Permalänk
Medlem

Någon som kan bekräfta om man stör sig på white glowen när man ser på film på HPn.

Kommer eizo-skärmen att bli mycket minde än HP då den är 1 tum mindre och har 16:9 istället?

Men jag ska vänta in lönen så jag hinner att vela lite:) Det är lite svårt att bilda sig en egen uppfattning då dom lite dyrare skärmarna aldrig finns i någon fysiskt butik.

Permalänk
Skrivet av Mackzen:

Någon som kan bekräfta om man stör sig på white glowen när man ser på film på HPn.

Jag stör mig på white glow på min i sådana situationer.

Skrivet av Mackzen:

Kommer eizo-skärmen att bli mycket minde än HP då den är 1 tum mindre och har 16:9 istället?

Bedöm själv.

TV Calculator

Permalänk

den där var inte helt rättvis, eftersom den bara dragit ut bilden..

Uploaded with ImageShack.us

denna är bättre.. notera att du ser fler saker på 1610 skärmen

Permalänk
Skrivet av highspeed:

den där var inte helt rättvis, eftersom den bara dragit ut bilden..

http://img208.imageshack.us/img208/1028/1610vs169.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us

denna är bättre.. notera att du ser fler saker på 1610 skärmen

Hur tänkte du nu?
Anledningen till att man ser mer av fotona på 24-tummaren till vänster är ju att de har upplösningen 1920*1200 till att börja med. De har valt att visa pixel för pixel.
Alternativet är att visa 1920*1200-bilden utan beskärning, du får då svarta kanter på sidorna på 16:9-skärmen samt att den blir rejält mindre. Det har ju helt att göra med bildens dimensioner.
Tittar man mycket på filmer och tv-serier (från den här sidan år 2000) på sin datorskärm (vilket inte är att rekommendera till att börja med, eftersom tv-apparater generellt sett kan ge bättre bild) så är 16:9 att föredra eftersom det ger mindre svarta kanter. Rentutav inga på tv-serier och porrfilmer. Ja, förutsatt att det är nyproducerat då. Äldre material är ju i 4:3.

#9566790

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

den där var inte helt rättvis, eftersom den bara dragit ut bilden..

http://img208.imageshack.us/img208/1028/1610vs169.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us

denna är bättre.. notera att du ser fler saker på 1610 skärmen

Tack så mycket för bilden.
Valet har nu blivit ännu svårare:)

Permalänk

Baserat på vad du skrivit hitills i tråden är eizon det givna valet. Du har inte skrivit om något användningsområde där HP:n är bättre eller ens tillnärmelsevis lika bra.

Permalänk
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10305228']Hur tänkte du nu?
Anledningen till att man ser mer av fotona på 24-tummaren till vänster är ju att de har upplösningen 1920*1200 till att börja med.
#9566790

ja exakt. jag ville visa hur mycket mer information den gav.

Permalänk
Medlem

Ang whiteglow så verkar det som att det är mycket individuellt. Min hade whiteglow i nedre vänstra hörnet, men det var för att den hade så sjukt stark bakgrundsbelysning så att man fick ont i ögonen av att titta på den. Sänkte den rätt ordentligt, från 100% till 35% tror jag, och det försvann helt när man tittar framifrån, lite värre från sidan. När det är ljus i rummet ser man det över huvud taget inte.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
egentligen vill jag ha HP:n pga storleken men man kan ju inte få allt:)
Det jag ska använda skärmen till är mest surf+film+ lite spel.
När jag ser på film vill jag kunna ligga i min säng som är en bit under skrivbordet och fortfarande få klara färger. Just nu är det hopplöst med min 19" TN-skärm.:)

Permalänk
Inaktiv

Ställer man ned ljusstyrkan så störs jag bara av whiteglow när det är mörkt i rummet och jag har något mörkt på skärmen (Doom3, film exempelvis). Med den senaste tidens prisökningar så är ju frågan hur roligt alternativ denna skärm är. Kvaliten verkar då vara bra då de tre jag har alla är problemfria och saknar döda/defekta pixlar och liknande.

