Permalänk
Avstängd

Leka med strömförbrukningen :)

Efter mina två senaste projekt bestämde jag mig för att titta djupare på strömförbrukningen. Jag var själv nyfiken på att se hur klockfrekvenser och volt påverkar förbrukningen och upptäckte en del nyttig kunskap på vägen dit. Dax att dela med sig igen!

Testsytem
CPU: AMD Phenom X2 555 (upplåst till X4), se gärna -> Leka med en Phenom 555BE
Grafikkort: ATI Radeon 5850, se gärna -> Leka med ett ATI Radeon 5850
Moderkort: Asus M4A89 Pro/USB3
Minne: Corsair XM3, 4GB DDR3
Hårddisk: Intel SSD G2 80GB
Nätaggregat: Corsair HX 520

Syftet med det här är att hitta "sweetspoten" där prestanda möter förbrukning i en gemensam harmoni. Jag pratar om det läget där man fortfarande har råd att betala hyran istället för elräkningen och ändå kunna spela Crysis med mer än 30 fps

Alla mätningar är utförda på hela systemet, utan skärm eller kringutrustning. C&Q har varit på vid idle. Vid load har systemet belastas med både Prime95 och Furmark samtidigt.

Jag tänkte utföra mina mätningar med följande 3 scenarios:

1. Standard frekvenser (GPU+CPU) med standardvolt
2. Högsta möjliga frekvenser (GPU+CPU) med standardvolt
3. Högsta möjliga frekvenser (GPU+CPU) med nödvändigt volt

--------------------------------------------------------------------------------------

1. Standard frekvenser (GPU+CPU) med standardvolt
Inställning:
CPU: 3,2 Ghz X4 standardvolt (1,39v)
GPU: 725 core 4000 memory (1,087v)
NB volt: 1,05v (undervoltat från 1,296v)
HT volt: 1,05v (undervoltat från 1,203v)

Bilder: Idle ovan, load under

Inställning:
CPU: 3,8 Ghz X4 standardvolt (1,39v)
GPU: 920 core 5000 memory standardvolt (1,087v)

3. Högsta möjliga frekvenser (GPU+CPU) med nödvändigt volt
Inställning:
CPU: 3,95 Ghz X4 1,521v
GPU: 1023 core 5180 memory 1,25v

OJ OJ OJ! Vad hände där?! De sista 100-150 Mhz:en blev helt plötsligt dyra! Det är knappt min nätaggregat pallar med det

Här har ni en graf på hur detta ser ut vid idle och load.

Visst är det lätt att se "sweetspoten" vid 3,8ghz?! Allt man offrar är 150Mhz på CPUn och 100Mhz på GPUn men man sänker också förbrukningen med 162 Watt i load!

Ni kanske la märke till att jag har undervoltat NB/HT inställningen?! Nedan ser ni varför.
I ovanbilden har ni idle standard volt på NB/HT och under den kör vi undervoltat NB/HT till 1,05v

Den här sista mätningen utfördes med följande inställningar

Inte dumt att spara 38Watt på NB/HT voltage. Tester visade samma resultat för både load och idle.

Vad sparar vi genom att klocka rätt? Ja, det beror på hur mycket man anstränger datorn såklart. Det är ju trots allt inte bara spel som får datorn ur C&Q utan även filmtittande, skype, extra mycket program som laddas etc. För att inte nämna att C&Q fungerar oftast inte när man klockar och då kan ni glömma nedanstående kostnad.

Kostnad
Låt oss säga att vi snittar en loadtid på 5 timmar / dag. Dax att räkna om Watt till KWh!

Load:
5 timmar x 162W / 1000=0,81 kwh /dag
I månaden 0,81 x 30 dagar=24,3 kwh
Idle:
10 timmar x 38W / 1000=0,38 kwh /dag
I månaden 0,38 x 30 dagar=11,4 kwh
Totalt: 35,7 kwh i månaden

Med ett pris på drygt 100 öre / kwh (detta varierar självklart på din elleverantör) så hamnar man på ca 40 SEK i månaden eller 480 SEK om året.

Det kostar i alla fall mig närmare 500 SEK extra om året för de sista 100 Mhz:en (från 3,8Ghz till 3,9Ghz). Är det värt det? Det är nog upp till var och en att svara på. Man får inte heller glömma bieffekterna av högre spänning. Slitaget på komponenterna blir högre och värmeutvecklingen ökar. Dessa saker går alltid hand i hand.

Det är i alla fall som de säger, "det kostar att ligga på topp" Det är iaf en hel del man kan spara genom att clocka "rätt"!

Uppdatering
Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem

Har faktiskt funderat på detta innan, så det var mycket intressant att läsa

Permalänk
Medlem

bra test, visst det blir dyrare med högre volt, men att det går i 50% är riktig oroande och sen man tycker varför psu klarar inte längre efter 1 år.
för andra det kan vara ngt högre förbrukning då donnie kör vattenkylning och jag tror fläktar och pump börjar inte gå på högre varv vid belastning, dvs de flesta som har luft kylning som moderkort styr har det lite lägre elförbrukning i idle, sen blir det överklockning och load så kylning går på högre varv och dra också lite mer ström

igen en bra test

Permalänk
Medlem

Bra test, det är intressant att se vad en dator drar. Jag provade på grabbens gamla dator (en amd 1.4ghz ) den drog 23w AVSTÄNGD. och tjejens nu sålda gamla Packard bell drog 20w, också den avstängd.
Min dator drar 11w avstängd och mycket mer när den är på. (som den oftast är). tror det va 120w som min drar, men det känns mycket mot din.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Installera Custom SweC UserCSS
Lagers tips: Mappa om framåt-knappen på musen till Home-knappen! Du kan inte leva utan det sedan!

Permalänk
Medlem

^ Själv har man allt kopplat till grenuttag med strömbrytare. Skärm, dator, högtalare, bas. Spar ström!

Permalänk
Medlem

Samma här. Ska köpa mer och koppla in flera saker i hemmet med strömbrytare. Helt otroligt att saker inte stängs av längre. ska vara i standby hela tiden.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Installera Custom SweC UserCSS
Lagers tips: Mappa om framåt-knappen på musen till Home-knappen! Du kan inte leva utan det sedan!

Permalänk
Medlem

Resultat Phenom II x2(3) 550

Tjenare!

Intressant! Själv har jag twekat med samma syfte. Så här ser det ut för mig just nu.

Med inställningarna nedan ligger jag på ca 80W vid idle (tex surfning, bittorrent) och runt 180W när jag lirar BC2. Med Furmark på högsta upplösning och Prime95 hamnar jag på 240W.

Programmen jag använt är MSI Afterburner och PhenomMsrTweaker samt en wattmätare från Clas Ohlson.

Chassi: Antec Sonata
PSU: Corsair HX520W
MB: Asus M4A89GTD PRO/USB3
CPU: AMD Phenom II X2 550 BED
RAM: DDR3 1600MHz 2x2GB (1400Mzh)
VC: XFX Radeon HD5770 1GB
HD0: WD Green WD15EARS 1.5TB (ATA)
HD1: Maxtor DiamondMax 10 200GB (ATA)
HD2: Seagate Barracuda 120GB (IDE)
DVDRW: Samsung SH-S223C

Inställningar
BIOS:
Buss 210Mhz.
3 Cores upplåsta (1 2 3)

Phenom tweaker:
Pstate 0 Core x15,5, CPU V 1,1325, NB V 1,1375
Pstate 1 Core x5,0, CPU V 0,7750, NB V 1,0250

MSI Afterburner
2D: Core volt 1000, Core clock 700, Mem clock 1000
3D: Core volt 1125, Core clock 950, Mem clock 1300

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Skriver mer i hopp om att få igång lite diskussion kring undervoltning

Intressant och välskrivet inlägg d0nnie!

Jag har istället för att justera i BIOS använt mig av programmet PhenomMsrTweaker (http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=220185) och ändrat de Power states (P-states) som Asus Cool n' Quiet (C&Q) använder sig av för att dra ner/upp på CPUns volt och frekvens vid olika belasningar.

En sak jag märkt är att det gör lite skillnad på strömförbrukningen att dra ner klockfrekvensen. I alla fall på Phenom II CPUer. Det som påverkar mest är volten. Därför är det optimalt med högsta möjliga klockning på lägsta möjliga volt. C&Q sätter som standard multipeln till x4 (800Mhz vid 200MzhFSB) och CPU volten till 0.96 vid idle. Men jag har kunnat lägga mig på x5,0 (1050Mhz vid 210MhzFSB) och CPU V 0,7750 utan några stabiltetsproblem.

