Permalänk
Medlem

Cream

Mitt femte projekt lagom till version 5 av sweC (måste ju testa nya galleriet också)

Denna gången blir det ett mATX chassi med 90graders layout av moderkortet.
Designen är vit med detaljer i mahogny. Själva lådan kommer kläs med tun plexiglas (2mm) som målas på baksidan, blir alltså som ett tjock lager med högblank klarlack på den vita färgen.
Till mitt lilla projekt har jag total slaktat en gammal HP dator.

Cream

Permalänk
Medlem

Blir nog bra

Permalänk
Medlem

Bara att bokmärka! Detta måste följas!

Permalänk

Tjena, det där kommer bli stabilt! (tungt också) Sån kraftig MDF brukar man ha till högtalare, hehe

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning och betyg, dina projekt brukar få en hög slutfinish! är allergisk mot MDF men när du ändå ska täcka det så kan det ju bli bra, det är ju lätt att jobba med.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

finns det knapp för att bevaka logg i swec5?

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Avstängd

Ser riktigt bra ut...

Permalänk
Medlem

fattar inte hur du har så mkt ideer och dessutom så hög klass på dem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Tjena, det där kommer bli stabilt! (tungt också) Sån kraftig MDF brukar man ha till högtalare, hehe

Sidorna är gjorda i "bara" 12mm MDF

Skrivet av Saandberg:

Väntar med spänning och betyg, dina projekt brukar få en hög slutfinish! är allergisk mot MDF men när du ändå ska täcka det så kan det ju bli bra, det är ju lätt att jobba med.
/S

Som sagt ja, MDF kommer inte synas direkt när allt är klart och MDF är så överlägset att jobba med och bearbeta.
Det riktiga snickeriet blir böjträ konstruktionen runt lådan sen

Permalänk
Medlem

Vibbbbbbbbbrrrrrrrraaaaationer kommer vara ett problem, har du tänkt och försöka få bort vibrationer med hjälp av nå gummi i hårddiskarna?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Vibbbbbbbbbrrrrrrrraaaaationer kommer vara ett problem, har du tänkt och försöka få bort vibrationer med hjälp av nå gummi i hårddiskarna?

Designen är för kraftig och chassit kommer vara för tungt för vibrationer, landar säkert på runt ~20 kg med all MDF...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Inaktiv

För guds skull inte tribal.

Tribal har haft sin tid, nu ser det bara fjantigt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Hållaren för diskar känns väldigt stabil, gjord i 2mm "L" formade aluminium profiler som sitter tajt i lådan. Borde inte leda vibrationer från diskarna mer än standard disk burarna i vanliga lådor. Sen är det som skogsvilden skriver, MDF dämpar bra också

Skrivet av anon134512:

För guds skull inte tribal.

Tribal har haft sin tid, nu ser det bara fjantigt ut.

Gjorde lite test på olika mönster jag tänkt på, kan hålla med om att tribal inte är speciellt hett och passar på min låda.

(lutar mest åt nedre designen med cirklarna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Gjorde lite test på olika mönster jag tänkt på, kan hålla med om att tribal inte är speciellt hett och passar på min låda.

(lutar mest åt nedre designen med cirklarna)

har du tänkt motivlacka/airbrusha eller bara svart/vitt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

har du tänkt motivlacka/airbrusha eller bara svart/vitt?

Mönstret på sidan kommer bara maskas av och målas över och när maskningen tas bort blir det ett fönster där typ (dålig på att förklara ) . I fronten kommer det bli en liten "ljuslåda" med CCFL (antagligen vitt ljus), antingen kommer jag låta det vara klart plexiglas i fronten också eller så frostar jag glaset i fronten.

Permalänk
Medlem

Jag undrar bara vilket program du har använt för att göra skissen på chassit:D ser ut att bli snyggt btw;D

Visa signatur

Fractal Design Define R2 ¦ Gigabyte geforce 470 SOC ¦ Gigabyte P55A-UD4 ¦ Intel core i5 760 2.80Ghz ¦ Corsair tx 750 ¦ 4x XMS3 DDR3 2GB

Permalänk
Medlem

Lagt upp lite nya bilder på arbetet.

Skrivet av Adde25:

Jag undrar bara vilket program du har använt för att göra skissen på chassit:D ser ut att bli snyggt btw;D

Använder Google SketchUp till att rita upp lådan med (och hämtat dator komponenter från http://scc.jezmckean.com/home)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Lagt upp lite nya bilder på arbetet.