Permalänk
Medlem

Jag skulle behöva lite råd i mitt kommande köp av en ny IPS panel. Hade jag bombsäkert velat ha en 24" skärm hade det varit mkt enklare. För mig är det mest intressanta ifall man kan förvänta sig bättre bildkval från HP:n, då den ändå kostar ca 1500 kr mer eller är det mest för högre upplösning?

Mina användningsområden:
Prio:
Film/Spel
Allmänt surfande
Även lite bildredigering
(ganska allround )

För nuvarande står det mellan dessa två skärmar:

HP ZR24W, vs
Dell U2311H

Kanske är svårt att jämföra dessa skärmar direkt med varandra men man måste ju så...
Lite handledning uppskattas:)

Visa signatur

Win 7 Ultimate x64 | i7 860 | Asus pro | Intel X-25 | Corsair 4GB | XFX HD5850 | Corsair 750HX | CM Storm Scout | Noctua U12

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag gjorde bort mig nu:) men jag beställde nu denna skärm från Intet.
Får se om jag blir nöjd annars får jag skicka tillbaka den:)

Permalänk
Skrivet av anders.149:

Ställer man ned ljusstyrkan så störs jag bara av whiteglow när det är mörkt i rummet och jag har något mörkt på skärmen (Doom3, film exempelvis).

Med "mörkt i rummet", menar du helt släckt och monitorn är enda ljuskällan i rummet? Eller menar du bara att det inte är dagsljus?

Sen undrar jag om andra personer också upplevt samma sak? Om ni ställer ner ljusstyrkan (till ca 10), hur mycket problem har ni då med white glow? Syns det bara om det är helt mörkt i rummet och det är mörkt på skärmen?

Permalänk
Medlem

Mina ögon fixar helst inte en skärm som enda ljuskälla, så jag brukar ha en taklampa eller skrivbordslampa tänd också. Jag ser sällan på film på skärmen, men spelar spel (just nu SC2). Jag har inte alls tänkt på några problem med whiteglow.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

@nME: Får man fråga vad du har för inställning på Brightness?

Ser du ingen white glow effect alls? Inte ens om du har en helt svart bakgrundsbild? Om du tittar på skärmen i andra vinklar än rakt framifrån?

Permalänk
Medlem

Sure. Jag har fastnat för 10 i brightness.

Om jag släcker ner rummet, drar ner rullgardinen, ställer in svart bakgrund, och tittar i vinkel; då ser jag whiteglow ja, fast då ser jag inte tangentbordet Det är inget jag skulle tänka på i realistiskt bruk. Fast så använder jag den inte för att se på film som sagt.. Kan tänka mig att man vill ha det mörkt då, mörka scener, och från vinkel?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fjodor2000:

Med "mörkt i rummet", menar du helt släckt och monitorn är enda ljuskällan i rummet? Eller menar du bara att det inte är dagsljus?

Sen undrar jag om andra personer också upplevt samma sak? Om ni ställer ner ljusstyrkan (till ca 10), hur mycket problem har ni då med white glow? Syns det bara om det är helt mörkt i rummet och det är mörkt på skärmen?

Exakt, enda ljuskällan är skärmen. Syftade på kvällstid/natt.

Permalänk

Vas säger ni har denna i min kundvagn just nu sjukt sugen beställa är

Ska använda den till vardagligt bruk spel/film och surfa alltså inte någon bildredigering vad säger ni?

Den verkar riktigt bra skönt kunna se film i HD

Permalänk
Medlem

Jag kröp till korset och köpte en ZR24w, använde den första gången igår kväll:

Holy mother of white glow!! o.O Jag gav min gamla Samsung 226BW till min sambo och när jag ser den i ögonvrån så känns HP'n rätt kass när det kommer till svärta och white glow (vilket inte finns på TN-panelen). Hon sade själv att hon tyckte att den gamla skärmen hade bättre bild.

