Permalänk
Avstängd

val av receiver

hej
är i stort behov av hjälp när det kommer till vilken receiver jag skall välja till mitt nya hemabio som sitter och väntar på att beställas.

nu är det så att jag inte är så hemma när det kommer till dessa då jag mest pysslat med billjud tills nu.

med en budget på ca3500:- (7000:- för hela paketet) så har jag kommit fram till dessa

Kenwood KRF-V6200D (ett bra märke jag har erfarenhet av
Yamaha RX-V461 (ett märke som min nuvarande och även sålda system är i)
Yamaha RX-V661 en till yamaha ^^
Pioneer VSX-817-K ingen erfarenhet ev detta märke ^^
Kenwood KRF-V7200D återigen en kenwood ^^

krav
bäst ljud för pengarna
7.1 inget krav men får gärna finnas för framtiden.
måste vara svart ^^ och det är alla.
måste finnas optisk ljudingång min 2st
och så billig som möjligt men fortfarande ha kräm nog till bra ljud (bra ljud inte högt ljud även om det är annat än bra vid hög ljudnivå)

och så högtalarna som skall sitta bredvid.

Dynavoice Challenger M-65
Dynavoice Challenger S-5
Dynavoice Challenger C-5 (funderar på att byta denna mot en C-6 i stället då centern är mycket viktig vad jag har kännt av i mitt system där den känns lite väl tam så man tappar snurra runteffekten :\

har läst mycket bra om dessa så det får bli dom.

sen funderar jag på att fixa så att min kickerbas från bilen får agera bas tills vidare. om den inte låter för jäkligt då vill säga.

vad säger ni om denna uppsättning? vilken receiver tror ni kan vara bäst till dessa högtalare?

skall inhandla på fynda.se och sätta ihop ett paket vars pris inte får överstiga 7000:- helst.

mycket tacksam för snabba svar då jag vill beställa idag.
även ett stort tack för er tid att hjälpa

EDIT:
nuvarande vald uppsättning

Valda produkter:
Förstärkare: Yamaha RX-V461(Svart Receiver)
Fronthögtalare: Dynavoice Challenger M-65(Black Oak)
Centerhögtalare: Dynavoice Challenger C-6(Black Oak)
Surroundhögtalare: Dynavoice Challenger S-5(Black Oak)
Frontstativ: Spikes 4-Pack(4 st per högtalare)
Ordinarie Pris: 7944 kr
Paketpris: 6508 kr
(Allt skickas fraktfritt!)

ser det bra ut?

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Jag funderar själv på precis samma system. Har också läst att centern kan vara lite tam. Funderar lite mellan M-65 och F-6. Beror lite på hur mycket pengar jag är sugen på att lägga. M-65 är så ju jävla tunga..

Permalänk
Avstängd

hehe skippade dessa paket igår.

stack och prata med en som enligt mig är bäst på allt med ljud och bild inom hemabio.
allt jag köpt av han har varit för mig riktigt bra köp.

så jag sitter nu med

en förstärkare (receiver) av märket Onkyo och modell TX-SR505E
samt golvhögtalare av märke JAMO modell S708 6ohm

visst skall man dra det långt så är dom ganska standard men dom spelar skiten redan nu ur min kusins hela hemmabio som gick på ca 20.000:- (och mina är inte inspelade)

kan säga att detta system är felfritt speciellt med tanke på att jag bara gav 5700kr för det.

kan även säga att det är väldigt välbalancerat mellan bas/mid/tre.
för över ljudet via 5meter fiber så det blir inte fullt så varmt ljud som med coaxial men trots detta så är det helt underbart. något som annars brukar vara jobbit för mig är att diskanterna är något för vassa, dock inget sånt här. kan säga att även om diskanten på dessa är mycket markerande så är den fortfarande mycket mjuk.

så om ni har samma budget som jag hade när jag köpte dom så rekommenderar jag starkt denna uppsättning.

sen om man känner för att bygga ut till hemmabio så är "förstärkaren på 7*130W (vad jag har mätt up 7*80RMS vid 8ohm men enligt boken så är det 7*74RMS vid 8ohm) sen är högtalarna på 6ohm så det bli yterligare lite högre effect sen att dom är på 92db hjälper en hel del det me.
man kan säga att det dunkar på bra helt enkelt.

om någon funderar på ett system i denna prisklass och som inte är i stort behov av mer än 2.0 för tillfället så hoppas jag att detta jag skrivit kan hjälpa till i ert val

tack för er tid ni tog att läsa min inlägg ha en trevlig dag.

Visa signatur

Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

Tjena. Jag ångrade mig också ang. mitt val. Är inne att köpa en vettig förstärkare som en början istället. Kollar lite på dessa:
Onkyo TX-SR505E
Denon AVR-1508
Cambridge Azur 340R
Marantz SR4001
och fortfarande Yamaha RX-V461

Har tänkt åka ner till Hifiklubben och lyssna på Denon och Cambridge men dom andra vet jag inte var jag kan provlyssna. Någon som kan ge mig lite råd?

