Nvidia introducerar RTX - teknik för hårdvaruaccelererad ray tracing i spel

Nvidia rivstartar årets upplaga av GDC med avtäckandet av sin nya teknik RTX, där denna ska ge ultrarealistisk grafik i spel via hårdvaruaccelererad ray tracing med arkitekturen Volta.

Ray tracing, eller strålföljning som det heter på svenska, är en vanligt förekommande teknik för att skapa realistiska datorgenererade bilder, där främst träffsäkra representationer av skuggor, reflektioner och ljusspridning kan ge metoden en klar visuell fördel över traditionell rasterisering.

Då tekniken är oerhört beräkningsintensiv har det varit svårt att använda denna i realtidstillämpningar som spel, där hög bildfrekvens och låga fördröjningar är kritiska. Istället används den i första hand till förrenderade tillämpningar som exempelvis specialeffekter i film, där varje bildruta kan ritas upp av renderingsfarmar utan någon direkt tidsfrist.

rtx_1.PNG

På årets upplaga av Game Developer Conference vill dock Nvidia ändra på detta med hjälp av sin nya teknik RTX, vilken ihop med ett grafikkort ur företagets Volta-familj ska möjliggöra hårdvaruaccelererad ray tracing i realtid för spel. Enligt företaget är tekniken ett resultat av tio års forskning, där bland annat ray tracing-pionjären Turner Whitted ska ha arbetat på projektet.

rtx_2.PNG
rtx_3.PNG

RTX kommer i första hand fungera ihop med Microsofts nyintroducerade grafikgränssnitt DirectX Raytracing samt Nvidias mjukvaruramverk Gameworks, där det sistnämnda uppdateras med funktioner för ray tracing av skuggor, reflektioner och senare även ambient occlusion. I skrivande stund ska utvecklare som 4A Games, Remedy Entertainment och Epic Games arbeta med att implementera ray tracing i kommande titlar.

Nvidia RTX och den uppdaterade versionen av Gameworks finns tillgänglig för utvalda utvecklare nu. Tekniken kräver ett grafikkort med arkitekturen Volta men ska enligt företaget även fungera på kommande grafikgenerationer från Nvidia.

Kommentarer till artikeln

30 debattinlägg

Skicka en rättelse
0

Vinnare korade i Dreamhack Casemod Championship på Dreamhack Summer 2018

Årets kamp i Dreamhack Casemod Championship stod mellan allt från miniatyrbyggen till massiva skrivbord, där juryn nu har korat en riktig tung vinnare med sällskap av en temarik skapelse. Läs mer

5

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
3

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

60

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

30

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer