Apple hindrar hemmafixare från att uppgradera hårddisken i Imac

Permalänk
Medlem

Handlar det om ett helt ny kabel eller bara en ny anslutning? Är det samma kabel som förut så kan man väl bara byta till en annan anslutning eller???
Det jag blir mest förvånad över är att Apple blev inte stämd än av samma orsaker som microsoft blev när det gällde olika webläsare även om det var helt ologiskt...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Det är så typiskt apple och det är en av anledningarna att jag starkt ogillar apple som företag.

+1

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 ModerKort: MSI Mag Mortar B550M WiFi Processor: AMD Ryzen 5 5600X RAM:32GB Corsair vengence @3200MHZ Grafikkort: ASUS RTX 3080 TUF OC Nätdel:Corsair RM850 850W Lagring:|Samsung 970 EVO Plus 500GB | Kingston 250 GB SSD | Samsung 850 EVO 250GB |Samsung 750 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

haha, rätt åt macibanerna. Nu får de betala dubbelt så mycket för deras hårddiskar... hoho

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Dom jag vet som kör mac kör med extra hdd's via usb men mac kanske kommer med en egen standard där med

Sa du thunderbolt? Jag vet att den ska komma till Windows men än så länge iaf..

Permalänk
Medlem

Jag tror bara en mindre del av Apples marknad kommer bry sig om (eller ens uppmärksamma) begränsningen.
Ur ett företagsperspektiv är den här utvecklingen klockren.
Det handlar ju om att öka marginaler och/eller att fixa marginaler på så många håll som möjligt, företagens huvudsyfte är ju att uttöka vinsten.
Andra exempel på överpriser brukar vara laddare och batterier till bärbara för att inte tala om förbrukningsmaterial som toner och bläck. Och på tal om överpriser, är det någon som köpt reservdelar till SUN maskiner?
Å andra sidan var det just denna typ av begränsningar som gjorde att IBM kompatibel PC blev så dominerande.
Hade vi velat att allt bara skulle funka så hade vi väl suttit med DEC-terminaler hemma idag.
Det är intressant att följa Apple även om jag inte använder deras grejer.

Permalänk
Medlem

Esch, istället för att köpa en 120gb SSD för en 1800 spänn så betala 6000 för samma skit! Det är ju APPLE, det är VÄRT pengarna eller HUR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Tänk om SweC kunde komma fram till samma slutledning och skippa alla nyheter om Apple här. För sådana nyheter hör inte hemma här ens i en Mactalibans ögon uppenbarligen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=538962#rparams=ss=Wester...

"Western Digital My Passport Essential 2.0 SE for Mac 1TB "
"Western Digital My Book for Mac Apollo 2TB "

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=474206#rparams=ss=Seagat...

"Seagate FreeAgent Go Mac USB/FW 250GB "
"Seagate FreeAgent Mac USB/FW 500GB "

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=360#rparams=ss=Iomega%2...

"Iomega eGo Desktop USB/FW800 Mac Edition 2TB "

Utan att kolla, så är jag 99% säker på att alla "Mac externa diskar" endast är är formaterade med Mac egna filsystem iställer för NTFS / FAT32. Skulle alltså gå att koppla in dem i en PC, formatera till förslagsvis NTFS, och få det funka fortfarande.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Dessa datorer riktar ju till dom som bara bryr som om design, trender m.m, någorlunda tekniskt intresserade människor skulle aldrig komma på tanken att köpa något som har med Apple att göra (med några få undantag där man blivit indoktinerad sedan unga år)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Märks tydligt vilka som aldrig har haft en Mac i sin ägor. Man kan inte riktigt kalla en Mac från de senaste åren för överprissatt. Som en liten jämförelse kan vi titta på min macbook 13.3 mot en bekants HP laptop i samma storlek. jag gav 11000 för min MacBook och han 7000 för sin HP vilket är en sor skillnad med tanke på att datorerna har snarlik prestanda (min något snabbare processor, hans bättre grafikkort). Så om man kollar på prestandan så ligger dem väldigt nära varandra. Men om man kollar lite längre så börjar skillnaderna bli stora

