Permalänk
Medlem

Kommer det göras / tillverkas XL med sido "fönster" (Plexiglas med hål eller hur man ska förklara)
I sånna fall vad hamnar priset på ?
Eller kommer det finnas som tillbehör (Så att man kan köpa en sida med plexi)

/Sajmoon

Permalänk
Permalänk
Medlem

[/QUOTE]

Det här är vad marknaden behöver, ett microatx tower som verkligen är micro. Jag skulle lätt köpa den utan att blinka, om den hade platts för en slim dvd läsare i toppen.

Sff marknaden behöver verkligen inga mera cubes, eller matx chassin som egentligen är midtowers med dålig layout.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonLinos:

+1, fin shop!

Även ett Define ITX vore underbart! Array har en lite för dålig luftgenomströmning för att jag ska köpa det.

Men till en början nfår jag nöja mig med Define XL

Permalänk
Medlem

Hej!

Har ett Define R2. Finns det något man kan göra åt ljudämpningsplattorna i taket som ständigt lossnar?? Trycker dit dom en gång i veckan nästan som det är nu. Man vill ju inte att dom ska trilla ner och lägga sig på någon annan av komponenterna.

Annars är det ett mkt bra chassi!

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Har ett Define R2. Finns det något man kan göra åt ljudämpningsplattorna i taket som ständigt lossnar?? Trycker dit dom en gång i veckan nästan som det är nu. Man vill ju inte att dom ska trilla ner och lägga sig på någon annan av komponenterna.

Annars är det ett mkt bra chassi!

Mvh J

Maila support@fractal-design.com och förklara ditt problem så hjälper vi dig.

Permalänk

Fractal Designs Support....

Måste bara säga att Fractals Designs Support är i världsklass, tänk om alla vore lika mötesgående och serviceinriktade som dem.

Jag ger dem 12 tummar av 10..:D bättre service får man leta efter!

Jag kommer hålla mig till Fractals prudukter enbart då jag vet att jag får den supporten jag behöver för eventuella problem. och snabbt går det också. du slipper vänta i veckor på svar osv. utan dessa gossar är riktigt snabba!

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem

Zalman MFC3 Fläktstyrning + Define R3?

Hej FD,

Diggar skarpt det faktum att ni lyssnar på era kunder, så stort tack för det!
Funderar på att köpa ett nytt Define R3 eftersom det verkar vara bland de bästa i klassen!
...det är ju definitvt ett av de stilrenaste!

Frågan är om det tunna utrymmet mellan frontlucka och 5,25 enheter tillåter att man pluggar in en Zalman Fläktkontroller (ZM_MFC3) i ena 5,25:an? Kan tilläggas att reglaget/knappen ticker ut ca 11mm.

::: Zalman, leading the world of Quiet Computing Solutions :::

Tacksam för svar!
///Tyz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyranoz:

Hej FD,

Diggar skarpt det faktum att ni lyssnar på era kunder, så stort tack för det!
Funderar på att köpa ett nytt Define R3 eftersom det verkar vara bland de bästa i klassen!
...det är ju definitvt ett av de stilrenaste!

Frågan är om det tunna utrymmet mellan frontlucka och 5,25 enheter tillåter att man pluggar in en Zalman Fläktkontroller (ZM_MFC3) i ena 5,25:an? Kan tilläggas att reglaget/knappen ticker ut ca 11mm.

::: Zalman, leading the world of Quiet Computing Solutions :::

Tacksam för svar!
///Tyz

Zalman MFC1-Plus måste man skjuta in lite för att kunna stänga luckan.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Tack för inputen!
Scannade några forum och om man läser mellan raderna så verkar det som att både MFC3 och MFC 1 sticker ut mer än vad det sparsamma utrymmet på R3:an tillåter.

Ångrade mig dessutom i sista stund, så det fick bli ett Corsair Graphite 600T istället.
Kanske inte lika stilren front, eller lika många fläktar, men känns som kvalite i alla fall.

//Tyz

Permalänk
Medlem

Define XL

Hej!

När tror du vi får se Define XL i butikerna?

Mvh.

Bengt-Jerry

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med Array R2, kommer det en ny revision inom kort där ni sett över kylningen för hårddiskarna, dvs en optimering av luftflödet för kylning?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Muppmejl:

Hej!

När tror du vi får se Define XL i butikerna?

Mvh.

Bengt-Jerry

Den kommer bli ytterligare försenad, pga längre leveranstider från asien. Som det ser ut nu är det månadsskiftet Nov/Dec som är aktuellt för lagersaldon hos butiker.