Edit: Såg just att Onkyo TX-SR505E kostar 3051:- med studentrabatt. Tror nästan att det blir den nu. Får se om jag kör med mina Jamo-högtalare jag har nu eller om jag köper nya. Vill helst lyssna på den nu bara. Helst i Jönköping!

Permalänk
Avstängd

vad är det för jamo du har?
om du har samma som jag så rekomenderar jag den receivern mycket starkt.

jag skulle vilja säga att jag är mycket kräsen vad gäller ljud (mycket kräsnare än jag har råd med tyvärr)

jag tror inte det kan bli fel med onkyo tx-sr505e om du inte är värre än mig till att vara kräsen.

ända jag skulle vilja säga om den förstärkaren är att den inte har en riktig förstärkare för bas (som tex om man vill plocka byglarna från golvhögtalarna och köra basen för sig i dom) och tack vare detta så lider basen en hel del i mitt system. så jag funderar på att tillförskaffa en försträkare att he emellan just till basen i dom. (sitter utan aktiv sub och det förblir nog så)

dock för att slippa systemuppbugnad av detta slag jag beskrev så måste man upp i mycket grymmare receivers vad jag har sett. typ prisklass 15xxx:- och upp.

som jag sagt tidigare me så är inte mina högtalare inspelade ännu så dom är inte fullt så lätdrivna som dom skall vara ännu.

också en sak jag märkt är att basen blir bättre om man låter 10"arna slå utåt i stället för vad jamo säger om att dom skall slå in mot varandra.

hoppas du hittar någon stanns att provlyssna. (försök att få provlyssna med samma högtalare som du har hemma så du märker skillnaden på receiver utan att få högtalarskillnad med i ljudet. (MYCKET VIKTIGT!!) känner folk som köpt skräp för att dom blivit lurade av att lyssna på high-endhögtalare vilket gör att dom inte kommer upp i samma klass hemma.

acustic och lättdrivna element kan få det billigaste skit att låta bra om säljaren vet vad han gör.
bara ett varningens ord med inerbörden att du måste höra ljudet i kombinationen som du kommer köra hemma.

wow blev visst en mindre roman XD sorry m8

ha överseende med stavfel är ni snälla ^^ inte min starka sida ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ahh tack så mycket. Tänkte beställa den idag men precis innan jag skulle beställa så stod det att den inte fanns i lager längre. Hade jag varit lite snabbare hade jag nog fått den på fredag! Jag har ett par äldre Jamo som inte sålts på ett antal år. Kollade genom dom idag och märkte att mellanregistret gett upp på den ena(!). Ska skruva och se om det bara är några kablar som lossnat i högtalaren. Den ser hel ut allafall så.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy

ända jag skulle vilja säga om den förstärkaren är att den inte har en riktig förstärkare för bas (som tex om man vill plocka byglarna från golvhögtalarna och köra basen för sig i dom) och tack vare detta så lider basen en hel del i mitt system. så jag funderar på att tillförskaffa en försträkare att he emellan just till basen i dom. (sitter utan aktiv sub och det förblir nog så)

dock för att slippa systemuppbugnad av detta slag jag beskrev så måste man upp i mycket grymmare receivers vad jag har sett. typ prisklass 15xxx:- och upp.

Låter som om du har en förstärkare som inte klarar bi-amping och är en smula i klenaste laget.
Behöver inte vara särskilt dyrt med en förstärkare som klarar bi-amping. Bi-amping behöver itne enbart vara en bra sak heller, finns ju nackdelar med bi-amping så som fas fel osv.
Onkyo är dock ett bra val då det ger mycket för pengarna. Onkyo, Marantz, Denon och Cambridge är klart värda att provlyssna för att se vilken typ av ljud man föredrar.
Begagnatmarknaden är ju översvämmad av vettiga förstärkare som kanske inte klarar de senaste flashiga HD formaten, men som kan ge klart vettigt ljud till en rimlig summa. Ta en titt på hifimagasinet.com
http://www.hifimagasinet.com/lasannons.asp?rec=1

Visa signatur

"?"

Permalänk
Avstängd

tack. hade glömt vad det hette ^^
den klarar inte bi-aming. dock så är det ju inten förstärkare utan en receiver en hel del skillnad emellan dom.
vansinigt massa lullul i en receiver som inte finns i en försärkare t.ex.

jo jag lyssnade igenom några receivers innan jag köpte den (lyssnade via golvhögtalarna jag skulle köpa) och fastnade vid marantz och onkyo. kan säga att även om marantzen har kraftlullare (med typ 2-3watt) så var det inte mycket nog för att lägga ut 1000:- extra.

lyssnade även in receiverna jag köpte på andra högtalare (några som var inspelade färdigt) och då känndes den kraftigare (samma ohm och känslighet som dom jag köpte) och då tänkte jag inte på ljudkvalitet eller liknande utan bara styrkan i ljudet och så han tyade driva på bra i höga volymer också. (brukar vara där dom tappar sig)

dock viste jag inget om fasfel på bi-amping så tack för varningen. hade fått för mig att dom körde på samma kanal inne så dom låg på samma fas hela tiden och enda möjliga skulle vara motståndet i sladd som skulle påverka.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

tack. hade glömt vad det hette ^^
den klarar inte bi-aming. dock så är det ju inten förstärkare utan en receiver en hel del skillnad emellan dom.

