Permalänk
Medlem

Bra dator för pengarna?

Goddag!

Funderar på att skaffa mig en ny datorn och har har haft ögonen på denna ett tag.

: http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=152567845&itemName=G...[SLi]+++[PhysX]

Är det framtids säkrad i några år (4-5 iaf)? Jag är ingen spelare som lirar allt på PC utan föredrar min Xbox. Men jag vill spela lite, redigera lite film och sådant.

Har nu en burk med:
enkel kärnig AMD Athlon 64 på 2Ghz
Asus A-8N SLI Premium moderkort
2st Nvidia GeForce 6600GT SLI på 128
2gig ram
nätagg på 450 (har jag för mig iaf)

Denna burk håller ej måttet längre då till och med Guitar hero 3 hackar lite smått med alla inställningar på LOW.

Men huvud frågan är då om den länkade burken skulle vara något för en casual pc gamer som vill arbeta lite med den.

Puss och Kram

Permalänk
Medlem

Nej den är inte det minsta framtidssäker då den inte har ett DX11 kort i sig. DX11 är redan ute och det innebär att grafikkorten i den burken redan är föråldrade.

Bygg en burk för samma peng och släng ett 5850 i det istället. Då har du en hyffsad framtidssäkrad burk.

Permalänk

Sidan säger inte ngt om nätaggregat mer än att det är ett "750W Silent Nätaggregat", jag skulle då valt att plocka ihop delarna och få delarna monterade bara för möjligheten att använda ett bra (läs Corsair) nätaggregat (inet.se tar t.ex. 800:- för att montera delarna).

SLI låter som overkill om du är en casual pc gamer.

Om du använder datorn till ngt annat än spel skulle jag oxå säga att en SSD är krav för att datorn ska kunna klassas som ngrlunda framtidssäker.

Permalänk
Medlem

Skulle detta vara något då om man plockar själv?

[X] 21175 Asus HD5770 1 GB PCI-E 1st 1 720.00 SEK
[X] 19808 150 GB Western Digital VelociRaptor®, 3,5'', SATA 3 Gb/s, 16MB, 10.000RPM 1st 1 612.50 SEK
[X] 20513 1 TB Western Digital Caviar Green Power, 32 Mb 1st 810.00 SEK
[X] 20997 Intel Core i5-750, 2.66GHz 8MB 1st 1 972.50 SEK
[X] 21032 Asus P7P55D PRO, Intel P55 Socket 1156, ATX 1st 1 746.25 SEK
[X] 21040 4 GB Corsair Core i7/i5/i2 PC3-12800, 1600MHz, 2x240 DIMM C9 1st 1 416.25 SEK
[X] 19504 Zalman ZM500 Silent PSU, 500W 1st 1 006.25 SEK
Summa inkl moms: 10 283.75 SEK

Permalänk

+ Ingen idé att köpa Velociraptorn idag, bättre att köpa antingen en bra SSD (Kingston har en 40 GB för 1000-lappen, Intel har en 80 GB för ~2200:-, hjust dessa två modeller/storlekar skulle jag säga är mest prisvärda idag, notera att det även säljs dåliga SSD idag så fråga först om du tittar på ngn annan storkek/modell), om budget inte tillåter en SSD är det bättre att använda en vanlig 7200/5400-rpm mekanisk disk tills dess att budget faktiskt tilllåter SSD. Velociraptorn är bara tokigt dyr om man ser vad man får i prestandaväg med en SSD.

+ Välj nätaggregat från Corsair istället för Zalman.

+ Priserna ser ut att ligga bra mkt högre än hos inet.se.

Permalänk
Medlem

Du har 7st produkter i kundvagnen.
Totalt: 10 206 kr. (varav frakt 59 kr.)

[x] Gigabyte Radeon HD5770 1GB st 1. 1501 kr
[x] 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA, RETAIL st 1. 2390 kr
[x] 1TB Western Digital Caviar Black SATA II st 1. 887 kr
[x] Corsair VX 550W 80+ st 1. 726 kr
[x] Asus P7P55D PRO st 1. 1666 kr
[x] Core i5 750, 2.66GHz st 1. 1791 kr
[x] Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 st 1. 1186 kr

Vad sägs om detta då? Från Inets e-handel.

Vill ha en snabb HDD där man kör operativsystem samt vissa program och eventuellt spel. Men eftersom SSD HDD är på 2.5", ska man köpa en omvandlare så den passar i 3.5" då eller?

Så det blev ju samma pris fast med en SSD HDD, vilket gör det billigare iaf. Istället för en Raptor

Permalänk

Ja, mycket bättre, SSDn kommer göra att datorn kommer kännas fräsch i Windows i många år.

RETAIL-versionen som du valt levereras med ett par metallskenor som gör att du kan montera 2.5" SSDn på en vanlig 3.5" plats. Det är bara om man köper OEM-versionen som man behöver köpa till extra skenor.

Jag skulle bytt ut Black-disken mot en vanlig disk, exempelvis Samsung F3 eller Seagate 7200.12, eller ännu hellre en ännu tystare disk, exempelvis Samsung F2. Operativsystem och program ska givetvis installeras på SSDn, spel kan installeras i mån av plats, och i de fall spelen inte får plats tror jag inte att den lägre accesstiden i Black-disken ger ngn reell prestandavinst. Jag tycker därför att vanliga diskar är mer prisvärda.

Lägg oxå till https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers/61... så får du fri frakt.

Instinktivt tycker jag att det borde gå att spara in några hundralappar på moderkortet men eftersom jag inte är så insatt förslår jag att du tittar i forumet på köpråd i samma budget, för att se vilket moderkort som rekommenderas oftast, jag säger inte att P7P55D är ett dåligt val, jag tycker däremot att priset är lite väl högt, och att det möjligt att det finns ngt som är mer prisvärt.

Ett operativsystem och chassi kanske oxå ska till, men det är möjligt att du redan har det.

Och om du vill att Inet ska montera åt dig måste du lägga till montering (https://www.inet.se/artikel/9990250/), annars bör du använda ESD-armband (https://www.inet.se/kablar/oevrigt/esd-handledsband-med-spira...) om du vill montera själv.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Kanon!

Jag har redan operativsystem och mitt chassi är ett Cooler Master Centurion 5 :

http://global.coolermaster.com/products/product.php?language=...

Jag tror det har plats för sakerna, inte helt 100% dock.

Moderkortet har jag inte kollat in så mycket, kolla mest på sockets så det passar med proccesorn samt att jag gillar Asus
Men det finns säkert billigare, typ P7P55D fast inte PRO modelen.

Men kanske behöver byta ut chassi fläktarna, de är ju trots allt ca 5 år gamla. Det sitter 2st i den just nu, en 120mm i "baken" och en 80mm i fronten.