Föredrar du Ati eller Nvidia?

Permalänk
Medlem

Hatar Nvidia's Kontroll Panel därför väljer jag ATI som har en ganska ren sådan

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk

vem fan bryr sig egentligen om vilket jävla märke man använder, det är ju ändå samma jävla skit

Permalänk
Medlem

Jag föredrar själv Nvidia, skulle dock verkligen inte säga att jag är ett fanboy. Sitter idag på ett 5770 som jag är helnöjd med, men om Nvidia hade haft något motsvarande för samma pris hade jag nog köpt det istället för mitt 5770. Anledningen till att jag föredrar Nvidia är nog Linux-drivisar och PhysX/CUDA mm. Och att jag litar på Nvidia då jag aldrig haft problem med mina Nvidia-kort. Hade en jävla massa problem med ett ATI-kort för ett par år sen (fick skicka tillbaka det 3 ggr och inte ens då funkade det till 100), men har inte haft ett ända problem med mitt 5770 än så länge, så min tillit för ATI har ökat igen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maltek:

Du påstår alltså att eftersom andra företag beter sig lika illa så är det okej att Nvidia gör det också? "Belgiska Kongo var inte så illa, Rhodesia var ju lika kasst". Jag har inte ens hört talas om Nvidia 3D-vision och Dirt 2, fast det beror väl på att det är meningslös gimmick som knappt någon använder. Folk som har glasögon vill inte ha två par, och folk som inte har glasögon gillar inte att ha det på sig. AMD-loggan är väl med i början därför att AMD skulle skryta om den måttliga tesseleringen och de andra DX11-effekterna som enbart AMD hade. Codemasters fick antagligen en stor kasse pengar. Tråkigt spel också, men jag har aldrig gillat spel som försöker vara realistiska eller ens halvrealistiska. Fick det med grafikkortet. Så här vid närmre eftertanke, lanserades inte Nvidia 3D vision samtidigt som Fermi kunde köpas, dvs efter Dirt 2 lanserades? Att förstöra det efter lanseringen hade varit småsint som fan av AMD.

3d Vision har funnit sen årsskiftet 08/09, med andra ord så lanserades de innan Dirt 2. Och de stämmer att de funkar pinsamt dåligt jämfört med andra spel. Ett sånt pass nytt spel ska inte klassas som "Not recommended". Om nu Nvidia loggan är ett bevis för att Nvidia fuskar i spel så betyder AMD loggan desamma. Dubbelmoralen bland AMD-fanboys är nästan skrämmande, de är kanske dags att kliva ur den "trygga" bubblan ni lever i och se er omkring, de mesta negativa ni säger om Nvidia har även erat kära företag gjort.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mr_krut:

3d Vision har funnit sen årsskiftet 08/09, med andra ord så lanserades de innan Dirt 2. Och de stämmer att de funkar pinsamt dåligt jämfört med andra spel. Ett sånt pass nytt spel ska inte klassas som "Not recommended". Om nu Nvidia loggan är ett bevis för att Nvidia fuskar i spel så betyder AMD loggan desamma. Dubbelmoralen bland AMD-fanboys är nästan skrämmande, de är kanske dags att kliva ur den "trygga" bubblan ni lever i och se er omkring, de mesta negativa ni säger om Nvidia har även erat kära företag gjort.

Vilken dubbelmoral? Vart har du bevisen? Så fort det är fördel ATi så skall det komma lite påhopp från nVidiafans, har ni inget bättre att säga kan ni ju bara sluta skriva, btw vem är det som klassar det "not recommmended"?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengman_223:

vem fan bryr sig egentligen om vilket jävla märke man använder, det är ju ändå samma jävla skit

Håller 100% med om "vem fan bryr sig egentligen", medan jag envist opponerar mig mot:
"samma jävla skit". Jag har själv haft alla möjliga grafikkort av båda fabrikaten sen Ti-tiden. (Är gammal gubbe snart.)
På given skärm - med mina ögon - är Nvidia lite bättre. Färgerna från nvidiakort out-of-the-box är alltid bättre - och så även kontrasten ..
Hög FPS kan aldrig kompensera för "engagerande bildkvalité", så är det i min bok i alla fall.

Jag har ännu iofs inte sett ett 5x-kort på min skärm, men håller trenden vidare är Nvidia fortfarande bäst.
Jag har f.t. två ATI-kort & två Nvidiakort att jämföra (och ett Intel ..) - och trycket i bilden från nvidiakorten
vinner i de flesta lägen. (ATI 4890x2 (olika), samt 7900GTO+470GTX) Strunt i Intel i den här matchen ..

