Laptop för programmering, max 7000kr

Permalänk
Medlem

Laptop för programmering, max 7000kr

Hej,

Jag är ute efter en någorlunda snabb dator som ska täcka mina programmeringsbehov (C++ & Java). Min stationära värstingmaskin är tingad av min bättre hälft, då hon jobbar med grafiktunga applikationer. Därför behöver jag något som är relativt smidigt men inte alltför dyrt.

Jag har siktet inställt på en dator med antingen i3 eller i5, gärna 4GB RAM eller mer. Skärmen behöver inte vara större än 15''.
Jag kommer inte att spela några nya spel på datorn. Därför behöver den inte ha ett jättebra grafikkort. Den bör dock inte vara helt värdelös på opengl.

Jag har letat lite bland elgiganten, siba och experts erbjudanden. De flesta i5:or är dyra, men följande verkar ha hamnat lite lägre i pris.

Packard Bell Easynote

HP G62

Är det någon som vet något om dessa datorer? HP brukar ju inte nämnas i vänliga toner, men jag har själv ingen erfarenhet av dem. Finns det alternativ till de två jag har valt?

Mvh
K.

Permalänk
Medlem

Den här är väll ganska bra? Acer Aspire 5741G - Inet.se

Permalänk
Medlem

Hp'n räcker gott och väl om du ska programmera. Dock har den integrerad grafikkrets som gör den mindre bra att spela på; gamla spel borde inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

skulle nog gå på en 17" skärm om du ska ha den till programering 15,6 är i minsta laget för annat än typ surf och liknande enligt mig

typ denna
JME Data / ASUS K72DR TY030V - Phenom II N830 - 17.3" TFT

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

skulle nog gå på en 17" skärm om du ska ha den till programering 15,6 är i minsta laget för annat än typ surf och liknande enligt mig

Tycker själv att det är upplösningen som avgör
Dock så är 17" lite stort om man har funderat på att släpa med sig den.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Jag är verkligen tacksam för all respons.

17'' är lite för stort för mig. Jag ska ha den i knät och vid de tillfällen jag behöver mer yta, kan jag koppla in en skärm.

Hittade en till på Siba. Den är ungefär som den andra Easynoten fast med ett Geforce 320M.

Easynote, bättre grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Tycker själv att det är upplösningen som avgör
Dock så är 17" lite stort om man har funderat på att släpa med sig den.

joo men upplösningen på billigare datorer är alltid typ samma... för att få högre upplösning med 15,6 tum så får man gå upp i pris och samma med 17 tum.. så 17 är oftast större..

sen att 17 tum kan vara lite stort tycker jag inte stämmer då det är bara att skaffa en bra väska så blir det inga större problem...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KStropp:

Tack för tipsen. Jag är verkligen tacksam för all respons.

17'' är lite för stort för mig. Jag ska ha den i knät och vid de tillfällen jag behöver mer yta, kan jag koppla in en skärm.

Hittade en till på Siba. Den är ungefär som den andra Easynoten fast med ett Geforce 320M.

Easynote, bättre grafikkort?

Finns en fara med den, den har numpad.
Notera att du kommer sitta snett med händerna i förhållande till skärmen.

Inte bekvämt i längden.

Skrivet av norrby89:

joo men upplösningen på billigare datorer är alltid typ samma... för att få högre upplösning med 15,6 tum så får man gå upp i pris och samma med 17 tum.. så 17 är oftast större..

sen att 17 tum kan vara lite stort tycker jag inte stämmer då det är bara att skaffa en bra väska så blir det inga större problem...

Oftast så får man inte så mycket större upplösning på en 17".
För att en 17" ska se bra ut ska man helst ha 1920x1080 eller 1920x1200.

Tycker dock att 1280x800 är lite i lägsta laget, men inga problem alls.

Värt att observera dock är att 1366x768 faktiskt är sämre än 1280x800, fast det inte ser som det på pappret.

Det är höjd upplösningen som spelar roll och 768 är ju mindre än 800.

Lita på mig jag gick 15,4" 1280x800 -> 15,6" 1366x768 och märkte direkt att det var stor skillnad när jag programmerar. Bytte en vecka senare till en 12" 1280x800 och märkte direkt att det kändes mycket rymligare.

Har en ThinkPad X200 nu med 12" 1280x800 och är supernöjd, känns som när jag arbetade på min 15,4" när jag jobbar. Dock så märks det att det är en 12" när jag springer runt med den. Stora datorer är överskattat.

Jag tycker att det är viktigast att tangentbordet är bra placerat och trevligt att skriva på än vilken upplösning det är och hur stor skärmen är. Personligen så tycker jag att det inte är särskilt bekvämt att arbeta på en 17" eftersom man får svårt att sitta bekvämt med den knät osv. Känns lite som att ha en bordsskiva i knäet.

Men det är iaf min uppfattning.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Hej och tack för all respons.

Jag har nu omvärderat efter att ha läst era förslag. Skärmstorleken är inte viktigt men ni har rätt angående upplösning. Det är en ren plåga att programmera när skärmytan är för liten. Därför har jag beslutat att lägga lite mer pengar på den här datorn för att inte bli besviken i efterhand.

Ett besök på Media Markt gav följande förslag:
Sony Vaio EB3Z1E

Den maskinen ger mig en i5:a, 4GB RAM, 15,5'' skärm med en upplösning på 1920x1080. Det ingår även en BluRay-spelare. Erbjudandet som finns tills vidare gör att priset hamnar på 9900kr. Är det någon som har någon erfarenhet av denna dator, eller har något annat förslag?

Jag har även sett på Prisjakt att det finns en Sony Vaio F12M:
Sony Vaio F12M1E
Större skärm men samma upplösning. Något bättre processor i5 520M istället för 460M.

Edit: Usch, vad jag blir kluven. Varför kan jag inte bara ta första bästa dator och bli nöjd någon gång?

Mvh
K

Permalänk
Medlem

En sista omgång:

Är det någon som har erfarenhet av Sony Vaio? Gör de bra datorer eller bör jag satsa på något annat istället. Nu står valet mellan Vaio EB3Z1E och en Dell XPS 15. Båda har i5-processor, 1080p. Dells dator saknar dock Bluray-spelare vilket finns med i Vaion.

Priset för Vaio: 9900kr.
Priset för Dell: 10500kr.

Hilfe!

Permalänk

Programmering går väl på nästan vilken dator som helst så det är väl bara ta den som känns snabbast och bäst

Permalänk
Medlem

Det beror på hur mycket man vill plåga sig själv. Behöver ju hög upplösning och en kraftfull processor. Annars kommer jag att dö av hög ålder innan Javan har kompilerats.

Min sista omgång av frågor handlar dock mer om byggkvalitet. Jag har ingen erfarenhet av Sony Vaio.