AMD Radeon VII – först ut på 7 nanometer

Med tillverkningsteknik i världsklass och 16 GB HBM2-minne tar AMD återigen upp kampen om entusiastsegmentet med arkitekturen Vega. Häng med för att se om det räcker hela vägen fram.

Överklockning och lägre spänning

Om det är något AMD inte vill lyfta fram med Radeon VII så är det överklockning, då detta inte nämns någonstans i dokumentationen som skickas ut till recensenter. Med detta sagt är det dock självklart möjligt att justera både klockfrekvenser och spänningsmatning med hjälp av företagets mjukvara Wattman.

Överklockning av Radeon VII

Tyvärr är stödet för Radeon VII i mjukvaran Wattman riktigt trasigt i den nuvarande drivrutinsversionen, vilket även har bekräftats från AMD:s håll. Problemet ligger främst i att frekvensändringar som görs i programmet inte fastnar ordentligt och återställs till de nominella värdena när en 3D-baserad last körs.

Vi lyckades dock under några begränsade scenarion få till ett faktiskt frekvenspåslag, där den gyllene lösningen visade sig vara att ha exempelvis 3DMark rullandes i ett fönster och sedan applicera den förhöjda klockfrekvensvärdena i Wattman ihop med en förhöjd strömbudget till 120 procent.

radeon_vi_oc.png

Genom att kombinera en förhöjd klockfrekvens med vissa spänningsförändringar nedåt lyckades vi till slut uppnå en stabil nivå för denna överklockningssession. Det hela landade på en höjning av den maximala turbofrekvensen med 80 MHz till 1 880 MHz. I samma veva skruvades den maximala spänningsnivån ned till 1 012 mV från grundnivån 1 084 mV.

radeon_vi_ocgraph.png

Vid belastning av 3DMark Fire Strike fluktuerade grafikkretsens klockfrekvenser något, men generellt låg dessa och svävade kring 1 840 MHz. Här valde vi dock, efter ett antal timmars försök att få klockfrekvenserna att fastna i faktiska speltester, att avsluta överklockningsäventyret för denna gång.

Varje gång vi avslutade spelet eller den syntetiska lasten nollställdes klockfrekvenserna till grundnivåerna, vilket gjorde det ytterst krångligt att få till faktiska prestandamätningar. Vi försökte även använda oss av den inbyggda overlay-funktionen i Radeon Relive för Wattman, men så fort denna stängdes återställdes klockfrekvenserna återigen.

Då AMD säger att en fix är på väg till Wattman med en kommande drivrutin väljer vi i detta skede att inte lägga mer tid på överklockning av Radeon VII utan istället avvakta till företaget har fått ordning på sin mjukvara.

Lägre spänning ("undervoltning")

Något som däremot fungerade alldeles utmärkt i Wattman var att justera spänningen till kortets grafikkrets. Det har länge varit populärt i entusiastkretsar att hitta den lägsta möjliga spänningsnivån för kretsar i både Polaris- och i synnerhet Vega-familjerna, där det ofta finns goda vinster att hämta i energieffektivitet.

Screenshot (4).png

För vårt exemplar av Radeon VII fanns det goda marginaler att sänka spänningen till grafikkretsen. Vi gick här från kretsens maximala grundnivå på 1 084 mV till 972 mV – en minskning på över 0,1 V. Detta resulterade inte i högre klockfrekvenser eller prestanda, då dessa låg på samma nivå som tidigare, men däremot kraftigt förbättrad energieffektivitet.

Efter att ha kört igenom samtliga speltester med den lägre spänningen står det klart att Radeon VII tar ett rejält kliv ner i effektuttag. Modellen drar i snitt 60 watt mindre under belastning och lägger sig strax under Radeon RX Vega 56 istället för att som tidigare ligga på ungefär samma nivåer som ett Geforce RTX 2080 Ti.

Vi uppmätte även andra positiva bieffekter med den lägre spänningen, däribland när det kommer till temperaturer och fläktvarvtal. Ur kartong låg kortets Junction Temperature kring 109 °C under belastning med ett fläktvarvtal strax under 3 000 RPM medan spänningssänkningen resulterade i 99 °C respektive 2 400 RPM.

Sänkningen av spänning ger också ett ordentligt avtryck i energieffektivitet. AMD:s Radeon VII lägger sig nu på liknande nivåer som Nvidias arkitekturer Turing och Pascal, vilka dock inte fått samma behandling med sänkt spänning och därtill baseras på äldre tillverkningstekniker.

29

"Internetsladd i hårddisken" förevigat på episk t-shirt

Vad som mycket väl kan vara den läskigaste dataläckan i svensk IT-historia står motiv för den senaste t-shirten i butiken, som dessutom säljs med fri frakt. Läs mer

6

Google avtäcker ny spelsatsning under GDC 2019 i mars

Google har skickat ut inbjudningar till en presskonferens på GDC 2019, där företaget väntas avtäcka sin spelsatsning med en tjänst för att strömma spel över internet. Läs mer

107

Forumet: Vilket är det bästa spelvapnet?

Vapen i spel kommer i alla olika former och storlekar, med allt från kofötter till lasergevär. Vilket vapen är din favorit? Gå in i forumet och delta i diskussionen! Läs mer

I samarbete med Samsung
33

Sista chansen – säkra din biljett till Galaxy Unpacked med SweClockers

Idag presenteras Samsung Galaxy S10. Missa inte chansen att få följa avtäckandet tillsammans med SweClockers, FZ och 99. Läs mer

10

Galleri: SweClockers Meet & Geek i Växjö

Den första Meet & Geek för året ägde rum i Växjö, där eldsjälen @MyScnd stod för initiativ och planering inför. Kvällen blev dock inte riktigt vad varken han eller någon annan väntat sig ... Läs mer

62

Test: Logitech MX518 Legendary – klassisk spelmus med modern sensor

Logitech återupplivar trotjänaren MX518 och utrustar spelmusen med optiska sensorn Hero 16K. Häng med för att se hur nygamlingen står sig mot dagens konkurrenter. Läs mer

19

Galleriet: NASA-inspirerad dator i kompakt format

"fillishave" visar sin NASA-inspirerade "superdator" BH7-FO-1 i galleriet, komplett med tillhörande reklamblad. Läs mer

258

Datainspektionen granskar 1177 Vårdguiden efter upptäckt säkerhetsbrist

Tillsynsmyndigheten Datainspektionen ska nu granska 1177 Vårdguiden, efter att de lagrat känslig patientinformation helt oskyddat på webben. Läs mer

17

Globalfoundries kan säljas till Samsung och SK Hynix

Enligt uppgift överväger investeringsbolaget ATIC att sälja av Globalfoundries verksamhet, och både Samsung och SK Hynix sägs vara potentiella kunder. Läs mer

34

4A Games: "Ray tracing fullt möjligt med nästa generations spelkonsoler"

Utvecklaren 4A Games menar att Nvidias hårdvara inte är ett krav för ray tracing, utan samma teknik skulle kunna användas på tillräckligt kraftfulla spelkonsoler. Läs mer

258

Miljontals samtal till 1177 Vårdguiden publikt tillgängliga på webben

Extremt känsliga personuppgifter har legat tillgängliga för vem som helst att ladda ner och lyssna på, i många fall tillsammans med personnummer. Läs mer

55

Forumet: Vad tycker du om Anthem?

Många har redan börjat spela Anthem och reaktionerna är blandade. Har du spelat? Vad tycker du om Biowares senaste titel? Dela med dig i forumet! Läs mer