I början av året påbörjade Nvidia utrullningen av den "Ampere"-baserade Geforce RTX 3000-serien till bärbara datorer. Det rörde sig om Geforce RTX 3080, Geforce RTX 3070 och Geforce RTX 3060 i hela 28 olika varianter, där parametrar som strömbudget, klockfrekvenser och minnesmängd varierade kraftigt beroende på vilken typ av krets det handlade om.

Nu drygar företaget ut sortimentet för bärbara datorer med ytterligare två grafiklösningar. Det rör sig om Geforce RTX 3050 och RTX 3050 Ti, där de båda modellerna ska göra det möjligt att bygga prisvärda bärbara speldatorer med stöd för DirectX 12 Ultimate, med bland annat hårdvaruaccelererad ray tracing och uppskalning via Nvidias teknik DLSS.

Specifikationer: Geforce RTX 3000-serien för bärbara datorer

RTX 3080

RTX 3070

RTX 3060

RTX 3050 Ti

RTX 3050

Teknik

8nm Samsung

8nm Samsung

8nm Samsung

8nm Samsung

8nm Samsung

Krets

GA104

GA104

GA106

GA107

GA107

Arkitektur

Ampere

Ampere

Ampere

Ampere

Ampere

CUDA-kärnor

6 144 st.

5 120 st.

3 840 st.

2 560 st.

2 048 st.

Texturenheter

192 st.

160 st.

120 st.

80 st.

64 st.

Rasterenheter

96 st.

96 st.

64 st.

48 st.

40 st.

Tensor-kärnor

192 st.

160 st.

120 st.

80 st.

64 st.

RT-kärnor

48 st.

40 st.

30 st.

20 st.

16 st.

Klockfrekvens

GPU Boost

1 245–1 710 MHz

1 290–1 620 MHz

1 283–1 703 MHz

1 035–1 695 MHz

1 057–1 740 MHz

Beräkningskraft

15 298–21 012 GFLOPS

13 209–16 589 GFLOPS

9 853–13 079 GFLOPS

5 299–8 678 GFLOPS

4 329–7 127 GFLOPS

Minnesbuss

256-bit

256-bit

192-bit

128-bit

128-bit

Minnesmängd

16/8 GB GDDR6

8 GB GDDR6

6 GB GDDR6

4 GB GDDR6

4 GB GDDR6

Minnesfrekvens

14 000 MHz

14 000 MHz

12 000–14 000 MHz

12 000 MHz

12 000–14 000 MHz

Minnesbandbredd

448 GB/s

448 GB/s

288–336 GB/s

192 GB/s

192–224 GB/s

TGP

80–150 W+

80–125 W

60–115 W

35–80 W

35–80 W

Båda nykomlingarna baseras på den färska grafikkretsen GA107, vilken blir den minsta hittills i "Ampere"-familjen. Geforce RTX 3050 Ti får inte helt oväntat en mer fullskalig version av kretsen, där vi ser 2 560 stycken CUDA-kärnor, 80 Tensor-kärnor samt 20 RT-kärnor. Grafikminnet uppgår till 4 GB GDDR6 som körs i en hastighet om 12 000 MHz medan grafikkretsens nominella turbofrekvens varierar mellan 1 035 och 1 695 MHz beroende på vilken strömbudget kretsen har konfigurerats enligt.

För Geforce RTX 3050 skärs kretsen ned till 2 048 CUDA-kärnor, vilka ackompanjeras av 64 Tensor-kärnor och 16 RT-kärnor. Återigen syns 4 GB GDDR6-minne, men denna gång i varierande hastighet mellan 12 000 MHz och 14 000 MHz beroende på strömbudget. Precis som storebror kan kretsen konfigureras enligt ett effektspann på 35 och 80 W – en parameter som i praktiken påverkar klockfrekvenserna som grafikkretsen kan uppnå, och därmed den faktiska spelprestandan.

NVIDIA GeForce RTX 30 Series Laptop May-7.jpg

Prestandamässigt siktar Nvidia på spelande vid 1080p med båda grafiklösningarna, där företaget påstår en 50 procentig ökning i bildfrekvens för Geforce RTX 3050 Ti när den jämförs mot Geforce GTX 1650 Ti i ren rasterprestanda. Inte helt oväntat trycks det dock mest på prestanda med ray tracing och DLSS aktiverat – två tekniker som inte stöds av Geforce GTX 1650 Ti. Det framgår inte av presentationen vilken version av Geforce RTX 3050 Ti som används strömbudgetmässigt.

Nvidia Geforce RTX 3050 Ti och RTX 3050 för bärbara datorer väntas finnas tillgängliga i färdiga konfigurationer under maj månad. Datorer med de nya grafiklösningarna ska enligt Nvidia börja på prislappar från 799 USD eller motsvarande 8 400 kronor inklusive moms.