Fråga om instegsmodell digital systemkamera

Permalänk

Fråga om instegsmodell digital systemkamera

Hej!

Jag sitter nu med ett stort kamerasug och tänkte köpa mig en digital systemkamera. Mina tankar går såhär:

Eftersom att jag är nybörjare så är planen något relativt enkelt.

jag velar lite och funderar på vad som är bäst.

Canon 550D - kit för ca 7500 + ev tillbehör
Canon EOS 550D + 18-55/3,5-5,6 IS - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala systemkameror

eller att jag köper

450 D - kit med tillbehör.
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 IS - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala systemkameror

HÄr har jag ju några tusingar billigare för den sistnämnda, men funderar eventuellt på att köpa ett bättre objektiv jämfört med det enklaste. Kanske

Canon EOS 450D + 18-200/3,5-5,6 IS - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala systemkameror

Vad tror ni om dem för en som vill börja fota. Målet är främst att fota i olika föreningssammanhang som jag är med i. Ofta dans och musik, vilket innebär en del mörka bilder. Så målet är så bra mörkerbilder som möjligt! Det kanske talar för 450D med ett bättre objektiv?

Hjälp mig ni som är visa!

Permalänk
Medlem

550D har bättre iso-prestanda och iso-omfång, då kan du fota bättre i mörker. Dessutom är den praktiskt taget en fullfjädrad filmkamera inbyggd som kickar ut allt under 15k-klassen, dock är autofokus under film den enda som är sämre och kan kräva lite tålamod. 450D kan inte filma alls.

18-200-gluggen bör du glömma, ljussvag och ingen vidare bildkvalité. Köp 550D-kitet och en EF 50 1,8 II när du behöver bättre ljusstyrka än kitgluggen.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk

Jag skulle nog satsa på en normalzoom med bra ljusstyrka, eller fundera på att köra på Nikon istället då de har en riktigt bra 35/1,8 för inte så mycket pengar... 50/1,8 tycker jag personligen är lite för snäv om man ska ta bilder inomhus. Men är det mer scen-bilder och du kan stå bra till så funkar 50:an nog bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus.lar85:

Hej!

Jag sitter nu med ett stort kamerasug och tänkte köpa mig en digital systemkamera. Mina tankar går såhär:

Eftersom att jag är nybörjare så är planen något relativt enkelt.

jag velar lite och funderar på vad som är bäst.

Canon 550D - kit för ca 7500 + ev tillbehör
Canon EOS 550D + 18-55/3,5-5,6 IS - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala systemkameror

eller att jag köper

450 D - kit med tillbehör.
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 IS - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala systemkameror

HÄr har jag ju några tusingar billigare för den sistnämnda, men funderar eventuellt på att köpa ett bättre objektiv jämfört med det enklaste. Kanske

Canon EOS 450D + 18-200/3,5-5,6 IS - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala systemkameror

Vad tror ni om dem för en som vill börja fota. Målet är främst att fota i olika föreningssammanhang som jag är med i. Ofta dans och musik, vilket innebär en del mörka bilder. Så målet är så bra mörkerbilder som möjligt! Det kanske talar för 450D med ett bättre objektiv?

Hjälp mig ni som är visa!

Du får en näst intill oanvänd (några hundra exponeringar) - begagnad Nikon D90 med 35mm/f1.8 för 7500-8000:- på Blocket.se.
Det hade nog jag köpt med den budgeten. Det och en bra TTL-blixt.

Edit/ Njaee .. det var ju inte riktigt sant.
D90 är iaf en väldigt bra kamera att sukta efter, välbyggd, modern & uptodate. Prisvärd iaf beggad.
Är du novis behöver du inte titta längre än D40 för "bättre bilder än från titta-&-skjut"-kompakter.
Nikon är hur som helst bäst på blixtfoto & det vill du ha mycket av i mörker inomhus. Akta dig för ljussvaga zoomobjektiv. /Edit.

Mvh

Permalänk

hm..

Börjar bli mer och mer intresserad av Canon 550 D nu. Köper gärna en ny produkt, med allt vad det innebär i form av t ex garantier.

Ni nämnde D90, som är en lite dyrare modell. Hittade några på blocket som ni omämnt i samma prisklass. Hur förändras priserna på dessa produkter? Kan man vänta sig prisnedgångar framöver? Skulle gärna se bra paketpriser på t ex 550D där det inte sticker iväg för långt om man vill ha med väska, minneskort osv.

Prisjakt listar nu en prisskillnad på några hundralappar bara mellan 550D och D90.

Samtidigt finns ju Canon EOS 1000D och andra som går för nästan halva priset. Hur är skillnaderna mellan dessa och nivån över?

