Faktura från Radiotjänsten, anmält mig utan min vetskap

Permalänk
Skrivet av H.L:

Att bli avbruten av reklam under ett program är det värsta som finns.

Håller med, därför jag tankar ner filmerna och kollar på tv:n genom datorn istället

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

I detta fall skulle jag nog betalt och sedan avbeställt efter nån dag.. Suck.. Kan dom inte föra in TV-avgiften på skatten bara? .. Kommer bli så mycket billigare än att avlöna en firma som ska jaga folk som inte betalar tv-avgift med högaffel och fackla..

Ta bort skiten! .:)

Håller med dig egentligen. Finns dock ett bra argument jag hörde till varför det inte tas på skatten. Anledningen är helt enkelt att SVT ska vara politiskt oberoende, och om de får betalt genom skattemedel kan sittande parti kontrollera hur mycket pengar de får, och därmed kontrollera vad som sänds.

Men tycker personligen det vore bättre då att stifta någon form av lagar som fråntar regeringen möjligheten att reglera just den biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atillo09:

Tack för alla svar och tips då jag vet att de kommer skita i vad jag skriver till dom
(de läste inte ens mitt meddelande första gången) de har ju rätt att tvinga dig ha en tv trots att du inte har det.

Har bestämt mig för att avanmäla tv-innehav om 4 v typ.
Men kommer dom trakassera mig då oxå eller vad tror ni?

Gör inte det. Bestrid bara skriftligen på varje krav de har så kommer det inte kosta dig en krona, möjligtvis ett frimärke. Klart värt besväret för att slippa betala för något som du inte utnyttjar. De kommer inte driva det vidare då de inte har belägg för det.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Antielefant
Skrivet av infinity08:

Håller med dig egentligen. Finns dock ett bra argument jag hörde till varför det inte tas på skatten. Anledningen är helt enkelt att SVT ska vara politiskt oberoende, och om de får betalt genom skattemedel kan sittande parti kontrollera hur mycket pengar de får, och därmed kontrollera vad som sänds.

Men tycker personligen det vore bättre då att stifta någon form av lagar som fråntar regeringen möjligheten att reglera just den biten.

Spelar ju ingen roll, då TV-avgiftens storlek redan är styrd av riksdag och regering.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Skulle knappast vara första gången som radiotjänsten använde tveksamma metoder, i ett fall jag läste om för ngt år sedan så hade kontrollanten satt örat mot dörren och hört ett ljud han antog var en TV och personen i lägenheten fick en faktura för radiotjänsten skickat till sig.

Problemet var att ljudet kontrollanten hört var en pappegoja

Vet inte hur fallet slutade men det hade iaf pågått ett par månader utan att han fått upprättelse!

Ljudet den där kontrollanten hör kan också vara att inspelat avsnitt som man har laddat ner från nätet och då krävs ingen tv-licens.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runsy:

Dom som jobbar åt radiotjänst har ju provisions baserad lön.

Ingen som jobbar åt Radiotjänst har provisionslön, det är ren lögn eller okunnighet att påstå något sådant. En stor del av tv-licenskontrollanterna är obetalda frivilliga (ofta pensionärer) som knackar dörr på sin fritid. Precis som folk som påstår att polisen får en viss procent av alla böteslappar de skriver ut.

Åter till ämnet: Låter helt sjukt att någon gjort detta, med uppenbart uppsåt, men det finns rötägg överallt.

Min historia: Jag ringde till deras telefonsvarare där man kan anmäla TV-innehav (dock inte avanmäla) och var fly förbannad eftersom jag hade förklarat jättetydligt att jag hade min TV hos min mamma (lämnade den där eftersom sambons TV var bättre) och att hon betalat sin licens i många år.
Skickade också ett mail samma dag med samma arga ton, en knapp vecka senare damp det ner ett brev: Du slipper betala (efter att jag hade fått uppge min mammas adress, personnummer etc. ytterligare en gång).

2009 fick de in ungefär sju miljarder i licensavgifter, att det inte produceras bättre program och att de inte kan lägga de få bra som visas filmerna på SVT, på "prime time" så att även jag kan titta, gör att jag inte stödjer en licens i dess nuvarande form.

Som de andra i tråden sagt: Stå på dig och betala inget.

Visa signatur

'Quis custodiet ipsos custodes?'

Permalänk
Medlem

Har inte läst varenda inlägg, men har ett bra tips att komma med. För ca 5 år sedan så skaffade jag skyddat(dolt) nummer på grund av att jag blev kontaktad av sjuka personer på grund av mitt jobb, men sedan jag gjorde det så har jag inte fått några samtal av radiotjänst, troligen för att de inte hittar mitt nummer. Rekommenderas varmt att göra så

Spelar ingen roll om ni behöver det eller inte, ,men det är helt klart bra eftersom man slipper inte bara radiotjänst utan även alla andra former av försäljare

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Underbart att ha hund i detta läget. Visst kom in. Kommer du förbi min tysk importerade Dobbermann. Så skiver jag på.

Eller så hade jag bara sagt attack och låtit idioten springa.

Skrivet av ilstallione:

Så blir det när man har "kontrollanter" som arbetar på ren provision.
Glömmer aldrig när en av dem kom hem till mig och var riktigt påstridig. Efter någon minuts tjabbande skulle jag stänga dörren och då tar idioten tag i den och sätter en fot i springan och hasplar ur sig att det vore lättare att jag bara skrev på att jag har TV.

Permalänk
Skrivet av Madmoremax:

Underbart att ha hund i detta läget. Visst kom in. Kommer du förbi min tysk importerade Dobbermann. Så skiver jag på.

Häftigt.

Jag tycker att det hela bör komma på skattesedeln, speciellt om det blir licens på internetuppkoppling också. Det är väldigt få personer som varken har TV, internet eller internet via mobiltelefon. Har du en telefonlinje har du i teorin internet. Antalet personer som har TV men inte betalar för sig är desto fler, garanterat. Bakom den här skärmen sitter en

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madmoremax:

Du är numera min hjälte..

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Du är numera min hjälte..

Inte direkt. Helst ser jag att ingen knackar på min dörr som vill sälja dvs skit eller kräva mig på pengar för något jag inte använder.

Dom skulle fan betala mig för att jag ska se på skiten.

Permalänk
Medlem

När kontrollanten kom till min lägenhet så frågade han ifall jag hade TV. Jag svarade nej. Han frågade om jag kollade på SVT-play. Jag svarade nej, jag har aldrig gjort det. Han frågade ifall jag hade en skärm till datorn. Jag frågade varför han undrade. Tydligen så ska man betala tv-avgift om man har möjlighet att se på SVT-play. Jag sa att jag inte hade planer att se på SVT-play och bad honom gå därifrån, för han hade en väldigt otrevlig ton. Som resultat knuffade han till mig och försökte kolla ifall jag hade dator eller TV. Oturligt nog så såg han datorn och sa att jag skulle betala TV-avgift. Jag fick ta och ringa in och helt enkelt förklara hur han hade betett sig och att jag skulle motarbeta dom ifall de krävde att jag skulle betala för något jag inte har eller använder. Lyckligtvis så slapp jag avgiften. Min poäng är iaf att om kontrollanterna vill, kan dom få vem som helst att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radim:

Han frågade ifall jag hade en skärm till datorn. Jag frågade varför han undrade. Tydligen så ska man betala tv-avgift om man har möjlighet att se på SVT-play.

Fel

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag tycker det är fel att t.ex. en skattebetalare UTAN tv ska behöva betala tv-licens... när vi dessutom får betala för socialfallen som bara är lata.

Ja, men nu har du internet, så du räknas in i mitt argument. Synd

Visa signatur

Citera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasL:

Förklara gärna vad han sa i så fall. Hans argument var att "typ" alla skärmar hade inbyggd tv-tuner. Men snälla, var god och påminn mig om vad han sa till mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radim:

Förklara gärna vad han sa i så fall. Hans argument var att "typ" alla skärmar hade inbyggd tv-tuner. Men snälla, var god och påminn mig om vad han sa till mig.

Skärmar har inte inbyggd tv-tuner, då hade det inte längre varit en skärm utan en tv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasL:

Skärmar har inte inbyggd tv-tuner, då hade det inte längre varit en skärm utan en tv.

I så fall har inet fel. http://www.inet.se/kategori/30/bildskarmar

Det finns skärmar med inbyggd tv-tuner. Men att "typ alla" har det stämmer verkligen inte. Det är inte alls vanligt och det är något som inte alla kontrollanter förstår tydligen. Dom kan vrida och vända på vad som helst så att det låter som att du sitter och njuter av SVT varje dag. Brukar du ringa? Jaha, men då skaffar du säkert en smartphone snart så du kan se SVT play. Har du internet? Jaha, då stör jag dig säkert nu, du kollar säkert egentligen på antikrundan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blomqvist:

Häftigt.

