Tömning av hårddisk + problem med uppstart

Permalänk

Tömning av hårddisk + problem med uppstart

Hej

Jag ska sälja min dator och undrar om det finns något sätt att tömma allt innehåll på hårddisken så att den som köper den själv ska kunna installera ett operstivsystem. Jag har endast gjort detta via Windows-skivan.

Jag har även haft lite problem med att datorn inte vill starta. Det händer inte ofta, utan bara någon gång då och då. Vad kan detta bero på?

Tack på förhand
/Euklides

Permalänk
Medlem
Skrivet av Euklides.:

Hej

Jag ska sälja min dator och undrar om det finns något sätt att tömma allt innehåll på hårddisken så att den som köper den själv ska kunna installera ett operstivsystem. Jag har endast gjort detta via Windows-skivan.

Jag har även haft lite problem med att datorn inte vill starta. Det händer inte ofta, utan bara någon gång då och då. Vad kan detta bero på?

Tack på förhand
/Euklides

Jag vet inte hur man ska rensa hårddisken men det kanske finns nån stans i " den här datorn" eller i enhetshanteraren.
Men angående att din dator inte startar så är det enda jag kan tänka mig att det kan vara nätagget, men det är jag lite tveksam på.
Lycka till!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Hedersmedlem

För att radera datan på disken, använd något av programmen som länkas här: (DBAN är väldigt enkelt och smidigt)

Permalänk
Skrivet av Palmie:

För att radera datan på disken, använd något av programmen som länkas här: (DBAN är väldigt enkelt och smidigt)

Tack. För att sedan installera ett nytt operativsystem, är det bara att lägga i skivan då? Jag är inte särskilt insatt i hur man hanterar datorer utan operativsystem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Euklides.:

Tack. För att sedan installera ett nytt operativsystem, är det bara att lägga i skivan då? Jag är inte särskilt insatt i hur man hanterar datorer utan operativsystem.

Jepp, möjligen ändra bootordningen i BIOS, så att det bootar på cd:n.