Ja en receiver har inbyggd radiodel, thats it.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Ja en receiver har inbyggd radiodel, thats it.

plus att du kan inte brygga i en receiver.
plus att du har lite mindre möjligheter att ställa in ljud.

det är dom sakerna jag har sett när jag letat och läst om dom.

i allmänhet är riktiga förstärkare dyrare än receivers också.
men visst finns olika prisgrupper där me men jag jämförde liknande produkter i samma märke.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

plus att du kan inte brygga i en receiver.
plus att du har lite mindre möjligheter att ställa in ljud.

det är dom sakerna jag har sett när jag letat och läst om dom.

i allmänhet är riktiga förstärkare dyrare än receivers också.
men visst finns olika prisgrupper där me men jag jämförde liknande produkter i samma märke.

Om du kan brygga eller inte har inget att göra med om du har en receiver eller förstärkare att göra. Dock är det synnerligen ovanligt att något annat än ett rent effektslutsteg går att brygga. Inställningsmöjligheterna har heller inget med om det är en receiver eller en förstärkare. En receiver är en förstärkare med inbyggd tuner.
I regel har de billigare modellerna alltid inbyggd tuner medans i high-end kretsarna så är det i regel en separat enhet.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Det blev en Onkyo tx-sr505e för mig med. Kostade 3055 på dustinhome med studentrabatt. Hoppas jag blir nöjd. Tittar efter högtalare nu med. Vill ha något som ligger runt 5000 för 5.0. Har kollat på bla Argon 72XX. Någon som vet hur bra det är? Ska in till hifiklubben nästa vecka och lyssna lite tänkte jag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Om du kan brygga eller inte har inget att göra med om du har en receiver eller förstärkare att göra. Dock är det synnerligen ovanligt att något annat än ett rent effektslutsteg går att brygga. Inställningsmöjligheterna har heller inget med om det är en receiver eller en förstärkare. En receiver är en förstärkare med inbyggd tuner.
I regel har de billigare modellerna alltid inbyggd tuner medans i high-end kretsarna så är det i regel en separat enhet.

oh ok då verkar det som jag blivit lite missinformerad ^^
fortfarande ganska gröm på hemmabio. men jag lär mig :\
läst på en det forum och tillverkarsidor om det mesta för att lära mig men har tydligen blivit missinformerad på forumen som sagt.

bra att du ändra på det nu.
då kan jag passa på att fråga varför förstärkare ofta är dyrare än en receiver? känns så fel om det bara är radiodelen som är skillnaden.

^^ tack för korrekt info
man lär så länge man lever XD

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hockert
Det blev en Onkyo tx-sr505e för mig med. Kostade 3055 på dustinhome med studentrabatt. Hoppas jag blir nöjd. Tittar efter högtalare nu med. Vill ha något som ligger runt 5000 för 5.0. Har kollat på bla Argon 72XX. Någon som vet hur bra det är? Ska in till hifiklubben nästa vecka och lyssna lite tänkte jag.

Hej!
Hur gjorde du för att åberopa studenrabatt? Dustinhome listar den för 3790:- och jag kan inte hitta något om rabatt. Jag har även tittat på Onkyo tx-sr504e (2490:- på netonet). Vad jag kan förstå saknar denna HDMI och automatisk ljudkalibrering, annars samma förstärkare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av de99ytth
Hej!
Hur gjorde du för att åberopa studenrabatt? Dustinhome listar den för 3790:- och jag kan inte hitta något om rabatt. Jag har även tittat på Onkyo tx-sr504e (2490:- på netonet). Vad jag kan förstå saknar denna HDMI och automatisk ljudkalibrering, annars samma förstärkare.

studentrabatten är alltid dragen om du är registerad som student.

Om du inte är registerad som student men har ett konto så ska du ta kontakt med kundservice och ge dom ditt CSN korts nummer för att validera sen blir du studentmedlem

om du inte har något konto och vill registera ett studentkonto direkt så gör du det via den här länken

http://www.dustinhome.se/DynamicPage.aspx?PageID=262

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem

Precis. När dom fixat ditt konto till studentkonto ser du alla priser i "studentpriser". T.ex. VÄGGFÄSTE FÖR LCD/PLASMA 37-63# MAX 75KG 179kr med studentrabatt. 495kr utan. Sjukt billigt!

Permalänk
Medlem

ja exakt vissa saker är billigare än andra etc.

Men det lönade sig bra mycket när man inhandlade datorn för ett år sedan då var skillnaden nästan tusen kronor med rabatt det gillar man Tack dustinhome och sedan dess så är man trogen dustinhome kund

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12