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Är det den utvecklingen du vill se? Att både AMD och Nvidia ska behöva vara på plats för att implementera samma funktioner?

AMD hjälper till med Dx11 i AvP, Metro 2033, Dirt 2, BC2, Stalker CoP och Battleforge utan att sätta IP på dessa funktioner. AMD implementerar Dx10.1 i Stalker Clear Sky - fortfarande inget IP. Nvidias användare kan dra nytta av samma funktioner som AMDs egna kunder kan - det är att vara till fördel för spelarna, oavsett vilket kort som sitter i datorn.

Hellre ett AMD som inte håller hög profil och marknadsför sig som spelutvecklarnas bästa vän än ett Nvidia som bromsar utvecklingen.

Jag tycker att man ha rätt att göra så om man lägger pengar på det.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Nu var det ju så att nVIDIA hjälpte till att lägga till AA i Batman spelet och AMD vägra/var snåla och gjorde inte det. Så nVIDIA har all rätt att blocka AA till ATI/AMD kort.

Men vänta nu. Vägrade verkligen ATI att hjälpa en utvecklare som utnyttjar PhysX till den grad så att dess funktion blir dess "poster boy"? Är inte den logiken väldigt skev?''

edit: heja priskriget enkom för konsumenternas bästa!

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Kunde inte bry mig mindre om ATI vs Nvidia, jag köper det grafikkort som passar mig och har bäst pris/prestanda.

Dock så har förtroendet för Nvidia sjunkit rejält mycket efter floppen med Fermi.

Visa signatur

[Chassi: Lancool PC-K62] - [PSU: Xilence 600W] - [MoBo: Asus P5KPL-C] - [CPU - Q6600 @ 2.40 GHz med stockkylare] - [GPU: Nvidia 8800GT] - [Minne: Apacer 2x2GB av okänd frekvens] - [HDD 1: Seagate 250GB] - [HDD 2: WD 500GB] - [Ljud: X-fi Fatal1ty Champion + Z-5500] - [Fläktkontroller: Zalman ZM-MFC 1 Plus] - [Skärm: Samsung SyncMaster 226BW] - [Tangentbord: Razer Tarantula] - [Mus: Logitech MX518] - [Musmatta: Steelseries av okänd modell] - [Headset: Razer Carcharias] - [OS: Windows 7]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengman_223:

Det här sammanfattar läget ganska bra faktiskt.

Åtminstone ur ett bredare perspektiv.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Diskuterade hd5870 på evgas forum, sjukt mycket nvidia fanboys det finns där om någon vill trolla.

Permalänk
Avstängd

Jag väljer Nvidia pga

*Nvidia har så mycket enklare hemsida att surfa i.
*Drivrutinerna är så mycket enklare att använda samt att hitta rätt.
*Drivrutinerna FUNGERAR_ALLTID eller ialf 70% mer än vad ATI's gör.
*Känns som bättre kvalité.
*Ha*ar Ruby
*Nvidia ger status.
*Lättare att ha med att göra.
*Lättare att skifta mellan skärmarna.
*Älskar nVidia!

Jag går efter egna erfarenheter från ATI och jag kommer nog inte sätta ett sånt kort i min dator igen. Dessvärre så har min bror ett 4650 och han kan inte installera dom senaste drivrutinerna till sitt ATI-kort, när han börjar installera dom sen efter typ 1min ''Det här programmet har slutat att svara''
Han vågar inte avinstallera dom gamla heller ifall drivrutinerna inte alls går att få tillbaka. ''The power of ATI!''
//Peter J

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Nu var det ju så att nVIDIA hjälpte till att lägga till AA i Batman spelet och AMD vägra/var snåla och gjorde inte det. Så nVIDIA har all rätt att blocka AA till ATI/AMD kort.

Jag tycker att Valiumballong svarade rätt bra.
ATI har hjälpt speltillverkare att Implementera DX11 på ATI-kort när inga DX11-kort fanns för Nvidia, dessa spel fungerar utmärkt med Nvidias nya DX11-kort.
Hade ATI resonerat på samma sätt som Nvidia, hade dom blockerat DX11 om ett Nvidia-kort upptäckts, med motiveringen, "att dom bara testat DX11 med ATI:s kort och inte kan garantera spelupplevelsen för de som kör med Nvidias grafik" (eller någon liknande floskel).
Tack och lov är dom bättre än så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Jag väljer ATI pga

*Ati har så mycket enklare hemsida att surfa i.
*Drivrutinerna kan delas med kontrollpanelen.
*Drivrutinerna FUNGERAR_ALLTID eller ialf 70% mer än vad Nvidia's gör.
*Känns som mycket mer för pengarna.
*Ha*ar .... har nvidia någon form av maskot?
*Nvidia ger bara status på Evga's forum.
*Lättare att skifta mellan skärmarna på eyefinity.
*Älskar ATI!