Jag tycker att det hela bör komma på skattesedeln, speciellt om det blir licens på internetuppkoppling också. Det är väldigt få personer som varken har TV, internet eller internet via mobiltelefon. Har du en telefonlinje har du i teorin internet. Antalet personer som har TV men inte betalar för sig är desto fler, garanterat. Bakom den här skärmen sitter en

Jag tror inte att det främsta argumentet för finansieringen av public service handlar om att denna skall vara oberoende även om det är en viktig faktor. Det är nog snarare så att det handlar om att skatteintäkterna varje år varierar en hel del. I kärva finansiella tider måste det skäras ner för att klara budgeten och självfallet skär man hellre bort TV än i exempelvis sjukvård eller underhållandet av vägar. Därmed skulle public service förmodligen bli ganska kortlivat om avgiften bakades in i skatten.

Skrivet av GaMeR2K5:

Jag tycker det är fel att t.ex. en skattebetalare UTAN tv ska behöva betala tv-licens... när vi dessutom får betala för socialfallen som bara är lata.

Det finns flera länder där man i stort sett slipper skatt, välfärd, yttrandefrihet och annat skit. Testa att bo där ett tag där istället ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

Till Ts: Så tror jag det är lättast att inse vad public service är för några. Om de skickar ut en bluff-faktura, man bestrider och får avslag, så gör man bäst att betala innan de börjar hota med våld. (kronofogden) När det sedan har gått några veckor kan man ljuga för radiotjänst och påstå att man hade en tv, men nu har gjort sig av med denna. När man inte alls hade någon tv från första början, jämför med usa där felaktiga dömda personer tjänar på att erkänna brottet om de ska bli fria vid nådansökan.

Skrivet av infinity08:

Fast vem beslutar hur mycket pengar de får idag? Jag tänker då på tvavgiftens nivå:
Höjningen av tv-avgiften ska också godkännas av regeringen.
http://www.ot.fi/story/?linkid=125412

För övrigt ser jag inget direkt samband med hur mycket pengar svt får och kontroll av vad de sänder, jovisst svindyra nöjesprogram som svt inte alls ska hålla på med kan de bli tvingade att dra in om pengarna sinar.

Skrivet av Söderbäck:

I kärva finansiella tider måste det skäras ner för att klara budgeten och självfallet skär man hellre bort TV än i exempelvis sjukvård eller underhållandet av vägar. Därmed skulle public service förmodligen bli ganska kortlivat om avgiften bakades in i skatten.

Nyhetsrapportering och de sysslor som staten bör bedriva är typ det sista som skärs ner på innan en kollaps , så det behöver man inte vara orolig för. (bara se på länder som höll på att kollapsa och inse att de fortfarande rapportera flikigt, dock ej sanningen) Kända exempel är Bagdad Bob och såklart flygbladen under andra världskrigen, där propagandan gick ändå till det sista.
*edit*
Sedan självklart är svt även kritiska emot de som har makt etc, bara det att jag inte tror att de viktiga programmen inom svt är hotade.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror inte att det främsta argumentet för finansieringen av public service handlar om att denna skall vara oberoende även om det är en viktig faktor. Det är nog snarare så att det handlar om att skatteintäkterna varje år varierar en hel del. I kärva finansiella tider måste det skäras ner för att klara budgeten och självfallet skär man hellre bort TV än i exempelvis sjukvård eller underhållandet av vägar. Därmed skulle public service förmodligen bli ganska kortlivat om avgiften bakades in i skatten.

Om det läggs på en dedikerad del?

Visa signatur

Citera, tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blomqvist:

Om det läggs på en dedikerad del?

Det är en bra idé. Jag hade dock hellre sett att skolan skulle bli en dedikerad del dock. Helst skulle väl alla delar vara dedikerade men det går ju inte riktigt. De delar som inte är lika viktiga för grundläggande samhällsfunktioner kommer nog inte få högst prioritet på dedikeringslistan heller.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bud_bundy:

Nyhetsrapportering och de sysslor som staten bör bedriva är typ det sista som skärs ner på innan en kollaps , så det behöver man inte vara orolig för. (bara se på länder som höll på att kollapsa och inse att de fortfarande rapportera flikigt, dock ej sanningen) Kända exempel är Bagdad Bob och såklart flygbladen under andra världskrigen, där propagandan gick ändå till det sista.
*edit*
Sedan självklart är svt även kritiska emot de som har makt etc, bara det att jag inte tror att de viktiga programmen inom svt är hotade.

