Permalänk
Medlem

8800gt - ser inte temperaturen?

Hej!
Jag har köpt ett geforce 8800gt och installerat det i datorn. Men jag misstänker att det är nått litet som är galet... för jag kan itne se temperaturen på kortet i datorn.
Varken med pcwizard, rivatuner eller everest home edition.

Nån expert som har nån tankegång?:P

Visa signatur

/Macchot

Permalänk
Medlem

Vad använder du för drivrutiner till kortet? Kör med nvidias egna från www.nvidia.com

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

det gör jag redan

Men det verkar inte hjälpa xD

Visa signatur

/Macchot

Permalänk
Medlem

Prova med annan drivrutin hur som helst, brukar vara det som strular oftast när det inte kan läsas av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

okej:P då ska jag testa det:D

men det första jag tänkte på var om det skulle vara nått på moderkortet som är "felmonterat/glömt"... men hur är det egentligen. räcker det med att trycka fast kortet och dra den där extra powersupply:n ? eller har jag glömt nått fysiskt?

Visa signatur

/Macchot

Permalänk
Medlem

högerklicka på skrivbordet så ska du ha en flik som heter "NVIDIAs kontrollpanel" klicka på den, och sen "Prestanda" och sen "Launch NVMonitor" sen kommer de upp en ruta där de står prestanda, busshastigheter, och spänningar. men så ser du nere i högra hörnet på den rutan en pil, tryck på den så får du upp en ruta till och där ska du se tempen på grafikkortet!

sen så kan du justera hastigheten på grafikkorts fläkten med när du får upp NVIDIAskontrollpanel, som heter "justera GPU-enhetens inställningar"

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem

Hmm, jag kommer in på NVIDIAs kontrollpanel, men sen hittar jag inte "Prestanda" och inte heller Launch NVMonitor :S

det är lite det jagär ute efter, att kunna höja fläkten lite smått

edit: glömde säga att jag gick in på Nvidias hemsida och drog hem och installerade de senaste drivrutinerna.. dock ingen skillnad..

Visa signatur

/Macchot

Permalänk
Medlem

hejsan lägger mig i lite.. kan inte heller se tempraturen på kortet kör med 2 st 8800 gt.. på förra datorn jag hade så kunde jag gå in på nvidas kontroll panel och se tempraturen genom nvidiamonitor men inte nu..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macchot
Hmm, jag kommer in på NVIDIAs kontrollpanel, men sen hittar jag inte "Prestanda" och inte heller Launch NVMonitor :S

det är lite det jagär ute efter, att kunna höja fläkten lite smått

edit: glömde säga att jag gick in på Nvidias hemsida och drog hem och installerade de senaste drivrutinerna.. dock ingen skillnad..

Tillbaks till NVidia.com och tanka hem nTune.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

mmm har tankat ntune men grafik korts tempraturen kan jag inte se... står bara massa bokstäver huller om buller vid grafik kortstempraturen... och ibland så går inte nvidiamonitor igång, står att det inte hår att starta, kan det ha med å göra att jag har vista 64bit?

Permalänk
Avstängd

Har du asus 8800GT? den med den större fläkten?... Polaren har en sån och tydligen har asus gjort ett fel i tillverkningen att det ej går att se tempen på just det kortet!

Permalänk
Medlem

mm jag har asus gt, vet ej om det är den större fläkten, var inte jag som montera ihop datorn men kortet är nytt kom in till DB den 10e januari.

men isåfall finns det ingen som helst möjlighet för mig att kolla tempraturen på kortet?

Permalänk
Medlem

Tydligen inte för tillfället iaf. Maila Asus och fråga dom! Eller googla på problemet och se hur andra löst det (om dom nu löst det)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har också ett kort från Asus... men hur ser man om det är "den stora fläkten" jag har?

Visa signatur

/Macchot

Permalänk
Medlem

skumt, kolla om det är som dom säger att de är ett fel Asus har gjort, isåfall finns inget att göra åt det.

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem

Jag provade med nTune precis.. inga värden registreras

kan det vara så att jag har "monterat" kortet fel? eller nått?

Visa signatur

/Macchot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x38
Har du asus 8800GT? den med den större fläkten?... Polaren har en sån och tydligen har asus gjort ett fel i tillverkningen att det ej går att se tempen på just det kortet!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macchot
Jag provade med nTune precis.. inga värden registreras

kan det vara så att jag har "monterat" kortet fel? eller nått?

Det finns tydligen inget du kan göra åt att du inte kan läsa tempen.
Och det är himla svårt att montera ett kort fel och få det att funka övht hehe, så den chansen är väldigt liten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, du har nog rätt... Jag får väl acceptera att jag inte kan se fläktens hastighet eller kortets temperatur och nöja mig med att kortet fungerar superbra ändå! Trotts allt så ska kortet klara väldigt höga temperaturer och sålänge fläkten snurrar i sina standard 29% så borde det räcka för mig. Jag ska jue lixom inte klocka kortet ^^

Visa signatur

/Macchot

Permalänk
Medlem

Kännt problem med Asus kort, drog nitlotten själv också...

Permalänk
Medlem

frågade DB(köpte min dator där) och dom sa att det kunde ha med å göra att man har vista. Jag har det och kan icke se temperaturen. Macchot har du xp eller vista?

Permalänk
Medlem

Jag kör xp-32 bitar..

Jag läste på ett annat forum om en kille som hade samma problem och han sa att han ominstallerat drivrutinerna till kortet i felsäkert läge och efter det uppdaterat Biosen... Jag har inte själv gjort det men det funkade för honom. Är det nått som kan vara en lösning till detta?

Vad tror det smarta folket på sweclockers ?

edit: biosen ska bytas på grafikkortet, inte moderkortet...

Visa signatur

/Macchot

Permalänk

Kolla på den här. Man laddar hem ett plugin till rivatuner så kan du se tempsen.

Visa signatur

Macbook - Intel Core 2 Duo 2.4ghz