Oklara trafiksituationer: vem bär skulden? Diskutera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Hur vore det om alla gjorde som du förespråkar dock? Någon kör 90 på en påfartssträcka och har väjningsplikt, en annan kör i 92 i filen. Då svänger han som kör 90 ut precis framför han som kör 92, och de har krockat. Har man väjningsplikt betyder ju det att du är den som skall vara ur vägen. Om du har väjningsplikt och svänger ut framför någon som inte hinner bromsa så är ju du orsaken till olyckan oavsett om han körde för fort eller inte. Har man väjningsplikt så är det ju oftast för att man har bättre sikt/bättre förutsättnignar att inte vara i vägen än de andra traffikanterna. Så svårt är det ju inte att se "aha, den bilen kommer inte hinna bromsa om jag svänger ut framför" och då vänta lite.

Om jag tycker A i situation A så måste detta gälla även i samtliga andra situationer oavsett vad eller vad? Ungefär som att säga attt bara för att en sten väger 2 kilo så väger ALLA stenar 2 kilo. Känns lite löjligt att behöva påpeka att mitt resonemang utgår från den situation som förs fram i första inlägget. Under andra omständigheter så kan läget givetvis vara annorlunda och vem jag tycker är ansvarig kan ju även då vara annorlunda.

I förutsättningarna som gavs så var det 30-50 meter mellan bilarna när filbytet påbörjades. Detta ger bil B gott om tid att sakna ner. Dessutom ska man accelerera redan innan själva bytet (Ja, jag förutsätter i detta fall att föraren kan köra även om omdömet inte är det bästa) så är det heller inte frågan om att någon nästan stillastånde klant bara svänger ut.

Och igen. Hela exemplet utgår ju från att personen ifrågan INTE tänker "aha, den bilen kommer inte hinna bromsa om jag svänger ut framför". Frågeställningen är vems ansvar det är när bil A genomför filbytet och inte om han borde eller inte borde genomföra det. Ska du försöka möta det jag säger genom att ändra på förutsättningarna för själva situationen så är ju hela diskussionen meningslös. Då kan vi lika gärna säga att bil B egentligen är en cyklist och körde i 15km/h istället så är det hela också löst.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Om jag tycker A i situation A så måste detta gälla även i samtliga andra situationer oavsett vad eller vad? Ungefär som att säga attt bara för att en sten väger 2 kilo så väger ALLA stenar 2 kilo. Känns lite löjligt att behöva påpeka att mitt resonemang utgår från den situation som förs fram i första inlägget. Under andra omständigheter så kan läget givetvis vara annorlunda och vem jag tycker är ansvarig kan ju även då vara annorlunda.

I förutsättningarna som gavs så var det 30-50 meter mellan bilarna när filbytet påbörjades. Detta ger bil B gott om tid att sakna ner. Dessutom ska man accelerera redan innan själva bytet (Ja, jag förutsätter i detta fall att föraren kan köra även om omdömet inte är det bästa) så är det heller inte frågan om att någon nästan stillastånde klant bara svänger ut.

Och igen. Hela exemplet utgår ju från att personen ifrågan INTE tänker "aha, den bilen kommer inte hinna bromsa om jag svänger ut framför". Frågeställningen är vems ansvar det är när bil A genomför filbytet och inte om han borde eller inte borde genomföra det. Ska du försöka möta det jag säger genom att ändra på förutsättningarna för själva situationen så är ju hela diskussionen meningslös. Då kan vi lika gärna säga att bil B egentligen är en cyklist och körde i 15km/h istället så är det hela också löst.

Ja, för vi skall skriva lagar som är speciella för varje scenario som kan inträffa? Det är ju helt klart vettigare att ha det som vi verkar ha det nu enligt det djonn bidragit med. Lite grovt att väjningsplikten säger att du inte skall vara i vägen för andra.

30-50 meter är inte gott om tid när den ena kör fortare än den andra, om det inte är högst marginell skillnad i deras hastighet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skusty:

Det råder ingen väjningsplikt på motorvägspåfarter om ingen skylt anges, men i detta fall är det nog tyvärr bil B som blir vållande, men hade bil A trampat plattan i mattan så han också kom upp i samma hastighet hade hans inkörning varit mycket smidigare och olyckan aldrig hänt. Ser varje dag flera personbilar som inte vet vad en gaspedal är då de är på motorvägspåfarten, så jag måste gång på gång bromsa ner min bil, vilket är sorgligt då jag kör lastbil och håller endast 80km/h på motorvägen.

Vad jag vet gäller alltid väjningsplikt vid filbyte. Det är den som ska byta fil som ska väja inför de som redan ligger i filen. Det är inte väjningsplikt i samma bemärkelse som att man ska stå still vid en korsning, men det är ändå filbytarens (fildelarens, höhö höhö!) ansvar att ingen olycka sker.

Sen är det ju en helt annan grej när man redan ligger på motorvägen och lämnar plats åt de som vill på. Men vad jag vet så finns det ingen regel som säger att du MÅSTE flytta dig inför de som ska på motorvägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Ja, för vi skall skriva lagar som är speciella för varje scenario som kan inträffa? Det är ju helt klart vettigare att ha det som vi verkar ha det nu enligt det djonn bidragit med. Lite grovt att väjningsplikten säger att du inte skall vara i vägen för andra.

30-50 meter är inte gott om tid när den ena kör fortare än den andra, om det inte är högst marginell skillnad i deras hastighet.

Kom igen, du brukar inte fjanta såhär men bara utifall ordförrådet hamnat i byrolådan idag så kan jag citera mig själv:

Skrivet av belga:

vem jag tycker är ansvarig.

Du ser "jag" där. Som i bara mig själv och ingen annan. Fullständigt subjektivt och ingenting med hur lagar ska utformas att göra. Men på det ämnet så ska givetvis lagar utforman så de är konsekventa, men frågan här är vilka lagar som ska tillämpas. Är det de lagarna som säger att bil A gjort fel och är ansvarig eller är det lagarna som säger att bil B gjort fel och är ansvarig.

Jag anser det senare, eftersom bil A under givna omständigheter gjort allt lagen tillåter för att undvika en kollision. Lägg märke till "givna omständigheter" där. Alltså inte inte några nya omständigheter, inga andra situationer eller annat utan bara om man utgår från situationen som beskrivs i första inlägget.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Kom igen, du brukar inte fjanta såhär men bara utifall ordförrådet hamnat i byrolådan idag så kan jag citera mig själv:

Du ser "jag" där. Som i bara mig själv och ingen annan. Fullständigt subjektivt och ingenting med hur lagar ska utformas att göra. Men på det ämnet så ska givetvis lagar utforman så de är konsekventa, men frågan här är vilka lagar som ska tillämpas. Är det de lagarna som säger att bil A gjort fel och är ansvarig eller är det lagarna som säger att bil B gjort fel och är ansvarig.

Jag anser det senare, eftersom bil A under givna omständigheter gjort allt lagen tillåter för att undvika en kollision. Lägg märke till "givna omständigheter" där. Alltså inte inte några nya omständigheter, inga andra situationer eller annat utan bara om man utgår från situationen som beskrivs i första inlägget.

Jaha, som jag förstod det handlade tråden om resonemang kring lagtexten, inte sina egna subjektiva åsikter om vad som är rätt och fel. Det senare har ju inget diskussionsvärde då det bara går runt runt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Sen är det ju en helt annan grej när man redan ligger på motorvägen och lämnar plats åt de som vill på. Men vad jag vet så finns det ingen regel som säger att du MÅSTE flytta dig inför de som ska på motorvägen.

Men en infart/påfart (Kalla det vafan du vill) på motorväg är inte ett filbyte. Båda parter ska underlätta infarten så att det sker på ett säkert sätt.

Men nu när jag läst tråden igen och är lite vaknare tror jag skulden hamnar på bil A då han inte försäkrat sig själv om att han kunnat köra in på den nya vägen på ett riskfritt sätt då det råder väjningsplikt vid denna påfart, ett sådant exempel kan man finna på 73an södergående innan farsta. Spelar ingen roll om bil B kör för fort eller inte, bil A har ej väjt för de trafikerande på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skusty:

Det råder ingen väjningsplikt på motorvägspåfarter om ingen skylt anges, men i detta fall är det nog tyvärr bil B som blir vållande, men hade bil A trampat plattan i mattan så han också kom upp i samma hastighet hade hans inkörning varit mycket smidigare och olyckan aldrig hänt. Ser varje dag flera personbilar som inte vet vad en gaspedal är då de är på motorvägspåfarten, så jag måste gång på gång bromsa ner min bil, vilket är sorgligt då jag kör lastbil och håller endast 80km/h på motorvägen.

Sant så sant, men sen så är det långt ifrån alla bilar som klarar detta. Minns när min bil var på service och jag fick låna någon clio, jag lovar när jag tryckte plattan i botten så kändes det som jag bromsade. Och jag hamnade i dit ovanstående exempel. Lastbilen, som enligt mig var hur lång bort som helst, var tvunget att bromsa

Permalänk
Medlem

Min åsikt för trådskaparens scenario är att bil A bär ansvaret för olyckan.

Om det nu är en motorväg och en anslutande påfart som scenariot utspelar sig på så ska bil A accelerera upp till rätt hastighet. I detta fallet 90 km/h. Bil A ska dessutom se till att han inte utför någon fara innan han byter fil (svänger av påfarten och ut i en av filerna på motorvägen) och ge signal genom att blinka i god tid innan själva bytet sker.

Bil A bör ha upptäckt vid det här laget att bil B faktiskt knappar in på bil A och att bil B inte verkar bry sig om att bil A ger signal om att bil A ska byta fil och då saktat ner och låtit bil B köra förbi innan filbytet för att undvika en olycka. Även om bil B kunde ha bytt körfält till det vänstra (om möjligt) så skall bil A ändå försäkra sig att bil A kan göra bytet säkert. Kvittar om bil B så kör i 200 km/h.

I körskolan lärde i alla fall jag mig att man ska anpassa sig efter sina medtrafikanter även om de bryter mot lagen. Kör någon för fort så se till att han eller hon kan köra om på ett säkert sätt för att undvika en olycka. Dock om någon nosar en i baken så kan det vara bra att på ett säkert sätt signalera att bilen bakom bör öka avståndet. Dock kan ett säkert sätt här bli en definitions fråga.

Utspelar sig scenariot däremot på en motorled eller annan väg där hastigheten är 90km/h där en anslutande väg ibland ansluter så det blir som ett T eller ett kors. Då är det oftast (tror jag) stopp plikt. Alltså skulle bil A ha stannat och då sett att bil B håller en högre fart än tillåtetoch då låtit bil B köra förbi innan bil A kör ut. Även om bil B hade hållit 90 km/h så hade inte 30 - 50 meter var lång bort nog för att säkert kunna köra ut på vägen. Så även i detta scenario så är det bil A som är ansvarig för olyckan.

(Inlägget kan innehålla en del stav- och grammatiska fel men jag skyller på att klockan är nästan kvart över två på natten)

Permalänk
Geeks
SweClockers

Här är en trafiksituation jag hade en diskussion om med en polare. Har min åsikt klar, men vad tycker ni andra?

* Bil A har väjningsplikt och ska svänga vänster ut på huvudleden. Han ser att bil B blinkar in på hans sidoväg och förutsätter att bilen ska svänga eftersom B även saktar ned, kör ut på huvudleden varvid bil B kör in i sidan på A.
* Bil B kör på huvudleden och blinkar höger, men svänger inte utan kör istället in i bil A som kommer ut från sidoväg med väjningsplikt.

Vems fel är det?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Skulle säga A i sista exemplet. A bör ju inte lita på att B verkligen har planerat att svänga, blinkersen kan vara trasig eller vad som helst. Han borde ha väntat tills B påbörjat sin sväng.

Att A förutsätter att B svänger är ju ett bra exempel på att folk är idioter. Man bör inte förutsätta något i trafiken. "Men jag trodde ju att han skulle svänga" lär ju knappast hålla när polisen/försäkringsbolaget frågar.

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Det är A som gör fel enligt reglerna. Det vet jag ganska säkert då vi har en felgjord korsning i närheten av mig där denna situation uppstår flera gånger om året (inga riktigt allvarliga personskador än dock) och jag har flera gånger fått höra att det är bil A som blir skyldig och en gång har jag till och med hört att någon dragit det till tingsrätten.

Sen tycker jag att det är helt fel - folk ska fan ha koll på sina blinkers. Men än så länge så antar jag att lagarna har företräde före mitt personliga tyckande tyvärr.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

men man brukar ju inte svänga när man ser en bil i 50 eller 90 kmph, man ser ju om de saktar ner för tusan.

och vem har fel i omkörningsprincip. jag vill vara laglig och kör t.ex. 110 som man ska och kör om 10 lastbilar som kör i 80-90 på en två-fils väg. en bil kommer bakom mig i den vänstra filen och tutar som fan. har inte jag rätt att vara i den filen och köra i den hastighet jag ska.

jo det har jag, men jag hatar att drabbas av den situationen. jag ska fan inte behöva köra i 80 på en motorväg bara för jag inte vill bryta reglerna och köra 140

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaktiv:

men man brukar ju inte svänga när man ser en bil i 50 eller 90 kmph, man ser ju om de saktar ner för tusan.

