Ostabil dator - behöver all hjälp jag kan få!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
M-town
Registrerad
Sep 2010

Ostabil dator - behöver all hjälp jag kan få!

Hej.

Jag har följande dator för att reda ut detta direkt:

AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition
Asus M4A785TD-V EVO DDR3
Corsair VX 550W 80+ KAMPANJ!
Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz
Sparkle GeForce GTX 460 1GB OC

Jag har haft datorn i cirka 1 månads tid, och har under denna tiden upplevt problem, främst med grafikkortet verkar det som. Detta sker helt random, allt i från att ha på datorn i 12 timmar utan några problem, till att det händer ett par gånger per timme. Det som inträffar oftast är att skärmen svartnar i någon sekund, när bilden kommer tillbaka kommer det ett windowsmeddelande att grafikkortsdrivrutinen slutat fungera och återställts. Detta fenomen inträffar oftast vid uppspelning av youtube-klipp eller vid spel på webbläsaren, så som Quake Live. Det har även hänt vid Medal of Honor, Dead Space och CS.

Jag testade då att ta ur grafikkortet, och se om problemet återstod när jag körde med det integrerade grafikkortet på moderkortet, ATI Radeon 4200 HD. Samma sak inträffade.

Jag körde ett memtest 86+ efter någon vecka utan anmärkningar.

Jag körde idag Prime95 stresstest, och efter någon sekund kom det ett error på Worker #2, efter någon minut på worker #3. Worker #1 och #4 passade testet. (Körde i ~15 min.)
Errormeddelandet löd: FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4.

Jag läste lite på forumet och såg att fler haft liknande problem men fick inget ordentligt svar. Såg att höja volten på ngt skulle kunna hjälpa..

Tacksam för svar

Fredrik

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

kör du dina minnen i den volt och timings som tillverkaren anger ?

Der Steppenwolf

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
M-town
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Redzo:

kör du dina minnen i den volt och timings som tillverkaren anger ?

Vet inte om jag ska vara ärlig, har inte klockat minnena om det är det du menar.

Har inte klockat något annat för den delen, varken CPU, GPU eller RAM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

jag har inte frågat om du har klockat nåt utan vilka timings du har dina minnen inställda på. av svaren att döma verkar du inte vara sådär bäst på hårdvara, kanske dags att be nån polare om hjälp ?
att bara sätta ihop grejerna är halva jobbet, sen ska man ställa in allt i BIOS. du kör säkert allt på AUTO där vilket är bästa sättet att få problem.

Der Steppenwolf

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
M-town
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Redzo:

jag har inte frågat om du har klockat nåt utan vilka timings du har dina minnen inställda på. av svaren att döma verkar du inte vara sådär bäst på hårdvara, kanske dags att be nån polare om hjälp ?
att bara sätta ihop grejerna är halva jobbet, sen ska man ställa in allt i BIOS. du kör säkert allt på AUTO där vilket är bästa sättet att få problem.

Jo jag kör allt på auto mycket riktigt, och eftersom jag inte klockat något så har jag inte ändrat något på timings och dylikt.
Får väl kolla i bios om det är samma som rekommenderas enligt Corsair.

Tack för responsen, nej tack på attityden.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Östersund
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Redzo:

"Dags att be en polare om hjälp"?
Det kanske var det killen försökte göra genom att slänga upp en forumtråd på
Sweclockers och få lite professionell hjälp från folk som vet vad de gör, smartass.

1997 Libretto 100ct | Pentium 166 @266MHz | Heatsink | 64MB EDO RAM | 2.1GB HD | NeoMagic NM2160A 2MB | Win 95 OSR2.5+ | Och en pixeltäthet som får din HD-skärm att skämmas! ;)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av langster:

Jag körde idag Prime95 stresstest, och efter någon sekund kom det ett error på Worker #2, efter någon minut på worker #3. Worker #1 och #4 passade testet. (Körde i ~15 min.)
Errormeddelandet löd: FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4.

Prime95 stressar inte grafikkortet något vidare. Själv kör jag prime95 torture test blend + burnint test från passmark SAMTIDIGT! Då fick jag upp både CPU% GPU% och memory usage% på snudd på max.

Craschar datorn så tanka hem "whocrashed" som är snabbt för att enkelt läsa minnesdumpar.

Är det ett nytt bygge?

/Fredrik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009

Kolla dina timing via CPU-Z du ska ha 9-9-9-24 om du inte har det i bios så ställ in dom på det

2700x @4,3 Ghz || 16GB DDR4 @3600 Mhz @14-15-15-30-54-345-1T || RX Vega 64 @ 1,6 Ghz /1,075 Ghz || 1TB SSD (MX500) || Corsair HX1000 platinum || FD R6 TS vit (Noctua & Noiseblocker fläktar) || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Samsung 32" QHD 144 Hz VA + Asus 27" FHD 60 Hz IPS ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Aristotele:

Prime95 stressar inte grafikkortet något vidare. Själv kör jag prime95 torture test blend + burnint test från passmark SAMTIDIGT! Då fick jag upp både CPU% GPU% och memory usage% på snudd på max.

Craschar datorn så tanka hem "whocrashed" som är snabbt för att enkelt läsa minnesdumpar.

Är det ett nytt bygge?

/Fredrik

Jag brukar sätta igång OCCT och Furmark på samma gång GPU 100% CPU 100%

2700x @4,3 Ghz || 16GB DDR4 @3600 Mhz @14-15-15-30-54-345-1T || RX Vega 64 @ 1,6 Ghz /1,075 Ghz || 1TB SSD (MX500) || Corsair HX1000 platinum || FD R6 TS vit (Noctua & Noiseblocker fläktar) || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Samsung 32" QHD 144 Hz VA + Asus 27" FHD 60 Hz IPS ||