EXTRA: Intel återkallar alla styrkretsar för Sandy Bridge

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte förstått om det bara gäller intels egna styrkrets?

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Ja, detta kanske amd har lite nytta av hoppas jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Jag har gigabyte kortet, UD-4. Måste jag lämna tillbaka det till inet nu? Vad händer om jag fortsätter använda det?:'(

Amen för h* läs första sidan! va inte så lat!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Jag har fortfarande inte förstått om det bara gäller intels egna styrkrets?

Bara styrkrets ja.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

Jag vill fan inte skicka in mitt kort å vänta på ett nytt. Då får fan de skicka mig ett nytt kort först!

Håller med dig, har precis börjat på en distanskurs över internet.. går liksom inte och vara utan dator Hoppas komplett börjar släppa info kring detta ganska snart!

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

tror inte det hinner vara någon fara på någon månad, lär ju vara någon tokig lödning som fuckar upp efter en 2-3 månader. hoppas bara att de kan ersätta alla moderkort^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0ZNS:

Enligt press releasen:
"The systems with the affected support chips have only been shipping since January 9th and the company believes that relatively few consumers are impacted by this issue. The only systems sold to an end customer potentially impacted are Second Generation Core i5 and Core i7 quad core based systems. Intel believes that consumers can continue to use their systems with confidence, while working with their computer manufacturer for a permanent solution"
Så det kanske inte är en så stor ko på isen ändå?

http://www.engadget.com/2011/01/31/intel-finds-sandy-bridge-c...

De mitigerar nog bara börsfallet i nuläget. Inte ens intel har råd att ta en smäll på 1 miljard dollar för något som kanske bara påverkar relativt få kunder. Matematiken är ju ganska enkel, den beräknade kostnaden för att inte göra något är över en miljard dollar annars hade de inte gjort något...

Permalänk
Skrivet av intel prss:

The Sandy Bridge microprocessor is unaffected and no other products are affected by this issue

lagren väntas vara på normala nivåer i april, tror jag att jag läste någonstans.

Visa signatur
Permalänk

Som dem själva nämnt i PR så ska man kunna fortsätta använda sin dator tills april utan några problem. Så tolkade jag det iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av fractaldesign:

Bara styrkrets ja.

Sweet, då kan man ju helt enkelt skippa den och slippa skicka tillbaka För jag är fan inte sugen på att montera in min dator i mitt mac g5 chassi med vattenkylning för 4:e gången

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför har inte Intel upptäckt detta tidigare?

Troligen då de har testat sin plattform sedan första början men det är först nu som problem uppstått. De har säkerligen använt sina testexemplar 24/7 jävligt länge nu!

Permalänk

Jag har precis beställt en Intel Core I5 2500, har den samma fel?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bartender:

Jo, tjena, sitta och vänta tills jag upptäcker att mina sex diskar har skrivfel överallt eller? då kan man lika gärna ladda ner något virus om man tycker sånt är kul

Någon som varit med om återkallelser tidigare? inte skall man väl behöva skicka tillbaka grejjerna FÖRST? ingen behöver ju kontrollera om varan verkligen inte "funkar". Inte en chans att jag går utan moderkort en längre tid!
..och skall jag i mitt fal höra av mig till webhallen eller asus (eller intel)?

Du ska alltid höra av dig till återförsäljaren då det alltid är deras ansvar. Du ska alltså snacka med Webhallen så får de krångla bäst de vill med Asus och Intel senare. Sen hade jag aldrig accepterat att sitta utan moderkort i väntan på ett nytt. Det står lite fint i konsumentköplagen om sånt så de är så illa tvugna att antingen skicka ut ett nytt kort först eller tillhandahålla en lånedator under tiden. Vilket tror du de väljer? Om de dessutom skickar ut kortet först kan de skicka med allt som krävs för att returnera det gamla kortet vilket sparar dem massa besvär med ersättningskrav.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Lugn allihopa, ingen fara på taket. Will.i.am kommer att styra upp detta!

aiiight.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H_Celine:

De mitigerar nog bara börsfallet i nuläget. Inte ens intel har råd att ta en smäll på 1 miljard dollar för något som kanske bara påverkar relativt få kunder. Matematiken är ju ganska enkel, den beräknade kostnaden för att inte göra något är över en miljard dollar annars hade de inte gjort något...

Självklart vill de försvara sig, men samtidigt borde det inte vara en lögn att endast system efter 9e Januari är påverkade. Så om man köpt sin burk innan det bör man sitta säkert (ett tag till iaf) Nu vet jag iofs inte när series 6 började levereras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freshfoxr:

inte processorn som har problemet...

Permalänk
Medlem

Kan ju vara också så att de har försökt lösa problemet med firmware men inte lyckats och nu har valt och gå ut med detta? Lär nog bli/är en dyr historia för Intel.

Skrivet av kobb3:

Troligen då de har testat sin plattform sedan första början men det är först nu som problem uppstått. De har säkerligen använt sina testexemplar 24/7 jävligt länge nu!

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon124265:

Blev den korrupt sen?

Stackars Intel... Hoppas inte priserna höjs nu :/

Ja. Av intels återkallelse
Nä, den funkar fortfarande. Bara bios som inte funkar. Den delen är korrupt.
Pratade precis med Inet.se & dom kunde inte ge mycket svar idag. Men skulle återkomma imorgon med hur dom skulle meddela alla kunder när dom nya moderkorten fanns i lager igen.
Så jag sitter hellre kvar med min bräda ett tag till innan jag skickar tillbaka den.

Permalänk
Medlem

Det var nära att man beställde där!

Blir till att vänta ett tag och se hur det planar ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av freshfoxr:

Det är inte processorn, utan moderkortet som det är fel på.

Permalänk

För alla som sitter och ställer "dumma frågor" Ja ni som har Sandy Bridge i5 och i7 processorer kommer påverkas. inte Processorn men modekortet med Socket 1155 serien och p6... och h6.... kommer påverkas.
Era Satakontroller kommer med tiden bli sämre ( vilket kan påverka era hårddiskar negativt, och dvd enheter).
Intel har kommit ut med detta nu, flera månader efter att dem först började pröva dem nya modekorten.
Och då kan man dra slutsatsen att vi som äger ett SB baserat modekort inte kommer få några problem innan vi kan få ett nytt att ersätta med.
Hoppas det här hjälpte några

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrgrim:

Lugn allihopa, ingen fara på taket. Will.i.am kommer att styra upp detta!

aiiight.

haha! nu har han sin chans att visa vad han går för!

Permalänk
Medlem

Jahapp. Det var de nöjet det.... :/

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Oj vad surt för er med SB :/
Hoppas det löser sig fort.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Plockade ihop en rigg igår @ inet, som tur var det inga problem med avbeställningen.. Tur det!

Permalänk

Ajdå, detta var illa!
Lider med er som drabbats av detta!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Vad ska jag säga. Jag var så nära att beställa en SB-rigg för några veckor sedan. Några knapptryckningar ifrån men tänkte att jag väntar och ser vad som händer med mina behov och hur det ser ut på hårdvarumarknaden framöver.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberkyckling:

Ajdå, detta var illa!
Lider med er som drabbats av detta!

Kan bara instämma, sånt här är inte kul för någon.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Men, om man forsätter att nyttja sin pc, finns det då risk att man "gör sönder" sin ssd?

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Medlem

Nu är frågan, när Intel nu återkallar, kan man lägga en beställning imorgon och hamna först i kön på fixade moderkort?