Nu ska jag skriva lite skit om nvidia, jag måste använda deras 182.50 drivrtuiner som är ett och ett halvt år gammal för att kunna köra 5040x1050. Mina 7900gt gick sönder efter ett halv år.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gender Bender:

Att dom stoppar sina konkurrenter från att använda sina produkter är väl ändå ingen nyhet, det är många som gör de, du kan t.ex. inte installera OSX på en PC.

Sen är det inte så konstigt att vissa spel lider av brister på Radeon-kort då AMD är så in i helvete snål och vägrar hjälpa speltillverkarna, och jag tror nog att Ubisoft är tillräckligt stort för att kunna avstå "mutor", de rörde sig helt enkelt om en bugg i 10.1, förmodligen för att AMD va för snikna och vägrade sponsra Ubisoft med hårdvara, vilket dom sällan gör. Och vilket företag tror du inte betalar folk för att marknadsföra sina produkter, samt i vissa fall snacka skit om konkurrenterna? Inget företag vill sina konkurrenter väl om du trodde de.

AMD är inga änglar dom heller. Dirt 2 är helt ospelbart med Nvidias 3D Vision, och vilka är de som syns när man starta spelet om inte AMD? Fulspel förekommer bland alla företag, AMD, Intel, Nvidia, Google, Microsoft, Apple, you name it. Man kommer inte långt i företagsvärlden om man inte har ett extra ful-kort i skjortärmen.

AMD hjälper visst spelutvecklare, även om dom inte satsar lika mycket som Nvidia.

"Patchen" som Ubisoft kom med var så uppenbart ful att det var löjeväckande, ändå ser man folk rycka ut och försvara den, det är helt obegripligt.
1) DX10.1 gav ATI-kort 20% bättre prestanda.
2) DX10.1-grenen påstods ge en "bug", denna "bug" drabbade alltså bara ATI:s kort, ingen med ATI-kort kunde upptäcka denna "bug".
3) Ubisoft deklarerar att dom kommer ta bort DX10.1 för att ATI-ägare skall slippa "buggen", i stället för att fixa denna "bug".
4) Nvida-fans hurrar, trots att dom alldrig drabbats av "buggen", ATI-ägare protesterar villt, trots detta tas DX10.1 bort.

Dirt 2 är inte ospelbart med Nvidias-kort, att det inte fungerar med 3D-vision är en sak, det är det ganska många spel som inte gör, tekniken är inte utbredd än.

Det snackas mycket om att fulknep förekommer överallt, jag saknar bevis för detta, tvärtom tycker jag att en del kör ganska renhårigt, de flesta har inte råd att behandla sina kunder illa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Skrivet av piddeman:

Jag väljer Nvidia pga

*Nvidia har så mycket enklare hemsida att surfa i.
*Drivrutinerna är så mycket enklare att använda samt att hitta rätt.
*Drivrutinerna FUNGERAR_ALLTID eller ialf 70% mer än vad ATI's gör.
*Känns som bättre kvalité.
*Ha*ar Ruby
*Nvidia ger status.
*Lättare att skifta mellan skärmarna.
*Älskar nVidia!

Jag går efter egna erfarenheter från ATI och jag kommer nog inte sätta ett sånt kort i min dator igen. Dessvärre så har min bror ett 4650 och han kan inte installera dom senaste drivrutinerna till sitt ATI-kort, när han börjar installera dom sen efter typ 1min ''Det här programmet har slutat att svara''
Han vågar inte avinstallera dom gamla heller ifall drivrutinerna inte alls går att få tillbaka. ''The power of ATI!''
//Peter J

Hur gammal är du?

Var ända ett av dina påståenden kommer från erfarenhet antar jag :s ?

