Radeon 6950 Fläkten går på 100% hjälp

Permalänk

Radeon 6950 Fläkten går på 100% hjälp

har lite problem med min grafikkortsfläkt. när jag startar datorn så hör man knappt fläkten. men sen efter 30 sec inne i windows så spurtar fläkten i väg konstant på 100% varför ? den sänker inte sig själv fast jag inte rör datorn. och all temperatur i datorn ligger bra . inget markvärdigt. vad kan detta vara ?

p.s har prövat speedfan, afterburner, riva. men inga program funkar till att ställa in fläkten .

Här nedan ser ni vad det är för dator jag har !

Chieftec Nitro Series BPS-650C 650W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 140mm Fan
Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950 Quad Core, 3,06Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan
Gigabyte GA-X58A-UD3R, X58, Socket-1366, DDR3, ATX, USB3.0, SATA 6Gb/s, 2xPCI-Ex(2.0)x16, Revision 2.0
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 6GB Kit w/3X HyperX 2GB DDR3, CL9-9-9-27
PowerColor Radeon HD 6950 2GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort
Seagate Barracuda® 7200.12 1TB SATA 3.0Gb/s, 32MB, 7200RPM

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Black Pearl, Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950 Quad Core, 3,06Ghz, PowerColor Radeon HD 6970 2GB GDDR5, BenQ 24" LED 2ms, Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0, Microsoft SideWinder X4 Keyboard.

Permalänk
Avstängd

Driversweeper, och installera nyaste drivrutiner.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk

tack för snabbt svar. vad är drivesweeper ? kan detta ha något att göra med att jag instalerade windows med ett annat grafikkort ett nvidia. sen när jag fick tebax mitt grafikkort från komplett så satte jag in de och instalerade drivrutinerna ? så att det inte riktigt har klickat där ? kan nya drivrutiner hjälpa tror du ?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Black Pearl, Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950 Quad Core, 3,06Ghz, PowerColor Radeon HD 6970 2GB GDDR5, BenQ 24" LED 2ms, Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0, Microsoft SideWinder X4 Keyboard.

Permalänk
Skrivet av Jeagargunnar:

tack för snabbt svar. vad är drivesweeper ? kan detta ha något att göra med att jag instalerade windows med ett annat grafikkort ett nvidia. sen när jag fick tebax mitt grafikkort från komplett så satte jag in de och instalerade drivrutinerna ? så att det inte riktigt har klickat där ? kan nya drivrutiner hjälpa tror du ?

Det var ju det han sa. Driversweeper är ett program som hittar och tar bort gamla drivrutiner. det mest troliga är att du inte tog bort de gamla nvidia drivisarna ordentligt och det har nu blivit en konflikt mellan dessa och dina ati drivisar som åstadkommer problemen.

Ladda ner driversweeper och kör den i felsäkert läge så borde du ta bort alla gamla drivrutiner sedan installera om nya ati drivisar.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk

ookej

okej . tack för svar ! jag får ta och göra de. om inte det funkar . kan det vara något fel på själva grafikkortet ? det kan ju inte vara för att det blir för varmt .

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jeagargunnar:

okej . tack för svar ! jag får ta och göra de. om inte det funkar . kan det vara något fel på själva grafikkortet ? det kan ju inte vara för att det blir för varmt .

Om det skulle vara fel på grafikkortet skulle det inte uppenbara sig med att fläkten spinner på. Fläkten styrs via mjukvaran i drivrutinerna. Kör Drivesweeper och installera de nyaste drivrutinerna från ATi:s hemsida.

mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

vad är det för skilldnad på dessa 2 första drivrutinerna ? http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.a...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeagargunnar:

vad är det för skilldnad på dessa 2 första drivrutinerna ? http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.a...

Ser ut som den övre inkluderar openCl också

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

tack för all hjälp. gjorde som ni sa och det funkade tack , tack och åter tack

Visa signatur