Permalänk
Medlem

Speldator för 5000:-

God Kväll,

Jag har lovat att plocka ihop en dator till en släkting för 5000kr. Nätaggregat, DVD-läsare/brännare samt kringutrustning finns redan men resten ska köpas.

Datorn skall användas till spel och inget annat. Inte ens "semsterfilm". Windows 7 skall ingå i priset. Jag vet inte direkt vilka spel som skall spelas utan CS och WOW.

Jag vill beställa alla delar från Inet. Tack på förhand!

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Skrivet av BoLLeN:

God Kväll,

Jag har lovat att plocka ihop en dator till en släkting för 5000kr. Nätaggregat, DVD-läsare/brännare samt kringutrustning finns redan men resten ska köpas.

Datorn skall användas till spel och inget annat. Inte ens "semsterfilm". Windows 7 skall ingå i priset. Jag vet inte direkt vilka spel som skall spelas utan CS och WOW.

Jag vill beställa alla delar från Inet. Tack på förhand!

Vad tros om detta från Inet, som Ni behagade?

Snabb genomgång med motivering till komponenterna kanske är på sin plats...

Moderkort:
Asrock gör väldigt prisvärda moderkort och i datorer runt 5k så är detta just ledordet. Kortet har stöd för CrossfireX för två grafikkort (1st 16x och 1st 4X PCI-E men mycket bra i denna prisklass) och har en del överklockningsfunktioner tex att köra minnet i 1600MHz m.m.

Hårddisk:
Inte så mycket att säga här men 500GB spel borde räcka ett tag och denna disk har endast en platta så hållbarheten borde vara hög.

Minne:
A-Data är ett av Asiens största minnesmärken och har hög kavlitet och bra prissättning på sina grejer. Prisvärda minnen i som klarar 1600Mhz. 4GB räcker trots allt väldigt långt i denna prisklass och i spel.

CPU:
AMD-system är det som gäller i denna prisklass pga sin prestanda/krona. Denna processor ger dig fler än två kärnor vilket många spel kan utnyttja och en hög klockfrekvens redan från start. Finns helt klart en hel del utrymme att överklocka.

CPU-kylare:
Originalkylare pga budget.

Kylpasta:
Arctic Coolings MX-4 är bland det absolut bästa att få tag i, rekommenderas!

Grafikkort:
AMD nyaste tillskott är 6800-serien och HD6850 ger dig bra bildfrekvenser i de flesta spel på åtminstone medelhöga inställningar. Dessutom snackas det ju om att det går att låsa upp dessa kort till att bli HD6870 vilket får ses som en extra möjlighetsbonus. Dessutom finns Eyefinity för flera skärmar.

Chassi:
Prisvärt kvalitetschassi som inte spränger budgeten men behåller kvalitetskänslan.

Win 7 64-bit OEM

Om budgeten skulle ändras i framtiden så ger moderkortet som ovan nämnt rum för ett andra kort i Crossfire-konfiguration.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Entusiast

1 fråga till TS,

Ska du sätta hop eller Ska inet? Och ska OS ingå?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Ja det är sant, jag tog för givet bara att du skulle sätta ihop den själv

Men OS tyckte jag att TS skrev "Windows 7 skall ingå i priset"

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThreadRipper:

http://img695.imageshack.us/img695/7395/5kspeldator.png

Moderkort:
Asrock gör väldigt prisvärda moderkort och i datorer runt 5k så är detta just ledordet. Kortet har stöd för CrossfireX för två grafikkort (1st 16x och 1st 4X PCI-E men mycket bra i denna prisklass) och har en del överklockningsfunktioner tex att köra minnet i 1600MHz m.m.

Hårddisk:
Inte så mycket att säga här men 500GB spel borde räcka ett tag och denna disk har endast en platta så hållbarheten borde vara hög.

Minne:
A-Data är ett av Asiens största minnesmärken och har hög kavlitet och bra prissättning på sina grejer. Prisvärda minnen i som klarar 1600Mhz. 4GB räcker trots allt väldigt långt i denna prisklass och i spel.

CPU:
AMD-system är det som gäller i denna prisklass pga sin prestanda/krona. Denna processor ger dig fler än två kärnor vilket många spel kan utnyttja och en hög klockfrekvens redan från start. Finns helt klart en hel del utrymme att överklocka.

CPU-kylare:

Kylpasta:

Grafikkort:
AMD nyaste tillskott är 6800-serien och HD6850 ger dig bra bildfrekvenser i de flesta spel på åtminstone medelhöga inställningar. Dessutom snackas det ju om att det går att låsa upp dessa kort till att bli HD6870 vilket får ses som en extra möjlighetsbonus. Dessutom finns Eyefinity för flera skärmar.

Chassi:
Prisvärt kvalitetschassi som inte spränger budgeten men behåller kvalitetskänslan.

Win 7 64-bit OEM

Om budgeten skulle ändras i framtiden så ger moderkortet som ovan nämnt rum för ett andra kort i Crossfire-konfiguration.

Vad ska han med kylpasta till? det finns väl redan på cpu:n?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

jag ska plocka ihop ett paket åt dig, har du någon gräns? typ +500 elr nått

Permalänk
Skrivet av bimpsson:

Vad ska han med kylpasta till? det finns väl redan på cpu:n?