*Nvidia har så mycket enklare hemsida att surfa i. /Eh va?
*Drivrutinerna är så mycket enklare att använda samt att hitta rätt. /Har aldrig någonsin genom mina 10 år med grafikkort haft mer problem med drivare från ati än något annat märke på produkt
*Drivrutinerna FUNGERAR_ALLTID eller ialf 70% mer än vad ATI's gör. / Åter igen, erfarenhet? Så töntigt argument, samma som creative (för de som gillar asus mer) att drivarna skulle krångla!? Har aldrig erfarat detta, bara att installera ju.
*Känns som bättre kvalité. / Varför?
*Ha*ar Ruby /Vem bryr sig?
*Nvidia ger status. /Nej? I din värld kanske
*Lättare att ha med att göra. / På vilket sätt? CCC är ypperst enkel att ha att göra med
*Lättare att skifta mellan skärmarna. /Svårt att öppna CCC och växla skärm med ett musklick?
*Älskar nVidia! / Trogen fanboi

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Väljer det med pris/prestanda etc, men är de ganska likvärda så väljer jag nog ATI pga att de är underdogsen.

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vilken dubbelmoral? Vart har du bevisen? Så fort det är fördel ATi så skall det komma lite påhopp från nVidiafans, har ni inget bättre att säga kan ni ju bara sluta skriva, btw vem är det som klassar det "not recommmended"?

Med dubbelmoral så menas nog att AMD fans aldrig kan erkänna eller tänka sig att AMD fuskar like mycket. Så fort de är "The way it's meant to be played" som intro så har Nvidia fuskat, men när det är AMD som är med i introt så är de omöjligt att dom kan ha fuskat till sin fördel. På Nvidias egna lista så står Dirt 2 med på "poor", vilket jag har svårt att acceptera av ett modernt spel.

Skrivet av Ratatosk:

Dirt 2 är inte ospelbart med Nvidias-kort, att det inte fungerar med 3D-vision är en sak, det är det ganska många spel som inte gör, tekniken är inte utbredd än.

Det snackas mycket om att fulknep förekommer överallt, jag saknar bevis för detta, tvärtom tycker jag att en del kör ganska renhårigt, de flesta har inte råd att behandla sina kunder illa.

Spelbart är de, faktum är att de flyter på bättre på ett Geforce än ett Radeon, men att påstå att 3D Vision inte är utbrett och att inte många spel fungerar med det är fel. Listan på spel som stöder 3D Vision är otroligt lång, många spel är dessutom äldre än Dirt 2. GRID är klassas som "excellent" och Dirt 1 är klassas som "good", vilket båda klassas som bra 3D känsla, varför är då Dirt 2 som är nyare och använder sig av samma grafikmotor så pass dåligt anpassat för 3D Vision?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

eller så skiter man i prestanda per krona och koncentrerar sig på hur drift säkra drivrutinerna är och där leder faktiskt Nvidia, har inte haft något problem i ett enda spel sen jag köpte mitt GTX470, så jag är mycket nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_swede:

eller så skiter man i prestanda per krona och koncentrerar sig på hur drift säkra drivrutinerna är och där leder faktiskt Nvidia, har inte haft något problem i ett enda spel sen jag köpte mitt GTX470, så jag är mycket nöjd.

Nvidia 196.75 GPU Drivers Bugged, Causing Fans To Fail, Cards To Overheat - Voodoo Extreme

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_swede:

Har du något belägg för att Nvidias drivare skulle vara mer driftsäkra än AMDs? Någon fakta ö.h.t.?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Snacka om svar på tal.

Jag kan ju säga samma sak om mina atikort jag haft.
Aldrig haft problem med drivers till dom hade dock det på mitt 8800gts 640m.
Båda företagen har problem och buggar med sina drivers och det kommer man inte undan.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Båda företagen har problem och buggar med sina drivers och det kommer man inte undan.

Precis det jag ville ha sagt

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Skrivet av Evil_swede:

Jag har då aldrig haft några problem med ATI/AMDs drivrutiner, dock så har jag aldrig haft Nvidia.

tjafset om att den enas drivrutiner är bättre än den andra är omöjlig att jämföra, skit bakom spakarna kan ställa till det även för dom mest stabila drivarna.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk

Som flera har sagt innan så går de flesta på pris/prestanda, och blir sedan lite fanboys för att de försvarar sitt köp. Inget konstigt med det. Själv "föredrar" jag ATI, men det är för att jag har ett ati-kort. Skulle någon nvidia-kort ligga på bättre pris/prestanda, blir jag snabbt nvidia-fanboy.

Permalänk
Avstängd

Ett företag som byter namn på gammal hårdvara bara så att den ska se nyare ut och som försöker sälja kort pga att dom har phsyx men sen stoppar den funktion för alla som har en produkt från deras konkurrent. Medvetet ljuger för sina kunder och beter sig som idioter, ja ett sånt företag förtjänar inte mina pengar. Så ja efter att alltid ha ägt nvidia kort så föredrar jag nu ATI.

