Smidig arbetsdator, 12-14 tum, max 7k

Permalänk

Smidig arbetsdator, 12-14 tum, max 7k

Letar efter en lämplig arbetsdator som jag skall ha för de närmsta 2.5 åren. Den skall uppfylla följande krav:

Skärm
Minst 12 tum, då jag kommer att jobba mkt med excel, word, powerpoint etc vill jag ha en någorlunda stor skärm.

Vikt
Max 2 kg, kommer att släppa med mig den på ett antal flyg och tågresor och vill därför hålla nere vikten.

Budget
Har planerat att hålla mig under 7000 kr, då det är vad jag just nu har satt undan, ngn mer hundringen till går väl an.

Användning
Datorn kommer att användas till så gott som 100% arbete. Det innebär:
- Word
- Excel
- Power point
- Surfning
- Enklare modellering i DOS - miljö
- Eventuellt lite retrospelande av typ, CM2, Panzer General II & III, Stars! och Civilazation II etc

Batteritid
Då jag kommer som sagt vara en hel del på resor vill jag ha en rejäl batteritid, därför bör den vara minst 6-8 timmar.

De två alternativ som jag har tittat på är följande:

Asus UL30VT-QX030V respektive Samsung X420-JA04

Produktjämförelse hos Prisjakt

Vilken borde jag välja av de två alternativen?

Tar också tacksamt emot åsikter och förslag på andra möjliga modeller

Permalänk

En acer timelineX kanske kan vara något, dom som ligger under 7k har inget dedikerat grafikkort utan intels inbyggda. Men det duger till att spela lite äldre spel på. Finns i 13,3 och 14", båda har batteritid på ca 8h

Acer Aspire TimelineX 3820T-334G50n (LX.PTC02.018) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Acer Aspire TimelineX 4820T-353G32Mn (LX.PSN02.138) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer