Permalänk
Medlem

Bygga dator utan chassi

Beställde komponenter till en dator som jag fick hem när jag ser att chassit är trasigt. Kan jag börja montera processor på moderkorten tillsammans med ny processorkylare osv? Hur mycket kan jag "förbereda" så det går fortare när chassit kommit?

Permalänk
Rekordmedlem

Allt utom kablarna, ev kan du montera färdigt allt o installera o köra naket för att sedan ta isär kablaget för att kunna få in det i lådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Prolle och minnen ska man väl ändå montera på moderkortet först. resten är ju lite knepigt att montera utan chassie

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem

Jorda och använd ESD-armband så ska du se att det blir prima

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambi:

Vart ska jag sätta ESD- armbandet då? Har ju inget chassi och inte heller något element vilket är de alternativen jag har hört.

Skrivet av mrqaffe:

Allt utom kablarna, ev kan du montera färdigt allt o installera o köra naket för att sedan ta isär kablaget för att kunna få in det i lådan.

Kan detta skapa några problem? Undrar också om jag kan lägga moderkortet öppet på ett bord som ingen rör och låta det ligga där ? För kommer ju inte få in det i antistatpåsen igen..

Permalänk
Rekordmedlem

Det går bra att köra naket om man är försiktig så man inte drar i något mekaniskt och inte lägger delarna på något ledande, träbord under är ok , men diskbänken eller antistatpåsar o dyl ska man inte ha i närheten om man ska starta maskinen, jag kör ofta på det sättet när jag felsöker eller bygger. sunt förnuft och tänka efter före så blir det bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

lägg det på något relativt mjukt material som typ kartongen det kom i och lägg det ovanpå antistatpåsen som den kom i så ska det vara ok. och som sagts tidigare så kan du ju köra den tills du får chassit bara vara noggrann med att inte peta på den etc sen när chassit väl kommer får du ju montera bort grafikkort, nätagg och hårddiskar och vad mer du kan ha som är kopplat med diverse kablar till moderkortet. cpu, kylare och minnen kan du låta sitta då man iaf monterar dessa utanför chassit. Tänk bara på att om kylflänsen till cpun är stor så får du montera minnena innan du monterar på den.

Permalänk
Medlem

Edit: var lite långsam, men skrev som ovanstående

Permalänk
Medlem
Skrivet av fryguy:

lägg det på något relativt mjukt material som typ kartongen det kom i och lägg det ovanpå antistatpåsen som den kom i så ska det vara ok. och som sagts tidigare så kan du ju köra den tills du får chassit bara vara noggrann med att inte peta på den etc sen när chassit väl kommer får du ju montera bort grafikkort, nätagg och hårddiskar och vad mer du kan ha som är kopplat med diverse kablar till moderkortet. cpu, kylare och minnen kan du låta sitta då man iaf monterar dessa utanför chassit. Tänk bara på att om kylflänsen till cpun är stor så får du montera minnena innan du monterar på den.

man ska ju inte lägga det på antistatpåsen det kom i om man ska starta den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går bra att köra naket om man är försiktig så man inte drar i något mekaniskt och inte lägger delarna på något ledande, träbord under är ok , men diskbänken eller antistatpåsar o dyl ska man inte ha i närheten om man ska starta maskinen, jag kör ofta på det sättet när jag felsöker eller bygger. sunt förnuft och tänka efter före så blir det bra.

Men ska jag inte starta datorn så gör det inge om jag lägger tillbaks i ESD påsarna ?

Skrivet av fryguy:

Okej tack så mycket!

Skrivet av resqual:

Edit: var lite långsam, men skrev som ovanstående

Då börjar jag bygga ihop moderkort,processor +kylare och sätter på minnena och kan lägga undan det utan att något händer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lambi:

Potentialutjämna*

jorda och köra på komponenterna är kanske inte heller det bästa

Till TS: Lägg moderkortet på lådan du fick det i. Undvik att lägga det på antistatpåsen då med. Altså bara kartongen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Potentialutjämna*

jorda och köra på komponenterna är kanske inte heller det bästa

Till TS: Lägg moderkortet på lådan du fick det i. Undvik att lägga det på antistatpåsen då med. Altså bara kartongen.

Så jag tex inte lägga tbx det i antistatpåsen nu ? Undrar också om skruvmejslar som är magnetiska är farliga ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robcar20:

Så jag tex inte lägga tbx det i antistatpåsen nu ? Undrar också om skruvmejslar som är magnetiska är farliga ?

inte alls, har alltid använt magnetiska mejslar och det har aldrig hänt någonting
Dom är ju inte tillräckligt starka för att förstöra någonting. Himla skönt att slippa tappa skruvar överallt ju(:

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robcar20:

Jodå, menade mer om du skulle bygga ihop det. Så lägg det på lådan. Och inte låda + antistatpåse.

Men visst kan du lägga tillbaks det, ingen fara.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Moderkorts kartongen är också bättre som underlag för att tex grafikkortets bakplåt sticker ned en bit under moderkortet. Med påsen så är det risk att kort hamnar snett. Se bilderna länken till guiden.

http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...
Så här kan det se ut när man bygger utanför chassit. Jag körde själv så ett tag med stjärnskruvmejsel som startknapp.

I guiden står också hur man kan starta datorn med en stjärnskruvmejsel. Ett bra sätt att ta reda på om kablar/knappar är trasiga eller sitter fel genom att mjukt och försiktigt röra (kortsluta) dra, nudda över metall piggarna tills skruvmejsel nuddar de 2 som startar datorn.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Böja med de 4 viktigaste delarna ovan. VÄNTA med resten tills fixat så att datorn startar (fläktarna går normalt). Ju färre delar desto lättare är det att hitta fel. Självklart ska dator vara avstängd innan du sätter in nästa del eller pryl.

Sen sätter du in Grafikkort (Skärm + Kabel) och fixar så att du alltid får bild.
Sen kopplar du in tangentbord/mus och testar.
Sen allt annat så att du kan installera om Windows och köra så tills du får lådan.

Var noga med processorn och kylaren till processorn. Många är dåliga på att sätt fast kylaren ordentligt och upptäcker inte det förrän de känt efter med handen

När du får lådan så är det lättaste om man väntar med bakplåten och först jämför distansernas placering med hålen i moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

inte alls, har alltid använt magnetiska mejslar och det har aldrig hänt någonting
Dom är ju inte tillräckligt starka för att förstöra någonting. Himla skönt att slippa tappa skruvar överallt ju(:

Tur! Blev lite små rädd där ett tag Man vet ju aldrig..

Skrivet av panpo98:

http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...
Så här kan det se ut när man bygger utanför chassit. Jag körde själv så ett tag med stjärnskruvmejsel som startknapp.

I guiden står också hur man kan starta datorn med en stjärnskruvmejsel. Ett bra sätt att ta reda på om kablar/knappar är trasiga eller sitter fel genom att mjukt och försiktigt röra (kortsluta) dra, nudda över metall piggarna tills skruvmejsel nuddar de 2 som startar datorn.

Men du anser det inte riskabelt för mig som aldrig byggt en dator förut och börja utan ett chassi? Sugen på och göra det , känner att 1v som det kanske tar är en lång tid när man har grejjerna hemma och sitter på en röten dator..

Permalänk
Medlem

Att du ställer frågar visar att du antagligen är tillräckligt försiktig. Varna bara andra människor och håll husdjur borta så går det nog bra.

Dessutom är det enklare att testa, kontrollera, komma åt för att fixa utan ett chassi i vägen.
Stäng av och ryck ur strömkabeln när du inte är där eller använder datorn så blir det säkrare.

Permalänk
Medlem

Det är ingen skillnad på att ha det utanför datorn än inne i så länge du inte lägger moderkortet rakt på metall eller antistatpåsen och drar på

Satt själv å testade gammal hårdvara och orkade inte byta moderkort hit och dit i chassit så jag la allt på kartong och starta med skruvmejsel, smidigt som attan!

Du kan alltid installera OS och pula lite tills chassit kommer annars är det inge kul med en hög hårdvara som ligger framme om man nu skulle tappa något på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Att du ställer frågar visar att du antagligen är tillräckligt försiktig. Varna bara andra människor och håll husdjur borta så går det nog bra.

Dessutom är det enklare att testa, kontrollera, komma åt för att fixa utan ett chassi i vägen.
Stäng av och ryck ur strömkabeln när du inte är där eller använder datorn så blir det säkrare.

Skrivet av fesen:

Det är ingen skillnad på att ha det utanför datorn än inne i så länge du inte lägger moderkortet rakt på metall eller antistatpåsen och drar på

Satt själv å testade gammal hårdvara och orkade inte byta moderkort hit och dit i chassit så jag la allt på kartong och starta med skruvmejsel, smidigt som attan!

Du kan alltid installera OS och pula lite tills chassit kommer annars är det inge kul med en hög hårdvara som ligger framme om man nu skulle tappa något på den.

Nu är den i gång , mitt första datorbygge!

Den har stått på ett tag nu och cpu temp ligger ständigt på 32c och system på 35c , är det normalt ? (Har en Cooler master 212 som går i ca 640 rpm)
Har också lite funderingar över hårddisk/dvd läsare , får de ström genom moderkortet ? Hittar inte något annat uttag eller är det jag som ser dåligt ?

Permalänk
Medlem

Strömmen får de från nätagget.

Du ska ha 1 kabel från nätagget och 1 från moderkortet. Totalt 2 kablar till varje DVD/hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Strömmen får de från nätagget.

Du ska ha 1 kabel från nätagget och 1 från moderkortet. Totalt 2 kablar till varje DVD/hårddisk.

Aa såg det nu , haha

Permalänk
Medlem

Ska nu flytta på datorn men undrar om det är riskabelt och ställa den i närheten av ett element?