Jag ställde in brightness på 0-20 och contrast på 80-100 enligt tftcentral, jag hoppade inte in och justerade RGB-värdena dock. Jag använder skärmen i ett väl upplyst rum så inget mörkt skumrask.

Jag ska använda skärmen lite till och se om jag vänjer mig annars får jag skicka tillbaka den och leta efter någon annan 24" 16:10-skärm (synd att utbudet är 2-3 st).

Permalänk
Medlem

Jag fick hem en ZR24w igår, har ganska stora problem med tinting. Är det fler som har det, eller har jag bara fått ett dåligt ex? Kommer skicka tillbaka denna men vet inte om jag ska chansa och prova ex till.

Annars hade jag lite whiteglow i vänstraövrehörn (där tintingen går mot grön/blå).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shooblan:

Jag fick hem en ZR24w igår, har ganska stora problem med tinting. Är det fler som har det, eller har jag bara fått ett dåligt ex? Kommer skicka tillbaka denna men vet inte om jag ska chansa och prova ex till.

Annars hade jag lite whiteglow i vänstraövrehörn (där tintingen går mot grön/blå).

Ingen tinting på min skärm (producerad i Augusti 2010). Min white glow är hyfsat uniform men acceptabel om man sitter mitt framför skärmen (jag har nog vant mig/lärt mig acceptera). Precis när jag startade den första gången så var det mesta lite mer rött än vad det borde (vitt var rosa) men efter någon timme och en factory reset så blev färgerna, enligt mitt otränade öga tycker, som de borde vara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shooblan:

Jag fick hem en ZR24w igår, har ganska stora problem med tinting. Är det fler som har det, eller har jag bara fått ett dåligt ex? Kommer skicka tillbaka denna men vet inte om jag ska chansa och prova ex till.

Annars hade jag lite whiteglow i vänstraövrehörn (där tintingen går mot grön/blå).

Jag har tre stycken ZR24w och dessa är identiska, ingen tinting eller döda pixlar men de lider något av whiteglow. Inget jag stör mig på vid min användning.

Permalänk
Medlem

har kanske bara haft otur med min då, ber dem skicka en ny så får vi se

Permalänk
Medlem

Det lutar nog åt att jag kommer köpa en ZR24w. White glow verkar vara prolemet här, men om det inte är allt för farligt så kommer jag nog klara mig då jag alltid har någon lampa på i närheten. Dells U2410 verkar ha en del problem också och är dessutom dyrare. Hur många butiker kan tänka sig öppna och testa om skärmen inte har döda pixlar/tinting och se om det inte är en allt för extrem white glow tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shooblan:

Jag fick hem en ZR24w igår, har ganska stora problem med tinting. Är det fler som har det, eller har jag bara fått ett dåligt ex? Kommer skicka tillbaka denna men vet inte om jag ska chansa och prova ex till.

Annars hade jag lite whiteglow i vänstraövrehörn (där tintingen går mot grön/blå).

Skrivet av Piece of Cake:

Ang whiteglow så verkar det som att det är mycket individuellt. Min hade whiteglow i nedre vänstra hörnet, men det var för att den hade så sjukt stark bakgrundsbelysning så att man fick ont i ögonen av att titta på den. Sänkte den rätt ordentligt, från 100% till 35% tror jag, och det försvann helt när man tittar framifrån, lite värre från sidan. När det är ljus i rummet ser man det över huvud taget inte.

En tanke bara, men blanda inte ihop backlight bleeding och andra ljusojämnheter med det IPS-specifika white glow fenomenet.

