Frågor till er som är grymma på att bygga datorer!

Permalänk

Re: Frågor till er som är grymma på att bygga datorer!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CH-Konstfack
Hej alla som är grymma på att bygga datorer!
Vi jobbar just nu med ett designuppdrag att designa ett high-end chassi för brukare med HÖGA krav på sin dator.
För att vi skall kunna skapa ett så vattentätt (bildligt talat) chassi som det går söker vi hjälp av er som har kunskap och erfarenhet av ämnet! KOM GÄRNA MED EGNA TANKAR!

1a. Vad har du för chassi nu? b. Varför valde du det chassit?

2. Exempel på egenskaper/lösningar du skulle önska som inte finns på marknaden?

3.a Var står din dator nu? 3b. Varför?

4. Vilka uttag vill du komma åt lätt? Prioriteringsordning Nödvändig - Onödig.

5. Vilka delar i datorn behöver du komma åt? Prioritera!

6. Flyttar du din dator, om ja, hur/när?

7. Vilka andra produkter konsumerar du high-end? Hur motiverar du dina köp?

8. Vad vill du att ditt chassi skall uttrycka / absolut inte får uttrycka?

9. Vad har det perfekta chassit för egenskaper?

10. Hur tänker du på miljö i relation till datorer?

Övrigt:

Tack på förhand

1a, delvis hemmabyggt, Allismanien
1b för det är det chassi som passar mig bäst efter min budget

2. väldig valbarhet, ett hyfsat billigt chassi i grunden, men som lätt går förstora och bygga på med nya delar, altså olika påbyggnadsdelar så att om man behöver mer hårddiskplatser, köper man en extra liten låda, med mer hårddiskplatser, som lätt går att sätta fast på chassit.

3a på skrivbordet
3b för att det är lättare att flytta på den om man ska på LAN, samt jag vill kunna titta in genom sidofönstret.

4 usb helt klart mest behövlig, alla andra saker är mer eller mindre onödiga, men är ändå något som man måste ha, dock kan det kanske vara gömt under en lucka eller nåt (andra saker: cd läsare, minneskortsläsare, firewire, e-sata, mic och hörlur)

5 alla. hårddiskar mest, sedan cd/dvd, grafikkort, minnen, fläktar, moderkort och nätagg.

6 ja, ca 1 gång i månaden, då med bil, då den är för otymplig för att ta på cykel/buss

7 grafikkort, processorer och modekort

8 det ska vara "futuristiskt", lite "mystiskt".

9. enormt gott om plats på insidan, gärna 2 nättagsplatser, bra kylning, låg ljudnivå, plats för långa grafikkort

10 tänker väldigt sällan, däremot elräkningen. sedan kan det vara ett svepskäl att köpa nya grejer, för det skulle vara bättre för miljön.

Permalänk

LanCool PC-K56
Billigt och bra kylning och utrymme.

Dunno

a. På golvet brevid datorn
b. Var skulle jag annars ha den ?

USB

Allting är viktigt så man kan byta ut vid behov

Bara när jag ska på lan.

Har inte pengar till high-end saker.

Gillar inte sidoruter.

Stort, Bra kylning, Tyst, Mkt plats för hårddiskar, Lätt.

Ström

Permalänk

1a. P182 b. Konstruktionen såg bra ut, det var stilrent, bra recension på SPCR ( tyst )

2. Det mesta verkar faktiskt finnas på marknaden....

3a. Till höger om skrivbordet b. för att den inte får plats ovanpå ?

4. USB + utag för hörlurar

5. Dammfilter för rengöring

6. Flyttas alldrig

7. Konsumerar inte så mycket produkter, mest upplevelser ( konserter, resor, bio, resturang etc ) om nåt går sönder köper jag nytt, inte annars....

8. Inget bling, har inget emot en mer abstrakt form om det skulle funka

9. Tyst med bra kylning/luftflöde över främst grafikkort och processor

10. Låg strömförbrukning, delarna blir ju ändå elektronikskrot till slut och det är i princip omöjligt att hålla koll på vilka farliga ämnen som finns där.
Däremot har jag för mej att man kan tillverka icke petroleum baserad bitumen, kanske nåt att tänka på för fractal design

Permalänk

- Antec Solo
- För att det är riktigt stilrent. Det är snyggt men drar inte onödig uppmärksamhet till sig; ser inte ut som ett rymdskepp. Dessutom har det goda förutsättningar att vara tyst med bra luftflöde. Att hårddiskar kan hängas upp i resårband för att minska ljud/vibrationer var ett gott argument.

En vidareutveckling av de aspekter som jag tog upp i 1b.

a) I en Ikea-låda monterad under skrivbordsskivan
b) Dels för att undvika att datorn suger in damm från golvytan, dels för att dölja datorns blinkande osv.

dvd
usb
firewire
e-sata

Kvittar nästan.

Mycket sällan. Bara när jag drar fram den för att rensa dammfilter.

Inga i nuläget.

Det ska vara stilrent och diskret. Inget blinkande och surrande plastnöjesfält.

-snyggt
-tyst
-praktiskt
-bra luftflöde med tysta fläktar

Har ingen reflekterad åsikt. Det är förstås bra att tänka på miljön.

Permalänk
Medlem

Nått litet HP-chassi, när jag köpte datorn för 1½ år sedan så var det med i paketet.

Nää...

Den står på golvet, till vänster om skrivbordet, den passar bra där.

Power-knappen, USB:erna, hörlurar, mikrofon

Power-knappen och I/O-panelen
Kan vara bra om man kan öppna på sidorna utan att behöva skruvmejsel.
Av komponenterna inne i datorn spelar det inte så stor roll.

Ibland, om jag ska på lan, eller om jag ska sätta dit/ändra/ta bort något i datorn.

Inte så mycket än.

Snyggt och stilrent, kvalitet

Tyst, svalt och bra kylningsmöjligheter, snyggt och stilrent, svart på både in och utsidan, nätagget i botten, bra kabeldragningsmöjligheter, gärna power-knappen och I/O-portarna längst upp och längst fram på chassit, ganska stort och rymmligt, stabilt, gärna något bra sätt att reglera fläkthastigheten på framsidan av chassit, i alla fall 3 5,25"-platser, många platser för hårddiskar, ingen dörr på framsidan, dammfilter, gärna kunna öppna datorn utan skrivmejslar...

Inga kommentarer...

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Cooler Master Elite 340(tror jag det heter). Billigaste mATX med fläktfilter jag kunde hitta som var lätt att modifiera. Änvänds till en server.