Att dra ner volten på Nordbryggan (NB) gör ju också stor skillnad. Jag upplevde dock inte att volten på Hyper Transport (HT) gör det. HT volt går inte att ändra i PhenomMsrTweaker så jag gjorde det i BIOS, men satte tillbaks den till Auto då jag inte märkte någon skillnad på effekförbrukningen.

Just nu kör jag på dessa P-states (CPU bussen står på 210Mhz i BIOS):
P-state 0 (Performance): Core clock: x15,5 (3255Mhz), CPU Volt: 1,1325, NB Volt: 1,1375
P-state 1 (Idle): Core clock: x5,0 (1050Mhz), CPU V 0,7750, NB Volt 1,0250

Jag har också undervoltat mitt grafikkort (XFX HD 5770) med MSI Afterburner och satt upp egna profiler för 2D och 3D grafik:
Afterburner växlar automatiskt mellan dessa profiler på samma sätt som C&Q gör för processorn. Jag är dock lite tveksam till nyttan med profiler i Afterburner eftersom dessa kort klockar ner sig själv väldigt effektivt.

Är det då bättre att justera C&Q P-states med PhenomMsrTweaker istället för att justera direkt i BIOS som jag antar d0nnie gjort? Tja, jag hamnar ju på ungefär samma värden som d0nnie vid idle, dvs 80W. Datorn ligger och pendlar nånstans mellan 80-100W när jag surfar o tittar på film, men om den står ifred och kör tex bittorrent så ligger den på 75W. Får väl skylla lite på att jag har tre hårddiskar också, varav en är IDE. Kan också konstatera att mitt grafikkort drar något med vid idle jämfört med ett 5850 (http://www.pcgameshardware.com/aid,697202/Ati-Radeon-HD-5770-...)

Vid load ser det dock annorlunda ut. Jag överklockar ju GPUn från 850 till 950 och kör minnet på 1300 och undervoltar från 1200 till 1125. Vid BC2 spelande ligger jag på 180W och med Furmarks och Prime95 igång på 240W. Men då ska vi också komma ihåg att mitt kort drar nästan 50W mindre med orginalinställningar under load lämfört med 5850 (se länken ovan)

Synpunkter/tips!? Är det töntigt att undervolta? Det krävs ju inga gigantiska kylflänsar och vattenpumpar

/patrix

PS Bra artikel om undervoltning av Phenom II och Core 2 processorer på Toms Hardware: http://www.tomshardware.com/reviews/undervolt-cpu-phenom,2348...

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av patrix:

Att dra ner volten på Nordbryggan (NB) gör ju också stor skillnad. Jag upplevde dock inte att volten på Hyper Transport (HT) gör det. HT volt går inte att ändra i PhenomMsrTweaker så jag gjorde det i BIOS, men satte tillbaks den till Auto då jag inte märkte någon skillnad på effekförbrukningen.

Jag har också undervoltat mitt grafikkort (XFX HD 5770) med MSI Afterburner och satt upp egna profiler för 2D och 3D grafik:
Afterburner växlar automatiskt mellan dessa profiler på samma sätt som C&Q gör för processorn. Jag är dock lite tveksam till nyttan med profiler i Afterburner eftersom dessa kort klockar ner sig själv väldigt effektivt.

Synpunkter/tips!? Är det töntigt att undervolta? Det krävs ju inga gigantiska kylflänsar och vattenpumpar

[/url]

Tjena Patrix!

Bra synpunkter! Har själv testat Phenommrstweaker med goda resultat. Det enda jag ogillar med programmet är att den lägger sig in i överclockningen och eftersom jag pillar fram och tillbaka med inställningarna så är C&Q ett bättre alternativ för just mig. Men som du sa, den funkar ypperligt till att undervolta, speciellt efter man har hittat "rätt" inställning som man vill köra.

Också, jag kan bekräfta det du sa om HT voltage. Har faktiskt lekt vidare med inställningarna och kom fram till samma resultat. Det enda skillnaden i mitt fall var ca 2-5W, med andra ord så är det lika bra att köra AUTO. NB voltage har däremot en direkt påverkan på förbrukningen, precis som skrivet tidigare.

