OCZ tar PCI Express SSD till konsumenter

Permalänk
Melding Plague

OCZ tar PCI Express SSD till konsumenter

Dyra och blixtsnabba PCI Express-baserade SSD-enheter har länge varit förbehållna servrar och påkostade lagringssystem. Nu lanserar OCZ ett instickskort som åtminstone ligger inom räckhåll för vanliga konsumenter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nästan 10k för ssd teknik utan TRIM

Permalänk
Medlem

Fortfarande alldeles för dyrt för mig men det går ju åt rätt håll iaf

Permalänk
Medlem

Snabba som fan var dom iaf

Permalänk

om det gick på 3k och hade trim skulle det nog vara intresant. men sata 6g lär ju inte flaska så förfärligt på en sån där lösning, så varför kan man inte bara köra det istället?

Permalänk
Medlem

Fortfarande för dyrt för vanliga konsumenter, men en försmak av framtiden, snabbare gränssnitt för lagring är oundvikligt. Idealet vore om lagringen var lika snabb som RAM, men dit är det lääääänge

Den lär ju boota datorn hyfsat fort i alla fall, så då är ett av de mest användarmässigt störande momenten med en dator i stort sett borta. Boota är tråkigt, det skall bara vara att slå på.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Behöver fortfarande bli billigare

Permalänk
Medlem

Tyckte dem verkligen att priset var anpassat för konsumenter?

Jag menar man får en speldator idag för 9000kr-

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Fortfarande för dyrt för vanliga konsumenter, men en försmak av framtiden, snabbare gränssnitt för lagring är oundvikligt. Idealet vore om lagringen var lika snabb som RAM, men dit är det lääääänge

Den lär ju boota datorn hyfsat fort i alla fall, så då är ett av de mest användarmässigt störande momenten med en dator i stort sett borta. Boota är tråkigt, det skall bara vara att slå på.

Om du nu stör dig så mycket på den 1 minuten;
- Det är väl fan inte så att du sitter o glor rakt in i skärmen när du satt på datorn? Du går väl förfan o gör annat medans?

Lösning: slå aldrig av datorn till och börja med.

Permalänk
Medlem

De största problemet med SSD som jag ser det är att de inte tycks fungera tillfredsställande under normalanvändning. Åtminstone de Indilinx baserade diskarna ger irriterande hookups om man försöker göra mer än en sak åt gången som kräver läsning/skrivning till hårddisk och trots TRIM tycks det bli värre med tiden. Det är samma fenomen som upptäcks om man försöker köra windows på ett CF kort av valfri högre hastighet men inte i riktigt samma skala.

Här tycks mekaniska hårddiskar ha ett otroligt försprång fortfarande. Det spelar absolut ingen roll om disken klarar av att skyffla 500MB/s om det skiter sig fullständigt om jag försöker packa upp två .rar filer samtidigt.

Visst finns vissa fördelar: Den Vertex disk jag har i min bärbara är faktiskt snabbare än den Seagate Momentus som satt där innan men den har inte mycket att säga till om mot ex. WD Black.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Hur mycket kommer detta ge i praktiken av tex booten? Post screen o allt det där går ju knappast snabbare, så några sekunder snabbare jämfört med vanlig ssd? Ger säkert mer inuti själva OSet men när den kostar som en hel dator! Lär väl synas på uppvisningar och värstingarna på forumen

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
OCZ
Skrivet av Asheileon:

Nästan 10k för ssd teknik utan TRIM

Hej!

Kortet är i princip två enheter i RAID, och eftersom operativsystemet inte kan se enheterna bakom RAID-kontrollern så fungerar inte TRIM (som är ett kommando operativsystemet skickar ut). Däremot finns garbage collection på firmware-nivå.

Mvh
Johan

Permalänk

*edit2*
Prestandan var visst mycket bättre så jag tog bort mitt inlägg.

Nå intressant med olika lösningar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

8 990 kronor inklusive moms för 240 GB

usch!

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Skrivet av OCZ:

Hej!

Kortet är i princip två enheter i RAID, och eftersom operativsystemet inte kan se enheterna bakom RAID-kontrollern så fungerar inte TRIM (som är ett kommando operativsystemet skickar ut). Däremot finns garbage collection på firmware-nivå.

Mvh
Johan

Ok tack för att du förklarade, det som stod i artikeln fick kortet att framstå som dyrt lullul förstår dock inte hur man kan lagra ett OS via PCI-E dvs hur gör man i boot ordningen i bios ?