Valbarhet.

På golvet under bordet. Saknar möjlighet att hänga datorn i bordsskivan och ljudet från datorn dämpas en del.

USB och Hörlurar är det viktigaste. Resten av uttagen kan sitta på baksidan och hanteras vid behov.

Prio ett: Fläktar och fläktfilter
Lägre prio: Hårddisk, BIOS-resetknapp

Nej

Mobiltelefon och till viss del hörlurar/in-ear pluggar.
Prisvärde och en bra funktion är det viktiga. Oftast resulterar detta i övre medelklass eller närmare "high-end". Absolut toppklass är oftast onödigt dyrt och inget jag är i behov av.

Det ska helst varken synas eller höras men när man kommer i närheten av det eller behöver jobba med det ska det andas kvalité och vara lättjobbat.

Det tillfredsställer mina behov.

Miljö är viktigt men det får oftast nedprioriteras för prisets skull. Det är dock bra om produkten ifråga kommer från ISO14001-certifierade(eller annan miljöcertifiering) företag men detta är inget jag kräver för tillfället.

Övrigt:

Permalänk
Medlem

Ett Cheiftec Big Tower.
Valde detta för att det är stort, men ångrar mig nu efter det är för stort och klumpigt, samt att det väger 7ton.

Moduler, det som Dan Short var inne lite på.

På golvet under bordet. För stort för att stå på skrivbordet.

USB och Hörlurar är det viktigaste. Resten av uttagen kan sitta på baksidan och hanteras vid behov.

Rotar inte så mycket i datorn numera.
Prio 1: Hårddiskarna

Nej

Kamera utrustning

Det ska andas kvalité, gillar Apples formgivning, stilrent och snyggt

Smidigt att rota i samt det ska vara ljuddämpat

Ingen aning.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Citat:

Vi jobbar just nu med ett designuppdrag att designa ett high-end chassi för brukare med HÖGA krav på sin dator.
För att vi skall kunna skapa ett så vattentätt (bildligt talat) chassi som det går söker vi hjälp av er som har kunskap och erfarenhet av ämnet! KOM GÄRNA MED EGNA TANKAR!

Tack på förhand

1a. Cooler master Ammo 533 b. Verkade bra när jag köpte det och vid tidpunkten så såg det snyggt ut. Men nu låter mina kompontenter och chassit, som jag moddat med ljuddämpande skum släpper ut massa ljud. Kolla på film under kvällstimmarna är irriterande...

2. Smidiga exempelvis banor till platser för sladdar dit de vanligvis ska, exempelvis en bana för att gömma sata-sladdar, från platsen där de felsta sata sladdar börjar och slutar, och samma sak med el-sladdarna för att göra det smidigare med kabeldragningen så man slipper blanda och trassla. Det finns hål i dagens chassi vilket är bra, men ofta är de inte genomtänka tillräckligt.

3.a Under bordet till höger 3b. Finns ingen annan placering som är rimlig. Inte till vänster för då täcks sidan som har luftintag och inte på bordet för då skulle det bli för högljutt.

4. USB och hörlurar samt de kontakter som sitter bak på chassit. Enda problemet är att de sitter där bak...

5. Alla pci-platserna, byter instickskort då och då samt även hårddiskar, men byter sällan processor eller nätagg, även om den gången man installerade kylaren till cpu skulle uppskattat ett hål utskuret på baksidan för att slippa ta ur moderkortet. Prioritera!

6. Ja, eftersom jag byter instickskort, så åker den fram från under bordet rätt ofta, och blir alltid lite skraj när man ska lyfta den. Den har ett handtag på översidan som är guld värt för att kunna lyfta den hela vägen in underr bordet, vilket man annars fått knuffa. Smidigt iaf.

7. Datorprodukter, då och då. När jag köper så investerar jag i lite bättre saker, lite mer sällan.

8. Stilrent, funktionellt och proffsigt. / Nördigt!

9. Smidigt, snyggt, TYST och bra kylning? Det vanliga helt enkelt.

10. Tänker energiåtgång.

Övrigt: Betalar inte mer 'n 1500kr för ett chassi.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Hedersmedlem

a) Addtronics 6896ab samt Addtronics 7890a (2st)
b) Bra pris, var när det var modernt (för snart 10 år sedan... ) ett av de bästa chassina som gick att få tag i för vettiga pengar. Stadigt byggt, gott om plats, stryktåligt och går bra att gömma under ett skrivbord utan att det står i vägen eftersom det inte är så djupt som moderna chassin tyvärr är. Gott om plats för framtida utbyggnad och bra möjligheter till bra kylning

Chassin som bygger på funktion framför design som inte är snuskigt dyra. Det finns undantag, men de blir bara färre och färre. Åter till Cheiftec Dragon/Mesh och Addtronics 7890/7896. Stadig stålplåt och reptålig pulverlack som ser bra ut även full med fingeravtryck, flottfläckar och drivor med damm.

a) en till vänster under skrivbordet, två till höger under skrivbordet
b) De hör hemma på golvet, tar ingen plats på skrivbordet och de står ändå tillräckligt nära för att jag ska komma åt allt som behövs

USB, men de vill jag helst ha på skrivbordet
eSata, men den vill jag också ha på skrivbordet
Övriga kontakter drar jag i princip bara i och ur något ur när datorn flyttas, och då måste jag ändå krypa ner under skrivbordet.

Lättåtkompliga hårddiskar och löstagbar moderkortsplåt är en stor fördel. Följ ATX-standarden så är allt någorlunda lättåtkomligt.

Så lite som möjligt numera, tar med laptopen när jag behöver ha datorn med mig. Tung dator är egentligen ingen nackdel, den blir mindre stöldbegärlig om den väger 35kg eller mer

Fotoprylar, främst för att få bättre bilder och för att det är roligare att använda proffprylar.

Billig plast och smaklös design är inte välkommet hos mig. Industrianpassat passar bättre med min smak och mina åsikter om hur datorer ska vara.
Stabilt, lättskruvat (gärna torx, ej tumskruvar), reptålig lack och hyggligt bra dammfilter så det inte ser ut som att det bor en familj hamstrar i datorn efter en vecka.
Låg strömförbrukning är ju ingen nackdel för elräkningen. Mer miljövän än så är jag inte.

Övrigt:

Varför är det så få chassin numera som klarar fullängdskort utan att vara 60cm djupa? Det går att få in detta 45cm utan problem. Ser hellre chassin som bygger på höjden än på djupet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

1a. Antec P180b
1b. Det var ett chassi som var rätt populär och fått goda omdömen pga dess ljudisolerande egenskaper.

