Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangoo:

spel såsom Bloodline Champions, League of Legends, Magicka etc.

Skrivet av melvins:

onödigt dyrt grafikkort när han bara vill kunna spela upp en hd-film.

Vet inte vad de spelen kräver men det är iaf inte bara hd-film.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

ush varför snåla så o välja ett så bulkit skitagg?

Vet inte om det var till mig eftersom du inte citerar men jag har inte hört något dåligt om FSP 400. Det ska vara ett bra budgetagg. http://www.sweclockers.com/recension/12226-nataggregat-i-budg...

Men å andra sidan är Fractal Design Integra 400 W också bra och kanske ser lite lyxigare ut. (betoning på lite)

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av soderkvist:

Vet inte om det var till mig eftersom du inte citerar men jag har inte hört något dåligt om FSP 400. Det ska vara ett bra budgetagg. http://www.sweclockers.com/recension/12226-nataggregat-i-budg...

Men å andra sidan är Fractal Design Integra 400 W också bra och kanske ser lite lyxigare ut. (betoning på lite)

Fractal Design Integra 400 W är nog ett bättre val, dock ca en hundring dyrare

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av melvins:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/215786/2011-02-20

detta kommer bli sjukt tyst, har samma chassi, nätagg (dock 650w) och samma hårddiskar och mitt system är knäpptyst.
har du tur kan du låsa upp två extra kärnor på processorn, annars duger den gott och väl till dina behov.
vill du hamna under 5000, ta bort processorkylaren, men råder dig till att köpa den då stockfläktar låter som jetplan.

Får jag fråga varför du väljer Fractal Design Tesla 450W istället för Fractal Design Integra 500W?

Hur är AMD Phenom II X2 555 3,2GHz BlackEdition mot AMD Athlon2 X3 450 3,2Ghz om man inte kan låsa upp till fyra kärnor?

De tester jag sett verkar Phenom II vara bättre i spel men Athlon II bättre som arbetsdator. Vad jag förstod av testen hehe.

Jag ser att 2TB Seagate Barracuda Green SATA III bara snurrar 5400rpm men är den fortfarande snabbare än en 7200rpm sata II?

Just nu ser det ut såhär: MIN BESTÄLLNING. Är lite osäker på skärmen också. Vet inte vad jag ska jämföra med men det måste vara en IPS-panel...

Permalänk
Skrivet av Mangoo:

Får jag fråga varför du väljer Fractal Design Tesla 450W istället för Fractal Design Integra 500W?

Hur är AMD Phenom II X2 555 3,2GHz BlackEdition mot AMD Athlon2 X3 450 3,2Ghz om man inte kan låsa upp till fyra kärnor?

De tester jag sett verkar Phenom II vara bättre i spel men Athlon II bättre som arbetsdator. Vad jag förstod av testen hehe.

Jag ser att 2TB Seagate Barracuda Green SATA III bara snurrar 5400rpm men är den fortfarande snabbare än en 7200rpm sata II?

Just nu ser det ut såhär: MIN BESTÄLLNING. Är lite osäker på skärmen också. Vet inte vad jag ska jämföra med men det måste vara en IPS-panel...

varför vi valde 450 wattarn istället för 500 wattarn är pga det inte behövs mer. och att 450 wattarn har sleevade kablar vilket 500 wattarn saknar.

nej en 5400 rpm hårddisk kan omöjligt vara snabbare än en 7200rpm disk. men den hårddisken du länkade är inte menad till att vara snabb, utan snarare "grön" alltså miljövänlig, dra lite watt osv.

om jag var du skulle jag satsa på amd phenom ii x2 555 istället för den trekärniga. det finns stor chans att du kan låsa upp fyra kärnor på just den phenom-prollen, förhoppningsvis till 4 kärnor, annars till 3. om inget av dom funkar att låsa upp fungerar den utmärkt som dual core.

din vagn såg helt ok ut men det moderkortet du valde stödjer varken sli eller crossfire, vilket betyder att du inte kommer kunna köra 2 st grafikkort tillsammans i framtiden för bättre grafikprestanda.
det moderkortet du valde stödjer inte heller dina ram minnen. du valde ett par 1600 mhz minnen och ditt moderkort stödjer inte det.

cpu kylaren är jättebra, det bästa du kan få för priset. så det var ett bra val.
med det där grafikkortet kommer du inte kunna spela många spel men det är ju passivt så det är ju skönt.

Mvh Simon

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangoo:

Ser bra ut men hade bytt fläkten till CPU-kylaren för jag tycker inte den är tyst, Nexus eller Slipstream är bäst, 800 RPM är definitivt tillräckligt.

Barracuda LP är 5900 RPM disk och är som ett mellanting mellan 5400 och 7200 RPM, du kommer att ha segare uppstarter och program-uppstarter men det går att ha en låg RPM disk som systemdisk. Det är skillnad men det gör inte datorn värdelös, laptops har haft långsamma diskar i all evighet.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

Mitt förslag http://www.inet.se/kundvagn/visa/222138/2011-02-22-surfdator

Jag köpte nyligen en 2a dator och det blev ett MSI mk. Det har en ny funktion för att låsa upp AMD x2 CPU. Tydligen kan man ej göra detta lika enkelt längre. Då AMD har ändrat i 880G kretsen men MSI har ett nytt bios system för detta. Kolla så det går med andra MK

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Mitt förslag http://www.inet.se/kundvagn/visa/222138/2011-02-22-surfdator

Jag köpte nyligen en 2a dator och det blev ett MSI mk. Det har en ny funktion för att låsa upp AMD x2 CPU. Tydligen kan man ej göra detta lika enkelt längre. Då AMD har ändrat i 880G kretsen men MSI har ett nytt bios system för detta. Kolla så det går med andra MK

Äkta Propus-kärnan har man aldrig kunnat låsa upp. Det är enbart semi-defekta Denebs som är omdöpta som kan låsas upp i bästa fall.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

varför vi valde 450 wattarn istället för 500 wattarn är pga det inte behövs mer. och att 450 wattarn har sleevade kablar vilket 500 wattarn saknar.

Men 500 wattarn är billigare. Tesla versionen måste ju vara bättre på något. Vad innebär sleevade kablar och vad är det bra för?

nej en 5400 rpm hårddisk kan omöjligt vara snabbare än en 7200rpm disk. men den hårddisken du länkade är inte menad till att vara snabb, utan snarare "grön" alltså miljövänlig, dra lite watt osv.

Hmm då förstår jag inte varför det är bra med SATA3. Jag menar den följer 6gb/s protokoll men en SATA2 3gb/s 7200rpm disk är snabbare?

om jag var du skulle jag satsa på amd phenom ii x2 555 istället för den trekärniga. det finns stor chans att du kan låsa upp fyra kärnor på just den phenom-prollen, förhoppningsvis till 4 kärnor, annars till 3. om inget av dom funkar att låsa upp fungerar den utmärkt som dual core.

Ok jag ska se om jag kan hitta lite fler tester. För vad jag tyckte jag såg så var den trekärniga prollen bättre vid "arbetande" och phenom för spel och jag vill inte direkt ha en speldator.

din vagn såg helt ok ut men det moderkortet du valde stödjer varken sli eller crossfire, vilket betyder att du inte kommer kunna köra 2 st grafikkort tillsammans i framtiden för bättre grafikprestanda.

Jag har inget intresse i det så det kan jag leva med. Spelar i princip aldrig och jag tror inte framtidens super meatboy kräver crossfire

det moderkortet du valde stödjer inte heller dina ram minnen. du valde ett par 1600 mhz minnen och ditt moderkort stödjer inte det.

DOH! Tog bara minnen som någon rekommenderade tidigare i tråden. Trodde han visste om det skulle passa till moderkortet. Får ta ett par 1333mhz istället.

Tack så mycket Simon

cpu kylaren är jättebra, det bästa du kan få för priset. så det var ett bra val.
med det där grafikkortet kommer du inte kunna spela många spel men det är ju passivt så det är ju skönt.

Skrivet av Typhonos:

Ser bra ut men hade bytt fläkten till CPU-kylaren för jag tycker inte den är tyst, Nexus eller Slipstream är bäst, 800 RPM är definitivt tillräckligt.

Hmmm vem ska man lyssna på?

Jag är inte orolig för att grafikkortet är svagt. Som sagt spelar inte. Är det starkare än mitt nuvarande Geforce 6800?

Skrivet av Typhonos:

Äkta Propus-kärnan har man aldrig kunnat låsa upp. Det är enbart semi-defekta Denebs som är omdöpta som kan låsas upp i bästa fall.

Låter osäkert. Vilken processor skulle du rekommendera? Värt det att chansa på en Phenom fortfarande?

Tusen tack för fortsatt svar gentlemen!

Imorn är det lön och snart skall det inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangoo:

Låter osäkert. Vilken processor skulle du rekommendera? Värt det att chansa på en Phenom fortfarande?

Jag anser att medföljande fläkt till Hyper 212 plus låter för mycket, jag gav bort min till min andra dator och ersatte med Nexus Real Silent 120 mm som presterar mycket bra på låga varvtal och tyst.

Ska du enbart surfa och se HD film så klarar du dig utan problem med en Athlon II X2 och inbyggd grafik i form av 880G chipset men vill du spela lite så är steget till en Athlon II X3 värt skillnaden. Lägg resten av pengarna på något roligare, du kommer inte bli gladare för en onödigt kraftfull och dyr processor eller grafikkort. Köp hellre en till eller större disk till dina torrents.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mangoo:

Men 500 wattarn är billigare. Tesla versionen måste ju vara bättre på något. Vad innebär sleevade kablar och vad är det bra för?