HP dator:
flera timmar kortare batteritid
fläkten låter hela tiden
den "knarrar", känns väldigt ömtålig
dålig trackpad i jämförelse
Värdelös skärm
Användarupplevelsen suger (går inte komma ifrån, vardagen blir lättare i OSX om man överlever att det inte finns så många spel)
ej upplyst tangentbord vilket har blivit ett problem för honom
Inget andrahandsvärde efter 3 år samtidigt som MacBooken är värd några tusen vilket äter upp lite av prisskillnaden.
Så vilken är egentligen den dyra datorn?

speciellt den sista punkten kan vara värd att tänka på för många som kanske inte bryr sig så mycket om resten. Har aldrig varit så nöjd med en dator som med min MacBook och då har jag haft i princip allt innan. Spela görs på en stationär. Har jag haft problem i OSX? Absolut apple är långt ifrån perfekta, särskilt när de gör saker som det här vilket dem verkar gilla. Även målgruppen inte skruvar isär sina datorer särskilt mycket vore det onekligen fortfarande bra att kunna byta en hårddisk.

Det jag försöker säga är att många här häver ur sig massor med skitsnack utan att tänka efter på vad man säger, finns många som hatar Apple men hur många har grund för det?

Ni får ursäkta kladdig text, nu har jag väldigt brotom!

Varför ens jämföra mot HP. HP har alltid varit billigt skräp. Å ena sidan är det billigare, och duger om man bara behöver något billigt att surfa på.
Vill man ha kvalitet så finns det t.ex alltid Asus eller Lenovo, bland annat.

Sen är det iMac denna artikeln handlar om, inte Macbook Pro...

För övrigt så är det riktigt löjligt att Apple gör det först jätte komplicerat att byta hårddisken på iMacen, och nu gör det helt omöjligt.
Alla andra Laptops behöver bara plocka av 1-5 skruvar för att kunna byta ut hårddisken, Även HPs egna Allt-i-Ett datorer gör det super enkelt att byta hårddisken på.
Finns absolut ingen som helst logisk anledning för Apple att göra så här. Förutom att lura tröga kunder på mer pengar.

Och sen löjligt många säger här att man aldrig kommer behöva byta ut hårddisken tycks inte inse just hur ömtålig en hårddisk är.. Om något så är det bland dom känsligaste delarna i en dator, och högst chans att bryta ner först..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Alltså om det hade haft någon som helst teknisk fördel hade jag haft lite förståelse i alla fall men iom att det går utan problem att läsa av hårdiskens temperatur (om HD tune kan läsa av temperaturen så kan väll Apple)

det enda positiva med apple är deras logga som jag tror är en hedring till Alan turing även om de flesta tror på newton + deras skärmar (som inte är deras)

Det är väl uppenbart att det handlar om en hyllning till Eris, Goddes of Discord och hennes guldäpple med inristningen "Till den vackraste" <-- stämmer rätt bra in på apple fanboys känsla när dom köpt senaste apple produkten

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Dessa datorer riktar ju till dom som bara bryr som om design, trender m.m, någorlunda tekniskt intresserade människor skulle aldrig komma på tanken att köpa något som har med Apple att göra (med några få undantag där man blivit indoktinerad sedan unga år)

Jag är uppenbarligen undantaget i.s.f.

Som ung så avskydde jag Mac och Apple, vilket inte var så konstigt med tanke på att deras maskiner på den tiden körde "klassiska" Mac OS.

På 90-talet så blev jag UNIX-användare på heltid.

När Apple så småningom släppte Mac OS X så blev jag nyfiken men var fortfarande skeptisk.

Runt 10.4 och bytet till Intel så bestämde jag mig för att faktiskt skaffa Mac själv (hade testat med "hackintosh" men det var alldeles för krångligt för att kännas värt det).

Sedan dess har min huvudsakliga arbetsstation hemma varit en Mac (jag kör dock fortfarande Linux, FreeBSD, Plan 9 och annat på andra maskiner).

Men det kanske är så att jag inte har någon koll? Jag är ju bara systemutvecklare och har bara varit sysadmin för Linuxkluster, jag är uppenbarligen blåst som valt att köra Mac...

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Jag är uppenbarligen undantaget i.s.f.

Som ung så avskydde jag Mac och Apple, vilket inte var så konstigt med tanke på att deras maskiner på den tiden körde "klassiska" Mac OS.