2. Saknar nog inget riktigt. Kanske nått med mer inriktning på tyst dator. Så det i princip blir helt tyst oavsett komponenter i chassit.

3.a Under skrivbordet.
3b. Det finns mycket utrymme där och jag vill inte att den snor skrivbordsyta från mig.

4.
USB Nödvändig
Inte uttag men ändå: startknapp, resettknapp rätt så nödvändig, Fläktkontroll hade vart fint om man kom åt lättare iaf.

5.
I princip endast DVDbrännare när att är installerat.
Fast det är smidigt om man kommer åt filtrena smidigt när man skall rengöra inblåsen.

Smart konstruktion så delarna är lätt att installera första gången ger plus i kanten och även om man kan dra kablarna smidigt (gömma dom/lägga kablarna i diken, mm).

6. Nej

7. Jag vet inte vilken definition ni har av "high-end" därav kan jag inte heller ge er nått riktigt svar.
Om ni menar extema saker så är det jag kan tänka på min supersporthoj o kanske lägenheten. Hahaha och jag brukar unna mig rostbiff ;).
Motiverar? det beror la på vad jag köper. Behöver jag det så köper jag det. Gäller bara o prioritera. Jag "motiverar" nog inte mina köp i den bemärkelse som ni tänker tror jag.

Sen kom jag på skyddsutrustning som jag använder i div hobby. Fast där är det ju iof snarare prestanda än dyra prylar. Ska jag ändå ha skydd kan jag väl köpa nått som skyddar vid en eventuell olycka.

8. Behöver inte uttrycka nått. Kanske stilrent iof. Liten o smidig?
Absolut inte en massa ljus, blinkande LED och plexiglas som jag fördomsfullt förknippar med fj******* :(.

9. Väldigt bra ljuddämpande egenskaper, smart konstruktion så det är lätt o installera, lätt o byta filter, fläktkontroller, prisvärd, mm.

Där tillverkarn har tänkt på det mesta och lite till, så alla funktioner är smidigt utformade och sedan finns det kanske extrafunktioner som man själv inte tänkt på enligt den fina kano modellen :P.

10. Tänker nog inte så mycket i dom banorna.
Datorerna i sig sparar ju mycket, i relation till vad vi hade gjort om vi inte haft dom. Men visst drar dom ändå en del.

Övrigt:
Skapar ni nått udda skumt "konstverk" kommer jag nog inte köpa det.
Funktion,design,pris,mm i kombination tittar jag nog mer på.

Hoppas ni inte hakar på "trenden/modet" med alla dessa plexiglas/ljushysterin kring datorkomponenter på senaste tiden. Där funktion, mm fått lida.

Kanske bättre fläktar från början, så man inte får med fastnitade lågbudgetfläktar som låter efter nått halvår. Lite större dimensioner, minst 120mm.

Permalänk

Cosmos 1000. Rymligt och tyst.

I "vardagsrummet" jämte tvn. För att jag har allt här. Dator/tvskärm och högtalare.

USB->eSata->mic->hörlurar

Backup hårddisken->grafikkortet->fläktar->de andra hårdiskarna.

Ja. Använder handtagen på chassit då skiten väger 30kilo. De få gångerna jag ska på LAN.

7. Vilka andra produkter konsumerar du high-end? Hur motiverar du dina köp? CPUn. För att får ner behovet att byta ofta.

Jag finns inte, ni ser inte mejn ni hör inte mej. Blingbling, massor avljus är stort nej.

Bra kylning samtidigt tyst. gummifötter för att minska ner vibrationerna. även runt fläktarna och nätaggregatet. dammfilter somn är enkla att ta bort.

beros hur du menar. Miljö hemma så den ska flyta in i miljön hemma inte vara en uppstickare. Ljudnivån. Även tempraturen för att slippa öppet fönster året runt.
Miljö ute så har jag inget att säga om det

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

1. CompuCase 6A21 (5st), pris, ljudnivå och nätagglöst.

2. Istället för att ha liggande diskar vilket gör att diskarna ovanför värms av dom under om man inte har väldigt forcerad ventilation så kunde man ha diskarna stående på högkant i hårddiskburen.

3. På golvet, vill inte ha datorn på bordet, ljudnivå och plats (på bordet) är orsakerna till det.

4. USB (många), esata, firewire, ljud (3.5mm), dessa lika nödvändiga. Övriga uttag oväsentliga.

5. På(av) knappen samt brännaren men det ser ju att lösa sig nu när esata blir allt mer vanligt och köra med en extern låda för just brännaren på bordet.

6. Nån gång per år då det är dags för lan kompisar imellan.

7. Modelltåg. Hobbies.

8. Stilrent och diskret. Funktion före form.

9. Låg ljudnivå, bra och lättrengjorda dammfilter, bra placerade kontakter (punkt 4), stilrent samt se punkt två.

10. Bromerade flamskyddsmedel är ju inte så positivt, i övrigt är ju lådorna rätt enkla att sopsortera.

Övrigt:

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

1a. Ett Asus Barebone, närmare bestämt V3-P5G33.
1b. För att det var ett snyggt chassi och lagom "avancerat" för mig då jag köpte det. Även om det börjar bli lite för litet just nu.

Ett mörkt stilrent chassi med genomtänkt design, gärna modell större i Lian-Li stuk med P182 stil på interiören. Det behöver inte vara standard tower modell, utan det kan vara format lite olika. Det gör inget om det är modulärt, t.ex. att man kan skruva bort botten och montera dit en modul som är gjord för vattenkylning eller för hårddiskar. Eller att man kan skruva bort en chassisida och montera på en modul där. Dvs. ett modulärt chassi som man kan förstora eller minska efter behov. Det skulle jag tycka vara trevligt och hyffsat nytänkande.

3a. På golvet
3b. Pga. platsbrist på skrivbordet.

USB/E-SATA, Ljud I/O, Extern spänningsmatning, Nätanslutning/bakplåtens I/O.

1. HDD
2.I/O Kort
3. ODD
4. CPU/RAM
5. PSU

Endast vid städbehov

Brukar inte köpa high-end, men inte budgetsaker heller. Jag köper det som är prisvärt och som har möjlighet att hålla bra standard under långtid. Oavsett om det gäller datordelar eller annat. Även om det kan kosta lite mer än beräknat för tillfället så har jag möjlighet att tjäna igen mellanskillnaden under den tid som jag har saken/sakerna i driftdugligt skick.

Ett chassi ska vara som en vacker prydnad eller som ett bruksföremål, allra helst båda delarna.
Man ska inte skämmas över att ha det fullt synligt och om det har det där lilla extra så kan det tom. agera som prydnad.
Men det ska absolut inte se ut som ett mindre disco och man ska inte vara rädd för att det kollapsar om man råkar påverka det.

Jag tror aldrig att det kommer att finnas ett perfekt chassi, alla har olika
tycken och smak.

Men ett som troligtvis alla gillar är ett som ser stilrent och tidlöst ut.
Jag själv skulle kunna tänka mig ett modulärt chassi som man kan bygga på vid behov och sedan enkelt ta bort onödiga moduler.
Det ska finnas möjlighet att bygga ut med tillräckligt hårddiskutrymme, kylningsmöjligheter. Man ska kunna uppgradera till nyare delar utan större bekymmer.

Jag försöker att tänka på miljön i största möjliga mån, så jag väljer hellre lite dyrare komponenter som är mer miljövänliga och producerade av företag som också tänker på miljön.

Visa signatur

PC1: Prime Z390-P I5 9400F 32GB RTX2060 MP510 W10Pro
PC2: P7H55E I5 760 Radeon 6870 1GB XMS3 16GB W10Pro

Permalänk
Medlem

1a: Antec SOLO och Sonata II. 1b: Båda är designade med tyst gång i åtanke, välbyggda och har rätt stilrent utseende.

2.
Ett "handskfack" som passar i en 5.25" enhetsplats och matchar lådans design! 2 olika storlekar, enkel- och dubbelhöjd om man vill lyxa till det. Jag har alltid en massa små mpjänger som flyter runt datorn och skruvar, buntband och annat smått är bra att ha till hands.

Insug och utblås försedda med (fungerande)ljudfällor tror jag inte jag har sett på idag existerande chassin. Lätterengjorda dammfilter vore nåt med. Sidopaneler som monteras med nånsorts spännen så dom ligger tryckta mot en packning/ljuddämpning vore kanske nåt med, speciellt om dom är tungt ljuddämpade.

3.
På skrivbordet(SOLO), eftesom jag inte "hunnit" köpa nån lösning för att förvara den under skrivbordet och mitt golv ofta är onödigt dammigt(katter). HTPC'n står bredvid tvbänken och suger damm.

4.
USB, eSATA, resten brukar man ha tid att fippla med.

5.
Moderkortet! Kan inte begripa varför utdragbara moderkortsplåtar försvann från marknaden. Eller tja, dom var väl för dyra att tillverka. Bonuspoäng om plåten har hål bakom processorsockeln så man kan byta kylfläns/bakplatta utan att ha loss allt.

6.
När jag städar

7.
Ljudåtergivning och cyklar. Fast High-end har jag inte råd med men jag försöker köpa högkvalitetsproduket med bra funktioner och hållbarhet utgående från andra användares erfarenheter. En välgjord produkt är oftast trevligare att använda, håller längre och krånglar mindre, billigt skräp slösar jag inte tid på.

8.Jag är en dator" / "Jag tycker om neon"

9.
Ljuddämpat, fungerande kylning och anpassningsbart till olika system, fläktluckor som går att stänga typ som Fractal R2.

10.
Min skrivbordsdator är byggd för att vara extremt snål eftersom den står på dygnet runt. Försöker tänka långsiktigt när jag bygger en dator, använda komponenter med lagom kvalitet med rykte att hålla länge, och tillverkare som håller på miljövänlighet får ju nog lite förtur.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

1a. S411/RA455A 19''-rack. Prisvärt serverchassi. Se http://www.sweclockers.com/album/?id=3745 förresten.

1b. Blev förtjust i konstruktionen och dammfiltret. Jag kör folding@home 24/7 och behövde då ett chassi med bra kylning och ett bra dammfilter. Känns som ett chassi som jag kan ha i evighet.

2. Plats för 2,5"-enheter. Och antalet 5,25"-platser kan minskas - en räcker.

3a. På samma bord som skärmen, tangentbordet och musen. Hade den stående förut men nu ligger den ned.

3b. Råkar vara så nu för tillfället.

4. USB/IEEE1394/eSATA-uttag gärna. Extern spänningsmatning (molex-kontakter och möjligen strömkontakter för SATA-enheter). Ungefär.

5. Allt egentligen! Man ska kunna byta ut HDD/SSD-enheter lätt och snabbt. Möjligen CD/DVD-enheter också. Det ska ha plats för långa grafikkort och bra med plats för att byta processorkylare. Gott om utrymme är alltid trevligt.

6. Sällan.

7. Grafikkort, processorer och moderkort ungefär. En SSD-enhet som Intel X25-M G2 räknas som high-end också kan jag tänka. Köper dock inte det bästa som finns utan det som ger mest för pengarna. Jag motiveras först och främst för att jag har ett behov av det (pga spel osv) men sen är det lite kul också. Min snåla sida väger dock upp lite.

8. Inga fönster. Inget onödigt ljus - det må vara coolt i mörker men kör så ett tag så tröttnar man snabbt och börjar hata skiten istället. Sätter funktion före design men visst gillar jag när det ser snyggt ut.

9. Så tyst det bara går att få det. Luft ska endast sugas in genom ett dammfilter så man slipper damma av kylflänsar så ofta - speciellt viktigt när man kör 24/7 som jag gör och behöver bra kylning. En jobbig sak med många chassin är att, även om det finns dammfilter, det finns små hål och andra springor som drar in luft och därmed damm (har man övertryck i chassit är det inget problem dock). Mitt nuvarande chassi uppfyller det rätt bra faktiskt men perfekt är det inte.

10. Använder effektiva nätaggregat (minst 80Plus). Gillar initiativ som RoHS. Försöker leta efter datordelar som ger hög prestanda/watt men den värme som datorn ger kan ju hjälpa till att värma upp huset också.

edit: Leverera helst chassit utan nätaggregat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

1a. Lian Li A05b b. Stilrent, hög kvalitet och liten.

3.a Hänger under skrivbordet. 3b. Minst i vägen och lätt att städa.

4. USB, Firewire, DVI.

5. Hårddiskar.

6. Aldrig

7. Tangentbord, mus och skärm? Tycker det är kul med designade delar som syns.

8. Ska utstråla enkelhet men med något extra. Får inte liknande något blinkande ufo.

9. Enkelt att byta ut delar och hålla sig sval.

10. Inte alls.

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem

Citat:

Ett Antec Sonata III.

