ARM, IBM och Samsung med flera bildar Linux-bolag

Permalänk
Melding Plague

ARM, IBM och Samsung med flera bildar Linux-bolag

Ett antal teknikföretag med mobila plattformar i fokus grundar gemensamma företaget Linaro. Målet är att skapa verktyg för mobila operativsystem baserade på Linux.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Yes!

Ljus framtid för Android!

Permalänk
Medlem

Jättetrevligt med Linux i mobiler tycker jag. Det snabbar på utvecklingen av Linux och förhoppningsvis bidrar till öppnare mobila plattformar som motpol till de stängda systemen t.ex. från Apple... Hellre en mobil med Linux än en iphone för min del.

Trevligt om man i framtiden själv kan välja vilken dist man ska köra i sin telefon!

Permalänk
Hedersmedlem

Så här ska det se ut, bra att vissa företag samarbetar.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Fint
Kommer nog hjälpa mycket

Permalänk
Medlem

Detta kommer sannerligen bli intressant att följa.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Jättetrevligt med Linux i mobiler tycker jag. Det snabbar på utvecklingen av Linux och förhoppningsvis bidrar till öppnare mobila plattformar som motpol till de stängda systemen t.ex. från Apple... Hellre en mobil med Linux än en iphone för min del.

Trevligt om man i framtiden själv kan välja vilken dist man ska köra i sin telefon!

N900? Kanske är nåt för dig, om du inte redan har en.

Mvh HikiSpray

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem

Optimering i Linuxkärnan för ARM låter riktigt trevligt, om det kommer netbooks med ARM snart.

Visa signatur
Permalänk

Ja det var ingen fjuttig lista företag! Detta kommer ju bli hur bra som helst

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk

Shit, det är ju the top dogs vi har att göra med här.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Inaktiv

Grymt intressant det där!

Permalänk
Hedersmedlem

Då var väl egentligen sista argumentet ifrån konkurrenterna löst, nämligen att svagheten ligger i variationsrikedomen.

Nu gäller inte detta ARM, men har i dagarna testat en av de listade projekten, MeeGo, och det fungerar förvånansvärt smidigt och snabbt på första generationen Acer Aspire One. Intuitiv och kvick skrivbordsmiljö. Lite större programkatalog och det hamnar nog som standard på nämnda netbook.

Permalänk
Medlem

Det var intressant, synd att det bara handlar om den mobila sidan, desktop Linux behöver hjälp från stora företag också.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Vore coolt om dem kunde få ut en spelkonsoll till nästa generation, börjar bli lite monopol och trångsynthet på den branchen tycker jag. Ser fram emot telefonen ångrar starkt min htc hero nu >.< .

Permalänk
Medlem

Grymt najs att Android får sig en knuff framåt, ser verkligen fram till höst/vår då jag tänkt köpa en Android telefon (inväntar 3.0).
Hoppas bara de levererar användbar kod tillbaka till Linux, hittills har de ju inte gjort det.
"Any drivers written for Android hardware platforms can not get merged into the main kernel tree because they have dependencies on code that only lives in Google's kernel tree, causing it to fail to build in the kernel.org tree,"

Google's Android code deleted from Linux kernel ? The Register

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Det var intressant, synd att det bara handlar om den mobila sidan, desktop Linux behöver hjälp från stora företag också.

mobilmarknaden är ju inte direkt liten och när linux är någonting "alla" använder så kommer detta nog spegla av sig på resten av linuxvärlden

Permalänk
Medlem

Min tillit ligger hos Intel och Nokia med deras MeeGo som bygger vidare på nokia Maemo som används i bland annat n900.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem

En trevlig nyhet att se och man får hoppas att det blir ett lyckat samarbete mellan de här företagen för nya framtida produkter (med Linux mjukvara).

/Saint25