Skrivet av Def_Dog:

Hur ser det ut med Array R2, kommer det en ny revision inom kort där ni sett över kylningen för hårddiskarna, dvs en optimering av luftflödet för kylning?

Faktum är att vi tog till oss recensionen och uppdaterar nästa sändning till en ~35% effektivare fläkt genom ökning av RPM. Det påverkar ljudnivån väldigtlite, och med temperaturkontroll påslagen i BIOS/Mjukvara så går den från tyst till ljudlös om man har lite behov av mer kylning.

Det kommer dock inte vara en ny revision på den utan vi kommer erbjuda den fläkten till de som önskar utan kostnad mot uppvisande av kvittens frånomed 1 Septer fram tillomed den nya modellen fasas in. Maila support@fractal-design.com så hjälper dem er med detta om ni önskar.

Vi hävdar dock fortfarande att de tester vi själva gjorde inte påvisade att diskarna gick för varmt, samt ett flertal andra tester inte heller upplevde samma fenomen. Dock har ITX utvecklats en del, och med större komponenter krävs bättre kylning och i ett så litet chassie helt enkelt en snabbare fläkt.

Edit: stavning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Den kommer bli ytterligare försenad, pga längre leveranstider från asien. Som det ser ut nu är det månadsskiftet Nov/Dec som är aktuellt för lagersaldon hos butiker.

Faktum är att vi tog till oss recensionen och uppdaterar nästa sändning till en ~35% effektivare fläkt genom ökning av RPM. Det påverkar ljudnivån väldigtlite, och med temperaturkontroll påslagen i BIOS/Mjukvara så går den från tyst till ljudlös om man har lite behov av mer kylning.

Det kommer dock inte vara en ny revision på den utan vi kommer erbjuda den fläkten till de som önskar utan kostnad mot uppvisande av kvittens frånomed 1 Septer fram tillomed den nya modellen fasas in. Maila support@fractal-design.com så hjälper dem er med detta om ni önskar.

Vi hävdar dock fortfarande att de tester vi själva gjorde inte påvisade att diskarna gick för varmt, samt ett flertal andra tester inte heller upplevde samma fenomen. Dock har ITX utvecklats en del, och med större komponenter krävs bättre kylning och i ett så litet chassie helt enkelt en snabbare fläkt.

Edit: stavning

Vad ser ni för temperaturskillnader med den nya fläkten? Och i den nya revisionen vad planeras det för större förändringar mer än den nya fläkten?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Def_Dog:

Vad ser ni för temperaturskillnader med den nya fläkten? Och i den nya revisionen vad planeras det för större förändringar mer än den nya fläkten?

Faktum är att vår uppmätta temperatur ligger på ~34-36 grader i normalsvensk inomhustemperatur. Både före och efter. Genomsnittet per disk utdelat på ett flertal tester gör mindre skillnad på disktemperaturer som sådana. Men luftflödet var det som vi fick dåligt på (och därmed HDD) av testrecencenten och efter testet frågar många kunder hur vi ställer oss till det, och då det påverkade ljudnivån minimalt valde vi att uppgradera enligt önskemål.

Det vi måste ha med oss är att ITX har vuxit från näst intill endast enkla atom till numera fulla system på litet footprint. Dessa kräver nya system trivs bättre med ett högre luftflöde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det här är vad marknaden behöver, ett microatx tower som verkligen är micro. Jag skulle lätt köpa den utan att blinka, om den hade platts för en slim dvd läsare i toppen.

Sff marknaden behöver verkligen inga mera cubes, eller matx chassin som egentligen är midtowers med dålig layout.

Japp, lyssnar ni Fractal? Hallå? Ni har chansen att bli först här med en produkt som kommer fylla ett stort hål! En liten dator för en hårdisk (SSD) och eventuellt DVD/Blueray utan att tumma på utrymme för kylning eller PSU. Som det ser ut ovan är det helt rent för 2x120mm i fronten, och SSD kan sitta bakom moderkortsplåten eller framför PSU.

Kolla på de grymma mATX modekort som finns (Asus Rampage Gene, DFI LANParty Jr X58-T3H6 etc). Vill du sätta ett sådan moderkort i en ACE 220, eller en TJ08, eller en Antec 3480? Fula, ingen cable routing, ingen byggkvalitet, ingen ting. Tänkte väl det.

Edit:

Jag blev tvungen att gräva fram en gammal post på SPCR 2009 som jag skrev om detta. Kanske kan inspirera er att titta allvarligt på detta.

Case for silent uATX powerhouse Posted: Mon Oct 12, 2009 8:12 am

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Skrivet av sunefred:

Japp, lyssnar ni Fractal?

Håller med!

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Jag tittar till denna tråd då och då enbart för att se om det kommit några nyheter om ett mindre mATX-chassi. Helst vill jag se ett kompakt tower i stil med de som presenteras ovan!

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem

Går kåpan ta bort i Fractal design XL som fläkten i taket sitter i ?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Skrivet av Fnosk:

Jag tittar till denna tråd då och då enbart för att se om det kommit några nyheter om ett mindre mATX-chassi. Helst vill jag se ett kompakt tower i stil med de som presenteras ovan!

Jag skulle vilja se ett chassi som liknar Antec Mini P180 fast med Fractals snyggare design!

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Jag har läst att en del haft problem med att dämpningsmaterialet i Define R2 har lossnat men att detta skulle var fixat i R3. En kompis till mig har precis köpt en färdigbyggd dator i en Define R3 och det första vi märkte när vi tog av sidopanelen var att dämpningsmaterialet hängde löst. Vad var det egentligen för förbättringar ni gjort i R3 för att dämpningsmaterialet skulle sitta bättre för jag ser lite skillnad på det nya och vanlig bitumen när det gäller "klistret" på baksidan som håller det på plats?
Går det t.ex inte att limma detta i fabrik så det verkligen sitter fast?

Permalänk
Medlem

Tack underbara Fractal!!

Haft problem från dag ett att den övre främre fläktluckan inte gick o stänga. Felsökte det till att det var detaljen som luckanspinne gick in i som inte kunde låsa. Hämta idag ut ett paket på komplett front med sladdar, strömbrytare, usb/e-sata uttag, dörr med mera. Tack så mycket Fractal! Underbar service!

Visa signatur

Fractal Design Define C TG | ASUS Z370-A | Intel i7 9700K | ASUS Strix ROG GeForce GTX 1070 8GB OC | Samsung EVO 970 500GB M.2 system | Samsung EVO 850 500GB storage | WD Blue SN550 M.2 1TB spel | Noctua Nh-DH15 Black | Corsair 2x8GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX | Corsair RM650x | ASUS PCE-AC55BT AC1200 nätverkskort | Asus ROG Strix Flare

Permalänk
Medlem

Har ni nån update på när lanseringingen i sverige kommer? månadsskiftet Nov/Dec som gäller änn?

Permalänk
Medlem

Har ni funderat på CPU-Kylare?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Hur mycket plats finns det mellan 5.25" platserna och luckan på Define R3?
Hade tänkt trycka in en Scythe Kaze Q 3.5" fläktkontroller och undrar om man måste sätta den längre in. Hade tänkt sätta in lite fler av FDs egna 120mm fläktar, vill kunna ha bra ventilation under spel men även låg ljudnivå på natten, kommer dessa uppnå mina "krav"?

Sen har jag en fråga till, blir det lätt fingeravtryck på chassit eller är det resistent?
Tack i förhand

Visa signatur

"I think everybody I know is NPCs"
Intel C2Q Q6660 | 4096MB RAM | GeForce GTS250 1GB

Permalänk
Medlem

Har inte så bra koll på Kaze Q 3.5 men jag måste skjuta in min Zalman MFC1-Plus lite grann för att kunna få igen luckan.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Det här är vad marknaden behöver, ett microatx tower som verkligen är micro. Jag skulle lätt köpa den utan att blinka, om den hade platts för en slim dvd läsare i toppen.

Sff marknaden behöver verkligen inga mera cubes, eller matx chassin som egentligen är midtowers med dålig layout.[/QUOTE]

Kolla in ACE Ecco 220, eller http://maxpoint.de/de/products/cases.php?pid=1_1_1&we_objectI... Renodlat mAtx med grymt luftgenomdrag.

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Hej Fractal!
kommer ni att skicka med en förlängningssladd till 8pins kontakten till XL, som påpekas i Sweclockers recension av XL? http://www.sweclockers.com/nyhet/13111-fractal-design-define-...
Har beställt ett eftersom det verkar vara riktigt bra, men det hade ju varit suveränt om ni har tagit åt av kritiken och skickar med en förlängning!

Permalänk
Medlem

mATX? Nyfiken som bara den!

//Emil

Permalänk
Medlem

Jag skulle bli skitglad om ni hade lite färggladare chassin!