Permalänk
Medlem

Datorn dör flera gånger om dagen.

Hej!

Nu är det så att min dator har under en längre tid krånglat och då stängt av sig, det hela händer helt utan förvarning och händer oftast när man startar datorn första gången på dagen (den står avstängd under natten). Då händer det att den dör kanske 3-5 gånger i rad (allt blir bara svart, ingen bluescreen eller nåt) ibland så startar den om sig direkt och ibland står den bara där och låter men varken skärm, tangentbord eller musen reagerar. Vill också tillägga att jag har formaterat datorn 2 gånger sedan detta hände första gången.

Trodde nästan det berodde på överhettning först men då borde det väl inte bara krångla i början då datorn är som kallast. Men här är temperaturerna i datorn efter att ha stått på under 20 minuter med endast firefox och spotify igång:

Temperaturer
Moderkort 47 °C (117 °F)
CPU 54 °C (129 °F)
Aux 41 °C (106 °F)
GPU Diode (DispIO) 57 °C (135 °F)
GPU Diode (MemIO) 59 °C (138 °F)

Kylfläktar
CPU 1083 RPM
Strömaggregat 1585 RPM
GPU 24%

Specifikationer

Operativsystem: Microsoft Windows XP Home Edition med SP3 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel pentium 4 3,0 Ghz
Processorkylare: Vanlig fläkt som man fick med.
Moderkort: FUJITSU SIEMENS D1826-G
Minne: Vet inte vad det är för nåt men 1x1 GB.
Grafikkort: ASUS EAH4550 512MB DDR3 PCI-E (Radeon HD4550)
Hårddisk: Okänt, 300gb.
Nätaggregat: Okänt märke. 350W (+3,3V & + 5V = 130W max står det också)
Övrig kylning: 1x90mm insug

Permalänk
Medlem

Lättast att börja med att låna nätagg.

Namnet kan stå på andra sidan så skruva loss och titta. Troligen något billigt märke. Ju äldre deblir desto sämre presterar dom jämfört med när exakt samma var helt ny. Bra grafikkort kräver mer av nätagget.

Sen får vi se. Om det inte är felet så hjälper vi dig då.
Många är för lata för att leta fel ordentligt eller vill du göra det redan du?
Är det dammigt i datorn?

Permalänk

har liknande problem men att datorn låser sig, har testat med nytt nätagg kört med 1 ramsticka åt gången samt formaterat om. även kört memtest och nått hårddisktest men allt verkar okej, oftast under belastning problemet sker men temperaturerna är aldrig över 80 grader varken cpu eller gpu. någon som har någon idé på vad jag kan testa?

Visa signatur

Huvv´e dumt får kroppen lida

Permalänk
Medlem

clairvoyant:
Trasigt grafikkort.
Säker på att ditt nya nätagg klarar av grafikkortet och då pratar jag INTE bara om antal watt?

1 minne åt gången i olika minnesplatser hoppas jag du menar.

När du installerade om så hoppas jag du testade innan du lagt in för mycket skräp igen. Testat olika drivrutiner till grafikkortet.

Bort med ALLA USB prylar (närverk, ljud) och försökt få felet igen. Låna även andra tangentbord/mus och testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Lättast att börja med att låna nätagg.

Namnet kan stå på andra sidan så skruva loss och titta. Troligen något billigt märke. Ju äldre deblir desto sämre presterar dom jämfört med när exakt samma var helt ny. Bra grafikkort kräver mer av nätagget.

Sen får vi se. Om det inte är felet så hjälper vi dig då.
Många är för lata för att leta fel ordentligt eller vill du göra det redan du?
Är det dammigt i datorn?

Nätagget var FSP Group Inc. Aldrig hört talas om förut, men datorn är 5-6 år gammal. Har tidigare haft problem med överhettat grafikkort, därav ett nyare jämfört med resterande delar.

Angående damm så har jag rensat flera gånger med sån tryckluft på burk man kan köpa på inet t.ex.

Permalänk

har också varit inne på grafikkort, nätaggregatet är ett crossair 450watt till ett 4780 2 hdd 1 ssd borde inte vara för mycket.

Visa signatur

Huvv´e dumt får kroppen lida

Permalänk
Medlem

zhect:
5-6 år gammalt nätagg + nytt grafikkort = Problem
Köp nytt nätagg innan något går sönder.

Du kan även ta isär alla delar och kablar. Kontrollera, gör rent och sätt ihop ordentligt. Ifall det är något som inte sitter men du bör ändå köpa nytt nätagg. Även om du tagit bort allt utom de 4 viktigaste delarna så ska den starta (EJ bild).

Moderkort,
Processor (Kylare),
Minne,
Nätagg (Kabel)

Resten (grafikkort, tangentbord, mus, hårddiskar osv) väntar du tills den startar rätt.

clairvoyant:
Testa med ett annat grafikkort. Borde vara grafikkortet om det är under belastning och om inget är fel med nätagget eller inte är något som sitter dåligt.

Om du orkar. Ta isär alla delar och kablar. Kontrollera, gör rent och sätt ihop ordentligt ifall något glappar (kablar, delar, kort, kylaren och processorn). Annars gör du det efteråt om det inte var grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket för hjälpen. Ska ta del av det du skrev och se om det löser sig, annars är det väl nästan dags att kosta på mig en ny dator.

Permalänk
Medlem

zhect:
Håller med.

Om det skulle vara 1 av de andra 3 viktiga delarna (troligas moderkortet) så har du rätt att det är lika bra att ersätta alla 3 med bättre och då har du redan köpt nytt nätagg till den som klarar grafikkortet.