Standardkylpastor som medföljer är oftast av sämre kvalitet. MX-4 ger många grader lägre temperatur i typiska fall gentemot dessa. Sänkt temp -> möjlighet till lägre fläktvarvtal -> mindre oljud (i synnerhet på originalkylare) -> ger betydligt mycket mer rum för överklockning om/när det blir aktuellt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

fan jag lyckas fan inte få ett paket till så lite, blir för mycket förlust på kvalitet för min smak.....
men annars om din kusin sparar 1000 spänn så kan han ju alltid köpa denna

http://www.inet.se/kundvagn/visa/85170

Permalänk

Ah just det, det jag glömde i mitt paket var ju att det är fraktfritt via Sweclockers på Inet. Kom ihåg det när jag kollade på willaims paket. Det är också ett bra paket om din kusin har lite extra marginal uppåt 6k.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har gjort ännu ett: http://www.inet.se/kundvagn/visa/85231
bytte ut gts 450 mot hd6850. läste ett test och där var hd6850 mkt bätte än gts 450.
3Dmark scoren var:
GTS 450: 9792
HD6850: 14872

Båda scoren var utan PhysX och jag skrev bara upp GPU score.

Permalänk
Skrivet av willaim:

har gjort ännu ett: http://www.inet.se/kundvagn/visa/85231
bytte ut gts 450 mot hd6850. läste ett test och där var hd6850 mkt bätte än gts 450.
3Dmark scoren var:
GTS 450: 9792
HD6850: 14872

Båda scoren var utan PhysX och jag skrev bara upp GPU score.

Jo, 6850 är bättre än gts 450 men nu ligger paketet och nosar på 6500 kr, dvs 30% över budget...
i mitt paket valde jag också HD6850 men drog ner på en del andra grejer (billigare moderkort, originalkylare till CPU, en kärna mindre på cpun då inte alla spel ens tar fyra kärnor för tillfället) då det uteslutande handlade om en speldator.

Visa signatur

Permalänk

Min röst faller på flodisar's paket. Det håller budget och i en speldator spelar grafikkortet absolut störst roll. Visst är det trevligt att ha en Phenom II 955, men om man skall hålla budget får man i så fall välja ett sämre grafikkort. Eftersom ett bättre grafikkort ger bra mycket mer FPS än en bättre processor, är en Athlon II x3 445 en rimlig kompromiss.
Däremot tycker jag inte att kylpastan är någon nödvändighet, vi pratar inte om många graders skillnad ens under hård last.

lägg sedan fraktfritt i kundvagnen också:
http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Edit: HD6850 korten kan inte låsas upp, men väl klockas till nära HD6870-prestanda (det är HD6950 som kan låsas upp med lite tur)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av ThreadRipper:

http://img695.imageshack.us/img695/7395/5kspeldator.png

Moderkort:

Hårddisk:

Minne:

CPU:

CPU-kylare:

Kylpasta:

Grafikkort:

Chassi:

Win 7 64-bit OEM

Det är 6950 som man kan fixa upp till 6970 inte 6850!

Permalänk
Skrivet av oskkin224:

Det är 6950 som man kan fixa upp till 6970 inte 6850!

Ah, så sant så sant. Ursäkta misstaget

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan meddela att jag i måndags beställde paketet flodisar tipsade om. Tack för att du motiverade dina val av komponenter också. Jag skall bygga ihop den själv.

Tackar flodisar!

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Skrivet av BoLLeN:

Jag kan meddela att jag i måndags beställde paketet flodisar tipsade om. Tack för att du motiverade dina val av komponenter också. Jag skall bygga ihop den själv.

Tackar flodisar!

Varsågod!
Glad att jag kunde vara till hjälp.
Lycka till med bygget nu!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThreadRipper:

Varsågod!
Glad att jag kunde vara till hjälp.
Lycka till med bygget nu!

Tjena. Tänkte även jag köpa paketet som Flodis rekommenderade. Är dock lite okunnig inom ämnet och undrar om inte nätagg även behövs? Skippade Windows 7 också för får det gratis via skolan och tänkt beställa montering istället.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw1ftly:

Tjena. Tänkte även jag köpa paketet som Flodis rekommenderade. Är dock lite okunnig inom ämnet och undrar om inte nätagg även behövs? Skippade Windows 7 också för får det gratis via skolan och tänkt beställa montering istället.

Tacksam för svar

Det är inget nätagg i det paketet eftersom TS redan hade ett. Samma gäller CD-läsare

Permalänk
Skrivet av Sw1ftly:

Tacksam för svar

Du behöver lägga till ett nätaggregat, detta är mycket prisvärt:
https://www.inet.se/artikel/6909572/corsair-vx-550w-80-kampan...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Du behöver lägga till ett nätaggregat, detta är mycket prisvärt:
https://www.inet.se/artikel/6909572/corsair-vx-550w-80-kampan...

Jo, men hade han tänkt köra CF i framtiden bör han väl köpa ett 600-650W?

Permalänk
Medlem

Snor tråden för en stund Har funderat på att beställa http://www.inet.se/kundvagn/visa/88892/6012-ink-os , några synpunkter på detta paket? Har tagit ett 650W för CF i framtiden. Klockningsmöjligheter? Bör jag skaffa extra kylning?

Permalänk
Medlem

Ifall du har möjlighet till 500 kr till:

Visa signatur

i5 2500k / MSI P67A-GD55 / 4gb Corsair xms3 / Radeon 6950 / Xfx 750w / allt istoppat i en låda som kallas Fracal design r3