Permalänk
Medlem

Dator i trä - Del 1

Jag ville ha ett chassi som passade mina behov och därför började kolla runt lite. Tyvärr så kostade de dyrast chassin många tusenlappar och då fick jag ändå inte det jag ville ha så jag bestämde mig för att bygga ett eget (och det är lite kul att jobba i trä).

Tanken med mitt chassi var att dela upp de olika ”värmekomponenterna” i olika sektioner, detta skulle i sin tur innebära att man mer exakt kunde reglera temperaturen för enbart t.ex. CPU:n. Eftersom att jag också hade en del hårddiskar liggande så tänkte jag bygga ett utrymme som på ett enkelt sett skulle tillåta implementering av nya diskar utan att störas av andra komponenter.

Förutom kylningen så var ljud mitt största problem. De fläktar jag skulle använda var tvungna att sitta på sett som gjorde de nästintill ljudlösa. Det största ljudproblemet med så många hårddiskar är egentligen vibrationer som fortplantar sig. För att få bort dessa var jag tvungen att bygga ett HDD-rack i datorn som inte hade någon direkt kontakt med det resterande chassit.

Datorn är byggd av spånskiva som mäter 250x120cm. Hela bygget var tänkt att gå fort men drog dessvärre ut på tiden en del. Den sektion som var mest tidskrävande var faktiskt knapparna på framsidan, mer om det i loggen.

Kraven jag ställde på datorn var följande:
Tyst – Inga jobbiga fläktar som surrar, samt inga vibrationer som skapar otrevlig resonans.
Rymma hårddiskar – Hade en del hårddiskar liggande, vissa av dem fick jag inte in pga att grafikkortet var för stort.
Sval – Har bara kylflänsar på cpu och grafikkort och vill inte att dessa ska bli för varma i onödan. Samt alla hårddiskar som värmer en del.
Kabeldragning – Sladdar från hårddiskar, fläktar, grafikkort mm är alltid för långa. Därför skapades ett utrymme enbart för kablar.

Teknisk spec:
CPU – Intel Core 2 Duo E8400
Moderkort – Gigabyte GA-EP35C-DS3R
Minne – Kingston ValueRAM DDR2 PC6400/800MHz 4GB
Nätaggregat – Corsair 650W
Grafikkort – PowerColor Radeon HD3870 (med kylflänsar).
Hårddiskar – 2xSamsung F3 1TB, 2xSamsung F1 750GB, 2xWD 320GB, 1xWD Raptor 36GB, 1xWD 250GB, 1xWD 160GB. Samt diverse smådiskar.

Eftersom att det blev ganska många bilder så är albumet uppdelat i två delar. Dator i trä - Del 2 är forstättningen samt en del slutbilder.
Är det något ni undrar över så finns det fler bilder att posta.

Dator i trä - Del 1

Permalänk
Medlem

Fränt bygge Väntar med att sätta poäng tills det är klart!

Permalänk
Medlem

Seriöst och snyggt bygge.

Sätter betyg när det är klart

Visa signatur

=)

Permalänk

Tuffaste bygget jag sätt på länge :0
Grymt med luftkanaler, men en fråga... hade det inte varit bättre med fläktar på sidan av lådan för hårddiskarna? ifs fulare men iaf...

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

Du har ju tänkt på allt, det här ska bli kul att följa !

Permalänk
Medlem

Fint bygge.
Måste fråga en sak dock om jordningen av moderkorts och hd rack "plåten".
Varför?
Jag har inte så stor koll på varför du måste göra det?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Fint bygge.
Måste fråga en sak dock om jordningen av moderkorts och hd rack "plåten".
Varför?
Jag har inte så stor koll på varför du måste göra det?

Ehum, Bland annat för att nätverksanslutningen blir instabil om inte moderkortet är jordat något jag märkte när jag starta datorn utan jord. Men egentligen är det bara en säkerhetsanordning. Då jag bor på landet så brukar strömmen gå vid sämre väder (Gudrun) och för att undvika jobbiga spikes så tänkte jag att det kunde vara bra med jord.
Dessutom så verkar det som att två Samsung f1 dog för mig bara för att de inte var monterade i chassit, alltså inte på samma jord som resterande dator (och ja jag vet att svart kabel i molex är jord).

Permalänk
Medlem

*edit, du visste det redan*

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

Ser ju bra ut även om det känns lite överarbetat hehe

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Ser ju bra ut även om det känns lite överarbetat hehe

Tackar Nja överarbetat vet jag inte om det är. Om man ändå ska bygga något som man faktiskt använder så ska man göra det ordentligt så slipper man ångra sig senare

Permalänk
Medlem

hur mkt väger den där kolossen? coolt bygge iaf

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Schysst bygge!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Helt suverän bygglogg och ett mkt roligt och eget chassi.
Bra !!

Visa signatur

// Patrik (rookie)
AMD Phenom II x2 555, ASUS MA478T-E, Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz, SSD OCZ-AGILITY2 40Gb, Radeon 4850 X 2 CF,
Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Schysst bygge!

Skrivet av patrik.maria:

Helt suverän bygglogg och ett mkt roligt och eget chassi.
Bra !!

Tack, roligt att det uppskattas!

Permalänk

Frågor

Hur sågade du ut fläkthålen?

Mvh. Samuel

Permalänk

Ps. Bygget ser väldigt coolt ut, fick lite inspiration av detta