Permalänk
Medlem

Spel till OSX

Jag har tänkt att köpa mig en Mac Book PRO framöver när de väl uppdateras. Jag spelar nästan aldrig på mina nuvarande PC datorer, men någon gång ibland släpps kvalitetsspel som jag bara måste spela. När jag är klar med spelet kan det sedan ta 6 mån innan jag spelar något på allvar igen.

I stort sätt kan man säga att jag håller mig oftast till Blizzards spel, som Warcraft serien, Starcraft, Diablo, World of warcraft. Spelar också C&C spelen.

Som jag har förstått det så är det här också spel som har släppts till MAC och då har jag egentligen ingen bra anledning att fortsätta med PC. Skulle det behövas så kan man ju alltid köra windows på macen också.

Nu till min egentliga fråga: Hur länge dröjer det oftast innan spelen släpps till MAC? Från att PC releasen har kommit. T.ex. Starcraft 2 är ett spel som jag absolut kommer köpa och man vill ju inte vänta ihjäl sig i flera månader, då köper man nog hällre PC versionen.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Alltså det varier från utvecklare till utvecklare. Blizzard släpper sina spela samtidigt både till PC och Mac. Ser du tex. på COD4 så vart det 2 år försent (tror jag det var) så det beror på. UT3 är ett annat exempel, spelet har ännu inte släppts till Mac och det är väl 2 år gammalt nu?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Starcraft 2 ska komma samtidigt till både pc och mac.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

En sida jag funnit och har bokmärkt är http://www.insidemacgames.com/. Du kanske finner bra info där?

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabz
En sida jag funnit och har bokmärkt är http://www.insidemacgames.com/. Du kanske finner bra info där?

Tack, den ska jag bookmarka

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Starcraft 2 ska komma samtidigt till både pc och mac.

Tack, det låter bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite och passar på att fråga varför ett spel som Red Alert 3 hackar på en Macbook Pro 15" med dubbla grafikkort. Prestandan borde väl räcka gott och väl för att klara av allting på högsta inställningar utan minsta problem. Har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KonradA
Jag lånar tråden lite och passar på att fråga varför ett spel som Red Alert 3 hackar på en Macbook Pro 15" med dubbla grafikkort. Prestandan borde väl räcka gott och väl för att klara av allting på högsta inställningar utan minsta problem. Har jag missat något?

Först: Macbook Pro har dubbla grafikkort - men de används inte samtidigt. Antingen så kör man det större kortet för prestanda eller så är det lilla kortet för att vinna batteritid.

Sen: Alla "EA Games"-spel som kommer till Mac är egentligen inte alls optimerade för att fungera bra på Mac, de kör i en emulerad Windows-miljö och det drar med sig massa prestanda-problem. Detta handlar om lathet från EA's sida och de vill ha snabba pengar genom att erbjuda samma produkt på flera platformar utan större insats. Om man tittar på spel som är utvecklade för båda platformar (tänker Win & Mac) som t.ex. Blizzards spel så fungerar de i princip lika bra på båda platformar (om man bortser från skillnader om spelen kör D3D eller OpenGL).

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Först: Macbook Pro har dubbla grafikkort - men de används inte samtidigt. Antingen så kör man det större kortet för prestanda eller så är det lilla kortet för att vinna batteritid.

Sen: Alla "EA Games"-spel som kommer till Mac är egentligen inte alls optimerade för att fungera bra på Mac, de kör i en emulerad Windows-miljö och det drar med sig massa prestanda-problem. Detta handlar om lathet från EA's sida och de vill ha snabba pengar genom att erbjuda samma produkt på flera platformar utan större insats. Om man tittar på spel som är utvecklade för båda platformar (tänker Win & Mac) som t.ex. Blizzards spel så fungerar de i princip lika bra på båda platformar (om man bortser från skillnader om spelen kör D3D eller OpenGL).

Det i sin tur borde väl betyda att om jag spelar Red Alert 3 på Windows på min Macbook Pro via Bootcamp så kommer det flyta mycket bättre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det i sin tur borde väl betyda att om jag spelar Red Alert 3 på Windows på min Macbook Pro via Bootcamp så kommer det flyta mycket bättre?

Förmodligen ja.

Tyvärr får man för vissa spel köra dem i Windows. Men speltillverkarna börjar inse att det finns en marknad inom Mac branschen, så fler och fler spel kommer snabbare till Mac.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Det gör det - det kan jag personligen intyga. Det är ganska stor skillnad faktiskt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Förmodligen ja.

Tyvärr får man för vissa spel köra dem i Windows. Men speltillverkarna börjar inse att det finns en marknad inom Mac branschen, så fler och fler spel kommer snabbare till Mac.

Ja, men tyvärr är de flesta spel som kommer halvsunkiga porteringar eller transgamingportar (wine skeppat tillsammans med spelet i ett paket, det är så EA Games gör).

Tackar vet jag speltillverkare som faktiskt lägger ner riktig tid på att porta spelet och göra optimeringar för platformen. Alla spelföretag borde lära utav Blizzard och ID Software.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Bara av ren nyfikenhet.. ett av de senaste spelen till OS X är Dragon Age: Origins. Jag spelar det på min PC som har väldigt snarlika specifikationer till min Macbook Pro 15" med dubbla grafikkort. Grafikkortet på min PC som är ATI 4850 är bara snäppet vassare, annars är Macen något bättre.

Dragon Age flyter på riktigt bra på min PC, eftersom det är EA Games som släppte spelet undrar jag hur det flyter på en Mac i OS X. På min PC har jag maxade inställningar utan märkbart hack, har någon av er testat spelet i OS X och kan säga hur det fungerar?

Är sugen på fler referenser så jag får en bredare bild