3DMark för DirectX 12 och Windows 10 lanseras den 26 mars

3DMark för DirectX 12 och Windows 10 lanseras den 26 mars

Om några dagar anländer nästa version av det populära testprogrammet 3DMark, denna gång för DirectX 12 i Windows 10. Samtidigt aviseras stöd för OpenGL-efterträdaren Vulkan.

Nya och betydligt mer prestandaorienterade grafikgränssnitt på ingång, inte minst tack vare AMD:s satsning på Mantle. I samband med lanseringen av Windows 10 anländer DirectX 12, som ska ge större svängrum för utvecklare att på egen hand optimera applikationer för att dra större nytta av hårdvaran. Samma utveckling syns dessutom på OpenGL-fronten med den nyligen introducerade Vulkan.

3dmark-api-overhead-hero.jpg

Finska Futuremark är med på noterna och tillkännager nu att det populära testprogrammet 3DMark uppdateras med ett nytt deltest den 26 mars. I 3DMark API Overhead Test ska det vara möjligt att jämföra prestandan mellan DirectX 11, DirectX 12 och AMD Mantle. Den nya versionen kallas för världens första allmänt tillgängliga applikation för DirectX 12.

I vad som ser ut att vara en processuellt genererad stadsmiljö jämförs antalet ritanrop per sekund (eng. draw calls) med den resulterande bildfrekvensen, där nya DirectX 12 väntas bli hela 50 procent snabbare än föregångaren DirectX 11 och kanske till och med hamna jämsides det hårt optimerade AMD Mantle.

Nedbantade abstraktionslager, optimerad hantering av flera processorkärnor (trådar) samt större kontroll över renderingsprocessen inklusive kollisionsdetektering och culling minskar framförallt belastningen på CPU. Det ska ge utvecklare större möjligheter att istället använda systemresurserna för att exempelvis skapa bättre fysik och artificiell intelligens.

På Twitter skvallrar dessutom Futuremark om att 3DMark i framtiden även kommer att kunna användas för undersöka det öppna grafikgränssnittet Vulkan. Utvecklarna avslöjar dock ingen tidsplan utan stannar vid tillkännagivandet om att nästa version för DirectX 12 (Windows 10) anländer den 26 mars.

2

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

6

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

3

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalance Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

62

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

7

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

52

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

25

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

5

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer