Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Hur var det med disk cachen? Gå in på egenskaper för C: disken och där finns det under fliken principer.

Hittar inte detta alls? Högerklickar på C: men får inte upp någon ruta som har en flik med namnet Principer eller är det det Engelska namnet på fliken, dvs den första fliken som man får upp? Längst ner i den fliken står det om indexering.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

En fråga angående det här med ominstallation av windows och få svenska på windows.
Vart hittar jag dessa språkfiler? exakt hur går jag tillväga?

I länken några inlägg bakåt i tråden så är det engelska, tyska, spanska och sådana språk man kan ladda ned. Samt engelska.
Men sedan har jag läst att för att ladda in språkfiler så man byter språk i gränssnittet så behöver man windows ultimate eller enterprise. Och denna dator har ju home premium.

Förklaring tack

EDIT: tydligen så var det längre ned i tråden där man laddade ner iso-filer som man ska kunna ändra språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av c014:

En fråga angående det här med ominstallation av windows och få svenska på windows.
Vart hittar jag dessa språkfiler? exakt hur går jag tillväga?

I länken några inlägg bakåt i tråden så är det engelska, tyska, spanska och sådana språk man kan ladda ned. Samt engelska.
Men sedan har jag läst att för att ladda in språkfiler så man byter språk i gränssnittet så behöver man windows ultimate eller enterprise. Och denna dator har ju home premium.

Förklaring tack

EDIT: tydligen så var det längre ned i tråden där man laddade ner iso-filer som man ska kunna ändra språk.

Jag hade samma funderingar när jag skulle formatera min nya Momentus Xt och sätta in den i datorn. När jag läste att det fanns språkfiler som man kunde installera efteråt kände jag mig genast lugnare och installerade Windows Home Premium (eftersom det är den licensen vi har till datorn, jag använde ju samma nyckel) och skulle sedan installera språkpaketet men icke. I Home Premium går det inte att byta språk utan du måste äga en av de dyrare versionerna av Windows 7. Happ tänkte jag och googlade och var nära på att ge upp innan jag hittade ett program som heter Vistalizator. Det är ursprunglingen gjort för Vista men det fungerade lika bra till W7. Så nu har jag svenkst OS ändå! Mycket bra.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Liath:

Det låter bra. Det gör mig lite lugnare

Permalänk
Medlem

Det finns ett annat sätt som inte kräver någon läskig tredjepartmjukvara, och som dessutom ger er det "äkta" svenska språkpaketet:

1) Tanka språkpaketet härifrån:
Download Windows 7 MUI Language Packs (Official 32-bit and 64-bit Direct Download Links) My Digital Life

2) Det här är lite meckigt, men för mig var det såhär. När du tankat .exe-filen och dubbelklickar på den så kommer en fil vid namn "lp.cab" dyka upp, men försvinna efter ~5 sek. Vad du behöver göra är att under tiden "lp.cab" är synlig markera filen, kopiera (CTRL+C) och sen på en gång klistra in (CTRL+V). Då skapas en kopia av lp.cab som inte försvinner. Kan vara lite bökigt första gången, men bör går lätt efter några försök.
2.5) Se till så att filen heter "lp.cab" och inget annat.

3. Starta CMD som administratör (OBS! _MÅSTE_ startas som administratör, dvs. högerklicka på ikonen, välj...)

4. Skriv in följande:
dism /online /add-package /packagepath:[ENHETSBOKSTAV\SÖKVÄG\lp.cab]

Ett exempel vore:
dism /online /add-package /packagepath:C:\folder\lp.cab

5. Öppna regedit, och ta bort följande "mapp" (tips att göra en backup först):
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\MUI UILanguage\eu-us

6. Starta om datorn och TADA - Svenskt OS!

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Text

6. Starta om datorn och TADA - Svenskt OS!

MVH //Gorian

Kanon.. tack

Permalänk
Skrivet av Liath:

Hittar inte detta alls? Högerklickar på C: men får inte upp någon ruta som har en flik med namnet Principer eller är det det Engelska namnet på fliken, dvs den första fliken som man får upp? Längst ner i den fliken står det om indexering.

Sorry om jag var otydlig, välj först fliken maskinvara, sen trycker du på egenskaper där. Då kommer du rätt

[EDIT]
En bild säger ju mer än tusen ord...

Permalänk

Är det någon som upplever micen lite "hackig" när man spelar in eller pratar med andra?
Det låter ungefär som när man har en dålig uppkoppling över skype och liknande..

Jag vet inte om det är micen som är billig eller om det bara är min dator som har fått ett spel..

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allstaar:

Whohey, installerade nya catalyst 10.9 nyss. Enligt information center så är den det, skärmen blev svart och jag startade om efter ett tag men den bootade och allt grafiskt kom tillbaka och allt är frid och fröjd.

Det jag gjorde var att gå in i device manager, klickade på 5650 gick in på details fliken sedan på compatible ids. Där näst högst upp finns ett id som ser ut som denna "PCI\VEN_1002&DEV_68C1". Sen går man in på atis katalog som alla filer packas upp till. Där går man i mappen packages -> drivers -> display -> W76A_INF. Där klickar jag på C7104558 som öppnas i notepad.

Under denna så kommer alla kort som finns i filen. Där letar ni upp den jag har pastat under dvs valt ut från hela listan. Där i slutet ser ni "PCI\xxxxxx" där pastar ni en eran ID ni hittar från compatible ids. Sen går ni in och updaterar via "have disk" då kommer faktiskt 5650 upp som alternativ vilket det inte gjorde förut utan bara 5600 series.

[Manufacturer]
%ATI% = ATI.Mfg, NTamd64.6.1
"ATI Radeon HD 5600 Series" = ati2mtag_Evergreen, PCI\VEN_1002&DEV_68C1

Hmm ok men vad är vitsen med detta jag förstår inte?. Jag försöker inte vara syrlig eller rude bara frågande :).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem

Hej, jag har två frågor!

Jag installerade senaste BIOS-uppdateringen, 1.13.

Det jag gjorde var att först köra Flash.bat. Startade om, och sedan körde jag BIOS.bat (?). Den installerade "igen". Jag gick nu in i BIOS och ser "System BIOS version: V.1.13". Detta stämmer bra det! Jag har nu senaste.

HOWEVER, inte enligt dxdiag som fortfarande visar "BIOS: Ver 1.00PARTTBL".

Har jag senaste BIOS eller inte?! Förlitar mig bäst på BIOSet (F2 startup).

En till fråga (som förvisso handlar om nojja) är att jobb-indikatorn (hårddisklampan?) blinkar nästan konstant med jämna mellanrum. I skrivandets stund har jag laddaren i. Gör er lampa också det, blinkar nästan konstant?

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexx:

En till fråga (som förvisso handlar om nojja) är att jobb-indikatorn (hårddisklampan?) blinkar nästan konstant med jämna mellanrum. I skrivandets stund har jag laddaren i. Gör er lampa också det, blinkar nästan konstant?

Ja, min gör också det. Det är sjukt irriterande, för detta satans laddande gör att hårddisken aldrig kan stängas av helt en längre stund (har hört den stängas av i fem sekunder en gång, but that's it)... datorn blir således aldrig särskilt tyst.

Jag kör Windows 7 Professional x64, för övrigt.

Är det någon som har en lösning på detta?

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allstaar:

Jag kom på en fråga, det är en sak jag stör mig på.

Tjuter/piper er dator till när man tar ur laddaren eller sätter i laddaren i datorn?

Inte längre, alternativet finns i realtek-inställningarna att muta "pc-beep".

Visa signatur

TimelineX 3820tg
iAudio M3/Meizu M6/Cowon D2/Grado SR80/Beyerdynamic DT150+DT250/Audio-Techica ATH-2
I've seen things you people wouldn't believe.. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched c-beams glitter in the dark near Tannhauser Gate. All those moments will be lost in time... like tears... in the rain. Time to die.

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Skrivet av jgrund:

Ja, min gör också det. Det är sjukt irriterande, för detta satans laddande gör att hårddisken aldrig kan stängas av helt en längre stund (har hört den stängas av i fem sekunder en gång, but that's it)... datorn blir således aldrig särskilt tyst.

Jag kör Windows 7 Professional x64, för övrigt.

Är det någon som har en lösning på detta?

Enda lösningen jag kan komma på är att köpa en SSD Har aldrig hört ett ljud från min.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Någon som har tid att kolla upp min BIOS-fråga? Kopierar den igen.

Jag installerade senaste BIOS-uppdateringen, 1.13.

Det jag gjorde var att först köra Flash.bat. Startade om, och sedan körde jag BIOS.bat (?). Den installerade "igen". Jag gick nu in i BIOS och ser "System BIOS version: V.1.13". Detta stämmer bra det! Jag har nu senaste.

HOWEVER, inte enligt dxdiag som fortfarande visar "BIOS: Ver 1.00PARTTBL".

Har jag senaste BIOS eller inte?! Förlitar mig bäst på BIOSet (F2 startup).

