Ny telefon, men vad ska man satsa på?

Permalänk
Medlem

Ny telefon, men vad ska man satsa på?

Hej!

Har fått 2300kr att köpa ny telefon för i och med en garanti. Kommer självklart att lägga till lite själv men inte allt för mycket hoppas jag på.

Jag vill ha en smartphone, med en bra touchskärm. Jag har ingen vidare bra koll på android och liknande. Det enda jag är säker på är att jag inte gillar windows mobile, det finns på pappas HTC Touch HD (eller nånting liknande) och det passar inte mig riktigt.

Har kollat lite på X10 mini men jag tror den blir för liten för mig.

Använder för det mesta telefonen till att smsa, men köper jag en smartphone vill jag gärna kunna surfa (kanske finns något passande abonnemang med frisurf och gratis sms?) och kunna ha spotify. Jag behöver ju inte detta, men köper jag en smartphone så ska det finnas.

Jag antar att det är Android som passar mig bäst. Tror inte att jag vill ha en Iphone 3GS (4 är för dyr) men 3GS känns "gammal" nästan. Vad rekommenderar ni?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

X8 verkar nice samma still som x10 mini men större

Permalänk
Medlem

Har pratat med en kompis som rekommenderade HTC Wildfire. Är lite skeptisk mot SE då jag bara haft strul med deras telefoner :S
Och enligt killen jag pratade med så sög SE's Androidtelefoner.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Wildfire har samma upplösning som x10 mini, 240x320 som nog kan skapa en del problem om du vill utnyttja android fullt ut. men willdfire har en 3.2'' skärm. alltså har den ingen skarp bild heller. x8 har en 3'' ungefär men 320x480 i upplösning, både skarpare och så stödjer det fler apps i Market
Åk till typ ett media markt och pröva telefonerna, det är det bästa.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Ska troligen till Sundsvall i helgen så kanske har tid till att åka och kolla på några telefoner.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Då kan man ju säga att du får en HTC Desire för 2000 kronor typ, när Desire HD släpps kanske den går ner någon/några hundringar till också. När det kommer till smartphones så tycker jag att man ska satsa på något rejält, inte i bottenskrapet... Men det är kanske bara jag

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Då kan man ju säga att du får en HTC Desire för 2000 kronor typ, när Desire HD släpps kanske den går ner någon/några hundringar till också. När det kommer till smartphones så tycker jag att man ska satsa på något rejält, inte i bottenskrapet... Men det är kanske bara jag

Jag är inte riktigt ute efter att lägga så pass mycket pengar. Men jag ska ta och kolla på lite olika telefoner när jag får tid. Kan kolla ifall lokala elektronikaffären har några smartphones hemma man kan få kolla på.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

HTC Gratia kanske?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Kan bara säga tt det är nästan inget annat än android som gäller komemr bli hackad på men jag tycker det iaf
X10 mini pro kostar ju typ 2300
Fast redit liten :/
Alla sony ericsson jag haft på senare dar ahr hållt dåligt men med x10 mini så tror jag dom har lagt ner mer jobb
Kommer väll 2.2 till den snart men annars skulle jag kolla på någon htc i den prisklassen
Typ gratia men när den kommer är svårt att veta...
Om inte du har tid att vänta skulle jag köra på htc wildfire eller x10 mini pro.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag har tid att vänta, får väl reda på det någon dag framöver. Men HTC Gratia ser väldigt trevlig ut tycker jag.
Men jag vet inte ifall jag är låst till att köpa en SE telefon eller inte. Isåfall, vilken ska man ta då tycker ni ifall det måste vara en SE?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jag vet inte om jag har tid att vänta, får väl reda på det någon dag framöver. Men HTC Gratia ser väldigt trevlig ut tycker jag.
Men jag vet inte ifall jag är låst till att köpa en SE telefon eller inte. Isåfall, vilken ska man ta då tycker ni ifall det måste vara en SE?

Har nyss beställt en Xperia X8...kan ge ett omdöme om den när jag har fått den..den är ett mellanting mellan X10 och X10 mini och lite biligare,3.5mm utgång 450h+ standby.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

HTC Gratia ser verkligen spännande ut! Bara att vänta på reviews och att den kommer till butik... Känns ju värt att punga ut lite extra för Gratia istället för att "snåla" med Wildfire.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Tycker du ska vänta på HTC Gratia eller ta HTC Wildfire nu.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Tycker du ska vänta på HTC Gratia eller ta HTC Wildfire nu.

Om jag kan så väntar jag hellre till Gratia. Har en billig Nokia nu men som är MYCKET bättre än min w890i. Inte lika mycket funktioner men flyter på bättre och är stabilare.
Men om jag måste välja en SE, vad ska jag välja? X8?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Då kan man ju säga att du får en HTC Desire för 2000 kronor typ

Var?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Om jag kan så väntar jag hellre till Gratia. Har en billig Nokia nu men som är MYCKET bättre än min w890i. Inte lika mycket funktioner men flyter på bättre och är stabilare.
Men om jag måste välja en SE, vad ska jag välja? X8?

x10 mini/pro är inget att ha om du frågar mig, den saknar många av dom fördelar som en smartphone har men har alla nackdelar som en smartphone har. Samma sak gäller HTC Wildfire.

Måste du välja en SE så är X8 helt klart bästa valet, men finns möjligheten att ta en HTC Gratia så tror jag att det är ett bättre val. SE är så oerhört dryga med att få ut uppdateringar, folk sitter fortfarande på 1.6 liksom?? Och jag tror att Gratia har multitouch skärm(rätta mig gärna om jag har fel ngn) vilket x8 ej har.

