INET - riktigt värdelösa...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Aug 2008

INET - riktigt värdelösa...

...kanske att ta i, men man blir så trött på återförsäljare som uppenbarligen ej har en helt fungerande verksamhet. Inet har en bra prisnivå, snabba leveranser och billig frakt. Så långt allt väl. Om man nu inte råkar ut för defekta prylar. Jag skickade tillbaka ett trasigt moderkort, nu exakt 7 dagar sedan dom tagit emot paketet har dom fortfarande inte gjort ett skit åt mitt ärende...katastrof. Jag har ringt 2 ggr till deras support för att fråga vad som händer, har ungefär fått svaret "du får vänta på din tur".

Jag har handlat massor med prylar från Dustin & Dustin Home. Priserna är ngt högre på en del pryar men vilken service ifall ngt går snett! Som företag har jag flera ggr fått nya saker i retur INNAN jag returnerade de gamla (för att kunna utnyttja emballaget). Som privatperson har jag bara haft ett case, men de löste sig med blixtens hastighet (samma dag som dom tog emot paketet).

Så jag rekommenderar er att akta er för INET som i mina ögon är ett oseriöst källarföretag. Personligen har jag köpt min sista pryl där ifall jag inte får mitt case löst tämligen omgående...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

1-2 veckor är väl inget å bråka om ? det finns ju faktiskt kunder före dig det tar ju lite tid.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2003

1-2 veckor är ingenting för ett returärende, precis som HazZarD säger så är du antagligen inte den enda i världen som returnerar till Inet, dom har andra kunder också, tycker det är helt okej att vänta så länge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Aug 2008

Nu ca 1h efter de att jag publicerade mitt inlägg så fick jag ett samtal från INET, en slump? Hmmm kanske, eller inte.

Tydligen så hade dom verifierat fel men ej kunnat skicka ett nytt kort efter som de ej hade funnits i lager...när jag hade telekontakt så hade dom ej tittat på de...

Oavsett vilket så är jag glad att jag äntligen fick besked.

Vissa tycker tydligen att 1-2 veckor är helt OK. Själv anser jag att returärenden bör hanteras inom 24h i normalfallet (även om olyckliga omständighet naturligtvis kan inträffa).

Hur lång tid tar de egentliga att verifiera trasiga komponenter? Då menar jag helt trasiga och inte obskyra smådefekter, vilket bör vara minst 4/5 av alla returer. De mesta tar väl ca 1 min...ett moderkort lite trixigare...kan säkert ta 5 min...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Bäst du kontaktar polisen om denna orättvisa, är nog en bra anledning att återinföra dödsstraff i Sverige när man läser om sådana här synder...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004

Jag skulle tro att inets handläggningstider är ganska normala på marknaden. Vill man ha snabbare service så får man leta upp en återförsäljare som erbjuder det och då får man sannolikt betala extra för det. Men visst, jag har allt muttrat både en och två gånger över den långa tiden jag också....

| Errare humanum est |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjornf
...Själv anser jag att returärenden bör hanteras inom 24h i normalfallet (även om olyckliga omständighet naturligtvis kan inträffa).

Hur lång tid tar de egentliga att verifiera trasiga komponenter? Då menar jag helt trasiga och inte obskyra smådefekter, vilket bör vara minst 4/5 av alla returer. De mesta tar väl ca 1 min...ett moderkort lite trixigare...kan säkert ta 5 min...

Första delen av citatet: Är du beredd att betala för den personaltätheten som krävs?

Andra delen: Du vet uppenbart inte vad du pratar om. Sluta skriva trams.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västkusten
Registrerad
Mar 2008
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Aug 2008

Som jag skriver tidigare så har jag genomfört hundratals köp via Dustin, där har returhanteringen fungerat klockrent.

Varför skulle man inte kunna konstatera att en komponent är trasig på ngn minut?? Förutsatt att man har en riggad arbetsplats. Vet du vad du pratar om? Ja lämnade reservation för skumma halvdefekter. Men i de fall ngt är stendött är de inte allt för märkvärdigt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Men är alla butiker lika stora och mäktiga som dustin eller komplett ?? jösses sluta skriva trams som en bortskämd barnunge.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Dec 2004

Haha 24h jovisst. Jag är supernöjd om jag får allt bekräftat och klart inom 1 vecka, godkänt inom 2.

Skulle även jag vilja se ett företag som tar emot prylen, testar den och skickar en ny inom 24h. De skulle inte överleva länge tack vare de hutlösa priser de hade varit tvungna att ta för den servicen

Citera för svar..

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjornf
Som jag skriver tidigare så har jag genomfört hundratals köp via Dustin, där har returhanteringen fungerat klockrent.

Varför skulle man inte kunna konstatera att en komponent är trasig på ngn minut?? Förutsatt att man har en riggad arbetsplats. Vet du vad du pratar om? Ja lämnade reservation för skumma halvdefekter. Men i de fall ngt är stendött är de inte allt för märkvärdigt...

