FSX Flight Simulator X -tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusalm:

låter gött! bra att du försöker rekrytera nya segelflygare! Vi har ganska dåligt med elever tills nästa år.. så vi ska lägga ut lite annonser och ev. ställa ut på Eksjö Flygdag. Har ni många ungdomar i klubben?

Vi har några, men ryggraden är ju gubbar i 55-85-årsåldern. Det har dock varit fullsatt på utbildningen både förra året och i år och klubben utmärker sig som landets mest aktiva klubb. Vi unga har ganska mycket att lära och leva upp till i.o.m. att gubbarna som har allt know-how försvinner snart.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Var är det bästa stället att köpa en TrackIR 5?

Permalänk
Medlem

Köpte min på flightsimshop.se

Antagligen inte billigast men de är i alla fall auktoriserade återförsäljare.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Hej

Finns det någon som kör Prepar3D av Lockheed-Martin ?

Efter vad jag läst på andra flygsim sidor, verkar Prepar3D vara lite bättre än FSX.

Just nu kör jag FSX+Acceleration på en ganska hyfsad pc, ändå får jag blinkande på moln och vissa byggnader.

Har också twekat FSX på Nvidias program "Nvidiainspector", så jag använder alltså inte Nvidias controlpanel.

VHL
DennyBoy

Permalänk
Medlem

Behöver tung hjälp då jag har stora problem i FSX med prestanda.

Har köpt en burk för att spela FSX:
- Grafik 1 st Sapphire HD 6870
- Processor 1st - AMD FX-6100 6-Core Processor
- Moderkort 1st - Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+
- Minne 1st - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Ett 600W nätagg från Corsair samt en 7200RPM Sata 6gb hdd.

Nu är det så att allting verkar fungera 100% med datorn. Och i CALL OF DUTY MW2 / MAFIA osv har jag högsta grafikinställningar utan bekymmer. FS2004 fungerade utan problem, men när jag testade att smacka in FSX märkte jag att det började lagga en del. Tänkte "jaja, det blir väl mycket bättre när jag installerar acceleration". Nu när jag gjort det kan jag knappt spela på VÄRSTA möjliga grafikinställningar utan att man märker att det laggar.

Jag förstår verkligen inte vad jag gjort för fel. Min förra dator (AMD ATHLON 3000+, Geforce 8800GTS 512mb) presterade betydligt bättre.

Nu i efterhand har jag förstått att RADEON-kort är en riktig flaskhals i FSX, och kan detta vara bekymret? Men inte borde det väl bli så illa som jag upplever det? kanske bör jag till och med sätta i mitt Geforce 8800GTS 512MB för att använda när jag spelar FSX?
Tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memphs:

Nu är det så att allting verkar fungera 100% med datorn. Och i CALL OF DUTY MW2 / MAFIA osv har jag högsta grafikinställningar utan bekymmer. FS2004 fungerade utan problem, men när jag testade att smacka in FSX märkte jag att det började lagga en del. Tänkte "jaja, det blir väl mycket bättre när jag installerar acceleration". Nu när jag gjort det kan jag knappt spela på VÄRSTA möjliga grafikinställningar utan att man märker att det laggar.

Jag förstår verkligen inte vad jag gjort för fel. Min förra dator (AMD ATHLON 3000+, Geforce 8800GTS 512mb) presterade betydligt bättre.

Nu i efterhand har jag förstått att RADEON-kort är en riktig flaskhals i FSX, och kan detta vara bekymret? Men inte borde det väl bli så illa som jag upplever det? kanske bör jag till och med sätta i mitt Geforce 8800GTS 512MB för att använda när jag spelar FSX?

Både cod och maffia använder sig utav simpla grafikmotorer, så om du kan "toppa" grafiken med bra fps i de spelen är inte så konstigt.
Jag har själv inte spelat spelet, men kolla så att du inte har någon eventuell vsync på som kanske ligger och stör.
+ Hur många minnen körde du i din förra dator? Du verkar ju köra med 1 nu... Sätt i ett till likadant och prova sedan spela igen.

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Till salu

Hej på er!

Om de är någon som är sugen att ta simulatorflygandet till nästa steg så har ni en god chans att komma igång! Jag har under några år byggt på en B738 simulator helt i skala med den riktiga modellen och har i dagsläget två olika märken på MIP och OVHD och har bestämt mig för att sälja min MIP för att köpa samma märke som OVHD.

Möjlighet att få min MIP att fungera med tex PMDG's Boeing 737 NGX finns men kräver lite kunskap inom c++. Kommer säkert komma drivrutiner för de styrkort jag valt använda men i dagsläget får man stå för de själv. Krävs endel programmering men absolut inte omöjligt! Annars är den mer eller mindre plug & play med en avancerad systemsimuleringsprogramvara som heter Prosim737.