Ska själv prova MSI Afterburner och se vad den går för. Är lite nyfiken på den.

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0nnie:

Tjena Patrix!

Bra synpunkter! Har själv testat Phenommrstweaker med goda resultat. Det enda jag ogillar med programmet är att den lägger sig in i överclockningen och eftersom jag pillar fram och tillbaka med inställningarna så är C&Q ett bättre alternativ för just mig. Men som du sa, den funkar ypperligt till att undervolta, speciellt efter man har hittat "rätt" inställning som man vill köra.

Också, jag kan bekräfta det du sa om HT voltage. Har faktiskt lekt vidare med inställningarna och kom fram till samma resultat. Det enda skillnaden i mitt fall var ca 2-5W, med andra ord så är det lika bra att köra AUTO. NB voltage har däremot en direkt påverkan på förbrukningen, precis som skrivet tidigare.

Ska själv prova MSI Afterburner och se vad den går för. Är lite nyfiken på den.

Hej! Hänger inte med. Hur menar du lägger sig in i överklockningen? Jag trodde Phenommrstweaker bara ändrar i de P-states som C&Q använder?

Ja, testa MSI Afterburner. Klart bästa programmet för att hantera ATI kort tycker jag. Baserat på Rivatuner är det. Hade dock lite problem att få det att funka först. Den service som ska ligga i windows och hantera klockning-, volt- o fläktprofiler vägrade starta. Men efter drivesweeper och nyinstallation av Catalyst så fungerar det perfekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av patrix:

Hej! Hänger inte med. Hur menar du lägger sig in i överklockningen? Jag trodde Phenommrstweaker bara ändrar i de P-states som C&Q använder?

Ja, testa MSI Afterburner. Klart bästa programmet för att hantera ATI kort tycker jag. Baserat på Rivatuner är det. Hade dock lite problem att få det att funka först. Den service som ska ligga i windows och hantera klockning-, volt- o fläktprofiler vägrade starta. Men efter drivesweeper och nyinstallation av Catalyst så fungerar det perfekt.

Jo, när man ändrar multiplikatorn i Phenommrstweaker och sen väljer att spara detta till registret så att datorn startar om med de valda inställningarna så kan detta "krocka" med en senare ändring i BIOS på antingen volt eller multiplikator.

Förstår du bättre hur jag menar då?

MSI Afterburner var ok, jag gillade den...dock kan jag inte underclocka volten med den mer än 1,0 vilket känns lite kasst då jag har 0,9x som standard i 2D läge. Vad kan det bero på tror du?

//Adrian

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0nnie:

Jo, när man ändrar multiplikatorn i Phenommrstweaker och sen väljer att spara detta till registret så att datorn startar om med de valda inställningarna så kan detta "krocka" med en senare ändring i BIOS på antingen volt eller multiplikator.

Förstår du bättre hur jag menar då?

MSI Afterburner var ok, jag gillade den...dock kan jag inte underclocka volten med den mer än 1,0 vilket känns lite kasst då jag har 0,9x som standard i 2D läge. Vad kan det bero på tror du?

//Adrian

Ok, då fattar jag

Nej, jag kan inte heller sänka volten lägre än 1,0. Har inte tänkt på det faktiskt. Det var ju lite kass faktiskt.
Antar du ej missat sätta EnableUnofficialOverclocking till 1 i MSIAfterburner.cfg. Annars kan man inte överklocka särskilt mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av patrix:

Ok, då fattar jag

Nej, jag kan inte heller sänka volten lägre än 1,0. Har inte tänkt på det faktiskt. Det var ju lite kass faktiskt.
Antar du ej missat sätta EnableUnofficialOverclocking till 1 i MSIAfterburner.cfg. Annars kan man inte överklocka särskilt mycket.

Nä, jag pillade lite i cfg filen men det där ändrade bara möjligheten till att ändra mhz:en högre...inte volten. Lite tradigt. Varför får man det aldrig exakt som man vill?

Ska dock testa att undervolta lite i 3D settings istället. Den kanske går på 1,0. Återkommer om det.

Visa signatur

Mmmarabou