och vem har fel i omkörningsprincip. jag vill vara laglig och kör t.ex. 110 som man ska och kör om 10 lastbilar som kör i 80-90 på en två-fils väg. en bil kommer bakom mig i den vänstra filen och tutar som fan. har inte jag rätt att vara i den filen och köra i den hastighet jag ska.

jo det har jag, men jag hatar att drabbas av den situationen. jag ska fan inte behöva köra i 80 på en motorväg bara för jag inte vill bryta reglerna och köra 140

Nej men något jobbigt är när bilen till höger kör i 110km/h och bilen kör om i exakt samma hastighet! Ligger jämte hur länge som helst och vägrar flytta på sig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Derox:

Men om du svänger ut på en väg som det är 90 km/h på och du håller samma hastighet själv så bör du kunna räkna med att andra bilister håller samma hastighet eftersom de inte får hålla högre hastighet inom lagens gränser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Men om du svänger ut på en väg som det är 90 km/h på och du håller samma hastighet själv så bör du kunna räkna med att andra bilister håller samma hastighet eftersom de inte får hålla högre hastighet inom lagens gränser.

Nej du kan inte räkna med det, det finns de som får köra snabbare lagligt med eller utan sirener, tom vanliga svenssons får köra snabbare i vissa undantagstillfällen. Därför har vi väjningsplikt, för att folk skall veta att de är de som skall vara ur vägen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Nej du kan inte räkna med det, det finns de som får köra snabbare lagligt med eller utan sirener, tom vanliga svenssons får köra snabbare i vissa undantagstillfällen. Därför har vi väjningsplikt, för att folk skall veta att de är de som skall vara ur vägen.

Om vi ska tro den där artikeln om han som fick böter för att han gasade på för att släppa förbi en ambulans så får inte ens svenssons köra fortare än hastighetsgränsen

Men lista gärna de undantagsfall som finns, kan vara intressant att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Om vi ska tro den där artikeln om han som fick böter för att han gasade på för att släppa förbi en ambulans så får inte ens svenssons köra fortare än hastighetsgränsen

Men lista gärna de undantagsfall som finns, kan vara intressant att veta.

Vid fara för någons liv skall du ha rätt att åka snabbare såvitt jag vet, han med ambulansen fick ju böter för polisen bedömde att han kunde stannat till och släppt förbi ambulansen på flertalet tillfällen och alltså inte behövde köra för fort. Men om du hittar någon dödligt skadad som du kör till sjukhus för ambulans inte kanske skulle hinna dit så skall du såvitt jag vet få köra för fort enligt lagenom nöd.

EDIT: Sen finns det ju omärkta bilar som får köra fortare i vissa fall, säpo osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Nej men något jobbigt är när bilen till höger kör i 110km/h och bilen kör om i exakt samma hastighet! Ligger jämte hur länge som helst och vägrar flytta på sig!

ÄNNU värre när bilen du kör om ligger i 100 och när han upptäcker att någon kör förbi då gasar denna personen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

ÄNNU värre när bilen du kör om ligger i 100 och när han upptäcker att någon kör förbi då gasar denna personen!

Det värsta är ju ställen där det är omväxlande 2 och enfiligt, folk kör i 90 vid enfil och gasar till 115 vid 2 fil, så man får dra på något djävulskt för att hinna om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag hoppas att alla på sweclockers hatar rövslickare i trafiken ( kör för nära en annan bil) och bilister som kör för fort i tätort. samt folk som inte vet vad blinkers är till för

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaktiv:

jag hoppas att alla på sweclockers hatar rövslickare i trafiken ( kör för nära en annan bil) och bilister som kör för fort i tätort. samt folk som inte vet vad blinkers är till för

Nej, hatar folk som ligger ivägen mer. Om det är nån som ligger nära bakom så flyttar man ju på sig för han vill uppenbarligen om

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaktiv:

Jag hatar ALLA i trafiken! Förstår inte varför alla e ute o kör när jag gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaktiv:

Nja kör han på mig bakifrån är det hans fel!

Permalänk
Medlem

Antar att du har varit i denna situation och är lite osäker på om det var du som orsakade kollisionen eller inte?

Ontopic: Jag tror att det inte var du utan den andra bilen (bil B) som är skyldig

Permalänk
Medlem
Skrivet av geeken:

Ontopic: Jag tror att det inte var du utan den andra bilen (bil B) som är skyldig

Motivering? Bil A har ju inte väjt för bil B om de kolliderar.