Dra TP och 3-fas i samma rör utomhus

Permalänk
Medlem

Dra TP och 3-fas i samma rör utomhus

Hej

Ska dra starkare elkablage och nätverk ut till bon.

Har tänkt att köra en 3-fas och dubbla Cat6 TP-kablar i ett tjockare, svart avloppsrör av plast.

Fick tips om att jag borde köra skärmade kablar för att inte få några störningar från elkabeln, men då läste jag i andra trådar att det kunde bli motsatt effekt, att den fungerade som en parabol och kunde ge brännskador och massa annat om man inte hade gjordat uttagen i ändarna på rätt sätt.

Så min fråga är då, behövs verkligen skärmat TP-kablage? Duger inte vanlig UTP? Är inte så säker på att utrustningen i ändarna kommer vara korrekt jordade nämligen.

Visa signatur

Laptop: Samsung Q210, 12", C2D T6400, 3GB RAM, 320 GB HDD, Kubuntu 10.04 LTS

Permalänk
Medlem

Är ingen expert men tror du klarar dig med UTP kabel trots att du tar den tillsammans med 3-fas kabeln.

Det där med störningar är en överhettad diskution. Har dragit en del nätverk med UTP kabel och alla fungerar Dock gäller samtliga max 24Mbit uppkopplingar.

Vad är det för hastigheter du vill uppnå?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Räcker med Oskärmat men du får inte dra dem i samma rör utan du måste dra i separata rör. Detta pga av elsäkerhetslagstiftning/regelverk. Skulle det bli ett fel på trefasen vill du inte ha 400V in i datorn och i värsta fall dig själv.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd

Det skadar ju inte att köra skärmat, kabeln blir ju bara hållbarare.

Permalänk
Medlem

Kör med UTP du , duger perfekt , behöver inte vara skärmat för du får inte lägga elen och datan i samma rör.

Du kan dock göra så att du , beroende på vad du har för diameter på avloppsröret , köpa en grövre slang och en lite tunnare och lägga i avloppsröret , i den grova drar du elkabel och i den lite tunnare drar du data.

Sen så antar jag att du ska mata en central i boden med elen , så då är det minst EKKJ 5G6kmm2 eller N1XV 5x6kmm2 som gäller ... ska du ha 16A säkringar före så kör du med 6 kmm2 kabel , ska du ha större säkringar får du gå upp .