Klarar corsair 450w två HD 5770 i cf

Permalänk
Medlem

Klarar corsair 450w två HD 5770 i cf

hej som rubriken lyder så undrar jag om corsair 450w klarar 2 HD 5770 i crossfire?

jag har jag har bara en hårdisk så inget som drar massa ström. sen en amd phenum x2 555 och 4gb corsair 1333 mhz minne.

Permalänk
Medlem

Japp. Det fungerar garanterat utan problem.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | NH-U14S | 32 GB @3200 DDR4
RTX 4060 | RMx 650W | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem

Nemas problemas.

Permalänk
Medlem

Klarar Corsair 550W 4870 crossfire samt Amd X6 1055T 2,8ghz?

/ lAlAz0r

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAlAz0r:

Klarar Corsair 550W 4870 crossfire samt Amd X6 1055T 2,8ghz?

/ lAlAz0r

yes de gör de är väll snarare när du börjar köra 5850 i CF extrem klockade plus nån i7?

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk

Funkar nog fint!

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Var det inte Corsair som stämplade sitt 450W som en 450 wattare, som då egentligen är en nätdel på 500W eller mer?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Imponerande med HD5850, man kan möjligtvis driva crossfire med en inte allt för hungrig processor och ett VX450, dock inte så jättebra i längden kanske.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem

I mitt fall med Cooler Master 520w kan det bli tight när det blivit sådär slitet med kondingar och annat. Har blivit garanterad av många att det ska gå men det är ju helt klart ett gränsfall.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

yes de gör de är väll snarare när du börjar köra 5850 i CF extrem klockade plus nån i7?

Hmm nu ska vi inte gå så långt, körde mina 5850 klockade högt och min i5:a och det var på gränsen till vad det klarade av, gick alltid på högvarv.

Dessutom så drar 4870 mer än 5850.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

5850 cf är lugnare då 4870 drar mer ström.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Dra av effektförlusten också eftersom det är mätt från väggen, blir ~300w.

Skrivet av Leeloo:

Var det inte Corsair som stämplade sitt 450W som en 450 wattare, som då egentligen är en nätdel på 500W eller mer?

Corsair agget är identiskt med Antecs första modell av Earthwatts 500w på insidan, Hardwaresecrets lyckades pressa ur 571w i hotbox ur Corsair 450 och då låg också effektiviteten på 81% och rippelnivåerna låga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fesen:

Dra av effektförlusten också eftersom det är mätt från väggen, blir ~300w.

Eller jämställer man det med att agget ligger i rumstemperatur istället för som i mitt fall en låda som håller ~40 grader. Tänk även på:

"There are a few important notes to remember though; while our maximum power is taken in 3DMark06 at the same exact point, we have seen in particular tests the power being drawn as much as 10% more. We test at the exact same stage every time; therefore tests should be very consistent and accurate.

The other thing to remember is that our test system is bare minimum – only a 7,200RPM SATA-II single hard drive is used without CD ROM or many cooling fans.

So while the system might draw 400 watts in our test system, placing it into your own PC with a number of other items, the draw is going to be higher. "

Så de siffrorna du ser i testet kan mycket väl vara närma sanningen även på sekundärsidan i verkliga livet.
Ett agg som i mitt fall som ligger ganska nära sina kapacitet (~400w kont på 12w nytt från fabrik) och har kondingar av tveksam kvalitet kan en spik i förbrukningen mycket väl orsaka att agget knäar till.
När det sen blivit ett år gammal och tappat effekt är jag farligt när siffrorna i testet.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Mätte vad min dator drar vid väggen med furmark igång och hamnar på 430W.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man ska börja med cf, överkolocning och sådant så bör man inte spara på nätagget.
Det är bättre att satsa slantarna på ett lite kraftigare från början än att skaffa 2 grafikkort och sedan undra om ett 450w räcker.
450w räcker kanske om det är ett corsair eller liknande 80plus men det kan bli tight iallafall när man har hållit på några timmar med krävande spel.
Som sagts förut - Nätagget bör vara det man lägger mest pengar på, om man köper rätt så håller det längre än 7års garantin.
Skulle inte vlija ha ett 5850 om 7 år men ett 6-850w agg bör vara framtidssäkert om man tänker på att det blir allt strömsnålare produkter.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Eller jämställer man det med att agget ligger i rumstemperatur istället för som i mitt fall en låda som håller ~40 grader. Tänk även på:

"There are a few important notes to remember though; while our maximum power is taken in 3DMark06 at the same exact point, we have seen in particular tests the power being drawn as much as 10% more. We test at the exact same stage every time; therefore tests should be very consistent and accurate.

