Intel är faktiskt bättre allaround idag men AMD kan vara vassare i vissa program finns ingen kylare i paket men en 240/280mm AIO eller en High End luftkylare krävs för att pressa ut max från CPU.
Gällande lagring så vill man fortfarande använda HDD för lagring men arbeta med projekt i SSD för optimal prestanda.
Valde också 12700 istället för F varianten ifall GPU är död så slipper du ifall köpa GPU just nu då IGPU bör duga okej för de flesta arbeten du gör.
Ja se på fan! Tittade på recensionerna på Alder Lake och i exempelvis Blender så verkar Intel vara bättre än AMD. Det moderkort du har valt ut verkar inte jättemycket dyrare än AMD:s diton. Minns förut att även om processorerna var likvärdiga i pris och prestanda så var platformarna mycket dyrare hos Intel, men det verkar inte stämma längre? Hur fungerar det med Intels nya BIG.little-design? Funkar allt bra med Windows schemaläggare och så? Hade en del problem med det när Bulldozer unika design var ny.
Tusen tack för ett hjälpsamt svar!
Generellt behöver du inte direkt världens värsta grafikkort för CAD. Mycket läggs idag på processorn och den som Anders valde ovan kan klara det mesta. Sitter idag på en 10750H (jobbets laptop) och den tuggar på fint med Revit. Bra med ordentligt med ram. Kan säga att jag lätt maxar mina 16... Kan dock tänka mig att Rhino gärna vill ha ett dedikerat grafikkort för att visas rätt.
Tror även att Blender föredrar Nvidia kort. Men kolla vilka krav t.ex. Revit har.
Jag hade AMD en gång som CAD grafikkort, ca 15 år sedan, och aldrig igen. Visst, saker har väl hänt på 15 år, men jag hade ofta problem.
Även om Quadro kort kostar mer, så har jag bara bra erfarenhet av det kortet. Testade ett tag med ett "gaming" kort, men den revvade upp ofta och beräkningar tog längre tid.
Tack ni två!
Revit har jag som sagt inte använt än, utan ska lära mig framöver. Ja mycket hänger ju på processorn som sagt. Rhino kör på samma renderare som Blender. Hur fungerar det vid accelerering, tjänar man på Nvidia bara för att de är bättre rent mjukvarumässigt och generellt, eller är det så att de särskilda raytracing-beräkningsenheterna kan bidra ännu mer när man renderar med raytracing?