Det är väl en viss skillnad på en direkt maktstyrd mediakanal i ett land i kris och filbunken Sverige. Tycker inte att det går att jämföra så lätt. Hamnar sverige i krig samtidigt som bublic service blir skattefinansierat så är det lättare att jämföra. Men nog om det.

Om SVT tappar en stor del av sin budget kommer antingen vara tvungna att sänka antalet sändningstimmar drastiskt eller dra ner på kvalitén väldigt mycket. En hel del kostnader är ju fasta som exempelvis distribution oavsett budget och denna stora sänkning i kvalité/utbud skulle göra väldigt många medborgare missnöjda. Antingen gör man det då bättre igen genom att ösa på nya pengar (men man skar ju ned föra att det var ont om just slantar) eller så gror missnöjet och med dåligt utbud och missnöjd publik ser det rätt mörkt ut för public service då. Sedan är väl risken att det skulle gå helt i graven väldigt liten såklart. Finns väl inte så många länder som liknar Sverige någorlunda som inte har public service?
Men denna onda spiral skulle förmodligen vara ganska missgynnsamt för alla parter.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Till Ts: Så tror jag det är lättast att inse vad public service är för några. Om de skickar ut en bluff-faktura, man bestrider och får avslag, så gör man bäst att betala innan de börjar hota med våld. (kronofogden) När det sedan har gått några veckor kan man ljuga för radiotjänst och påstå att man hade en tv, men nu har gjort sig av med denna. När man inte alls hade någon tv från första början, jämför med usa där felaktiga dömda personer tjänar på att erkänna brottet om de ska bli fria vid nådansökan.

Vansinne att betala något som är felaktigt bara för att de ev hotar med kronofogden. En räkning kan ALDRIG skickas till kronofogden om man bestrider den innan. Skulle man inte bestrida innan kronofogden kan man fortfarande göra det hos just kronofogden utan att riskera en betalningsanmärkning. Bestrider man så måste de då stämma dig i tingsrätten inom 30 dagar, annars läggs ärendet ner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Verkligen? Någonsin hört talas om sköntaxering?

Utan att kolla upp fakta?

Så om jag ringer till skatteverket och säger att du har 10 svartarbetare som jobbat i 1 år, kommer de då fakturera dig utan att kolla upp ett skit?

Permalänk
Medlem

Läste att det var nån som sa att det är en myt att kontrollanter inte har provision.

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande.html

I sök rutan skriver ni radiotjänst

2:a svaret är från radiotjänst

Ta en titt på den längst ner under LÖN.

EDIT: ändrat länken

Permalänk
Medlem
Skrivet av goliat80:

Läste att det var nån som sa att det är en myt att kontrollanter inte har provision.

http://www.arbetsformedlingen.se/4.38a41afd11d99fbdb65800016....

Ta en titt här längst ner under LÖN.

Jag klickade på länken och fick följande meddelande "Ett fel har inträffat.
Tjänsten fungerar inte för tillfället. Var vänlig försök igen senare."

Dock inte sagt att jag inte tror dig

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Jag klickade på länken och fick följande meddelande "Ett fel har inträffat.
Tjänsten fungerar inte för tillfället. Var vänlig försök igen senare."

Dock inte sagt att jag inte tror dig

"Lön
Rörlig lön

Provision."

Fast det kan ju vara så att Radiotjänst gärna säger att dom kör med det, fastän att så inte är fallet, bara för att dom inte ska bli FÖR populära, så Felet ovan kan ju fortfarande ha rätt.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Nu börjar man förstå varför vissa kontrollanter är så påstridiga.

Citat:

Uppdraget går till på det sättet att du får listor över personer som betalar tv-avgift inom ett visst postnummerområde. Din uppgift blir då att besöka de hushåll som ännu inte betalar tv-avgift. Utifrån de uppgifter som du lämar till Radiotjänst görs sedan en bedömning om tv-avgift ska registreras enligt lag (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst. Din ersättning baseras på antal registrerade avgifter.

Det jag reagerar på är den sista meningen. Det är nog därför vissa kontrollanter kör en rövare och anmäler utan att ha torrt på fötterna.
När man sedan knappt kan få rätt mot radiotjänst när en kontrollant har gjort fel, så är det verkligen dags att SVT kodar sina utsändningar eller att avgiften läggs på skatten. Precis som begravningsavgiften.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Avgiften borde läggas på skatten PUNKT SLUT, sen om det ska vara någon garanterad nivå eller liknande skiter jag i men då kunde vi bli av med en massa kontrollanter som kostar en massa pengar.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!