The other thing to remember is that our test system is bare minimum – only a 7,200RPM SATA-II single hard drive is used without CD ROM or many cooling fans.

So while the system might draw 400 watts in our test system, placing it into your own PC with a number of other items, the draw is going to be higher. "

Så de siffrorna du ser i testet kan mycket väl vara närma sanningen även på sekundärsidan i verkliga livet.
Ett agg som i mitt fall som ligger ganska nära sina kapacitet (~400w kont på 12w nytt från fabrik) och har kondingar av tveksam kvalitet kan en spik i förbrukningen mycket väl orsaka att agget knäar till.
När det sen blivit ett år gammal och tappat effekt är jag farligt när siffrorna i testet.

Skrivet av ilstallione:

Mätte vad min dator drar vid väggen med furmark igång och hamnar på 430W.

Självklart men Corsair 450w har inga problem att leverera i hotbox heller sen är det mer eller mindre ett 500w (Antec Earthwatts 500w) sen testa du din rig som drar 344w i Furmark och då kan du räkna med under 300w vid spelande eftersom det inte belastar lika mycket, AMD?s Radeon HD 5770 & 5750: DirectX 11 for the Mainstream Crowd - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
hdds, cdroms och fläktar i all ära men det handlar om så lite så länge man inte har 5-6 hårddiskar+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fesen:

Självklart men Corsair 450w har inga problem att leverera i hotbox heller sen är det mer eller mindre ett 500w (Antec Earthwatts 500w) sen testa du din rig som drar 344w i Furmark och då kan du räkna med under 300w vid spelande eftersom det inte belastar lika mycket, AMD?s Radeon HD 5770 & 5750: DirectX 11 for the Mainstream Crowd - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
hdds, cdroms och fläktar i all ära men det handlar om så lite så länge man inte har 5-6 hårddiskar+

Som jag skriver tidigare har mitt agg hängt med ett tag och står ovanpå en bokhylla i takhöjd vilket gör att det får jobba i en ganska varm miljö. Detta gör det ännu svårare att hantera de extremt snabba strömspikar som kan uppstå under spelande. Dessa spikar kan vara svåra för agget även om de är inom specifikationen, särskilt om kondingarna är slitna och går lite varmt.
Vad jag säger är att man ska inte se det som omöjligt med MINA förutsättningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Som jag skriver tidigare har mitt agg hängt med ett tag och står ovanpå en bokhylla i takhöjd vilket gör att det får jobba i en ganska varm miljö. Detta gör det ännu svårare att hantera de extremt snabba strömspikar som kan uppstå under spelande. Dessa spikar kan vara svåra för agget även om de är inom specifikationen, särskilt om kondingarna är slitna och går lite varmt.
Vad jag säger är att man ska inte se det som omöjligt med MINA förutsättningar.

Jag tror det ska till mycket för att bra nätagg ska slitas av något varmare miljö, responsen blir högre varvtal på fläkten men temperatur hålls i schack.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Typhonos:

Jag tror det ska till mycket för att bra nätagg ska slitas av något varmare miljö, responsen blir högre varvtal på fläkten men temperatur hålls i schack.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att mäta temp på nätagget så vi får hålla oss till att tro.
Något borde det dock ligga i att det åldras, det diskuteras en del och som jag hänvisar till tidigare rekommenderas det att ta med i beräkning av nätaggsstyrka till exempel enermax.

Edit: Eftersom jag ändå har beställt ett nytt agg har jag erbjudit redaktionen att testa mitt att i ett jämförande test mot ett likadant nytt. Skulle vara ytterst intressant att få ett konkret svar i frågan och jag tro inte ett sådant test att gjorts av någon tidigare. Håll tummarna att de nappar.

Visa signatur