bevis för evolutionsteorin?

Permalänk
Medlem

bevis för evolutionsteorin?

som topic kan hinta om så undrar jag över vad för bevis det finns för evolutionen, anledningen till denna frågan är att i lokaltidningen har debattsidan varit ganska så full utav "evolutionen är en lögn/bara en TEORI ej baserad på fakta" till "den är sann" utan att någon sida nämner något uns av bevis för sin sak.

om man nu inte räknar bibeln som bevis för att det är en lögn.

DNA, är väl någon sorts bevis för utvecklingen av arterna? för där kan man ju se vilken arvsmassa arterna har osv

nyfiken bara på faktiska bevis, har ej något med debattsidan att göra, är bara en läsare:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

som topic kan hinta om så undrar jag över vad för bevis det finns för evolutionen, anledningen till denna frågan är att i lokaltidningen har debattsidan varit ganska så full utav "evolutionen är en lögn/bara en TEORI ej baserad på fakta" till "den är sann" utan att någon sida nämner något uns av bevis för sin sak.

om man nu inte räknar bibeln som bevis för att det är en lögn.

DNA, är väl någon sorts bevis för utvecklingen av arterna? för där kan man ju se vilken arvsmassa arterna har osv

nyfiken bara på faktiska bevis, har ej något med debattsidan att göra, är bara en läsare:)

vet inte om det räknas som bevis, men jämnför ansikten på djur, 2ögon, 2 öron näsa och mun placerade likartat, 4 ben, svans på samma ställe, även bland fiskarter stämmer detta.

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Med hjälp av DNA har forskarna kunnat spåra att olika arter är släkt med varandra på samma sätt som vi människor är släkt. Dessa arter kopplas sedan ihop i en jättelång kedja från enkla organismer till komplexa djur.

Om det är en tidning full med religiösa idioter så är säkert Richard Dawkins böcker bra läsning för dig.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Bevis finns ju överallt. Att bakterier och viruser hela tiden muterar och så småningom övergår till nya arter är också ett ganska bra bevis som stödjer evolutionen framför allt för att det händer mycket snabbare hos dom än hos oss.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Vore kul att få läsa vad de religiösa tokarna har skrivit för något i tidningen. Finns det online? Än idag har jag inte sett någon troende kunna ge ett bevis för att det som deras bok säger skulle vara det rätta. Att referera till Bibel, Koranen eller dyl kan inte räknas som bevis i sig.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

Är det TTela? Start - www.ttela.se Fast debattsidan finns nog inte ute online.

Nå inom vetenskap förutom matematik så pratar man ej om att något är bevisat. Istället kan man observera naturen ställa hypoteser som man sedan testar, något väldigt viktigt är att man försöker falsifiera sin hypotes och därmed gör tester vars svar inte ska bli det nämnda.
Tar vi gud-hypotesen så kan gud vara svaret på precis allt, varenda fråga går att svara med ordet gud gjorde det. Ja, då är det inte en mycket till hypotes.

Nå om man kollar på de fenomen som vi kan observera, så vilken hypotes förklarar "diversity of life" bättre? Sedan evolutionen kan vara fel som gravitation då de både bara är en teori.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wooe:

Vore kul att få läsa vad de religiösa tokarna har skrivit för något i tidningen. Finns det online? Än idag har jag inte sett någon troende kunna ge ett bevis för att det som deras bok säger skulle vara det rätta. Att referera till Bibel, Koranen eller dyl kan inte räknas som bevis i sig.