Permalänk
Medlem

Absurt med 8W strömförbrukning, det är ju sämre än flera mekaniska 7200 RPMare. Prestandan mycket god som väntat dock.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
OCZ
Skrivet av Asheileon:

Ok tack för att du förklarade, det som stod i artikeln fick kortet att framstå som dyrt lullul förstår dock inte hur man kan lagra ett OS via PCI-E dvs hur gör man i boot ordningen i bios ?

hehe

Jo kortet har en firmware som sköter det så kortet hittas som en "hdd"

Mvh
Johan

Permalänk
Medlem

5200 SEK för 120GB med denna hastighet är nice

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
OCZ
Skrivet av Typhonos:

Absurt med 8W strömförbrukning, det är ju sämre än flera mekaniska 7200 RPMare. Prestandan mycket god som väntat dock.

Raidcontroller, bridge, = 8w = snabbt

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte varför folk hänger upp sig på booten? Jag startar upp datorn en gång om dagen och det har aldrig varit något jag hängt upp mig på tidsmässigt. Vad fan gör folk som kräver så många omstarter alltid?

Permalänk
Skrivet av OCZ:

hehe

Jo kortet har en firmware som sköter det så kortet hittas som en "hdd"

Mvh
Johan

Väldigt hur som haver så är det trevligt att se att vissa företag har ett intresse av SweC och inte bara just när dem nyannonserar att dem har en marknads plats här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag förstår inte varför folk hänger upp sig på booten? Jag startar upp datorn en gång om dagen och det har aldrig varit något jag hängt upp mig på tidsmässigt. Vad fan gör folk som kräver så många omstarter alltid?

Omstarter, du sitter på ett överklocknings forum! jag stänger iaf av datorn när jag inte ska använda den på ett tag.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Omstarter, du sitter på ett överklocknings forum! jag stänger iaf av datorn när jag inte ska använda den på ett tag.

En boot per dag
Då duschar man då den bootar även om det tar under en minut att boota
Man sitter inte direkt och klöser på skärmen och skriker starta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

En boot per dag
Då duschar man då den bootar även om det tar under en minut att boota
Man sitter inte direkt och klöser på skärmen och skriker starta

Är det bara jag som gör det? :S Min mor kanske har rätt att jag är psykiskt sjuk!

Permalänk
Medlem

Canon hade en dator för hembruk på 80-talet, som körde en variant av DOS, som startade i princip omedelbart. Den omnämns ofta i användbarhetskretsar som ett föredöme, bla Apples numera bortgångne chefsdesigner omhuldade Canon-datorn stort. Det har sina poänger att något går igång omdelebart, förr var folk vana vid att det tog några minuter att starta radion när rören behövde värmas upp. Det försvann med transistorn, och det är vad vi är vana vid idag. Varför skall en dator ta längre tid att starta än en transistorradio?

Och vid överklockning är det såklart skönt att slippa vänta på boot-sekvensen.

Bios är ett hinder som segar upp booten, men bios är på väg att ersättas, frågan är bara när.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Är det bara jag som gör det? :S Min mor kanske har rätt att jag är psykiskt sjuk!

Min dator tar typ 50-70 sec på sig från tryck på Power knappen tills jag är online på MSN och STEAM.

Känns inte som SSD är värt pengarna för att korta ner den tiden.

Börjar jag med bildredigering igen så blir de ett köp av SSD. Men i dags läget så känns de inte värt kostnaden.

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Iofs är poängen inte vad det är värt, detta är som tidigare sagt ännu dyra grejor, ungefär som en sportbil. Poängen är att det finns, och att saker går snabbare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Min dator tar typ 50-70 sec på sig från tryck på Power knappen tills jag är online på MSN och STEAM.

Känns inte som SSD är värt pengarna för att korta ner den tiden.

Börjar jag med bildredigering igen så blir de ett köp av SSD. Men i dags läget så känns de inte värt kostnaden.

Kör med en samsung F3 å är ssd så mycket snabbare så har folk otroligt brottom! Jag är inte jätte kräsen men efter jag köpt F3 så känns datorn mycket snabbare än alla andra hdd jag hafft.
Var så klart ironisk med det jag skrev först

Permalänk
Hedersmedlem

Finns alltid nån som ska ha det värsta.

Alla kanske inte är bekväma med en boottid på 50-70 sekunder. Vissa vill gå till datorn och ha åtkomst direkt. Alla har inte datorn på hela dagen. Det var nog inte helt utan anledning som ASUS tog fram ExpressGate till exempel. Om datorn är igång direkt ger det även känsla av kvalité och hög prestanda.

Permalänk
Medlem

Undrar varför alla blir osäkra när TRIM saknas. Kortet har ju en annan garbage collection som utför samma sorts uppgift.

Visa signatur

Medgrundare av https://www.prisjakt.nu Driver idag sajten https://www.car.info