Föredrar du Ati eller Nvidia?

Permalänk
Medlem

Jag har bara fallit in på AMD/ATI utan att tänk på det. Troligtvis är det priset som omedvetet styrt in mig på det spåret. Har kört AMD i över 10 år och jag har aldrig haft några problem. Nu säger jag inte att det skulle ha blivit problem med en Intel men varför ändra på ett vinnande koncept? En AMD-build har som sagt aldrig svikit mig hur mycket stryk den än fått ta.

ATI håller jag med vissa som skriver här att det ibland kan kännas lite väl påskyndat. "Vi kastar ihop lite av det här och sen smäller vi dit det här och fort ut i affärerna". Men det har alltid fungerat för mig. Fick tag på ett 4850 när den kom för dryga tusenlappen och den smiskar röv än idag. Ska grafiken upp? Ja då åker bara clockfrekvensen upp! Mer "bang for the buck" tror jag inte man hittar.

Tack vare kompletts 1337 deal så kostar min dator i specc bra mycket mindre än en "bra" mobiltelefon idag så jag är allt annat än missnöjd.

Visa signatur

AMD X4 965 BE | Corsair 750w | Gigabyte 790XTA-UD4 | Sapphire 280X OC | DDR3 1333mhz 16gb | SSD:120gb + SSHD:1TB | CM HAF 932 | Bra & Billig

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Om du läser vad jag skriver så menar jag att det finns viktigare företag att bojkotta (bry sig om) än grafikkortstillverkare!!!
Sådanna som kapitaliserar på fattiga människor eller har liv på sinna samveten,
så långt tror jag inte nvidia gått än eller vad tror du?

Så... man kan bara bojkotta ett par företag i taget? De som är värst - inte de andra. Jag har kapacitet nog att bojkotta alla företag vars "affärsmetoder" jag inte uppskattar. Finns det bara 2 alternativ (som i det här fallet) så föredrar jag lite (spekulerad) skit före mycket (bevisad) skit.

Skrivet av pierretox:

Du får gärna ge ATi dina pengar men tro inte att det ger dig en plats i paradiset bara för det

Det tror jag inte att det kommer göra, men genom att rösta med plånboken förklarar jag för Nvidia att jag inte är intresserad av deras affärsmetoder. Om det uppdagas att AMD gör samma saker som Nvidia gör så kommer jag att omvärdera, fram tills dess så tar jag Nvidias fulspel in i beräkningarna när det kommer till att betala 2000-4000kr för ett nytt grafikkort.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Skrivet av tannat:

pierretox,

Du driver hårt nu, så ta inte illa upp.

Det finns alltid någon värre eller någon fulare fisk. Det finns alltid större och riktiga tragedier: Du tror väl verkligen inte att folk inte är medvetna om detta och inte har känsla för proportioner? Var lite schysst och folk lite cred och ta inte för givet att de är ignoranta.

Du brukar ha en vidsyntare och tolerantare diskussionsbas. Motsatsen till cynism är inte naivitet och cynism är inte samma sak som illusionslöshet.

Sen, bara att förutsätta att folk tror att Ati är fläckfritt eftersom de är kritiska mot olika exempel på nvidias agerande. Varför påstår du det, jag kan inte tro att då på riktigt tror att någon är så blåögd?

Samtidigt. Att tro att Ati är lika goda kålsupare som nvidia, vad talar för det? Det räcker inte med en känsla i magen att de borde vara det.

Jag tar inte illa upp, och jag skrev tidigare att jag tänkte raljera lite..
Jag ville bara ge lite perspektiv på saker och ting, och personligen tycker jag den här etik/moral diskussionen ATI vs nvidia är löjlig när man sätter den i perspketiv med annat som är viktigare..

jag tror inte att alla de personer som är inne och skriker om moral/etik och Nvidia är skurkar verkligen bojkottar andra företag som förbrukat sitt förtroendekapital med att inte handla av dessa..

Däremot har jag märkt att det lätt bli såhär när man tar upp ATI vs Nvidia på detta forum antagligen pga Fanboyism i vissa fall..

Jag undrar om de personer som håller moralen/etiken hos företag i Grafikkortsbranchen högt även exempelvis låter bli att äta på Macdonalds,
Köra bil (oljebolagen har många liv på sinna samveten samt miljöförstöring)
verkligen kollar upp att kläderna de har på sig inte är gjorda av barnarbetare
Inte äter bananer
kollar upp att ens Shamppo inte är gjort av palmolja där både regnskog skövlas samt hälsoskadliga bekämpningsmedel används
etc etc...

I mina värld om man skriker om etik/moral i den neverending diskussionen ATI vs Nvidia men samtidigt inte bryr sig om att kolla upp alla de andra företagen vars artiklar man konsumerar så är man en hycklare i mina ögon...

Som sagt jag ville bara ge lite perspektiv genom att utrycka min åsikt, jag säger inte att den måste vara din med

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Är man så jäkla miljömedveten som ni säger att ni är, en del av er, köper man väl inte ens grafikkort?
Istället för att sitta vid datorn (om man ens har någon) går man ju istället ut i naturen & odlar potatis, eller något.

Permalänk
Skrivet av getskägg:

Är man så jäkla miljömedveten som ni säger att ni är, en del av er, köper man väl inte ens grafikkort?
Istället för att sitta vid datorn (om man ens har någon) går man ju istället ut i naturen & odlar potatis, eller något.

Precis...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Klart man kan vara miljömedveten och ändå köpa grafikkort. Det finns inget som säger att man måste vara en fanatisk miljökämpe för att få tycka att det finns viktigare saker än ett lågt pris. Finns det bättre alternativ så väljer jag det, men jag tänker inte avstå från det jag anser nödvändigt i mitt liv.

Vi prioriterar olika helt enkelt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Om man nu föredrar X märke av grafikkort- varför köper man inte så många man kan och struntar i hyran och mat.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Du menar att om man vill vara miljömedveten så måste man ta steget fullt ut och leva av bär i skogen med gräsbyxor? Det är bra att ha känsla för proportioner och inte ställa krav på folk att måla allt i svart och vitt i konsekvensens namn.

För att citera Obi Wan

Only Siths deals in absolutes.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pierretox:

Jag undrar om de personer som håller moralen/etiken hos företag i Grafikkortsbranchen högt även exempelvis låter bli att

etc etc....

äta på Macdonalds: Klart man kan skippa Mcdonalds eftersom det finns betydligt bättre kedjor än så tex max som marknadsför sig som dom grönare .

Köra bil : Detta är ju tyvär ett nödvändigt ont för flera personer inkl. mig själv.

verkligen kollar upp att kläderna de har på sig inte är gjorda av barnarbetare
Tyvär sker det med de flesta märkerna som ligger i en sund prisklass.

Inte äter bananer: Blääää

Det jag menar i detta meningslösa inlägget är att även fast vissa är värre så ska man inte skita i dom mindre extrema bovarna.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk

Anpassar mig helt efter vilka som ligger på topp för tillfället. På så sätt uppmuntrar man det lite sämre företaget att bli bättre, och belönar vinnarna Förut var Nvidia på topp med sitt 8800gt och innan det var det Ati 1950pro. Numera blir det nästan bara ATi då jag inte köper de värsta korten utan satsar på regebundna uppdateringar och bang 4 the buck. För tillfället 4870x2 i stationära och 4830 i laptopen

Nu menar jag inte att Nvidia har det bästa high-end-korten. Det är ett krig jag inte deltar i längre

Jaja, alla är väldigt intresserade av min rigg och mina tankar, jag vet!

Mvh
Lukas

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Du menar att om man vill vara miljömedveten så måste man ta steget fullt ut och leva av bär i skogen med gräsbyxor? Det är bra att ha känsla för proportioner och inte ställa krav på folk att måla allt i svart och vitt i konsekvensens namn.

För att citera Obi Wan

Only Siths deals in absolutes.

Ja absolut .. nejvars.

Men det är mycket snack om nvidias nya varma & strömslukande kort versus ATIs iskalla kort som föder ut bambisar ur baksidan av datorn.
Det skiljer inte många watt mot tidigare generation, även om ATI lyckades åt rätt håll med sin innevarade serie, medan de gröna korten drar lite mer än sina föregångare.
Jag har själv två ATI4890s och de klubbar sälar hela dagarna & låter som motorsågar på maxvarv jämfört med mitt GTX470.

Mvh

Permalänk
Skrivet av getskägg:

Ja absolut .. nejvars.

Men det är mycket snack om nvidias nya varma & strömslukande kort versus ATIs iskalla kort som föder ut bambisar ur baksidan av datorn.
Det skiljer inte många watt mot tidigare generation, även om ATI lyckades åt rätt håll med sin innevarade serie, medan de gröna korten drar lite mer än sina föregångare.
Jag har själv två ATI4890s och de klubbar sälar hela dagarna & låter som motorsågar på maxvarv jämfört med mitt GTX470.

Mvh

haha dagens,
där satt den

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Underbar läsning i denna tråd, främst från Nvidiafansen som militant försvarar Nvidias heder.

Personligen är jag religionsfri och köper de kort som intresserar mig, senast ett HD5850. Nvidiafansen behöver inte oroa sig för att AMD-korten tar över mina system då jag fortfarande har fler Nvidiakort i drift än kort från AMD.

Vad nästa kort blir för mig går inte att säga idag, men blir HD6000-serien ännu bättre än HD5000-serien och Nvidia inte lyckas få ut intressantare kort så är det en no-brainer vilket kort det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Vad nästa kort blir för mig går inte att säga idag, men blir HD6000-serien ännu bättre än HD5000-serien och Nvidia inte lyckas få ut intressantare kort så är det en no-brainer vilket kort det blir.

Jag tror att det blir ett Nvidia kort för mig när nästa generation har kommit. Denna gissning grundar sig i att Fermins barnsjukdomar kommer (förhoppningsvis) vara fixade. Samtidigt kommer ATIs motsvarighet vara i sin slutfas då de har uppdaterad tidigare arkitektur (början med 4xxx-->5xxx--->6xxx slutet).

Och riktigt rolig läsning som vanligt. Argumenten återanvänds i varje generation

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av astrob0y:

Jag tror att det blir ett Nvidia kort för mig när nästa generation har kommit. Denna gissning grundar sig i att Fermins barnsjukdomar kommer (förhoppningsvis) vara fixade. Samtidigt kommer ATIs motsvarighet vara i sin slutfas då de har uppdaterad tidigare arkitektur (början med 4xxx-->5xxx--->6xxx slutet).

Och riktigt rolig läsning som vanligt. Argumenten återanvänds i varje generation

Mm. Om nu HD7000 blir på helt ny arkitektur så är jag rätt säker på vad resultatet blir, HD2000 och Fermi någon?
HD6000 ryktas om en hybrid mellan nuvarande arkitektur och kommande så blir intressant att se vad som händer. Likaså vad Nvidia kontrar med när HD6000-serien kommer.

Extra kul när man lägger märke till att sidorna inte enbart återanvänder deras argument utan även ibland byter argumenten med "fienden".
HD2000 var det fy på att korten var ineffektiva, nu är det fy på att GTX 400-korten är ineffektiva. Jag ogillade både HD2000 och GTX 4xx men likaså att HD3000 och frammåt grundar sig och lyckats bra med HD2000 som grund så förvånar det mig inte om kommande Nvidiakort som baserar sig på GTX 400 kommer lyckas mycket bättre än vad nuvarande Nvidiakort gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Mm. Om nu /../ Nvidiakort gör.

enligt expreview så kommer nästa nvidia "hyper kort" till höst då Ati(*edit* okej, det kanske var höst/vinter amd/ati hade tänkt) hade tänkt att lansera southern islands (aka hd6000)

så jag antar att de inte kommer släppa dagens GF100 så snabbt.
http://en.expreview.com/2010/06/15/basing-on-gf100%EF%BC%8Cgt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Och argumenten blir i synnerhet idiotförklarade av olika sidor i varje generation

Jag misstänker också att mitt nästa kort blir ett fermi. Precis som du så misstänker jag att andra generationen av fermi kan bli riktigt övertygande.
Sen tror jag iofs inte att nästa riktiga generationsskifte från Ati kommer att lida av samma mängd av barnsjukdomar. Både RV600 och GF400 led av viljan av att göra för stora chip och var extremt ineffektiva för sin storlek.

Ati blev ju nu dessutom tvungna att göra en hybrid av HD6000 och kommer säkert att utnyttja erfarenheterna av mellangenerationen inför det försenade släppet av den riktigt nya generationen.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Ja absolut .. nejvars.

Mvh

Hela utvecklingen mot mindre noder drivs av lägre energiåtgång per arbetsmoment och högre effektivitet per area. Hade du rakt av krympt en Gf200 aritektur till 40 nm borde den varit energisnålare och gett jämförbar eller till och med mer prestanda än gf100. Det är svärt att se gf100 som mer än ett sidosteg i dess första skepnad.

Energimässigt så är det ett steg bakåt eftersom vi tar energibesparingen för given mellan nodkrympningarna. Moores lag kallas inte för lag för intet.

Sen förstår jag inte skitsnacket om att man glorifierar ATi korten. De lyckades bättre den här generationen men mer än så är det inte. Den här defensiva attityden att folk höjer ati till skyarna bara för att man är missnöjd med nvidias generation är bara konstig och fullständigt tagen ur luften för det mesta.

Själv hoppades jag mycket på HD5xxx serien men när den kom var den en svag besvikelse för mig. Jag väntade ett bra tag på den utlovade fermigenerationen men gav upp inför julhelgen. HD5xxx serien är bara en succe jämfört med GTX4xx korten. På egen hand hade generationsskiftet bara varit nätt och jämn ok i mina ögon.

Helt enkelt: GTX4xx serien gör Hd5xxx serien snygg men vi talar snarare om sjupoängare och trepoängare. Tiopoängare finns inte på kartan.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem

Precis - och sedan kommer ATIs nya arkitektur & då är vi kanske tillbaka på 2000-tiden om vi har otur.
(Medan nvidia har kört in sin arkitektur och släpper nutidens "7900".)
Tycker hela grafikkortsbranschen påminner svårt om intel:s "tick-tack" när det gäller processorer.

snabbare - svalare/snålare - snabbare - svalare .. osv. Timing är viktigt & idag är grönt ur fas lite.

Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Tycker hela grafikkortsbranschen påminner svårt om intel:s "tick-tack" när det gäller processorer.

Tick-Tock

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Tick-Tock

Jaja .. tack. Same difference.

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Precis - och sedan kommer ATIs nya arkitektur & då är vi kanske tillbaka på 2000-tiden om vi har otur.
(Medan nvidia har kört in sin arkitektur och släpper nutidens "7900".)

snabbare - svalare/snålare - snabbare - svalare .. osv.

Eller?

Ja och nej. Atis val att gå mot mindre, effektivare chip känns som ett trendbrott mot det här mönstret. Jag tror att det valet var ett pragmatiskt genidrag som i kombination med bred ingenjörsstyrning av strategin har lett dem till den sweetspot de ser idag.

Får se om de har råg att hålla det. De var på väg att göra Cypress avsevärt större än det blev och nu när det tvingas göra en ny generation på samma nod är det nog extremt frestande att bygga större. Konsumenterna förväntar sig minst 50% förbättring mellan generationerna och utan ett nodbyte så krävs det utan vidare ett underverk för att klara det.

Edit: Det är mer som att Ati försöker skapa en annan typ av Tick - tock :

Snålare - Sweetspot pris/prestanda - snålare - pris/prestanda.

Det kanske ser ut som samma sak som tick- tock men fokus ligger på att vinna mellanklasskriget. Inte bara att optimera hastighet utan hastighet per krona. Att lilla Hd5870 just nu spelar bra mot 60% större GTX480 är nog oväntat, även för Ati.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Ja absolut .. nejvars.

Mvh

HAHA gav mig ett gott och långt skratt.

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

HAHA gav mig ett gott och långt skratt.

Tack.

Väl bekomme!

Mvh

Permalänk
Medlem

Kanske inte rätt tråd men men..

Jag ska bygga ny dator snart (se sign) och ha svart/vit/grå tema på det (ska också sleeva nätagget i svart vit) och jag vet inte om jag ska ta 5870 lr gtx 470. tar jag ett 5870 måste jag köpa en ny kylare för att det ska matcha för typ 600kr så det blir typ 900kr dyrare isf (om jag inte tar PCs+ fast jag vet inte jag tycker inte om just det kortet så mkt xD eller ska jag ta 5870 och vänta att köpa ny kylare eller gtx 470?

gtx470 har mycket bättre minumum fps vilket inte så många tänker på

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Skrivet av HoBb3:

Det här kommer nog komma upp till diskussion ska du se

jag har GTX 470 och jag e nöjd trots alla negativa recensioner, dessa gjorde väl att verkligheten (korten i burken) vida överträffade förväntningarna...
hade tänkt sälja dem om de gick för varma eller väsnades för mycket,
men nu blir det inte så

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Det här kommer nog komma upp till diskussion ska du se

jag har GTX 470 och jag e nöjd trots alla negativa recensioner, dessa gjorde väl att verkligheten (korten i burken) vida överträffade förväntningarna...
hade tänkt sälja dem om de gick för varma eller väsnades för mycket,
men nu blir det inte så

Men de är bra spelkort. Det är energiåtgången och prisnivån och den låga förbättringen gentemot förra generationen som vanligtvis ifrågasättes.

När du väl köpt dem är det väl bara att vara nöjd?
Jag har inte sett en enda recension som är negativ för att de skulle vara dåliga, då måste du ha läst fel. De är inget vidare framsteg bara. Och framsteg är ett krav på nya generationer.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

På pierretox begäran

Det har inte bättre minimum än HD5850, kanske du menar än HD4870? Det har jag ingen aning om.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Musikälskare

ATI just nu, Nvidia innan

Beror helt på...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Detta tycker jag om nvidia just nu "mer eller mindre såklart!", är mest arg på mig själv som inte köpte 5870 för ett halv år sen på launch för 3200kr.