Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Analogin är bra, om den försöker visa hur stor sannolikhet det är att vi TRÄFFAR PÅ nån av dessa utomjordingar. För sannolikheten att de överhuvudtaget FINNS anser jag universums storlek spelar roll.

Förvisso, men låt oss säga att kortet du letar efter är ett ess. Man kan ju fråga sig om det överhuvudtaget finns några ess i leken. Om någon säger att kortleken är väldigt stor, så det är mycket sannolikt att åtminstone ett av korten är ett ess, är det uppenbarligen ett felaktigt resonemang. Vad säger att inte alla essen är bortplockade? Det kanske t.o.m. är en Kille-, Uno- eller Magic The Gathering-lek. Mängden kort är ovidkommande när man spekulerar om innehållet.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Förvisso, men låt oss säga att kortet du letar efter är ett ess. Man kan ju fråga sig om det överhuvudtaget finns några ess i leken. Om någon säger att kortleken är väldigt stor, så det är mycket sannolikt att åtminstone ett av korten är ett ess, är det uppenbarligen ett felaktigt resonemang. Vad säger att inte alla essen är bortplockade? Det kanske t.o.m. är en Kille-, Uno- eller Magic The Gathering-lek. Mängden kort är ovidkommande när man spekulerar om innehållet.

Vi vet att det finns minst ett ess (vi). Alltså vet vi vad det är för sorts kortlek OCH att alla ess inte är bortplockade. Sen kan även andra kort vara jackpot (andra krav på liv än de jordiskt liv har). Så ju större kortlek vi har, desto större chans är det att det FINNS en jackpot. Vi behöver inte dra kortet (träffa på livet).

Edit: När vi använder storleken på universum som hjälpmedel snackar vi inte om ett designat universum (gudaskapat). I ett designat universum är givetvis designern det enda relevanta.

Edit 2: Xerent: "
Nu säger du nog "Du har en svart bakgrund! Det är det jag menar med utanför!" men vi kanske aldrig får veta vad som finns utanför eftersom vi inte kan se det."

Det var precis det här jag syftade på. Vad vi får veta spelar ingen roll för hur det verkligen är. Om universum är utan ände för att det är krökt innebär det att det finns något som det är krökt i (dvs en extra dimension). Således är det krökta universum som vi uppfattar inte hela universum och universum blir återigen oändligt eller ändligt med en ände.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag hoppas verkligen att vi inte är ensamma i universum, men ibland funderar jag över detta och speciellt ett par tankar besvärar mig.

Vi har under flera års tid sänt ut signaler i rymden. Vissa av dessa signaler är meddelanden direkt avsedda för utomjordingar och hela tiden försöker man optimera signalerna för att de ska vara så enkla att upptäcka, mottaga och tolka som möjligt. Samtidigt avlyssnar vi rymden efter liknande signaler skickade från andra och tilltänkta för oss. Det finns många solsystem äldre än vårt eget, så om någon av dessa system hyser intelligent liv borde det finnas civilisationer äldre och mer avancerade än vår egen. I sådana fall vore det väl rimligt att vi redan hade hört något ifrån någon av dem. De torde ju försöka kontakta oss såsom vi försöker kontakta dem.

Sant, men att ett solsystem är äldre behöver inte per automatik innebära att en eventuell livsform som har sitt hem där också är äldre.

Det har sagts flra gånger innan och jag säger det igen; jag skrev inte intelligent liv, så har du en planet fylld med låt oss säga tex bakterierformiga livsformer så kommer du ju aldrig få ett svar oavsett hur mycket signaler du skickar mot dem.

Är en ren trosfråga, oavsett resultatet hittills.

Angående diskussionen om universums storlek. Även i vår universum finns ju vakuum, dvs i det närmaste ingenting man kan komma (obs, skrev ej perfekt vakuum). Varför skulle inte samma sak kunna finnas utanför?