Citat:

Jag skulle vilja se små chassin, kanske något i stil med de gamla "pizzakartongerna" från Sun. Jag behöver inte mer än tre-fyra kortplatser, max två 2,5" platser och en, kanske slim, 5,25" plats. Bra ljuddämpning.

Om man kunde skruva fast lådan på baksidan av en TV så skulle det ju vara en bra bonusfunktion

Citat:

Den hänger under skrivbordet.

Citat:

USB, ESATA och eventuellt Firewire.

Fast det betyder inte att kontakterna på baksidan av moderkort och instickskort är oviktiga och kan gömmas bakom luckor eller liknande.

Citat:

Det ska gå att byta samtliga delar utan behöva riva hela datorn.

Citat:

Jag köper det jag behöver, om produkten sedan klassas som High-End eller inte bryr jag mig inte om.

Citat:

Litet och det ska skapa ett tyst system.

Permalänk
Medlem

1a. Antec P182 b. Det var tyst och svalt då jag köpte det.

2. Jag skulle vilja se USB-portar på ovansidan av datorn och plats för att lägga exempelvis kamera, telefon, minnen och annat som ofta kopplas till datorn. Alltså göra det så bekvämt som möjligt att koppla in enheter.

3.a Golvet, under datorbordet 3b. Den låter som in i bara den när den när den används, datorbordet blockerar lite av oljudet.

4. USB-portar, eSATA och audio I/O ska vara lättåtkomliga (kanske även FireWire), men övriga portar behövs sällan och kan gärna döljas bakom datorn (dessa ska dock inte vara svåra att komma åt från baksidan).

5. I alla chassin jag har använt har det varit närmast omöjligt att montera större CPU-kylare pga platsbrist, detta pga den klassiska chassidesignen.

6. Ja. Den flyttas till bord fram och tillbaka för installation av nya delar och även fram och tillbaka till LAN. Något jag saknar här är något sorts handtag för att bära chassit.

7. Jag köper det jag behöver helt enkelt. Motiveringen är i regel prestanda/pris och att produkten passar mina behov.

8. Jag vill att chassit ska skilja sig från mängden; det ska se exklusivt, high-tech och kvalitativt ut. Det får absolut inte se ut som precis alla andra chassin.

9. Det är rymligt, tyst, svalt, lätt att flytta och självklart vackert. Det är även mycket kvalitativt och håller utan problem i flera år.

10. Inte alls. Ineffektiva komponenter = mer elektricitet går till "spillo" i form av värme = mindre elektricitet går till uppvärmning av huset. Dock väljer jag gärna energieffektiva komponenter för att få en svalare och tystare dator.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk

1a. Antec Lifestyle Solo
b. tyst, och smart hårddiskupphängning

2. ....

3. a På ett litet bord, bredvid mitt skrivbord.
b blir för mycket dam i lådan om det den står på golvet, om den står på skrivbordet låter den för mycket och tar för mycket plats.

4. USB, Audio, ESATA (inte nödvändigt men soft)

5. Allt ska vara lätt och plocka ur och in.

6. Japp, Från mamma till pappa varannan vecka

7. Bra fråga, inget tror jag har inga pengar:(

8. Snyggt, diskret.

9. Lätt att bygga i, damfritt, tyst, snyggt, kvalité, någorlunda lätt.

10. Bryr mig inte så mycket...

Permalänk

1a. En beige/grå låda från ca. -98 jag hittade på tippen.
1b. Håller hårt i mina pengar och är lådan gratis kan man lägga mer pengar på innehållet.

2. Vet ej.

3a. På sin hylla under mitt datorbord.
3b. Den hyllan är avsedd för datorer.

4. USB, har en hubb på bordet. Power/reset, optisk enhet.

5. Är sällan och petar i datorn. Rengör fläktar och CPU-kylare ibland.

6. Har plockat fram den en gång det senaste året för en uppgradering.

7. Nästan inga. Kör på begagnat, mid-end och annat billigt. Saknar tv och stereo och min mobil är min brors gamla. Svårt att motivera mina inköp, oftast är det "jag ville ha den" eller nåt liknande.

8. Behöver det uttrycka något? Lådan är en förvaring och ett skydd för det dyra innehållet. Dess "utstrålning" ger inte fler fps i CS eller högre överklockning. Det uttryck jag kan önska är väl att den är lugn och stillsam, står i ett hörn och puttrar lågmält som vanligt. Således är jag nöjd sålänge lådan inte uttrycker "jA ä 12 å gi1L4r CS"*discoblink* eller "jag leker med Barbie" eller liknande.

9. Så lite plast i lådan som möjligt. Det ska vara metall, stål eller aluminium är en smaksak. Många och stora fläktplatser (3-4 fram och några bak, 120mm är minimum)med dammfilter för god kylning och låg ljudnivå. 1-2 5,25" platser och resten 3,5", eller massor med 5,25" och alla utom en med adaptrar för 3,5"-enheter. Som den här: http://www.webhallen.com/prod.php?id=61998 Enkelt att dra kablar i, med hål i moderkortsplåten och möjlighet att gömma undan kablar här och där. Som min låda står nu skulle en svängdörr inte gå att öppna, så om lådan har en svängdörr i fronten ska den gå att plocka bort utan att fronten ser konstig ut.

10. Tänker ibland att "det är synd att slänga nåt som funkar" och håller på med containerdykning när tillfälle ges. Hittar jag nåt tar jag hem det och kollar om det funkar. De grejer jag inte behöver lägger jag undan eller ger bort.

Övrigt: Jag kommer nog aldrig att köpa nån designad låda, men det ska bli kul att se vad alla konstfackfilurer hittar på för lösningar.

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem

Sugo Sg03, för att det är litet och svart.

Kattfälla på ena sidan.

På skrivbordet, för att den inte vill stå på golvet och omsätta ännu mer damm.

Ljud (hörlur)-ut, usb, [ström, ethernet, ps2(skrivbord), video-ut]

Grafikkort, [hd, optisk enhet, chassifläktar, cpufläkt].

Hela tiden då jag flyttar oftare än en kolatom.

Va? Höggradigt crack? Jag behöver det?

Svarthet / silver.

Litet, lätt, inte silverfärgat, minst 2* 120mmfläktplatser, praktiskt (tumskruvar, hd-'upphängning', etc). Förmåga att teleportera är ett +, såklart.

Aluminiumen som alla tillverkare skryter med har säkerligen tillverkats av döende slavar i Afrika men så är det alltid : visa den skinande framsidan till 120% och den samhällsfarliga baksidan till -2%. Det fantastiska med en öppen marknadsekonomi.
Fanns ekocertifierade datorlådor skulle jag köpa sådana.

Ström är den andra stora faktorn såklart. Kör med mATX så har inte plats för en miljard saker och veckar inte. Stänger av när den ej används / eljoljudet behövs.

Övrigt:
Stora bokstäver behövs inte. Missar folk att läsa något tack vare att det inte SKREVS SÅHÄR förtjänar de knappast att existera.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

1a. Antec 900 (första verisionen) 1b. för att det har bra kylning och är snyggt

2. väldigt små chassin, för pico ITX mfl

3. Vid sidan av mitt skrivbord. 3b. för att den får bättre kylning där jmf med att ha den i skrivbordet, på en hylla till exempel.

4. USB.

5. alla, men inte så ofta alls.

6. Ja, till diverse LAN. Runt två till en gång i måndaden.

7. mus, musmatta, tangentbord...? annars inga andra saker. motiveras med att jag använder det så mycket

8. uttrycka tystnad, perfektion och glädje... skämt åsido är det inte så viktigt.

9. bra kylning, i kombination med så låg så möjligt/anpassningsbar ljudnivå. Här hamnar även priset, som gärna får vara lågt. med bra kylning menar jag att chassit har plats för många fläktar, genomtänkt fläktplacering mm. Det perfekta chassit har möjlighet till en bra kabeldragning och såklart även målad insida.

10. jag stänger av datorn när jag är på semester, då tänker jag på miljön. annars bryr jag mig inte.

Övrigt:

lycka till!!

Visa signatur

WS: Striker II Formula - E8400 - Ultra-120 Extreme - 8GB A-data - Gigabyte 6850+4850- 1x WD 2TB - 2x WD 1TB - 1x WD 500GB - 1x WD 250GB - Thermaltake toughpower 850W - Antec 900 - Ubuntu 10.10 x64/(W7 x64)
Serv: Pentium III@1,1Ghz - Asus CUSL2-C - 10Gb HDD - MX 420 - 512MB RAM - win server 2k3 x32

Permalänk
Medlem

a: Lian Li PC-A71A
b: Rent yttre, ingen plast utan gjort i helhet av aluminium, märket står för stilrenhet och kvalitet. Utrymmet, fulltowerchassie.

Dem flesta lösningarna jag vill ha finns på marknaden, bara att ingen har kombinerat dem till en produkt.

a: Till vänster om skrivbordet, inom räckhåll
b: Gillar att ha datorn nära mig

Behöver inte komma åt några alls, firewire, hörlursuttag, USB, alla onödiga på fronten. Dem klarar inte att driva 2.5" USB hårddiskar oftast endå. Hellre rena ytor än onödiga kontakter, och alla är onödiga för mig. Utom dem där bak.

Varenda en, speciellt allt på moderkortet och hårddiskarna.

Endast när det är dags att rengöra/underhålla eller gå på LAN

Allt, därför behöver jag utrymme och valde mitt nuvarande chassie. Jag är en person som gillar kvalitet, materialen som sakerna är gjorda i är viktigt för mig. Jag skulle aldrig köpa ett chassie med plast på, metall, borstat alu. Köpte till exempel en W995 silver, den känns lyxig. Jag håller mig till märken som jag gillar och står för kvalitet.

Inga dioder, lysrör, fönster, mitt chassie ska se stilrent och maffigt ut, rena former. Inget barnsligt utan... vuxet... Jag har byggt min egen dator och bryr mig om den.

Mitt chassie är perfekt, för mig. Det som saknas är ordentliga orginalfötter,

Inte alls, miljön är inget som jag ens överväger att tänka på när jag bygger/uppgraderar datorer. Min dator står på 24/7.

Kortfattat, jag kommer aldrig vilja ha något annat är just "tråkiga" fyrkantiga lådor med hög funktionalitet. För mig är dem vackra och snygga.

Permalänk
Medlem

Antec Ninehundred. Jag valde det på grund av kylningen samt för att det är snyggt och för att det är Antec, IE stabilt och rejält

mindre jobbig kabeldragning

Den står snett under mig till vänster. Den står där för att jag alltid brukar ställa den där av vana. Det är fail att ha den på bordet tycket jag, där har man annat.

USB ska vara lättillgängligt

som jag vill komma åt lättare? inget speciellt

ja när jag ska lana. Jag flyttar den med armarna

jag äger inte ens en tv, datorn är det enda jag bryr mig om i teknikväg när vi snackar stationära saker. Annars tycker jag mp3-spelare inte är något man ska snåla med

Den ska uttrycka "jag bryr mig om vilket chassi jag har". Den ska inte utstråla barnslighet såsom vissa chassin gör med sin b-kvalitet och lampor i regnbågens färger

det ska vara modulärt, rejält, rymligt, ha bra luftflöde.

Jag tänker "up yours naturen! känn på mitt brutala nätagg"

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

a) Antec P180B.

b) För att det verkade vara ett av mycket få chassin på marknaden som hade rätt kombination av egenskaper för att gå att bygga en tyst men ändå välventilerad dator i; (i ungefärlig prioritetsordning)

+ 120mm fläktar rakt igenom (mindre storlekar väsnas mer i förhållande till luftflöde. Större storlekar finns för litet utbud av tysta ersättningsfläktar till)
+ Hårddiskracken vända i luftflödesriktningen, så de inte bromsar luftflödet (inte åt sidan som t.ex. Fractal Design R2).
+ Hyfsat ljuddämpade hårddiskrack. Hade de haft resårbandsupphängning som Antec Solo, hade de fått full poäng.
+ Inga hål, perforeringar, eller plexiglas i sidorna
+ Dörr (dämpar ljudet från optiska enheter när de är igång, och ger inte ljudet en rak väg ut från de främre ventilationshålen).
+ Luftfilter som är åtkomliga utan att man måste flytta eller demontera datorn.
+ Nätaggregatet i botten.
+ Dämpade chassisidor. (Går annars att fixa med köpta dämpmattor)
+ Lättmeckade hårddiskrack eftersom det relativt enkelt går att lyfta ut hela racken.

Några minus med chassit;
- Saknar utdragbar moderkortsplåt, vilket är bra att ha om man meckar ofta. (riskerar dock att bli en källa till vibrationsljud, så jag förstår att Antec skippade det)
- Saknar hål på baksidan av moderkortsplåten för att komma åt backplaten till processorkylaren.
- Litet krånglig kabeldragning. Har varit tvungen att ta fram både bågfil och plåtborr för att få till den någorlunda.