Sleevade kablar är kablar med kabelstrumpa på kablarna XD i vilket fall ger detta lite bättre luftflöde i burken

Skrivet av Mangoo:

Hmm då förstår jag inte varför det är bra med SATA3. Jag menar den följer 6gb/s protokoll men en SATA2 3gb/s 7200rpm disk är snabbare?

Ja du det kan jag inte svara på men jag tror iallfall att 7200rpm disken är snabbare.

Skrivet av Mangoo:

Ok jag ska se om jag kan hitta lite fler tester. För vad jag tyckte jag såg så var den trekärniga prollen bättre vid "arbetande" och phenom för spel och jag vill inte direkt ha en speldator.

Tror inte det är så stor skillnad på dom när det gäller arbete. Om du lyckas låsa upp phenomen så spöar den nog skiten ur den trekärniga även för arbete

Skrivet av Mangoo:

Hmmm vem ska man lyssna på?

Mig hehe. men ärligt talat, jag har cooler master hyper 212 plus i min burk och har fläkten på 30%. Den låter knappt någonting fast å andra sidan är jag inte så känslig för ljud. men den kyler i vilket fall riktigt riktigt bra även om fläkten bara körs i 30%.

Skrivet av Mangoo:

Jag är inte orolig för att grafikkortet är svagt. Som sagt spelar inte. Är det starkare än mitt nuvarande Geforce 6800?

jahaa! gud ja, det är enoorm skillnad

Skrivet av Mangoo:

Jag skulle som sagt köra på phenomen iallafall.

Skrivet av Mangoo:

Imorn är det lön och snart skall det inhandlas

Gött Lycka till

mvh simon

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangoo:

Prolle fläkten känner inte jag till. Mina vänner gillar Noctua och jag ser att flera av era exempel innehåller Cooler Master Hyper 212 Plus.

Den fläkten som följer med coolermaster hyper 212+ är absolut inte tyst!
Snarare som ett jetplan, köp en gentle typhoon 1150 rpm ist

Permalänk
Medlem

bara en liten instickare: såg at than lirade spelet Magicka, tyvär funkar inte det med inbyggd grafik i prollen. fyi liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekanix20:

Den fläkten som följer med coolermaster hyper 212+ är absolut inte tyst!
Snarare som ett jetplan, köp en gentle typhoon 1150 rpm ist

Ok done!

Så. Nu har jag bestämt mig angående processor och nätagg.

Har däremot tagit bort Corsair Force SSD och beställer istället en OCZ Vertex 2 då den är billigare och jag har fått en del varningar om att Corsair Force ska kunna ge bluescreen error emellanåt. Tester jag läst verkar Vertex 2 vara minst lika snabb också så jag antar att det inte blir någon skillnad.

Har lagt till en SATA dvd brännare från Samsung då jag tänkt att sälja min gamla dator helt komplett så jag kannabaliserar inget ifrån den gamla.

Jag har även beställt en ny router. Det blev en Asus RT-N56U och den ska vara väldigt bra.
Jag har alltid kört med kablar förut och vill nu köra trådlöst. Jag har bredbandsbolagets 100mbit fiber. Vore roligt om jag kunde köra trådlöst utan att förlora på tok för mycket hastighet. Någon som har ett trådlöst nätverkskort att rekommendera?

Såhär ser kundvagnen ut från INET: Snart dags för beställning
Köper OCZ Vertex 2 disk från ALINA.se som de gör reklam för här på Sweclockers

Sååå. Någon som har ett nätverkskort att rekommendera eller andra invändningar innan jag beställer. Siktar på att lägga beställningen imorgon söndag!

Permalänk

ser bra ut

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kylpasta och sådana saker får man med det? Om inte vad ska jag köpa för småsaker? Har sett att det finns ljuddämpningsset som inkluderar skruvar och sådant som jag antar är gummerade för att absorbera vibrationer. Personligen tycker jag det låter lite väl... Men å andra sidan kan jag ju inget om datorer så

Permalänk

rätta mig om jag har fel , men jag tror redan att Fractal Design Define R3 är ljuddämpat. och ja, kylpasta följer med Cooler master hyper 212 plus, en ganska bra sådan också

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok då var det beställt! Lade till ett Linksys Cisco dual band nätverkskort. Återkommer när jag byggt ihop allting

Permalänk

Gött! bra att du beställde innan 5 för då får du nog grejerna imorgon (om allt finns i lager o om du beställde från inet)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Imorn är söndag hehehe

Permalänk

oj det var inget haha

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok nu har jag fått grejerna. Ska skruva ihop ikväll.

Jag har en riktig nyckel till windows 7 men ingen skiva. Kan man pirata en från nätet och använda min nyckel eller finns det något annat sätt?

Det är en svensk win 7 professional.

Permalänk

jag vet inte om du kan göra så :(. gött att har fått grejerna, ser fram emot att se hur det gick sen

Visa signatur