Permalänk

mer frågor

Sitter och tittar lite på paketpriser:

Nikon D5000 + 18-55VR inkl. 8Gb, väska och stativ.
FotoKungens nätbutik

Canon EOS 550D + 18-55 IS inkl. väska och 8Gb
Canon EOS 550D + 18-55 IS inkl. väska och 8Gb

Canon EOS 500D + 18-55 IS inkl. 8Gb och väska
FotoKungens nätbutik

Nikon D5000 + 18-105 VR inkl. 8Gb, väska och stativ.
FotoKungens nätbutik

Sitter helt enkelt och är tveksam. Ska jag gå upp några steg och hamna på 7 - 9 tusen, eller ska jag stanna lite längre ner och med tillbehör och annat hamna på kanske 5 - 6 - 7

Svårt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus.lar85:

...
Ni nämnde D90, som är en lite dyrare modell. Hittade några på blocket som ni omämnt i samma prisklass. Hur förändras priserna på dessa produkter? Kan man vänta sig prisnedgångar framöver? ...

...

Om det kommer en bättre sensor som ersätter den som finns i dagens d5000, d90 och d300 faller priserna säkert en del. Prisfallet beror givetvis på hur bra den nya tekniken presterar. Om sensorn får brusegenskaper i klass med d700 blir säkert prisfallet ganska markant. Men jag tror inte att de gör en sådan sensor i "billigare" prisklassen eftersom de då skulle minska försäljningen av bl. a. d700. Ifall en sensor med rimlig förbättring uppkommer kommer antagligen d90 säljas för omkring d5000 pris och D5000 kommer kosta som en d3000 osv...

Permalänk

såg att du har en d5000, är du möjd med den Tokoza?

Permalänk
Medlem

550D tycker jag är det självklara valet idag!

Börja med ett 18-55 och sedan om du fastnar och vill kunna ta "bättre" bilder så kolla på andra objektiv.

Det tar ett tag att lära sig en system kamera.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk

Jag tycker också att 550d verkar vara ett bra val. I tester verkar dock den 2 år äddre d90 vinna i bildkvalitet och i mörkerfotografi.

Är dessa kameror värda det dubbla priset jämfört med till exempel eos 1000d? Eller är 100d med en bättre optik ett bra val? Ganska bökigt med dessa modellnivåer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus.lar85:

såg att du har en d5000, är du möjd med den Tokoza?

Jag är ganska nöjd med min d5000. Bildkvalitén är inget att klaga. Det enda jag egentligen hade kunnat önska mig är en större sökare, men jag misstänker att man då måste gå upp till d300 för en sådan. LCD displayen är inte heller så högupplöst (som hos d90) för att det skall vara enkelt att kolla bildskärpan.

Playback Menu/ Image review/ off
Setup Menu/ Auto information display/ off

Fixar nedanstående dilemma...

(Något som jag irriterande mig på i början när jag köpte min d5000 var att lcd displayen kan lysa upp när man har ögat mot sökaren. Men har man detta i åtanke går det att slippa detta ganska bra genom att trycka på info klappen, eller att inte släppa fokusknappen helt efter man tagit en bild. Har också sänkt ljusstyrkan hos displayen för att inte bli bländad. Väldigt dåligt att det inte går att själv styra själv när lcd displayen skall starta… denna funktion borde ju inte vara alltför dyrt eller svårt att införa med en mjukvaruuppdatering, där displayen inte tillåts starta förrän info knappen trycks ner…)

Permalänk
Skrivet av Tokoza:

Jag är ganska nöjd med min d5000. Bildkvalitén är inget att klaga. Det enda jag egentligen hade kunnat önska mig är en större sökare, men jag misstänker att man då måste gå upp till d300 för en sådan. LCD displayen är inte heller så högupplöst (som hos d90) för att det skall vara enkelt att kolla bildskärpan.

Något som jag irriterande mig på i början när jag köpte min d5000 var att lcd displayen kan lysa upp när man har ögat mot sökaren. Men har man detta i åtanke går det att slippa detta ganska bra genom att trycka på info klappen, eller att inte släppa fokusknappen helt efter man tagit en bild. Har också sänkt ljusstyrkan hos displayen för att inte bli bländad. Väldigt dåligt att det inte går att själv styra själv när lcd displayen skall starta… denna funktion borde ju inte vara alltför dyrt eller svårt att införa med en mjukvaruuppdatering, där displayen inte tillåts starta förrän info knappen trycks ner…

På sidan 147 i handboken står det hur man man gör för att kameran inte ska visa bilden efter att den är tagen. Detta borde göra så du slipper bli bländad, bara man minns att fokusera en gång innan man för kameran till ögat efter att gjort en inställning annars visas ju informationen där fortfarande och man blir bländad. På sidan 157 kan man läsa om hur man ställer in hur länge infon ska synas på skärmen. Fast det här kanske du visste redan?:)

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

På sidan 147 i handboken står det hur man man gör för att kameran inte ska visa bilden efter att den är tagen. Detta borde göra så du slipper bli bländad, bara man minns att fokusera en gång innan man för kameran till ögat efter att gjort en inställning annars visas ju informationen där fortfarande och man blir bländad. På sidan 157 kan man läsa om hur man ställer in hur länge infon ska synas på skärmen. Fast det här kanske du visste redan?:)

Tack! Hittade inte instruktionsboken men jag lyckades i alla fall få bort att skärmen går igång efter att bild tagits:

Playback Menu/ Image review/ off
Setup Menu/ Auto information display/ off (det var denna jag hade missat...)

Permalänk
Medlem

D50/D70/D80/D90 beg. Skulle inte valt något annat.