De flesta saker finns redan på marknaden i ett eller flera chassin. Det är kombinationen av olika egenskaper som är svår att få.

En sak jag saknade när jag skulle bygga hemmaserver var dock ett pyttelitet chassi med uteslutande 5.25"-platser. För en server som ska rulla 24/7 är det hotswap som gäller, och då tar de interna hårddiskplatserna bara onödigt utrymme, som annars skulle kunna utnyttjas till 5.25"-platser, som i sin tur pluggas fulla med hotswap-enheter. (T.ex. http://www.webhallen.com/prod.php?id=101975 , http://www.128bit.se/article.php?id=196017 eller http://www.128bit.se/article.php?id=131056 )

Kan även komma på ett par stycken chassirelaterade lösningar som saknas:
* 4-in-3-modul med ordentlig ljuddämpning (helst resårbandsupphängning) av diskarna, 120mm-fläkt, lättåtkomligt dammfilter, men ändå inte en rak väg för ljudet att leta sig ut. Kan man på nåt sätt kombinera det med hotswap har man en vinnare.
* USB-kontakter med inbyggt flex så inget går sönder när lillgrabben lyckas få tag i nån sladd eller USB-minne och drar eller böjer för kung och fosterland.

a) Under skrivbordet.
b) Min fru tillåter mig inte att ha 'fula' saker väl synligt.

USB-kontakter och DVD-skivor är de enda saker jag pluggar i/ur någotsånär ofta.
USB har jag löst genom att ha en USB-förlängningssladd upp på skrivbordet, fasttejpad i bakkant på skrivbordet så den inte ska glida ner.
DVD-skivor är inget problem, även om de är bakom en dörr. Dörren svänger 270 grader, så man riskerar inte att bryta av den.

Först och främst sladdarna - så man kan göra snygga kabeldragningar som inte är i vägen för luftflödet.
Prio 2 är väl att komma åt CPU-kylaren. Skulle egentligen velat byta ut den (och kylpastan), men drar mig för det eftersom det är så mycket meck.
Prio 3 är väl diskarna. Inte för att det finns några detaljer på dem som man kan trimma, men ibland går de sönder, och ibland får man slut på utrymme och vill skifta till en större disk.

Helst inte, men det har blivit några gånger när frun velat möblera om. Har en 'skateboard' som sen står på, så jag kan rulla fram den när jag behöver mecka, eller om den behöver flyttas.

Inte så mycket annat numera. Tidigare blev det en del whisky, cigarrer och god mat.

Motiveringen varierar också efter situation; 'kvalitet håller längre', eller 'dyrare är godare' är väl ganska vanliga.

Ska vara stilrent, diskret. 'Tysta starka typen'.

Får absolut inte uttrycka bling, prålighet, kitschighet.
Om vi antar 'workstation'-chassi:
* Lätt att få ljudlöst.
* Bra, men kontrollerat luftflöde (=Inga döda zoner där varm luft kan samlas, kan även innebära uppdelning i olika kammare)
* Inga raka vägar för ljud att leta sig ut. (= Inga perforerade chassisidor, och troligen frontdörr)
* Enbart 120mm-fläktar, då det är lättast att få tag på tysta sådana som fortfarande har ok luftflöde.
* Framåtvända hårddiskrack som inte bromsar luftflödet.
* Luftfilter som är åtkomliga utan att man måste flytta eller demontera datorn.
* Bottenmonterat nätaggregat
* Löstagbar/utdragbar moderkortsplåt
* Hål i moderkortsplåten för att komma åt backplaten på CPU-kylaren.

Försöker använda så strömsnåla och energieffektiva komponenter som möjligt. Inte bara för "naturen-miljön", utan även för att arbetsmiljön blir bättre, då det blir lättare att kyla datorn på ett tyst sätt ju mindre energi den förbrukar.

Övrigt:
Fractal Design R2, som jag förstår att ni fått titta på, är faktiskt ganska nära vad jag skulle säga är ett perfekt chassi. Några minus bara:

- För mycket perforeringar i chassit (Sidofläkten och åtminstone ena toppfläkten, samt bottenhålen borde försvinna. Även om det sitter bitumenplattor där per default, vill man inte ha hål alls där.).
- Felvänt hårddiskrack som stoppar luftflödet från frontfläktarna Temperaturerna i Sweclockers recension indikerar att chassit inte får tillräckligt med luft via fronten. Jag gissar att det beror på just hårddiskracket.
- Luftintag i botten. Maximalt dammigt! Dessutom för nätagget. El + damm = joniserat damm.
- Inte så lättåtkomliga dammfilter (i botten av chassit). Skippar man intagen i botten, försvinner också problemet.
- USB-kontakterna i fronten är riktade uppåt. Jag tror inte det skulle finnas plats att utnyttja dem under mitt skrivbord.

Om jag fick göra om chassit skulle jag:
1. Ersätta det felvända hårddiskracket med 2st fyrkantiga plåtrack för 4 diskar var, som man drar ut åt sidan. (Idé stulen från Antec P180) Det borde ge bättre luftflöde, så man kan skippa bottenfläkten och sidofläkten.
2. Lyfta platsen för nätagget några cm, så man kan stänga även det sista dammintaget i botten av chassit.
3. Kolla temperaturerna med öppen resp. stängd dörr för att se om lufthålen runt dörren behöver vidgas eller eventuellt förlängas.

Överkurs:
a) Den främre av de två toppfläktarna borde inte behövas, men om jag får vara radikal skulle jag nästan föreslå att man tvärtom gör plats för en tredje toppfläkt, bara för att förbereda för en trippelradiator. Hålen för vattenkylning på baksidan är väl inte bara för syns skull...
b) Inkludera möjlighet för resårbandsupphängning i diskracken.
c) Flytta USB-kontakterna så de inte sticker rakt uppåt

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Silverstone Temjin TJ09 (svart med fönster)
url: http://www.silverstonetek.com/products/p_contents.php?pno=tj0...

Jag valde det chassit, eftersom det var rymligt, stilrent, hyffsat lätt (alu) och lätt kan plockas isär för eventuellt mod.

Jag har också otaliga små datorer men ett som jag skulle vilja ha är (kommer att skaffa)
Silverstone Sugo SG05
url: http://www.silverstonetek.com/products/p_contents.php?pno=SG0...