Ofta fönekar dom vissa fakta/hypoteser utan att förklara varför, dom använder sig av känslor, refererar till bibeln, undanhåller medvetet vissa fakta och utnötjar det att dom flesta är inte insatta i alla vetenskapens grennar. Till exempel så såg jag i tv en kille som försökte motbevissa evolutionen genom att säga att man har alldrig kunnat bevisa hur olika hundraser har utvecklats- man har inte hittad övegångar. För det första så har han fel att det finns inga "övegångs" raser, det är bara att kolla lite på internet eller fråga en uppfödare så kan man hitta hur rasen togs fram och hur den förändrades med tiden. Det han gjorde var att han hävdade nåt och dom flesta (som inte viste en dug om saken) hängde bara på och trodde på honom, kan ju bero på att man inte brukar se hundar med stora skyltar: "Jag är en övergångsfas" :D...
Andra konstigheter dom brukar använda sig av är att dom hittar nåt som inte har förklarats än av vetenskapen och använder det som bevis för sina pseudovetenskapliga "teorier". Dom resonerar ungefär så här: eftersom du har fel så måste det betyda att vi har rätt. Och det stämmer ju inte. Bara för att jag hade fel när jag trodde att jorden är kvadratisk betyder inte att dom har automatiskt rätt när dom tror att jorden är platt :P...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Ofta fönekar dom vissa fakta/hypoteser utan att förklara varför, dom använder sig av känslor, refererar till bibeln, undanhåller medvetet vissa fakta och utnötjar det att dom flesta är inte insatta i alla vetenskapens grennar. Till exempel så såg jag i tv en kille som försökte motbevissa evolutionen genom att säga att man har alldrig kunnat bevisa hur olika hundraser har utvecklats- man har inte hittad övegångar. För det första så har han fel att det finns inga "övegångs" raser, det är bara att kolla lite på internet eller fråga en uppfödare så kan man hitta hur rasen togs fram och hur den förändrades med tiden. Det han gjorde var att han hävdade nåt och dom flesta (som inte viste en dug om saken) hängde bara på och trodde på honom, kan ju bero på att man inte brukar se hundar med stora skyltar: "Jag är en övergångsfas" :D...
Andra konstigheter dom brukar använda sig av är att dom hittar nåt som inte har förklarats än av vetenskapen och använder det som bevis för sina pseudovetenskapliga "teorier". Dom resonerar ungefär så här: eftersom du har fel så måste det betyda att vi har rätt. Och det stämmer ju inte. Bara för att jag hade fel när jag trodde att jorden är kvadratisk betyder inte att dom har automatiskt rätt när dom tror att jorden är platt :P...

Som det brukar vara med andra ord då. Det jag tidigare har läst och folk jag har pratat med har kört på ungefär de där sakerna med. Oftast så faller det på att de har en rätt så bristande kunskap gällande natyrvetenskap, fysik och liknande. Finns en del farliga kreationister som brukar ge sig på saker som rumtid och svarta hål under sitt mässande, men de fäller oftast krokben på sig själva tids nog. Funkar inte det så är ju förnekelsen en halvvanlig väg med. DNA:ts icke varande och liknande tex.

Förstår verkligen inte hur folk kan vara så trångsynta och naiva som en del verkligen är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De här bevisen anser jag vara starkast (med reservation för att jag kan ha glömt något):

1) DNA. Alla levande varelser på jorden har samma typ av molekyl i sina cellkärnor, nämligen DNA (enda undantaget är vissa typer av virus som är uppbyggda av den närbesläktade molekylen RNA). DNA-spiralen är som en kod där beståndsdelarna adenin (A), tymin (T), cytosin (C) och guanin (G) sitter i en viss ordning. Ju närmare släkt två djur- eller växtarter är, desto större överensstämmelse mellan deras DNA-koder. Det mest kända exemplet är kanske chimpansen som är över 98% lik människan, men även en så pass avlägsen släkting som blåvalen delar runt 60-70% av sin arvsmassa med oss.

2) Fossiler. Man kan se att det en gång har funnits djurarter som inte längre finns. Men inte nog med det, man kan dessutom åldersbestämma dem med hjälp av radiometriska metoder (varav kol-14 är mest känd). Gör man det ser man att alla fossil av samma typ härstammar från samma tidsålder. Trilobiterna är äldre än fiskarna som i sin tur är äldre än reptilerna. Det finns inga dinosaurielämningar från senare än 65 miljoner år sedan, osv. Genom att åldersbestämma fynden på detta sätt får man ett elegant släktträd för alla levande organismer.

3) Artificiell selektion. Vi vet att det går att avla fram djur och växter med önskade egenskaper genom att låta de exemplar para sig som har dessa egenskaper. På detta sätt har vi fått fram olika typer av hundar, grisar, kor, hästar osv. Vi vet i stor utsträckning även hur detta går till rent genetiskt, tack vare Gregor Mendels arbete på 1800-talet. Om vi accepterar att arternas form kan förändras genom konstgjort urval så är steget inte jättelångt till att de även kan förändras genom naturligt urval.

