1a. Vad har du för chassi nu? b. Varför valde du det chassit?
a) Antec P180B.
b) För att det verkade vara ett av mycket få chassin på marknaden som hade rätt kombination av egenskaper för att gå att bygga en tyst men ändå välventilerad dator i; (i ungefärlig prioritetsordning)
+ 120mm fläktar rakt igenom (mindre storlekar väsnas mer i förhållande till luftflöde. Större storlekar finns för litet utbud av tysta ersättningsfläktar till)
+ Hårddiskracken vända i luftflödesriktningen, så de inte bromsar luftflödet (inte åt sidan som t.ex. Fractal Design R2).
+ Hyfsat ljuddämpade hårddiskrack. Hade de haft resårbandsupphängning som Antec Solo, hade de fått full poäng.
+ Inga hål, perforeringar, eller plexiglas i sidorna
+ Dörr (dämpar ljudet från optiska enheter när de är igång, och ger inte ljudet en rak väg ut från de främre ventilationshålen).
+ Luftfilter som är åtkomliga utan att man måste flytta eller demontera datorn.
+ Nätaggregatet i botten.
+ Dämpade chassisidor. (Går annars att fixa med köpta dämpmattor)
+ Lättmeckade hårddiskrack eftersom det relativt enkelt går att lyfta ut hela racken.
Några minus med chassit;
- Saknar utdragbar moderkortsplåt, vilket är bra att ha om man meckar ofta. (riskerar dock att bli en källa till vibrationsljud, så jag förstår att Antec skippade det)
- Saknar hål på baksidan av moderkortsplåten för att komma åt backplaten till processorkylaren.
- Litet krånglig kabeldragning. Har varit tvungen att ta fram både bågfil och plåtborr för att få till den någorlunda.
2. Exempel på egenskaper/lösningar du skulle önska som inte finns på marknaden?
De flesta saker finns redan på marknaden i ett eller flera chassin. Det är kombinationen av olika egenskaper som är svår att få.
En sak jag saknade när jag skulle bygga hemmaserver var dock ett pyttelitet chassi med uteslutande 5.25"-platser. För en server som ska rulla 24/7 är det hotswap som gäller, och då tar de interna hårddiskplatserna bara onödigt utrymme, som annars skulle kunna utnyttjas till 5.25"-platser, som i sin tur pluggas fulla med hotswap-enheter. (T.ex. http://www.webhallen.com/prod.php?id=101975 , http://www.128bit.se/article.php?id=196017 eller http://www.128bit.se/article.php?id=131056 )
Kan även komma på ett par stycken chassirelaterade lösningar som saknas:
* 4-in-3-modul med ordentlig ljuddämpning (helst resårbandsupphängning) av diskarna, 120mm-fläkt, lättåtkomligt dammfilter, men ändå inte en rak väg för ljudet att leta sig ut. Kan man på nåt sätt kombinera det med hotswap har man en vinnare.
* USB-kontakter med inbyggt flex så inget går sönder när lillgrabben lyckas få tag i nån sladd eller USB-minne och drar eller böjer för kung och fosterland.
3.a Var står din dator nu? 3b. Varför?
a) Under skrivbordet.
b) Min fru tillåter mig inte att ha 'fula' saker väl synligt.
4. Vilka uttag vill du komma åt lätt? Prioriteringsordning Nödvändig - Onödig.
USB-kontakter och DVD-skivor är de enda saker jag pluggar i/ur någotsånär ofta.
USB har jag löst genom att ha en USB-förlängningssladd upp på skrivbordet, fasttejpad i bakkant på skrivbordet så den inte ska glida ner.
DVD-skivor är inget problem, även om de är bakom en dörr. Dörren svänger 270 grader, så man riskerar inte att bryta av den.
5. Vilka delar i datorn behöver du komma åt? Prioritera!
Först och främst sladdarna - så man kan göra snygga kabeldragningar som inte är i vägen för luftflödet.
Prio 2 är väl att komma åt CPU-kylaren. Skulle egentligen velat byta ut den (och kylpastan), men drar mig för det eftersom det är så mycket meck.