Permalänk

Funderar oxå på en HTC Gratia.
HTC presenterar Gratia – ny kompaktlur för Europa-marknaden | Swedroid

Verkar vara en uppföljare till Wildfire och kanske bra som första android mobil. Finns det någon som kan se om den har några uppenbara nackdelar. Blir det jobbigt att surfa eller skriva ngt kortare mail med en så liten skärm?

Permalänk
Medlem

Jag står på kö nu för en HTC Gratia iaf...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Jag står på kö nu för en HTC Gratia iaf...

Vart beställde du från NoYes?

Permalänk

En liten varning; det ÄR svårare att skriva på en touchtelefon. iPhone har det bästa tangentbordet jag provat av alla mobiler (snabbare än tex. Desire), men inte ens det är lika bra som fysiska tangentbord. Klart värt att testa innan man bestämmer sig.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daddykane:

Vart beställde du från NoYes?

Från Telia såvitt jag vet. Men det är far min som fixar det.

Skrivet av thomas67lundberg:

En liten varning; det ÄR svårare att skriva på en touchtelefon. iPhone har det bästa tangentbordet jag provat av alla mobiler (snabbare än tex. Desire), men inte ens det är lika bra som fysiska tangentbord. Klart värt att testa innan man bestämmer sig.

Jag vet. Men jag förväntar mig att det kan ta en vecka eller två att lära sig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

En tanke slog mig i skallen nyss. Varför köper jag inte Desire? Jag har pengarna för att köpa den nu om jag så vill, det är inga problem.
Är det värt skillnaden mellan Gratia och Desire? Om man för det mesta bara ska surfa, smsa och kanske lyssna på musik och använda diverse appar. Skärmen ska ju vara bra mycket bättre samt att det är en 1ghz snapdragon processor i Desire. Värt det?
Dessutom så tycker jag att Desire är snyggare också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

En tanke slog mig i skallen nyss. Varför köper jag inte Desire? Jag har pengarna för att köpa den nu om jag så vill, det är inga problem.
Är det värt skillnaden mellan Gratia och Desire? Om man för det mesta bara ska surfa, smsa och kanske lyssna på musik och använda diverse appar. Skärmen ska ju vara bra mycket bättre samt att det är en 1ghz snapdragon processor i Desire. Värt det?
Dessutom så tycker jag att Desire är snyggare också.

För att desire HD nyss kom, och för att Samsung galaxy S finns Jag köpte först en budget android eftersom jag inte visste från början hur hårt jag skulle snöa in på skiten. Men nu sitter jag med en Samsung galaxy S, men det är alltid lätt att vara efterklok.

Skulle avråda från gamla desire, den är för gammal helt enkelt. SGS är med marginal snabbast även jämfört med desire HD, och S-AMOLED skärmen på SGS är bara löjligt bra.

Men till surf, sms och musik funkar en gratia utmärkt. Den har samma gpu som desire, det är cpu som är långsammare bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

För att desire HD nyss kom, och för att Samsung galaxy S finns Jag köpte först en budget android eftersom jag inte visste från början hur hårt jag skulle snöa in på skiten. Men nu sitter jag med en Samsung galaxy S, men det är alltid lätt att vara efterklok.

Skulle avråda från gamla desire, den är för gammal helt enkelt. SGS är med marginal snabbast även jämfört med desire HD, och S-AMOLED skärmen på SGS är bara löjligt bra.

Men till surf, sms och musik funkar en gratia utmärkt. Den har samma gpu som desire, det är cpu som är långsammare bara.

Skärm typ är mer en smaksak än vilken som är bäst.
Sen hur vet du att SGS är snabbare än DHD ? Som jag ser det så verkar du vara ännu en rädd SGS ägare som inte vill att det ska komma ut en bättre telefon ifrån ett konkurrerande märke.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag måste inte liksom ha den nyaste modellen. Som sagt, jag sitter på en 699kr Nokia nu som funkar ypperligt bra. Dessutom gillar jag verkligen designen på Desire.

Dessutom så tänkte jag på abonnemang och så. Vill gärna ha ett med fri surf men det brukar ju ingå 0.5 eller 1GB, hur länge klarar man sig på det? Har ni något att rekommendera? Jag har ju CSN-kort också ifall det kan hjälpa.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

själv har man köpt en iphone 4g. 289 per månad i 24 månader med 1 gb surf. rätt hyggligt pris faktiskt. hursomhelst, om du kan tänka dig köpa lite mer komplicerat finns ju ZTE Blade. kan endast köpas i englant dock alternativt via ebay. men om du känner nån där ska det inte vara nåt problem att beställa.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Njaa... Vill hålla mig borta från ZTE Blade. Den verkar lite "för bra för att vara sann" så att säga.
Men vad kan ni nämna för nackdelar med Desire?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Tycker du iPhone 4 är intressant så finns det iaf bra abonnemang att teckna.
Kör på ett själv, men är du inne på HTC så kör på't!

Bara ett tips!

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så sugen på Iphone 4. Visst, det är en bra telefon men jag har alltid haft något emot Apple. Gillar inte deras idé med Itunes och hela den fadderuttan. Känns som att man är lite låst till Apple's grejor dessutom medan man med t.ex. en HTC Desire är lite "friare" eller vad man ska säga.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000