4) Modeller och simulationer. Man kan göra alltifrån enkla modeller som visar hur naturligt urval i en konkurrenssituation driver fram gynnsamma egenskaper, till detaljerade simuleringar som visar hur avancerade organ såsom ögon och öron kan ha utvecklats. Själva principen om att de bäst anpassade för vidare sina egenskaper har statistiskt sett visat sig vara en mycket stark mekanism bakom förändringar.

5) Småfel och dåliga lösningar i våra egna kroppar. Vi har t ex en helt värdelös blindtarm, en svanskota som sedan länge saknar svans, hår som reser sig för att värma oss trots att det varken gör från eller till med vår ynkliga päls, osv. En duktig designer hade knappast gjort så uppenbara misstag.

Frågan är dock om inte själva helheten i teorin är det starkaste argumentet. Att det över huvud taget går att formulera en så osannolik tes utan att direkt springa på hundratals motbevis är talande i sig. Att det inte finns några seriösa alternativa teorier är förstås också ett tungt argument.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Finns hur mkt som helst. Jag har inte allt i minnet, men artikeln på wikipedia är rätt välarbetad så här har du:

Evidence of common descent - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk

Jag skulle vilja höra en evolutionsförnekare förklaring på varför alla djur är så kåta. Och många är beredda på att offra livet för detta, ta spindlar där hanen för vissa arter inte ovanligt blir ett extra måltid för honan. -Är gud en pervers person med svart humor eller vad?
Varför gjorde gud människan inte likadan att honan käkade upp hanen, nej vänta det gjorde han på sätt och vis, gud valde här att dra ut på mannens plåga under flera år. (ingen barmhärtighet alls som för spindelhanar, vad har vi gjort för att förtjäna detta?)

*edit*
Det bästa man kan fråga en evolutionsförnekare är att ge en alternativ hypotes, att liv först har utvecklas på en annan plats är möjligt, men denna förklarar inte på något sätt hur livet där utvecklades.
Detta i sin tur bevisar inte evolutionen och evolutionsförnekare brukar göra det motsatta med att evolutionsteorin ska förklara origin of life (vilket den ej gör anspråk på).
Poängen är att det då bara finns en rimlig hypotes kvar och "alla" observationer vi gör stryker att denna. Och det "enda" som säger motsatsen är att folk vill att den ej ska vara sann, för den strider mot deras tro.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Jag skulle vilja höra en evolutionsförnekare förklaring på varför alla djur är så kåta.

Förnekelse, vad annars? Alltså, precis samma argument som används mot djur som har homosex; påstå att de inte har det och vägra ändra åsikt, så har man visst löst problemet...

Evolutionsförnekare är inte värda att lyssna på. De ger i princip aldrig några roliga svar; det är samma banala saker om och om igen.

Skrivet av bud_bundy:

att liv först har utvecklas på en annan plats är möjligt, men denna förklarar inte på något sätt hur livet där utvecklades.
Detta i sin tur bevisar inte evolutionen och evolutionsförnekare brukar göra det motsatta med att evolutionsteorin ska förklara origin of life (vilket den ej gör anspråk på).
Poängen är att det då bara finns en rimlig hypotes kvar och "alla" observationer vi gör stryker att denna. Och det "enda" som säger motsatsen är att folk vill att den ej ska vara sann, för den strider mot deras tro.

Fast det är inte en bra hypotes, då evolution observerats i realtid. Hört talas om bananflugor? Det finns vissa arter som evolutionerar mycket snabbt (synbara förändringar på < 30 år, läste för ett tag sedan om ett par ödlor vars mankhöjd ökade med flera centimeter på bara några få år, eftersom oerhört många av de som var "för låga" dog).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

Hur väl embryologi och fossiler passar ihop är också ett väldigt elegant exempel på hur vi kan veta att evolutionsteorin stämmer.

Man kan i fossiler följa enskilda ben från gälar på tidiga fiskar och hur de vandrar omkring i skallen och slutligen, i vår linje, hamnar i örat.
Tar man sedan och tittar på hur dessa ben utvecklas i embryon så ser man att de kommer just från den "gill arch" (jag vet inte vad det kallas på svenska, men den rudimentära gälen i embryot) man skulle förvänta sig och sedan vandrar upp till mellanörat.

Då selektion bara förändrar tidigare kroppsformer så lämnas djupa spår i embryologi. Våra testiklar måste vandra ned från längre upp i kroppen för att vår fiskanfader hade testiklarna inne i kroppen en bit mot hjärtat.

Permalänk
Medlem

Gick ju något på CBS 60mins här om dagen där någon nisse hittat en riktigt gammal kropp, var en hybrid mellan en apa och en människa så bevis finns.
Även utan bevis så känns den typen av teori bättre än att någon gud skulle ha ett finger i spelet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fesen:

Gick ju något på CBS 60mins här om dagen där någon nisse hittat en riktigt gammal kropp, var en hybrid mellan en apa och en människa så bevis finns.

Hrm... det låter som om du missuppfattat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Även utan bevis så känns den typen av teori bättre än att någon gud skulle ha ett finger i spelet.

Det funkar inte riktigt så. Evolutionen är oftast ganska sömlös, det är inget påtagligt du märker så. Den pågår hela tiden så du kan egentligen inte säga att detta är en människa och detta är en apa. Vad de hittade var ett steg som passar in mellan två tidigare fynd, men det var inte ett resultat av de båda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ja det var i TTELA debatten pågår, och ja, debatt stilen är i princip "du har fel i det du säger, vi har inget som motbevisar dej, det behövs inte, det är bara en teori ej baserad på fakta" ifrån båda hållen lustigt nog, helt klart bra svar man fått här, speciellt Jerka^s:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bevis? läs grundläggande biologi. Folk som påstår att evolution inte är sant är mindre smarta.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Alla experiment med bananflugor är väll enkla bevis. Låser du in ett gäng bananflugor med mat i en garderob och låter det ta några generationer så har dom ganska snart "evolverat" och anpassat sig för ett liv i mörker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mo0rbid:

bevis? läs grundläggande biologi.

Precis.
Få verkar förstå hur otroligt integrerad evolutionsteorin är i biologi. Det är inte en enskild idé där det finns lite stöd från olika håll.
Att vi vet att vi alla har ett gemensamt ursprung, och ofta har en mer detaljerad bild av hur släktskapet ser ut, är något som biologer och många andra utnyttjar hela tiden.

Det är svårt att visa hur otroligt absurt påståendet att vi inte har ett gemensamt ursprung är för (vettiga) biologer. Man skulle kunna säga att det är likvärdigt med att de som arbetar med aerodynamik och flygplan skulle få en grupp som förnekar luften mot sig.

Permalänk
Medlem

Hela motbevisningen ligger i att det är en teori och man trycker extra på TEORI. Man använder sig således av orddefinition. Men vad ordet teori detta egentligen betyder i detta sammanhang, är att evolutionsteorin är en hypotes som vid upprepade empiriska studier inte kunnat motbevisas samt att man i viss mån har kunnat förutsäga förlopp mha den. En vetenskaplig teori är inte vad de flesta anser en teori vara. En vetenskaplig teori ÄR sann oavsett om du tror eller inte tror på den. Den gäller i dess befintliga skick och om du blankt säger "jag tror den inte" bör du kunna förklara varför samt empiriskt stärka ditt påstående. Annars är du en kristen pajas;)

Så beviset för evolutionsteorin är sann, är att motbeviset faktiskt inte existerar:) Och det tycker jag är bra nog bevis. Som referens kan nämnas Termodynamikens andra lag (En varm kropp kommer att avge värme till en kallare kropp) har egentligen aldrig bevisats, men den står ändå som en lag, eftersom den genom historien aldrig kunnat motbevisas, för jag har då fortfarande problem med att min öl blir varmare och varmare ju längre tiden går. Har aldrig hänt att den plötsligt blivit kallare än när jag fick den, väntar fortfarande på den dagen;).

Att då säga att andra termodynamiklagen inte är sann eller någorlunda giltig bara för att ingen kunnat bevisa den är ju bara befängt och man bör räkna med att bli tagen för en idiot (med rätta). Detsamma gäller egentligen evolutionsteorin, den kan väl inte riktigt bevisas, men den har änsålänge stått emot att vetenskaplig motbevisning och är således sann (hittills). Att några kristna nötter ger sig på den räknas inte som motbevisning utan bara lite lolwut

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Teori inom vetenskap betyder inte samma sak som teori i vardagsspråk.

n., pl., -ries.
1. A set of statements or principles devised to explain a group of facts or phenomena, especially one that has been repeatedly tested or is widely accepted and can be used to make predictions about natural phenomena.

