Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | Battlefield 4 |
Utvecklare | DICE |
Genre | FPS |
DirectX-version | 11.0 |
Lanseringsdatum | 2013-10-29 |
Systemkrav |
|
Testinställningar | Ultra, 4× MSAA, 16× AF (upplösning varierar) |
Senaste upplagan i Battlefield-serien finslipar grafikmotorn Frostbite ytterligare. På menyn står, förutom grafik i DX11-klassen, ett välbekant flerspelarläge och en enspelarkampanj med gott om filmiska undertoner. Som grädde på moset finns dessutom stöd för Mantle, AMD:s nya grafikgränssnitt med lägre overhead.
För SweClockers test används första delen av uppdraget Tashgar. Spelaren åker i en bil tillsammans med två andra karaktärer, vilket gör sekvensen lätt att upprepa med mycket konsekventa resultat.
Förhållandevis låg upplösning och två snabba grafikkort i stil med GTX Titan X gör att andra parametrar än beräkningsprestanda för GPU spelar in. Trots det blir skalningen närmare 70 procent vid SLI, vilket lyfter snittvärdet över 200-nivån.
Vid den högre upplösningen handlar det fortfarande om imponerande 134 fps i snitt. Skalningen mot ett ensamt kort landar på cirka 74 procent.
Sist men inte minst, konfigurationen GTX Titan X SLI är den första att notera ett snittvärde över 60 fps vid 4K UHD. Det innebär mer eller mindre spelbara nivåer, i alla fall i teorin.
Renderingstider
Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".
Battlefield 4 upplevs som lite ryckigt vid SLI, något renderingstiderna i viss mån speglar. Visserligen ligger majoriteten av spikarna fortfarande över 60 fps, men det blir trots det en smula "oroligt" i brist på bättre term. Dubbla Radeon R9 290X drar subjektivt det längsta strået.
Beteendet förstärks vid 4K UHD. SLI-konfigurationerna flyter helt enkelt inte bra, utan dubbla R9 290X känns mjukare – trots lägre fps-värden. Här finns utrymme för Nvidia att förbättra.