De här är alltså inte som att flyga default 737an utan kräver endel kunskap om den faktiska kärran.

Ni finner bilder, information och byggblogg på min projektsida och priset kan vi ta per mail vid intresse.

Kontakta mig gärna om du har frågor eller funderingar.

Hälsningar,
Anders
ahelin00@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semplezz:

Både cod och maffia använder sig utav simpla grafikmotorer, så om du kan "toppa" grafiken med bra fps i de spelen är inte så konstigt.
Jag har själv inte spelat spelet, men kolla så att du inte har någon eventuell vsync på som kanske ligger och stör.
+ Hur många minnen körde du i din förra dator? Du verkar ju köra med 1 nu... Sätt i ett till likadant och prova sedan spela igen.

Har försökt att TWEAKA FSX och märkt en markant förbättring i FPS. Även FPS-limiter istället för att använda FSX egna FPS-limiterare (som är gammal och urkass). Nu slipper ajg alla framedrops, lagg osv. Verkar ha löst problemet med andra ord.

Jag har två st 4gb men var rätt otydlig där

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Kommer vi se en officiell fsx server?
Ledsen om det skrivits redan men örk nt leta igenom 60+ sidor...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Andra flygsim sidor

Hej xapa112

Jag kan också rekommendera "Sim-Outhouse", är medlem sedan flera år. Mycket trevliga och hjälpsamma personer i alla åldrar

Finns avdelningar för nästan alla flygsim.

VHL
DennyBoy

www.sim-outhouse.com

Permalänk
Medlem

Någon som har ett tips på hur man ska göra om man får helt sjuka FPS-drops i Aerosofts addons? Testade bla Arlanda, gick okej. Sen körde jag Sharm El-Sheik. Det laggar sönder fullständigt där. Har ändå som sagt en FX6100-processor med 8gb ram.

Kan man dra ner kvaliten på addonsen på något sätt eller är det bara sluta använda addonsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Kommer vi se en officiell fsx server?
Ledsen om det skrivits redan men örk nt leta igenom 60+ sidor...

Jag har ingen koll nuförtiden, men tidigare när jag var aktiv brukade vi skapa en server som hette Sweclockers med lösenorded swec. Servern brukade läggas i bushflying eftersom den kategorin var mindre trafikerad och eliminerade problem med serversystemet i fsx. Mig veterligen finns ingen server som är öppen 24/7 relaterad till sweclockers.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Fsx grafik!

Hej vet ni något bra program som hjälper till att justera in config filen till fsx? Provat ett som heter venetubo, men jag har ett HD Radeon 4800 och det finns bara Geforce kort att välja på! Men vet ni vad mitt kort motsvarar för Geforce kort kanske?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinbuzz:

Hej vet ni något bra program som hjälper till att justera in config filen till fsx? Provat ett som heter venetubo, men jag har ett HD Radeon 4800 och det finns bara Geforce kort att välja på! Men vet ni vad mitt kort motsvarar för Geforce kort kanske?
Tack på förhand

På Bojote's Tweaking and Tuning-verktyg (http://www.sweclockers.com/forum/newreply.php?do=newreply&p=1..., antar att det är den du använder) står det * If you own an ATI card find the equivalent counterpart.
Så, ja du ska välja ett som ungefärligt motsvarar ditt grafikkort.

Med vänliga hälsningar

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa ny dator. Tips?

Tänkte köpa en ny dator för att kunna köra fsx på max utan problem. Vad tror ni om denna?:)

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10618

Permalänk

Jeesus

Börja här..
Jesus hjälper dig !
Skapar en optimerad config fil med de viktigaste tweaken som är anpassat efter vad din maskin klarar av.
FSX är en gammal historia som är CPU-tung iställrt för GPU-tung som nyare spel är..
http://www.venetubo.com/fsx.html

Funkar naturligtvis för P3D åxå !

Skrivet av Memphs:

Visa signatur

Buildning a machine that goes BING!
And a F-18 Simulatormachine that goes "Fox 2"

Permalänk

Kan va intressant..

Visa signatur

Permalänk

Intressant..

Skrivet av archen:

Hej på er!

Om de är någon som är sugen att ta simulatorflygandet till nästa steg så har ni en god chans att komma igång! Jag har under några år byggt på en B738 simulator helt i skala med den riktiga modellen och har i dagsläget två olika märken på MIP och OVHD och har bestämt mig för att sälja min MIP för att köpa samma märke som OVHD.

Möjlighet att få min MIP att fungera med tex PMDG's Boeing 737 NGX finns men kräver lite kunskap inom c++. Kommer säkert komma drivrutiner för de styrkort jag valt använda men i dagsläget får man stå för de själv. Krävs endel programmering men absolut inte omöjligt! Annars är den mer eller mindre plug & play med en avancerad systemsimuleringsprogramvara som heter Prosim737.

De här är alltså inte som att flyga default 737an utan kräver endel kunskap om den faktiska kärran.

Ni finner bilder, information och byggblogg på min projektsida och priset kan vi ta per mail vid intresse.

Kontakta mig gärna om du har frågor eller funderingar.

Hälsningar,
Anders
ahelin00@gmail.com

Visa signatur

Permalänk

Den kommer att räcka långt.
Då FSX är processortung så klocka till ca 4,5 GHz så kommer det flyta bra, 35-60 fps orginal.
Med lite tillägg som scenerys och flygplatser...25-35 fps
MEN.. FSX är inte som dagens spel/simmar, den kräver tweaks för att flyta på utan lagg och stutter..
FPS-limiter ä att rekommendera

Skrivet av jojje_86:

Tänkte köpa en ny dator för att kunna köra fsx på max utan problem. Vad tror ni om denna?:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojje_86:

Ser väl bra ut men jag skulle byta processor till en 3770K för bättre överklockningspotential. Som Bigswede sa, klocka upp den till runt 4,5 så blir det bättre flyt. Använd nVidias egen fps-limiter (kräver nVidiainspector) och sätt den till halv refresh-rate samt sätt FSX inbyggda till 30 fps om du har en 60Hz skärm. Fråga mig inte varför men det blir bäst flyt om du använder både FSX och Nvidias limiter samtidigt. Så länge datorn orkar pumpa ut 30+ fps så kommer det att flyta kanonfint (hoppas jag). Om du inte använder några tunga add-ons (PMDG o.d.) så kan du nog till och med få ut 60 fps.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojje_86:

Beror helt på vad du kör för plan och vad du har för addons och annat skit. Laddar du upp "Mega airport Arlanda" och typ PMDG's Boeing 737NGX så kommer du inte få det att flyta i 60 fps hela tiden om du maxxar allt.

Men utan några som helst addons och med FSX's standardplan så kommer det nog fungera utan problem på "ultra high" inställningar.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Går det verkligen åt ett så häftigt grafikkort för att köra FSX. Skulle inte ett EVGA GeForce GTX 550Ti 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, fungera också utan att för den skull fps går ned under 30fps. Varför behöver man uppåt 60fps?
Likaså räcker inte en överklockad i5-2500K lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av js6033:

Går det verkligen åt ett så häftigt grafikkort för att köra FSX. Skulle inte ett EVGA GeForce GTX 550Ti 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, fungera också utan att för den skull fps går ned under 30fps. Varför behöver man uppåt 60fps?
Likaså räcker inte en överklockad i5-2500K lika bra.

En i5-2500k klockad är bland det bästa du kan ha för FSX! Kan verkligen inte rekommendera ett GTX 550Ti, minst GTX 560 från NVidia, eller 6850 (7770 kan funka) och uppåt från AMD

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

En i5-2500k klockad är bland det bästa du kan ha för FSX! Kan verkligen inte rekommendera ett GTX 550Ti, minst GTX 560 från NVidia, eller 6850 (7770 kan funka) och uppåt från AMD

Jag skulle inte rekomendera AMD alls för fsx, då nvidiainspector inte funkar, samt att dom verkar vara otroligt dåliga på att generera moln!
Ska du ha datorn enbart för FSX skulle iallafall jag gå för nvidia.

Visa signatur

| corsair carbide 300R | | core i5 2500K @ 4.5GHz | noctua nh-u12p se2 | gigabyte z68X-ud3h-b3.
| asus geforce 560ti top. | corsair vengeance 8gb. | XFX 550w core edition. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weezyy:

Jag skulle inte rekomendera AMD alls för fsx, då nvidiainspector inte funkar, samt att dom verkar vara otroligt dåliga på att generera moln!
Ska du ha datorn enbart för FSX skulle iallafall jag gå för nvidia.

Varför skulle renderingen av moln skilja sig åt? NVidiainspector är en förlust, helt klart. Men med den budgeten han verkar ha så kommer det inte göra särskilt stor nytta ändå.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB

Permalänk
Medlem

Med inspector fick iallafall jag en enorm skillnad. Kör med en oklockad 2500K, REX 2.0, gex och NGX. Innan jag installerade inspector kunde jag ligga med en ganska låg FPS på aerosoft arlanda med NGX;en, gick att flyga, men inte så njutbart i med att de inte flöt så bra i VC:n. Nu med inspector ligger jag skulle jag tippa, mellan 20-30 konstant. Ändrade och mixtrade lite med AA http://forum.avsim.net/topic/324786-nvidia-configuration-guid..., enligt den guiden och fick otrolig skillnad måste jag säga, så inspector är absolut ingen förlust!
Det där med att AMD är något jag läst på avsim, vatsim forum osvosv om att dom i allmänhet ger lägre FPS när det är mycket moln att rendera.