Meaning of "Theory"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Hela motbevisningen ligger i att det är en teori och man trycker extra på TEORI.

är inte en 'teori' den högsta statusen en vetenskaplig idé kan uppnå?

btw så är det roligt när folk drar in big bang in i en evolutionsdiskussion då vet man att man ska gå därifrån

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Det stämmer. Det är skillnad på en vetenskaplig teori och en vardaglig teori. Att jag har en teori gällande att min granne är efterbliven är bara en gissning, men en vetenskaplig teori som säger samma sak är så nära sanning man bara kan komma.

För övrigt så hittade jag denna lappen på en anslagstavla i skolan idag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

btw så är det roligt när folk drar in big bang in i en evolutionsdiskussion då vet man att man ska gå därifrån

Jo, det är lite det jag försöker påpeka. Att de äger upp sig själva genom att säga att det "bara är en teori". En ventenskaplig teori, som xclusiv skriver, är något som visat sig stämma mha empiriska studier (dvs experiment) och kan användas för att göra förutsägelser.

Det ironiska är att skapelseberättelsen faktiskt bara är en teori:) Det skulle kunna ha inträffat på det viset, men det har aldrig bevisats och kan inte användas för att förutsäga framtida händelser.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Det ironiska är att skapelseberättelsen faktiskt bara är en teori:)

Nej, en (vetenskaplig) teori är det ju inte. Det når ju knappt upp till hypotes-stadiet ens. Är det idé som det kallas då? Iaf, att vissa ändå tycks hålla sig kvar vid den visar ju bara hur korkade (alt trångsynta) dom är.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Skrivet av Wooe:

Det stämmer. Det är skillnad på en vetenskaplig teori och en vardaglig teori. Att jag har en teori gällande att min granne är efterbliven är bara en gissning, men en vetenskaplig teori som säger samma sak är så nära sanning man bara kan komma.

För övrigt så hittade jag denna lappen på en anslagstavla i skolan idag

http://ds.karen.hj.se/~martinsson/bilder/logik.jpg

Den var bra. Annars är jag fascinerad av den extrema kullerbyttor som kan förekomma.
Som det nya påståendet om att noaks ark har blivit funnen och det är bevisat med kol-14 metoden att den är 4800år.
'Noah's Ark' discovery '99.9 percent sure'
Och jag har sett kristna forum där de har diskuterat om detta och sagt att åldern stämmer och allt, men ingen har reagerat på att de inte tror att kol-14metoden fungerar, för om den skulle göra det så skulle många saker vara mycket äldre än 6000år.

Alla kan göra logiska kullerbyttor, men jag kan inte på något sätt begripa hur man helt kan förkasta kol14 på äldre organiskt material, samtidigt använda denna metod som ett bevis för just äldre organiskt material att de har en viss ålder med väldigt hög säkerhet. (inte bara säga 5000år utan även ta med en värdesiffra till)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Den var bra. Annars är jag fascinerad av den extrema kullerbyttor som kan förekomma.
Som det nya påståendet om att noaks ark har blivit funnen och det är bevisat med kol-14 metoden att den är 4800år.
Och jag har sett kristna forum där de har diskuterat om detta och sagt att åldern stämmer och allt, men ingen har reagerat på att de inte tror att kol-14metoden fungerar, för om den skulle göra det så skulle många saker vara mycket äldre än 6000år.

Alla kan göra logiska kullerbyttor, men jag kan inte på något sätt begripa hur man helt kan förkasta kol14 på äldre organiskt material, samtidigt använda denna metod som ett bevis för just äldre organiskt material att de har en viss ålder med väldigt hög säkerhet. (inte bara säga 5000år utan även ta med en värdesiffra till)

så länge kol-14 stöder dom i deras tes så går det bra;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Något som gjorde det hela ännu roligare var att någon hade kladdat ner ungefär "Det är inget man kan bevisa på det sättet. Det är något man vet när man känner det i hjärtat." Man är ute på lite väl djupt vatten när man ifrågasätter vetenskapen med en såpas subjektiv grund.

Visa signatur