Använder Google SketchUp till att rita upp lådan med (och hämtat dator komponenter från http://scc.jezmckean.com/home)

tackar tackar:D

Visa signatur

Fractal Design Define R2 ¦ Gigabyte geforce 470 SOC ¦ Gigabyte P55A-UD4 ¦ Intel core i5 760 2.80Ghz ¦ Corsair tx 750 ¦ 4x XMS3 DDR3 2GB

Permalänk

Ser ut att bli ett trevligt chassi !:) Skulle kört på cirklarna med

Visa signatur

CPU: Phenom2 X4 810@3,2ghz GPU:Asus 560ti cu2 overclocked 1gb MOBO: Gigabyte GA-MA790X-UD4 PSU: Corsair HX 620W RAM: 4gb XMS2 8500 CL-5 OS: Windows 7 64-bit Home Premium

Permalänk
Medlem

Fixade till 92mm fläktplatsen i ryggen till en 120mm plats.

Permalänk
Medlem

Tycker det var dax att uppdatera min lilla bygglogg igen.
Fixat till lite fötter till burken och böjt till plexiglas och målat det lite.

En lite provbit utan skyddsfilm på plexiglaset så man får ett humm om hur finishen blir på hela burken sen.

Permalänk
Medlem

Wow!

Vilket bygge! riktigt fint!
du måste vara perfektionist (vilket jag bara ser positivt)

Vad hade du tänkt och göra med utsidan? måla den vit?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Wow!

Vilket bygge! riktigt fint!
du måste vara perfektionist (vilket jag bara ser positivt)

Vad hade du tänkt och göra med utsidan? måla den vit?

Utsidan blir i plexiglas som är målad på baksida precis som bilden på provbiten.

Allt som är vitt på bilden är tänkt att bli blankt vitt alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Utsidan blir i plexiglas som är målad på baksida precis som bilden på provbiten.
Allt som är vitt på bilden är tänkt att bli blankt vitt alltså.

Blir riktigt bra!

Antar att du ska olja trädelarna kommer nog bli riktigt fint! väntar med och rösta tills sista bilden kommer upp

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Blir riktigt bra!

Antar att du ska olja trädelarna kommer nog bli riktigt fint! väntar med och rösta tills sista bilden kommer upp

Antar att Du inte är en hantverkare XD. Men att Olja MDS är ingen hitt Visst kan han olja furu men det skulle bara se "flummt" ut. Jabbar innom hantverk och kan säga att det inte är en hitt att olja MDS.

Personligen skulle det va snyggt om du betsar allt. MDS blir ganska "fränt" när man betsar det.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

Antar att Du inte är en hantverkare XD. Men att Olja MDS är ingen hitt Visst kan han olja furu men det skulle bara se "flummt" ut. Jabbar innom hantverk och kan säga att det inte är en hitt att olja MDS.

Personligen skulle det va snyggt om du betsar allt. MDS blir ganska "fränt" när man betsar det.

Tror nog Rawet tänkte på dom utvändiga trädetaljerna (inte gjorda än men det är dom bruna "grejerna" på ritningen ). MDFn kommer på utsidan kläs med vitmålad plexiglas och på insidan bli vit, tillsammans med stålskelettet.

Permalänk
Medlem

Precis som Kryll sa, menade inte att olja MDF skivan, haha.
Ser ut på bilden att du har nån slags trälister

Har jobbat som golvläggare i typ 4år, men inte lätt och se vad som är vad på ritningen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gått ett tag sen jag gjorde en uppdatering av byggloggen. Har mest gått och gjort lite smågrejer och målat lite.
Det större jag precis gjort är att limma fast plexiglaset som löper längst fronten och toppen på burken. Blir spännande och se om det sitter bra på måndag

(bilder i loggen alltså...)

Permalänk
Medlem

Kom igen nu! moar uppdate!

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disclose:

Kom igen nu! moar uppdate!

Förlåt förlåt...
Känns som allt har strulat med bygget på senaste. Limningen av plexiglaset sket sig när bitar av färgen släppet på baksidan av det och gjorde även böjträs listerna men släppte på formen för tidigt så skiten sprack isär.
Håller i alla fall på att limma på nytt plexit och gör nya trälister, denna gången går det nog bättre
Skall slänga upp lite nya bilder i kväll bara för det...