Edit, samt en grovt tweakad .CFG!

Visa signatur

| corsair carbide 300R | | core i5 2500K @ 4.5GHz | noctua nh-u12p se2 | gigabyte z68X-ud3h-b3.
| asus geforce 560ti top. | corsair vengeance 8gb. | XFX 550w core edition. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weezyy:

Med inspector fick iallafall jag en enorm skillnad. Kör med en oklockad 2500K, REX 2.0, gex och NGX. Innan jag installerade inspector kunde jag ligga med en ganska låg FPS på aerosoft arlanda med NGX;en, gick att flyga, men inte så njutbart i med att de inte flöt så bra i VC:n. Nu med inspector ligger jag skulle jag tippa, mellan 20-30 konstant. Ändrade och mixtrade lite med AA http://forum.avsim.net/topic/324786-nvidia-configuration-guid..., enligt den guiden och fick otrolig skillnad måste jag säga, så inspector är absolut ingen förlust!
Det där med att AMD är något jag läst på avsim, vatsim forum osvosv om att dom i allmänhet ger lägre FPS när det är mycket moln att rendera.

Edit, samt en grovt tweakad .CFG!

Jag menade att det var en förlust att inte ha Nvidia inspector

Med dagens AMD-kort verkar det inte vara någon större skillnad överhuvudtaget gällande FPS:en.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

Varför skulle renderingen av moln skilja sig åt? NVidiainspector är en förlust, helt klart. Men med den budgeten han verkar ha så kommer det inte göra särskilt stor nytta ändå.

Det är inte i första hand en budgetfråga utan mer vad krävs egentligen för att köra FSX 'fullt ut'. Vissa vill använda det senaste och dyraste hela tiden men får man mer ut av fsx om man kör på den linjen. Något mitt emellan borde väl räcka. En fps på 30-40 borde väl räcka i alla lägen? Själv är jag inte intresserad av de tyngsta flygplanen från PMDG utan mer av VFR flygning med bra scenerier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av js6033:

Det är inte i första hand en budgetfråga utan mer vad krävs egentligen för att köra FSX 'fullt ut'. Vissa vill använda det senaste och dyraste hela tiden men får man mer ut av fsx om man kör på den linjen. Något mitt emellan borde väl räcka. En fps på 30-40 borde väl räcka i alla lägen? Själv är jag inte intresserad av de tyngsta flygplanen från PMDG utan mer av VFR flygning med bra scenerier.

Processor med 4 kärnor, hög IPC. Fler kärnor ger inte mycket bättre prestanda i FSX och färre kärnor blir för lite. Dvs. 2500k eller 3570k brukar passa bäst. Givetvis överklockad till runt 4.5 GHz.

RAM-minne, FSX är rätt minnesintensivt, om du har möjligt välj något snabbare än 1600 MHz utan på tok för hög latens.

Grafikkort, nu när RadeonPRO utvecklas så kan du få mycket av den viktigaste funktionaliteten från Nvidia Inspector till Radeon kort också. AF 16x tillsammans med negativ AF Lod ger riktigt bra resultat! Skulle rekommendera minst 460/560 från NVidia. Från AMD räcker det med 7770.

HDD/SSD, FSX tjänar både landningstider och lite prestanda på att ha en SSD istället för en snabb hårddisk. Om man flyger mycket kan det helt klart vara värt det! Särskilt nu med prissänkningen på SSD:er.

Testade runt med RadeonPRO igår, lyckades få till sådan fin drawing distance:

Visa signatur

Permalänk

Mnjaaa

Jag skulle nog vilja påstå att man ska sätta FSX interna FPS till MAX.
Om jag inte har helt fel så är detta en "trigger" för att få FSX att använda multicore på bästa sätt.
"Extern" FPS-Limiter gör override på FSX-interna, så den delen sköter sig själv

Skrivet av MaxWarp:

Ser väl bra ut men jag skulle byta processor till en 3770K för bättre överklockningspotential. Som Bigswede sa, klocka upp den till runt 4,5 så blir det bättre flyt. Använd nVidias egen fps-limiter (kräver nVidiainspector) och sätt den till halv refresh-rate samt sätt FSX inbyggda till 30 fps om du har en 60Hz skärm. Fråga mig inte varför men det blir bäst flyt om du använder både FSX och Nvidias limiter samtidigt. Så länge datorn orkar pumpa ut 30+ fps så kommer det att flyta kanonfint (hoppas jag). Om du inte använder några tunga add-ons (PMDG o.d.) så kan du nog till och med få ut 60 fps.

Visa signatur