Bygga en smidig HTPC för proj,tv,pc
Hej jag behöver verkligen hjälp här. jag ska bygga en htpc eller liknande som måste klara av följande:
1. Den ska kunna streama eller skicka via kabel till 3 olika mottager, Projektor i källaren, Tv'n i vardagsrummet och till min Pc i arbetsrummet.
2. Den ska kunna spela upp Alla skiv formaten, DvD, Blueray och divx och dom vanligaste rippen.
3. Jag ska kunna göra Backup på mina Bluray filmer och Dvd filmer utan kvalitets försämringar. Viktigt att den kan göra dessa rippen så jag slipper springa och byta skivor, utan helt enkelt ha allt på min backup. Hdd eller vad det nu blir. (detta sker helt lagligt och kommer inte vara några olagliga rips).
4. Den ska klara av alla ljudformat och den ska spela upp dom lika bra som en bättre dvd/blueray spelare.
5. Den ska helst vara så passivt kyld som möjligt. Det är ok om det måste till lite fläktar men den ska vara relativt tyst.
6. Jag bör kunna använda den som en spelserver till mina 2 andra datorer.
7. Jag ska kunna fjärrstyra den via källaren och pc'n, gärna med 1 tangetbord o mus bara.
Det viktigaste om inte allt går att kombinera är att jag kan ha alla mina blueray och dvder samlade på denna servern och kan komma åt dom från projektorn (källaren) och min pc i arbetsrummet. Den måste gå att styra via källaren på något enkelt sätt. helst utan en separat pc, men det går kanske med en bärbar dock. Den måste inte kunna streama allt utan jag kan dra kablage till alla punkter om jag vill. Jag måste kunna koppla in fler access punkter efterhand så jag inte är låst på mina 3 punkter, proj,pc, tv.
tack på förhand, och allt KOMMER ske lagligt, rippa blueray o dvd som jag äger till hdd får jag ialf 1 ggn det vet jag.