ändå mycket dubbelmoral i det. Alla människor är inte lika mycket värda enligt många frikyrkliga församlingar (läs: folk med andra religioner, homo/bisexuella/handikappade osv). Jehovas uppmuntrar ju till exempel sina medlemmar att inte beblanda sig med människor i "Världen" eller vad dom nu kallar oss dödliga utanför deras församling.
...

Har du något belägg att dom anser, vissa människor ha olika värde, eller är det bara en missuppfattning från din sida?
Själv har jag inte stött på någon inom frikyrkliga församlingar som påstår att vissa människor är mer/mindre värda än andra.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
http://www.imdb.com/title/tt0238380/

Care to elaborate? Hur tycker du Equilibrium har med diskussionen att göra? Tror du att utan religion så hade samhället och människorna förvandlats till kalla robotar eller nåt?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK

Att så mycket i bibeln och liknande skrifter överbevisats tycker jag borde vara tillräckligt för att människor överger det helt och hållet.. De enda religioner jag kan förstå att folk tror på är de skriftlösa, eftersom det inte finns mycket att motbevisa inom sådana.

Tycker det är helt tvärtom i dom frikyrkliga sammanhang jag varit i kontakt med. Man blir snarare med accepterad än i samhället i stort. Men du är väl fast i massmediabilden från 80-talet.

Sen vet jag inte riktigt vad du menar skulle ha "överbevisats" i t ex bibeln.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Care to elaborate? Hur tycker du Equilibrium har med diskussionen att göra? Tror du att utan religion så hade samhället och människorna förvandlats till kalla robotar eller nåt?

Ordet Ironi comes to mind.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ordet Ironi comes to mind.

Så förklara?

Permalänk
Hedersmedlem

Se filmen.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Avstängd
Citat:

Se filmen.

Jag har sett filmen.
Jag har förstått filmen.
Förklara vad filmen har med tråden att göra.

Permalänk
Hedersmedlem

Och vad säger filmen?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Citat:

Och vad säger filmen?

Trollar du eller? Säg vad du vill säga eller låt bli. Har också sett filmen, den var rätt bra. Någon direkt koppling till trådens ämne ser jag inte, så vore ju bra om du förklarade den koppling du ser, istället för att dryga dig.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se