Jag vet vad jag pratar om, ja, annars hade jag inte skrivit något.

Bara att packa upp en retur och kontrollera att produkten inte är mekaniskt påverkad pga användarfel tar betydligt mer än en minut. Du får ju dock ha dina uppfattningar om verkligheten och jag mina. Gott så!

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Du kanske skulle ta och läsa igenom trådarna angående Dustin och Komplett. Där skulle 1-2 veckor vara rena drömmen för vissa.

Pentium D 2.66 @ 3.9 Ghz, Voltmoddat 7900 GT

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

2 Veckor är rimligt tyvärr.

Just PC-komponenter är ju fruktansvärt knivigt eftersom de måste gås igenom och det måste få ta ett antal dagar annars skulle priserna vara orimliga.
DOA som jag antar att det var i detta fall är ju mycket lättare att hantera om det handlar om en färdig slutprodukt såsom en TV eller högtalare mm då är det rimligt att man får en ny vara omgående om det inte är en specialbeställd vara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Maj 2005

Själv tycker jag Inet är bra att handla ifrån.

Är inte lätt och vara novis, men det går ändå!!!!

[ AMD Phenom 9550 Quad-Core 2.2 GHZ ] [Gigabyte GA-MA770-DS3] [Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096MB CL5] [Western Digital VelociRaptor 150GB, 10000RPM, SATA, 3 Gb/s, 16MB] [ Seagate Barracuda 7200 500GB Sata-300 32MB] [Leadtek 9800 GT]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

jag gjorde återköp på inet med ett grafikkort jag tyckte lät för högt.
gick snabbt och innom 1 vecka hade jag mina pengar på kontot.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2008

Svartmåla inet på detta sätt, suck... vakna killen. Konsumentköplagen säger att en reparation ska ske inom rimlig tid och praxis är 1-2veckor även om de ufall som har varit igenom ARN pga väntetid vid reparationer visar att 3 veckor är något man måste acceptera. Så 1 veckar, om än det kanske känns mycket för dig, är helt normalt och kan du inte leva med det får du väl välja en återförsäljare som kan garantera dig snabbare service.

MAIN: i7 4790K, 16GB, GF980, 850Pro+850Evo KIDS: i5 750, 16GB, GF770, 860Evo
CLUB: i5 6600K, 16GB, GF680, 840Pro+750Evo #2: Q9550, 4GB, GF460, 840Basic
SONY VAIO: i3 2310M, 6GB, R6470M, 840Evo
AMIGA: A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweet spot
Registrerad
Sep 2007

Om inet skulle följa dina krav på service skulle de aldrig kunna ha ens i närheten av konkurrenskraftiga priser.

Du pratar som en bortskämd liten unge, ta dig ut i arbetslivet och lär dig inse att vissa saker faktiskt tar tid!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2005

Haha, sämsta tråden den här veckan iaf.

24h... haha.

Ja vad ska man säga.

Handlat en hel del från Inet samt haft med deras supporta tt göra med och kan inget annat än att ge dem tre tummar upp av två. Rekommenderar alltid Inet till alla jag känner iaf, kommer även fortsätta med det.

HTPC - Silverstone Grandia GD08 | Asus X99-Deluxe | i7 5820K | 16GB Ballistix 2400MHz | ASUS GeForce GTX970 | Samsung 840 EVO SSD | 4TB | EVGA SuperNova G2 750W | LG 60" Plasma | W7 64
Ljud - Onkyo TX606 | Dynavoice Challenger M-65
CITERA FÖR SVAR | SweCare

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Killen måste ju vara oerhört eftertraktad på arbetsmarknaden. Packar upp och felsöker normalfallen på 60s. Det är 480 returer/dag eller 2400/vecka. Man blir imponerad!

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
I märsta
Registrerad
Sep 2008

RMA ärenden på inet är under all kritik... gillar butiken schyssta personer osv..

Men har RMA 2 saker därifrån och över 1 månad varje gång har det tagit!

Skyller på en massa hela tiden så man blir tokig...

men men fraktpriser och leveranser är 10/10 RMA 0/10...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
under en sten
Registrerad
Apr 2005

Ett par veckor är inget att beklaga sig för, tror man det går på 1 min så har man problem med verkligheten.

Vad som är värre dock, är vi har sett flera fall av att de försöker ta betalt när kunder skickar tillbaka varan och att det först är när kunden visar och talar om att han/hon vet sin lagliga rätt enligt distansköpslagen och att de inte har rätt till denna sak när en kund tex skickar tillbaka ett grafikkort.
Detta har jag sett flera exempel på.

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Aug 2008

Hur dum får man bli...jag har väl inte skrivit att ett ärende skulle ta 1min.

Däremot så tar väl inte själva verifiering om att en produkt är död mycket mer än 1min. Sen så ska div administration oxå skötas...tiden de tar beror väl på hur pass välfungerande företaget i fråga är. I Inets fall tar de bevisligen ganska lång tid. Vidhåller dock att ta emot ett paket och verifiera ett solklart DOA bör kunna skötas inom 1-2 arbetsdagar.