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem

Hejhej, fick idag en bluescreen på min 3820tg när jag satt och kollade idol... Gjorde därför en hdd benchmark eftersom på bluescreeningen stog det något med att dumpa minne på hårddisken. Resultatet på benchmarken är denna:

http://img808.imageshack.us/img808/8608/namnlsb.png

Vilket ser aningen skummt ut, har gjort testet flertalet gånger och läshastigheten går ner mot 1 mb/s flertalet gånger under testerna. Gör just nu en error scan i samma program.

Är detta något man bör lämna in datorn för? Vad kan jag själv göra för att felsöka och eventuellt hitta felet? För det är ju inte jätteroligt att lämna in datorn...

Edit: Strömsparläge i Win 7, när man aktiverar detta surrar fortfarande hårddisken igång? För då är det nog så att hårddisken blivit skadad då jag cyklade hem med den när den var i strömsparläge, alltså inte avstängd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allstaar:

Jag skulle med stort självförtroende säga att du har 1.13. Annars hade det inte stått där i det mest grundläggande som finns dvs bios. Oroa dig inte för vad Dxdiag säger, du kan till och med om du vill flasha om igen, sker inga skador eller problem för det. Du kan flasha om hur mycket du vill. Så länge allt görs rätt så är biffen fixad. Det du ser i dxdiag är mindre tillförlitligt kanske är cashe visning från förra den har? Jag vet inte är inte kunnig på just dxdiag.

Ok, tack!

Jo, så som det står i själva BIOS så måste jag ju försjutton ha 1.13. Har för mig att min dxdiag har haft "fel" förut (då på drivers till ljudkortet?), så det skulle ju inte förvåna mig.

Mjo, det du sa om cache är mycket möjligt. Har endast startat om burken när jag uppdaterade BIOSet, inte stänga av datorn HELT och slänga på den igen.

M v h

Permalänk
Skrivet av A Sandberg:

Har den själv till programmering och webbdesign i skolan och det funkar bra
Det går också utmärkt att spela på den om du använder ATI grafikkortet. Jag kan spela BFBC2 på ~medium/high inställningar, 1366x768.
Grafikkortet samt processorn är också väldigt bra för klockning, dock inget jag har provat själv, men som jag har hört från andra, så det är ju bra ifall du är intresserad av sånt

Jag rekommenderar även, om det går med din budget, att du skaffar en SSD. Jag kör med en Corsair F60GB och den funkar utmärkt. 320GB HDDn som följde med datorn satte jag i ett HDD chassi och gjorde till en extern där jag förvarar lagring, men om du vill att datorn ska ha stor hårddisk och inte orkar koppla in en extern hela tiden är det nog bäst att kör med den vanliga hårddisken, annars blir det dyrt om du ska ha en 128GB eller mer SSD.

Hoppas jag kunde hjälpa dig lite grann iallafall, lycka till med datorköpet

Jodå dina åsikter hjälpte så jag slog till på en,, MM hade kampanj på den modellen med i5 450M, 320 GB disk och det lilla batteriet för 6990 :).
Jag hade tänkt att jag ville ha en SSD i, men det kommer nog inte bli det för det känns inte riktigt motiverat att lägga de priserna på det lilla utrymmet man får :).

Den där "återställningspartitionen" som finns och upptar 12GB, vad är det? Är den onödig att ha om jag skulle göra en recoveryskiva med Acer eRecovery?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse:

Jodå dina åsikter hjälpte så jag slog till på en,, MM hade kampanj på den modellen med i5 450M, 320 GB disk och det lilla batteriet för 6990 :).
Jag hade tänkt att jag ville ha en SSD i, men det kommer nog inte bli det för det känns inte riktigt motiverat att lägga de priserna på det lilla utrymmet man får :).

Den där "återställningspartitionen" som finns och upptar 12GB, vad är det? Är den onödig att ha om jag skulle göra en recoveryskiva med Acer eRecovery?

Vad konstigt att mediamarkt inte körde någon sådan kampanj på varuhuset i heron city..
Eller har den just börjat gälla? Jag var förbi på onsdag och då kostade den 8990:- med 320gb, 6-cellsbatteri och 5650-kort

Permalänk
Avstängd

Om MM kör en sån kampanj ska jag kolla om netonnet har lägsta pris garanti i 30 dagar som företag av kapitalvaror med fysisk butik brukar ha.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse:

Jodå dina åsikter hjälpte så jag slog till på en,, MM hade kampanj på den modellen med i5 450M, 320 GB disk och det lilla batteriet för 6990 :).
Jag hade tänkt att jag ville ha en SSD i, men det kommer nog inte bli det för det känns inte riktigt motiverat att lägga de priserna på det lilla utrymmet man får :).