Viktigt att tänka på när man ska "designa chassi" är att alla moderkort är inte lika stora. TJ09 är för fullskalig dator där man kan trycka in som gott som allt, medans Sugo SG05 är för Mini-IDX och Mini-ITX kort, som iofs blir allt kraftfullare, med tiden.

Zotac gör flera...

url: http://www.zotac.com/index.php?option=com_wrapper&view=wrappe...

Design, tyst och smidigt.

Antingen underskrivbord, eller som laptop

USB..., ljud ut, mic ut

Hårdiskar och fläktar...

Stationär är stationär, flyttas när det städas på golvet.

Kvalitet håller längre och därför är pris inte så prioterat.

Stilrenhet, Barnsligheter och billighet går snabbt bort.

Snyggt, tyst och funktionell för sitt syfte.

Att komponenterna får det så bra som möjligt... håller det längre så är det bättre för miljön

Visa signatur

Corsair HX 620W / Corsair HX 620W * 2 - A8R32-Dlx / A8N32-SLI-Dlx * 2- O-165 / X2-3800+ - H2O på cpu, nord och graffe - 850XT / X1900XT - OCZ EL 3700 Pl 2*512 Mb OCZ EL 3500 * 256 / Kingston HyperX 4*512 Mb - DVD - 36 Gb Raptor / 160 Gb / 250 Gb / 300 Gb / 250 Gb ...

Permalänk
Hedersmedlem

a: Antec p180
b: Tyst.
Datorlåda med 2st (5,25" för tex DVDläsare) + 2st (3,5" internt för HDD) + 2st (2,5" intern för HDD/SSD). med antingen m-atx eller vanlig atx storlek på moderkort.
a: Till vänster om skärmen. lite längre bort från mig än skärmen.
b: Golvet är inte damsuget så ofta, vilket leder till dammsamlande.
Startknapp > 2st USB. och dessa nära varandra. mittenhöjd på chassit.
hårddiskarna bör vara placerade att det enkelt kan dras ut, precis som erat referenschassi. sen var de är i chassit spelar ingen roll för mig. bara kablarna inte behöver gå helt galet.
Endast när det är dags att rengöra/underhålla.
Konsumerar mer för sådant som uppfyller följande "funktion före design".
Datorn kan ju gömmas under bordet
Inga dioder, lysrör, fönster. Ingen svart interiör i chassit. utanpå är svart helt ok.
Gråskala = bra. internt kan vara vitt eller vad som egentligen.
ovanstående kommentarer. Tyst. stabilt. ta in de komponenter jag bekrivit. Det är bra om chassit kan ta de längsta grafikkorten som säljs idag.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk

Lite moddat DATA1000 chassi från 80 talet. För att det såg fränt ut.

Tror inte jag har några idéer.

Mitt chassi är gjort för att ligga ner, så att skärmen kan ställas ovanpå.

4. Vilka uttag vill du komma åt lätt? Prioriteringsordning Nödvändig - Onödig
Ja, USB, hörlursuttag, och mic-uttag är de jag använder.

Moderkortet tycker jag ibland är svårt att få i, i vissa nyare datorer. trångt och eländigt, och detta skulle kunna ändras på.

Ja, när jag ska på LAN. Annars så får den stå.

Inte så mycket. Dyrt, så att det kan hålla länge och fungera riktigt bra.

Jag bryr mig inte jättemycket om hur chassit ser ut. Får jag det billigt så visst, men blir det dyrt så nöjer jag mig med ett billigt och bra.

Mycket funktioner på fronten. Bra passform för många hårddiskar, stora moderkort. Mycket bra ventilation för mycket fläktmontage. Ca 4 stycken 5,25 utrymmen för DVD och annat.

Tänker inte mycket på det. Men, strömsnåla delar är ju viktigt.

Permalänk
Medlem

Aluminium Miditower, 2 nyanser av grå, 500:- för 6 år sedan, inkl. 350w nätagg.
Det var billigt

1. Lättstädat.
2. Dammfilter.
3. Anslutning så att USB/eSATA/hörlurar/mic går att förlägga i skärmen.
4. Lösning så att alla komponenter kan läggas platt intill varandra som ett pussel istället för i rät vinkel till varandra. Då blir datorn platt och jag kan tapetsera sidan som syns.

Under skrivbordet, där syns den minst och det varma nätagget kan användas som varm fotpall.

1. USB
2. Hörlur/mic
3. eSATA
4. Minneskortläsare

Efter att dom monterats behöver man bara komma åt fläktarna för att rensa bort damm en gång per halvår.

Roterar åt sidan för att komma åt insidan eller så att skärmsladden räcker när jag har filmkväll och måste flytta skärmen till skrivbordskanten.

Laptop & Mobil.
1. Ska fungera med varandra (Apple-produkter)
2. Hålla länge (Apple)
3. Se snygga ut (Apple)
4. Pris

Det ska uttrycka minimalism och verktyg. Tänk AEG som formgav borrmaskinerna så att motorn syntes för att betona proffesionalism och den kraftiga motorn. Smidighet.

Får absolut inte uttrycka tonårsnörd. (Inga fönster, julgransbelysning, plottrig)

Lättstädat/Dammfilter
Låg ljudnivå
Lätt att bära med sig (ej att förväxlas med låg vikt)
Smälter in i inredningen
Lätt att komma åt/byta komponenter

Låg strömförbrukning gällande hårdvara likaväl som att bra programmerad mjukvara kan spara energi.
Inga gifter i tillverkningssprocessen och materialvalen.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

1a. Köpte ett rätt billigt Cooler Master Centurion för att det var billigt och ganska enkelt gjort

2. Se dom andra frågorna

3.a Under bordet / servern i garderoben. Under bordet för att skärmen är ovanför och i garderoben för att jag ska slippa ljudet av servern

4. SATAportarna på moderkortet

5. Hårddiskarna. Då tycker jag dom ska vara lättåtkomliga också såsom att kablarna ej ska trängas mot ena chassisidan när man trycker igen som det är på modellen jag har. Helst bra med plats gentemot grafikkortet också, för de flesta modeller är rätt långa.

6. Flyttar servern mest hit och dit (samma chassi). När jag ska uppgradera den/byta delar.

7. Grafikkort och RAM. När jag behöver mer kraft så köper jag mer

8. Kvalitét, lättåtkomlighet såsom front usb portar i toppen på chassit är en genial idé.

9. front usb portar i toppen på chassit, gott om plats i lådan mellan grafikkort och hårddiskar som ska sättas in.

10. Ehm, kasta datordelar för sig på tippen?

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core