Har ni en skärm med icke-symmetriska ljusblaffor som konstant finns där (mot mörk bakgrund) oberoende av betraktningsvinkel så är det inte white glow fenomenet, utan sannolikt nån form av backlight bleeding... Detta är förstås inte OK om det är för extremt, så se till att få skärmen bytt!

White glow är som sagt att man beroende på betraktningsvinkeln kan se hur de bortre hörnen blaskar ut i vitt blänk (ibland med lite ton av andra färger som tex brunt) när man flyttar huvudet i sid eller höjdled. Det syns som nämnts hyfsat tydligt om man har mörk bakgrund på skärmen, och även rätt mörkt i rummet... Men går tyvärr inte att göra mycket åt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Var just och hämtade min ZR24W på Webhallen, och har nu använt den i 20 minuter typ ^^ Inte nog med tid för att stöta på några värre problem hittills. Ser mycket bättre ut än min gamla E2200HD TN iaf.

Yay, nu märkte man en död pixel, ringer till HP och enligt de så kan de inte byta ut den... kul -.-

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hmm, lutar väl åt att man får beställa denna skärmen eftersom att de flesta överlag verkar vara nöjda. Min tjocka Sony- trotjänare dog idag så det råder lite panik. Som många säger så verkar det inte finnas bättre alternativ för samma pris/prestanda.

Hade planerat att vänta på recensioner av Eizo Foris FS2331 men att vara utan skärm i 7-veckor är ju otänkbart.

Permalänk
Skrivet av D.E:

Hmm, lutar väl åt att man får beställa denna skärmen eftersom att de flesta överlag verkar vara nöjda. Min tjocka Sony- trotjänare dog idag så det råder lite panik. Som många säger så verkar det inte finnas bättre alternativ för samma pris/prestanda.

Hade planerat att vänta på recensioner av Eizo Foris FS2331 men att vara utan skärm i 7-veckor är ju otänkbart.

Forisskärmen delar ju panel med EV2333 som funnits ute i nästan ett år, skillnaden är att den har overdrive (vilket saknas på EV2333 om jag minns rätt) samt att den saknar justerbar fot.
Du kan ju alltid köpa båda och returnera den ena på öppet köp så länge du är försiktig med emballaget.

Skrivet av tysonayt:

...

Yay, nu märkte man en död pixel, ringer till HP och enligt de så kan de inte byta ut den... kul -.-

Död som i svart eller lyser den i någon färg mot vissa bakgrunder?
Om det senare är fallet så kan den gå att få igång med ett program som Jscreenfix.
JScreenFix - Fix stuck pixels and screen burn-in www.udpix.free.fr

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10438092']Forisskärmen delar ju panel med EV2333 som funnits ute i nästan ett år, skillnaden är att den har overdrive (vilket saknas på EV2333 om jag minns rätt) samt att den saknar justerbar fot.
Du kan ju alltid köpa båda och returnera den ena på öppet köp så länge du är försiktig med emballaget.

Det lät som ett bra tips Skickade iaf precis iväg en beställning på HP'n så det blir väl en spännande start på nästa vecka. Får hålla tummarna gällande pixlar. Lite impulsköp kanske med tanke på att jag står utan skärm men vad gör man. Jobbar ändå inte med bildredigering utan det blir mest vardagsanvändning och spel ibland. Responsmässigt verkar den bra och den lär ju duga för nån som inte spelar på pro-nivå.

Gällande Eizo'n så är det väl som du säger, saknaden av justerbar fot är ju ett minus samt att man måste fråga sig vad designteamet tänkte när dem knåpade ihop det där. Vi får väl se om man plockar hem en för test om några veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10438092']Död som i svart eller lyser den i någon färg mot vissa bakgrunder?
Om det senare är fallet så kan den gå att få igång med ett program som Jscreenfix.
JScreenFix - Fix stuck pixels and screen burn-in www.udpix.free.fr

Nej den visar ingen färg alls, fast vet inte säkert om det kanske är smuts bakom skärmen och inte fel på en pixel.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!