Jag har nu fått OK på att mitt moderkort var kass (surprise), de nya är ej skickat ännu. I bästa fall har jag de ungefär 2 veckor efter de att jag returnerat de trasiga. Helt OK enl flera här. EJ OK för mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HSTD
Registrerad
Dec 2004

Då föreslår jag att du flyttar till landet Fantasia, där tar en RMA bara 1-2 dagar till skillnad från Sverige och andra länder i verkliga världen.

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjornf
Helt OK enl flera här. EJ OK för mig.

som jag har sagt tidigare, inet hade kunnat ha lite kortare tider, har varit sur på dem själv, men vill du ha så korta tider som du pratar så får du leta efter en annan återförsäljare nästa gång du ska handla något.

| Errare humanum est |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjornf
Hur dum får man bli...jag har väl inte skrivit att ett ärende skulle ta 1min.

Däremot så tar väl inte själva verifiering om att en produkt är död mycket mer än 1min. Sen så ska div administration oxå skötas...tiden de tar beror väl på hur pass välfungerande företaget i fråga är. I Inets fall tar de bevisligen ganska lång tid. Vidhåller dock att ta emot ett paket och verifiera ett solklart DOA bör kunna skötas inom 1-2 arbetsdagar.

Jag har nu fått OK på att mitt moderkort var kass (surprise), de nya är ej skickat ännu. I bästa fall har jag de ungefär 2 veckor efter de att jag returnerat de trasiga. Helt OK enl flera här. EJ OK för mig.

Bjornf, du jämför dustin som har ca 350 anställda med inet.se som har 20 anställda.

Det är inte bara att gå igenom och se att det är trasigt de måste även försöka se så du inte orsakat felet själv. Genom att på ett felaktigt sätt handhavit komponenterna.

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Trädvy Permalänk
Frilansskribent
Plats
Boden
Registrerad
Dec 2002

Inet är ett av dom bästa datorföretagen man kan ha att göra med i Sverige, kika bara på deras omdömen på prisjakt exempelvis.

Ett bolag har 'skälig' tid på sig att lösa ett RMA-ärende, 1-2 veckor är ju ingenting!

“More Human than Human”

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Westbound
Kan inte annat än att hålla med

Trådskaparen lever tydligen i en låtsasvärld.
Wake up and smell the Coffee!!

bästa läsningen på länge. 24 h jojo,
och apropå att Dustin skulle vara så mycket snabbare stämmer föga. Likadant med Komplett. Inga 24 h på ärenden där inte.... snarare 2-3 veckor..

försöka att gå in på tex elgiganetn, onoff eller liknande och se ifall du får en produkt lagad på 24 h...

PS4, PS3, Xbox360, MacbookPro 13, Imac 21,5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Westbound
Kan inte annat än att hålla med

dubbelpost

PS4, PS3, Xbox360, MacbookPro 13, Imac 21,5

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Bjornf: Om alla produkter som skickas in för RMA är döda så kanske det kan gå snabbare. Problemet är ju att det inte är så.

- Även om en produkt, t ex ditt moderkort, är dött så vill Inet säkert kontrollera att detta inte beror på någon extern åverkan, t ex böjda pins i socketen, någons om försökt köra in ett DDR-minne i DDR2-slotten och försört den osv. Det tar säkert lite mer än "någon minut".

- Andra produkter som skickas in kanske fungerar ibland vilket innebär att Inet måste kunna återupprepa felet för att se om det verkligen är produkten som är trasig eller om det är något annat fel (kompabilitetsfel, handhavande fel etc.). Och alla som någonsin felsökt en trasig dator eller komponent vet mycket väl att sådant kan ta tid.

- Du är inte ensam att skicka in RMA. Visst, Inet skulle kunna anställa 200 stycken personer som inte gör annat än tar emot RMA men det är knappast något ett litet företag kan göra Man kan inte dimmesionera för enstaka toppar utan måste hitta en balans. Däreför kommer du ligga i kö när din RMA kommer in.

Faktum är att 1-2 veckor tycker jag är helt ok för en RMA, särskilt som jag inte förväntar mig att det jobbas på helgen. Visst vore det underbart om allt hände direkt, och vem vet - har du tur kan saker ske snabbare, men det är orimligt att förvänta sig att en RMA ska ta 1-2 dagar.

Dustin nämndes som ett exempel men kom ihåg att Dustin lägger över support-ansvaret på tillverkarna (något som tagits upp i detta forum ofta). Jag har inget emot detta och de gånger jag har fått utnyttja detta (en Plextor bränanre och en ViewSonic skärm) har det gått mkt bra, dock har det i båda fallen tagit just runt 1 vecka (eller lite mer).

Så - bara för att något rent teoretiskt bara ska ta några minuter så gör det aldrig det. När man kommer ut i arbetslivet inser man snabbt det.

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com