Gigabyte förbereder inför AMD Bulldozer – sex moderkort kompatibla med AM3+

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte förbereder inför AMD Bulldozer – sex moderkort kompatibla med AM3+

Fler tillverkare röjer nyheten att kommande processorer för sockel AMD AM3+ även passar till en del moderkort med befintliga styrkretsar. Gigabyte laddar med sex modeller inför Bulldozer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur man stabilt ser vilken modell det är? tror att jag har 0.0 då det står i min cpu-id men vill gärna vara helt hundra på det här.
Nu vet jag så gör en annan fråga.
Är det någon fysisk skillnad eller kan man kanske flasha om am3? eller nåt annat?

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Synd att denna nyhet inte kom för en vecka sen när jag köpte mitt mobo så att man kunde välja ASUS eller Gigabyte :/ Men hoppas att MSI kommer ut med samma

Permalänk
Avstängd

Hur ser man vilken rev man har då?

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av BareHipster:

Står på kretskortet bredvid modellnamnet

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Öppna burken å titta efter!

Står på någon av sidorna på ditt moderkort.

Permalänk

Satan, mitt moderkort var inte med

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

tack!
sitter på ett 890gx så nu ska här snokas

har väntat som ett barn på julafton på att bulldozer ska lanseras sen jag fick höra om det första gången ifjol

edit: crap, hade 2.1 :<

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas D:

Det sa mig inte så mycket tbh.

Köpt i december, är det möjligt att det är rev 3.1?
Kan man se det med ett program eller på kartongen man fick brädan i?

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av BareHipster:

Det sa mig inte så mycket tbh.

Köpt i december, är det möjligt att det är rev 3.1?
Kan man se det med ett program eller på kartongen man fick brädan i?

Jag tror att rev. 3.1 inte dykt upp i butik än, men det är svårt att bekräfta såhär sent på dagen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Sätter en femma på att inga av er har dem, de har svart istället för vit sockel. Misstänker att det samma gäller för tidigare nämnda ASUS kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Sätter en femma på att inga av er har dem, de har svart istället för vit sockel. Misstänker att det samma gäller för tidigare nämnda ASUS kort.

Ta ut processorn och räkna pins?

Permalänk
Medlem

MEN BRA tack för att man köpte nytt moderkort för nån vecka sedan och valde mellan en av dem som står i nyheten och ett annat, så väljer man det andra, FML

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av xyllian:

Det Asus kommunicerar utåt kan inte tolkas på något annat sätt än att deras befintliga kort stöder AM3+ med BIOS-uppdatering, får trippelkolla under morgondagen.

"Current owners of an AM3-based board can make their AMD 8-Series motherboards compatible with the latest AM3+ CPUs with a simple BIOS** update from the official ASUS website."

Visa signatur

Permalänk

Gigabyte snälla gör mitt Nforce720D kompatibelt! Känns ganska långsökt men man kan alltid hoppas! Trodde aldrig det moderkortet skulle bli kompatibelt med Phenom II X6 så kanske kan man ha samma tur en gång till.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ewizion:

Ta ut processorn och räkna pins?

Fast det går ju inte då AM3 socketen har 941 pinouts och en AM3 cpu har 938 pinnar.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem

Om man tittar på socklarna på ASUS korten som finns med på listan så har de inget extra hål så det skall vara omöjligt att få i en AM3+ processor men det kanske finns senare revisioner av dem också.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Fast det går ju inte då AM3 socketen har 941 pinouts och en AM3 cpu har 938 pinnar.

Var inte min sarkasm uppenbar?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av MaLo:

Om man tittar på socklarna på ASUS korten som finns med på listan så har de inget extra hål så det skall vara omöjligt att få i en AM3+ processor men det kanske finns senare revisioner av dem också.

Min teori är att 900-serien styrkretsar är försenade och att AMD hellre plockar bort en pinne (enligt uppgift endast en "blocker") än skjuter upp lanseringen av Bulldozer, enda som förklarar varför Asus släpper en ny serie moderkort med äldre 800-serien så tätt inpå. Får se vad som kommer fram under morgondagen, mycket tissel och tassel om detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Vad står det under ** Efter "simple BIOS** update" ?

Pressrelease

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Min teori är att 900-serien styrkretsar är försenade och att AMD hellre plockar bort en pinne (enligt uppgift endast en "blocker") än skjuter upp lanseringen av Bulldozer, enda som förklarar varför Asus släpper en ny serie moderkort med äldre 800-serien så tätt inpå. Får se vad som kommer fram under morgondagen, mycket tissel och tassel om detta.

Fudzilla kanske inte hade helt fel ändå, "även en blind höna".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Jag förstår inte varför de ändrade på sockeln då från början, som jag förstår det använder inte AM3 alla pins och AMD3+ har det översta tidigare blockerade hålet öppet. Minst sagt förvirrande, får vi något officielt ifrån AMD under mårgondagen måntro?

Skrivet av nex_73:

Tack

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andreas D:

Vi kommer att få betala priset på forumet om det är sant.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Skrivet av xyllian:

Blev lite smått fundersam på om det verkligen kunde stämma, om det ska vara en extra pin... En mindre pin hade jag kunnat förstå, altså att cpu inte passar i äldre sockets, men nu är det ju bara konstigt. Jävla glädjedödare dom där gigabyte xD hoppas asus har en bättre lösning!

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

asså det lär vara en självklarhet att processorerna kommer passa på vissa AM3 moderkort.. annars så hade AMD slopat det där med pins på processorn och gått över till samma som dom har på deras server processorer samt som intel har... då ända anledningen till att dom inte har gjort det är för att man inte ska behöva köpa ett nytt moderkort för att ta del av dom nya processorerna..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Vart väldigt glad där tills jag såg att det bara gäller de nya revisionerna! För övrigt så står Revisionen i något av hörnen längs kanten på Gigabyte brädor, iaf på mina!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Och jag som precis köpte en av dem på listan fast var Rev 2.1, hurra...

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

asså det lär vara en självklarhet att processorerna kommer passa på vissa AM3 moderkort.. annars så hade AMD slopat det där med pins på processorn och gått över till samma som dom har på deras server processorer samt som intel har... då ända anledningen till att dom inte har gjort det är för att man inte ska behöva köpa ett nytt moderkort för att ta del av dom nya processorerna..

Iof är amds pinn-lösning hållbarare och mer stabil än intels = passar bättre för konsumenter. Pinnarna på amd-processorn håller bättre än de små pinnarna i intels moderkort. Dessutom tål intels sockets bara ca max 15 öppningar/stängningar, amds tål hur många som helst.

Permalänk
Medlem

Tråkigt för mig som sitter på 870A-UD3 rev2.1, hade gärna velat bara kunna droppa in en Dozer om man kände för det.
Hm, 3.1 bios till min 2.1-bräda...

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

varför köpa en ny amd dator bara ett par månader innan bulldozer kommer?

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl