Permalänk
Medlem

Mitt började fungera bra idag. 27.9mbit ner på bredbandskollen, jag är mye nöjd

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hammarbynisse
Nyheter för oss som bor i Göteborg, som rör com hem lite så där indirekt, se artikel på IDG.. http://www.idg.se/2.1085/1.150578

Com hem får kanske inte längre leverera, eller konkurrera med bostadsbolagens egna fibernät. Frågan är bara vem som får leka i fibertrådarna. Alltså, vem som blir leverantör.

Cool, men en tidsplan på 5 å? Det är väl vad de flesta här har tippat det ska ta för Comhem att bygga ut sitt eget nät Vore kul om de skrev när de första lägenheterna kan tänkas få smaka på tårtan.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hammarbynisse
Nyheter för oss som bor i Göteborg, som rör com hem lite så där indirekt, se artikel på IDG.. http://www.idg.se/2.1085/1.150578

Com hem får kanske inte längre leverera, eller konkurrera med bostadsbolagens egna fibernät. Frågan är bara vem som får leka i fibertrådarna. Alltså, vem som blir leverantör.

Körde igång en tråd om det tidigare, http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7... Har försökt få lite mera info om tidsplanen men inte hittat något. Har dock sett att de börjat lägga rör i backen för fiber i Kungsladugård.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
Har dock sett att de börjat lägga rör i backen för fiber i Kungsladugård.

Haha, nae, vad coolt! Vet du om det verkligen är kopplat till framtidens bredbandsutbyggnad?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Haha, nae, vad coolt! Vet du om det verkligen är kopplat till framtidens bredbandsutbyggnad?

Rören de la i backen gick in i ett Familjebostäders hus. Och de sa att de va till fiberoptik, så jag drog den slutsatsen.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Ja, tänk så hade man den turen att man fick fiber... nej nej, inget har hörts om mitt bostadsbolag och mitt comhem blir bara sämre och sämre. tptestar hyfsat men mot andra nät börjar de sinka ner i 300kb/s osv.
Fortfarande ingen 8mbit upp heller, börjar lessna tur va så går min bindning ur snart och så kanske man flyttar...

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

basn: Iom deras utbyggnad av backbonet som började förra veckan och håller på till maj kommer kapaciteten mellan comhems alla orter och fler peeringparters utökas hörde jag senast för 2 veckor sedan så det lär ju hjälpa lite iaf. Det löser dock inga 8mbit i upload.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Låter vettigt... Börjar bli tråkigt o behöva torrenta allt pga att man inte kan köra web sessioner osv.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk

Phunky checka upp kvaliten i salem så lär du säga att vi är värst drabbade!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk

COmhem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Wow! Imponerande värden. Hur högt kom du upp i innan? Jag fick ungefär 18-19 / 0.95 när jag testat nyss. Kör jag bit torrent så går det givetvis fortare så jag ska väl inte klaga iofs.

Frostfield i över 2-3 månader hade jag stora problem mitt bredband var inte ens nära 4 mb max 10mb hade jag tills jag ringde och klagade!

nu funkar det fint kom upp på 32mb med mitt senaste test än så länge längtar jag efter min 8mb upload suck

[

Permalänk

Det är skillnad på mb och mbit .

32 mb = drygt 340 mbit

så gör inte som företagen och skriver 8mb..

det känns inte specielt rätt.

Men som du skriver är det 31.10 mbit och inte mb

//mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

razerrazer, skall vi nu vara petiga så skriver man antingen Mb eller Mbit.
Versaler och gemener är ganska viktiga.

B = Byte
b = bit

Nu skall man även egentligen skriva stort M för Mega också.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

jooo Precis.

Visa signatur

Permalänk

Öhh nördar

Permalänk
Visa signatur

Permalänk

Nja inte så farligt jag fick höra att dom kommer bygga fiber till mitt område från kortedala till hjällbo Härligt och bli av med comhem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
Det är skillnad på mb och mbit .

32 mb = drygt 340 mbit

så gör inte som företagen och skriver 8mb..

det känns inte specielt rätt.

Men som du skriver är det 31.10 mbit och inte mb

//mvh

Känns rätt onödigt att så många märker ord, men ska man ändå leka besserwisser så ska man kanske själv ha full koll på prefixen?

OnT: Har haft comhem i snart ett år utan problem. Enda negativa är dom höga priserna :S
Förhoppningsvis dyker det upp fler alternativ att välja bland i vår brf, skandal med monopol

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk

Ahh glömde säga att jag kör nu med mitt kapad modem motorola sb5100

Checka resultatet gullet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hiroshima
Ahh glömde säga att jag kör nu med mitt kapad modem motorola sb5100

Checka resultatet gullet

http://ww2.beffo.se/upload/pic~/d53ugyucyvu2.JPG

Lust att förklara detta ?

Vad pröjsar ni andra för erat 24/8 ?
Ser att jag får betala 399:- och att deras hemsida säger 339/369 :-
Kan man ändra detta eller ?

Funderar på att dumpa skitföretaget Comhem, tycker de suger röv.
Hur är Bahnhoff ? Måste man ha befintligt tfn abb hos dom eller löser man det ?
100/100 för 315:- låter ju som en dröm i jämförelse med ockrarna på comhem.

Någon som kan rekomendera något annat ärcomhem ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Ja - Bahnhof är det ISP:t jag hade valt om jag hade kunnat. Snabbt till andra ISP och alla jag känner säger iaf att du får det du betalar för, inte 50/50 eller 90/90 - 100/100.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hiroshima: hur har du gjort? Trodde inte Comhem hade 0/0 configs. Trodde inte ens Comhem körde med configs utan körde SNMP. Kanske bara är sidan som flummar sig lite, e-docsis 2.0 klarar ju bara 48Mbit ner och e-docsis1.1 mindre än det, eller kör du med 2 eller flera modem när du får 60~ Mbit?

Permalänk

Endors : kan vara blackcat modem. Som är confade och kan sno åt sig mera bandbrädd. Men vad jag hört ska det vara spärrat i comhem nätet. Men nu vart man ju lite sugen

Fram med lödpenna och ett SB5100SE

Bogey : 339 kr/mån (12 mån bindningstid) + 60 kr för 8 mbit ul så det blir 399.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

razerrazer: Var precis vad jag skrev, går trogligen bara i nät där comhem fortfarande kör e-docsis1.1. Om comhem inte är dumma i huvudet så använder de BPI+ and Cert, och då går det inte ens att clona mac adress och låtsas vara någon annan. I edocsis1.1 kan man ju dock ladda ner configs från cmts servern eller om de är låsta till specifika kunder kan man ju clona någon annans mac.

Permalänk

Om jag skulle avslöja detta skulle comhem höja ögon brynen och blockera mig men det kommer dom nog aldrig märka

Permalänk
Medlem

Antagligen så kommer vad du än gör inte fungera när de går över till docsis 2.0. Varken Sigma eller Fiberware, med egen conf, standard conf, mac cloning eller liknande skulle funka(om comhem kör med BPI+ och Certifikat). Helt omöjligt att göra något om man inte har åtkomst till Comhems system, iaf för tillfället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hiroshima
Om jag skulle avslöja detta skulle comhem höja ögon brynen och blockera mig men det kommer dom nog aldrig märka

Inte märka? Antar detta är fake men de märker detta garanterat om du skulle tanka konstant. Vid ett tp-test eller två emellanåt spelar det nog ingen roll men börjar en enda session nyttja dendär kapaciteten kommer systement troligen skrika. Du inser att dina grannar kommer att få problem med sin hastighet då du gör sådär och att det frångår comhem avtalsvillkor antar jag? Om alt. när de upptäcker detta lär du vara utan brandband.

Endors: comhem kör redan med docsis 2.0 Inga modem som inte är Docsis 2.0 kompatibla fungerar hos dem numera.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Idag måste Comhems cp station äntligen gätt upp. Sitter här med ett icke blinkande modem och har varken tele eller internet.

Sitter med mobilens internet ^^

Nu tror jag att något är på tok ordenkligt då modemet kopplar upp och ner hela tiden. Sen ibland är det hela stilla med signalerna. värkar vara en fet DDOS i hela nätet eller så är det något annat mysigt vanligt comhem problem som vanligt

alla lampor lyser utom internet helt svart

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, antog bara att de körde på edocsis1.1 så länge de inte har 8Mbit upload. Phunky väldigt svårt om man inte skickar ut en tekniker att veta vem det är som gör det om man tex clonar mac, då ser det ju ut som en annan kund snor all bandbredd tex.

Permalänk

Haha Telen hoppa igång efter en stund o ringer COMBORT!

En kille vid namn ulf efternamn. Sa Hej välkomen till Combort vad kan jag inte hjälpa dig med?

Säger att internet dör stup i ett. Och han kontrar med vilka lampor lyser?

Jag säger lugnt och stilla att just nu lyser alla . blinkar på link o tel1 som det ska göra. Då säger han vad är problemet då? Ja för det första funkar inte internet eller telefon. Hur blinkade det då? Ja alla lampor lös utom "LINK" Ja då är det plötsligt fel på min internetsladd. Men för i hälvete. Jag säger och sen hoppa link igång. Ja då är det något fel hoss dig. 100 % packetloss med säger jag. Jaha men du har ringt BB supporten. ska jag koppla dig till Telefon?

OMG Jag sa INTERNET FUNKAR OCH TELE JUST NU. Men det har fan legat nere ett bra tag. Jaha, Men återkom när du vet vilka lampor som blinka när tele o BB är nere.

Då sa jag men jag har sagt det. att när det slutar funka blinkar "LINK" som vanligt och inget funkar. internet dött o tele dött. Startar om modemet och det tar evigheter innan Link funkar men dom andra lyser konstant.
Tycke nästan synd om killen när han sa:

Kolla vilka lampor som blinkar när nätet är nere och återkom.

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅ Hur jävla support får man ha? Kan dom inte ens vad packetloss är :/ Fick rå ryck inte fan är något fel med signalen när alla lampor lyser utom link. Då måste det vara något chabbel. Tänker aldrig mera ringa tillbaka.

Varför kan han inte fatta att modemet fryser sig från Nätsignalen. Och kommer inte online. Sen när det är online är det 99 % packetloss och man hackar sig fram. gjorde tp test nyss och fick 0.2 mbit Ul och 0.8 mbit down.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

älskar comborts support:D