Prio 3 är väl diskarna. Inte för att det finns några detaljer på dem som man kan trimma, men ibland går de sönder, och ibland får man slut på utrymme och vill skifta till en större disk.
6. Flyttar du din dator, om ja, hur/när?
Helst inte, men det har blivit några gånger när frun velat möblera om. Har en 'skateboard' som sen står på, så jag kan rulla fram den när jag behöver mecka, eller om den behöver flyttas.
7. Vilka andra produkter konsumerar du high-end? Hur motiverar du dina köp?
Inte så mycket annat numera. Tidigare blev det en del whisky, cigarrer och god mat.
Motiveringen varierar också efter situation; 'kvalitet håller längre', eller 'dyrare är godare' är väl ganska vanliga.
8. Vad vill du att ditt chassi skall uttrycka / absolut inte får uttrycka?
Ska vara stilrent, diskret. 'Tysta starka typen'.
Får absolut inte uttrycka bling, prålighet, kitschighet.
9. Vad har det perfekta chassit för egenskaper?
Om vi antar 'workstation'-chassi:
* Lätt att få ljudlöst.
* Bra, men kontrollerat luftflöde (=Inga döda zoner där varm luft kan samlas, kan även innebära uppdelning i olika kammare)
* Inga raka vägar för ljud att leta sig ut. (= Inga perforerade chassisidor, och troligen frontdörr)
* Enbart 120mm-fläktar, då det är lättast att få tag på tysta sådana som fortfarande har ok luftflöde.
* Framåtvända hårddiskrack som inte bromsar luftflödet.
* Luftfilter som är åtkomliga utan att man måste flytta eller demontera datorn.
* Bottenmonterat nätaggregat
* Löstagbar/utdragbar moderkortsplåt
* Hål i moderkortsplåten för att komma åt backplaten på CPU-kylaren.
10. Hur tänker du på miljö i relation till datorer?
Försöker använda så strömsnåla och energieffektiva komponenter som möjligt. Inte bara för "naturen-miljön", utan även för att arbetsmiljön blir bättre, då det blir lättare att kyla datorn på ett tyst sätt ju mindre energi den förbrukar.
Övrigt:
Fractal Design R2, som jag förstår att ni fått titta på, är faktiskt ganska nära vad jag skulle säga är ett perfekt chassi. Några minus bara:
- För mycket perforeringar i chassit (Sidofläkten och åtminstone ena toppfläkten, samt bottenhålen borde försvinna. Även om det sitter bitumenplattor där per default, vill man inte ha hål alls där.).
- Felvänt hårddiskrack som stoppar luftflödet från frontfläktarna Temperaturerna i Sweclockers recension indikerar att chassit inte får tillräckligt med luft via fronten. Jag gissar att det beror på just hårddiskracket.
- Luftintag i botten. Maximalt dammigt! Dessutom för nätagget. El + damm = joniserat damm.
- Inte så lättåtkomliga dammfilter (i botten av chassit). Skippar man intagen i botten, försvinner också problemet.
- USB-kontakterna i fronten är riktade uppåt. Jag tror inte det skulle finnas plats att utnyttja dem under mitt skrivbord.
Om jag fick göra om chassit skulle jag:
1. Ersätta det felvända hårddiskracket med 2st fyrkantiga plåtrack för 4 diskar var, som man drar ut åt sidan. (Idé stulen från Antec P180) Det borde ge bättre luftflöde, så man kan skippa bottenfläkten och sidofläkten.
2. Lyfta platsen för nätagget några cm, så man kan stänga även det sista dammintaget i botten av chassit.
3. Kolla temperaturerna med öppen resp. stängd dörr för att se om lufthålen runt dörren behöver vidgas eller eventuellt förlängas.
Överkurs:
a) Den främre av de två toppfläktarna borde inte behövas, men om jag får vara radikal skulle jag nästan föreslå att man tvärtom gör plats för en tredje toppfläkt, bara för att förbereda för en trippelradiator. Hålen för vattenkylning på baksidan är väl inte bara för syns skull...
b) Inkludera möjlighet för resårbandsupphängning i diskracken.
c) Flytta USB-kontakterna så de inte sticker rakt uppåt