Sen som the_speed säger... Själv har jag kört med nvidia i över 10 år och nu Ati i 6 månader och har inte haft några problem med några drivrutiner.
Tog väl en dag eller två innan man kom in i CCC eftersom man var så van med nvidia så jag tror det mesta gnället handlar om att folk är vana med en sak och det nya programmet funkar inte exakt lika, Människan är ju ett lat vanedjur så...

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Med dubbelmoral så menas nog att AMD fans aldrig kan erkänna eller tänka sig att AMD fuskar like mycket. Så fort de är "The way it's meant to be played" som intro så har Nvidia fuskat, men när det är AMD som är med i introt så är de omöjligt att dom kan ha fuskat till sin fördel. På Nvidias egna lista så står Dirt 2 med på "poor", vilket jag har svårt att acceptera av ett modernt spel.

Visst båda företag "fuskar" som du säger, det är ju klart att de sponsrar spelutvecklare m. pengar och kanske maskinvara.

Dock så är det ett faktum att nvidia "fuskar" mycket mer än ati.

Låter så jävla fult med fuskar, det är ju fan klart att det ska stå sponsrar istället för det.
Det enda jag kan acceptera som fusk är när grafikkfunktioner blir avstängda för vissa spel för det andra företagets fördel. t.ex AA i batmanspelet? fyysx (rent generellt kanske?) samt som du snackar om 3dvision på dirt 2? eller? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Har du något belägg för att Nvidias drivare skulle vara mer driftsäkra än AMDs? Någon fakta ö.h.t.?

Fakta ska man inte blanda in i denna typ av diskussion. Det blir lite konstigt då iom många kommer med påståenden som enbart är sprungen ur en känsla.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hjälpsam

Spelbart är de, faktum är att de flyter på bättre på ett Geforce än ett Radeon, men att påstå att 3D Vision inte är utbrett och att inte många spel fungerar med det är fel. Listan på spel som stöder 3D Vision är otroligt lång, många spel är dessutom äldre än Dirt 2. GRID är klassas som "excellent" och Dirt 1 är klassas som "good", vilket båda klassas som bra 3D känsla, varför är då Dirt 2 som är nyare och använder sig av samma grafikmotor så pass dåligt anpassat för 3D Vision?

Varför skylla på ATI? du skriver ju själv att det flyter bättre på ett Nvidia-kort, det låter knappast som att ATI försökt sabotera för Nvidia.
Om Nvidia vill ha stöd för 3D får dom själva ordna det, det här handlar inte om att ATI fixat stöd för 3D och tagit bort det för Nvidia-kort, det här handlar om att det inte finns stöd för 3D från början, spelet funkar antagligen inte heller med 3D på ATI:s kort.
Varför är svårt att gissa, men det är ju tex en ny version av D3D.
Jag kräver inte att Nvidia implementerar specifika funktioner för ATI, jag kräver bara att dom inte medvetet tar bort befintliga, när dom detekterar ett ATI-kort i systemet.
De ser väl skillnaden mellan att optimera för sin egen hårdvara eller att sabotera för konkurentens?

Vad jag menar med att 3D-vision inte är utbrett, är att antalet användare med 3D, är få jämfört med de utan, inte antalet titlar, 3D funkar med de flesta Direct3D spel..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Men vänta nu. Vägrade verkligen ATI att hjälpa en utvecklare som utnyttjar PhysX till den grad så att dess funktion blir dess "poster boy"? Är inte den logiken väldigt skev?''

edit: heja priskriget enkom för konsumenternas bästa!

Nu var det AA vi pratade om inte PhysX. Sen varför skulle inte AMD vilja hjälpa till att fixa AA även om nVIDIA användare får PhysX i spelet?

Skrivet av Ratatosk:

Jag tycker att Valiumballong svarade rätt bra.
ATI har hjälpt speltillverkare att Implementera DX11 på ATI-kort när inga DX11-kort fanns för Nvidia, dessa spel fungerar utmärkt med Nvidias nya DX11-kort.
Hade ATI resonerat på samma sätt som Nvidia, hade dom blockerat DX11 om ett Nvidia-kort upptäckts, med motiveringen, "att dom bara testat DX11 med ATI:s kort och inte kan garantera spelupplevelsen för de som kör med Nvidias grafik" (eller någon liknande floskel).
Tack och lov är dom bättre än så.

Att jämföra AA och DX11 är som att "jämnföra äpplen och päron". DX är grunden för hela spelet medans AA är bara en extra funktion. Att stänga ute någon ifrån DX är mycket större än AA, vilket jag inte tror någon speltillverkare skulle göra.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"