Den där "återställningspartitionen" som finns och upptar 12GB, vad är det? Är den onödig att ha om jag skulle göra en recoveryskiva med Acer eRecovery?

Nice, den är lätt värd 7000 så du kommer bli nöjd
Jag tog bort den på en gång, fast då drog jag ju en ren installation och bytte ut mot en SSD. Har ingen aning om man ska spara den eller ej.

Skrivet av memil:

Vad konstigt att mediamarkt inte körde någon sådan kampanj på varuhuset i heron city..
Eller har den just börjat gälla? Jag var förbi på onsdag och då kostade den 8990:- med 320gb, 6-cellsbatteri och 5650-kort

Skojar du? Jag köpte min för 1 månad+ sen och då kostade den 8499 :S

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allstaar:

Öhh vart närmare exakt?

EDIT: Glöm min fråga, jag hade senaste drivisarna från realtek där finns inte alternativet. Installerade acers äldre drivisar och alternativet kom fram.

Mitt inlägg har egentligen inte med Pc Beep att göra snarare om vilka drivisar man kör. Själv kör jag med Windows drivrutiner och tycker att dessa fungerar bäst. Jag får ett konstigt "flås/blås/vind-ljud" i mina hörlurar när jag har Realtek installerat. Detta hörs när inget annat ljud är igång men jag stör mig ändå på det. Utan Realteks drivrutiner får jag inget sådant ljud. Dessutom märkte jag att ljudet "hackade" till ibland med Realteks drivrutiner, något som jag slipper med Windows egna.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allstaar:

Det jag gjorde var att gå in i device manager, klickade på 5650 gick in på details fliken sedan på compatible ids. Där näst högst upp finns ett id som ser ut som denna "PCI\VEN_1002&DEV_68C1". Sen går man in på atis katalog som alla filer packas upp till. Där går man i mappen packages -> drivers -> display -> W76A_INF. Där klickar jag på C7104558 som öppnas i notepad.

Två frågor:
1. Menar du catalyst 10.9 eller 10.8? Jag hittar bara 10.8 på ATI/AMDS hemsidan.

2. Det stycket som jag citerat. Jag hittar inte dit. Jag går in i Enheteshanteraren och sedan högerklickar jag väljer "Egenskaper" på 5650 kortet. Men efter det är jag låst.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Skrivet av memil:

Vad konstigt att mediamarkt inte körde någon sådan kampanj på varuhuset i heron city..
Eller har den just börjat gälla? Jag var förbi på onsdag och då kostade den 8990:- med 320gb, 6-cellsbatteri och 5650-kort

Jag köpte min i onsdags så "mitt" pris gällde då i alla fall, men det är nog inte så konstigt eftersom alla MM butiker drivs som enskilda företag/butiker. Det är även därför som produktutbud, priser (och därmed kampanjer antar jag) varierar mellan olika butiker. Jag köpte på MM i Göteborg och troligtvis har butiken i heron city inte samma priser och/eller kampanjer.

Permalänk
Avstängd

A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allstaar:

1. Jag har provat båda utan framgång menar jag. 10.9 har jag, det annonserade Sweclockers som nyhet för några dagar sedan.

2. När du klickat egenskaper kommer det fram fyra flikar, iaf på min. En av dom flikarna heter "Details" där kan man i en rullista välja en olika alternativ. Du ska välja den tredje sett från ovan. Som heter "compatible ids" Där ska du se ett något som ser ut såhär dock kanske med andra siffror för dig. "PCI\VEN_1002&DEV_68C1"

Sen går man i mappen packages -> drivers -> display -> W76A_INF. Där klickar jag på C7104558 som öppnas i notepad. Sen i notepad får du fram alla kort, varav ena är 5600 series. I slutet där ser du liknande sträng som du tog från ditt kort dvs "PCI\VEN_1002&DEV_68C1" byt ut den mot den du har.

Och sen spara och updatera via "I have disk" dvs att du väljer specifikt från plats.

EDIT: Gjorde lite printscreens.
http://img121.imageshack.us/img121/9716/devicemgrid.jpg

http://img825.imageshack.us/img825/6229/pathforinklist.jpg

http://img691.imageshack.us/img691/1570/atidrivsenaste.jpg

Tack för instruktionerna! En fråga bara innan jag skrider till verket: Om jag söker efter drivrutin/ccc till mitt grafikkort (5470) på amd:s förstasida så påstår dom att det är 10.8 som är senaste. Länken i sweclockers nyhetsartikel leder ju till downloadsidan för desktopkort och där finns 10.9 att tanka hem. Är det denna du tankat hem och sedermera installerat? Är detta verkligen drivrutiner till våra mobility-kort?

Mvh