På 90-talet så blev jag UNIX-användare på heltid.

När Apple så småningom släppte Mac OS X så blev jag nyfiken men var fortfarande skeptisk.

Runt 10.4 och bytet till Intel så bestämde jag mig för att faktiskt skaffa Mac själv (hade testat med "hackintosh" men det var alldeles för krångligt för att kännas värt det).

Sedan dess har min huvudsakliga arbetsstation hemma varit en Mac (jag kör dock fortfarande Linux, FreeBSD, Plan 9 och annat på andra maskiner).

Men det kanske är så att jag inte har någon koll? Jag är ju bara systemutvecklare och har bara varit sysadmin för Linuxkluster, jag är uppenbarligen blåst som valt att köra Mac...

Dels skrev jag att det finns undantag dels så har ju du använt Unix tidigare.

Men det är inte på såna som dig som Apple tjänar sina pengar på, utan på kunder med fet plånbok som är ute efter en snygg, enkel och trendig dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Nu börjar man tycka att de går liiite för långt. Framförallt med priset också..

Nu? Apple är äckliga
Men! Den fantastiska kvalitén gör ju alla de där extra tusenlapparna värt det hela, och för att inte tala om statusen du får av att äga en produkt från Apple!

uj uj uj!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Lustigt då jag har fått intrycket av att det är just dessa människor som kör med UNIX och OSX i störst utsträckning. Dvs personer som faktiskt använder sig av sina datorer dagligen till tex arbete, inte 12 åringar som vill modda burken och lira dota. Jag måste dessutom vara ett undantag på jag älskar teknik och maskiner, man skulle kunna säga att jag lever för det, men har ände en Macbook en en iPhone som jag tycker är riktigt bra. överväger även i iPad för att kunna komma åt dokument och liknande.

Det du säger är totalt skitsnack vilket även du måste förstå om du tänker efter lite. Jag har full förståelse för om folk inte gilla Apple då dem har mycket lustigheter för sig, inte minst låsningar och begränsningar i både hårvara som mjukvara men det hör inge med saken att göra.

Skulle jag köpa en iMac? nej, på stationära vill jag kunna spela och dessutom gillar jag att bygga datorer vilket blir ganska begränsat med en Mac. Skulle min farsa köpa en iMac? absolut! han hatar burkar som krånglar, låter och tar stor plats. OSX har förgyllt hans arbete och höjt effektiviteten märkbart sedan dagen det kom och firman bytte ut sina windowsburkar.

EDIT: det här börjar kännas lite som det har varit med dyra bilar ett tag i det här landet. Köper man en BMW för en miljon får man stå ut med mycket fula blickar och vresiga kommentarer för då har man tydligen gjort något fel. Vissa kan inte förstå varför man köper an Mac andra avskyr Windows som för övrigt ska vara ett av värdens mest hatade företag. men mycket av kritiken är helt obefogad och kommer från folk som inte tänker efter.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av Sahlstrom:

Bör inte nyheterna vara någorlunda objektiva? Att skriva in en brandfackla i första meningen enbart för att starta ett flamewar alternativt argumentera sin åsikt. Sådana saker hamnar i andra artiklar, typ ledare, debatt eller likande. Aldrig personlig åsikt på nyhetsplats, framförallt inte om man säger att man är Sveriges största hårdvarusite.
Samma sak blev gjort nyligen med nyheten om nya iMac.

Så: Hur säger man enklast upp sitt medlemskap?

Sen till alla som är kvar:
- Det är alltid dyrare att köpa en specialbyggd maskin än en standardmodell.
- Det kostar alltid extra att köpa en maskin som är färdig från fabrik.
- Det som är prisvärt för dig är inte alltid prisvärt för mig.
- Det som är prestanda för dig är inte alltid prestanda för mig.

Exempel på respektive punkt:
- Att lyfta ut en produkt och göra en annan bearbetning av denna tar extra resurser. Den måste märkas annorlunda, andra lager/orderrutiner måste fixas, mm.
- Det är för dyrt för mig att lägga ett par timmar på att välja hårdvara, montera ihop och felsöka, ergo jag köper en färdig maskin
- Det är också värt mycket för mig att få en maskin som är färdig, enligt ovanstående, och då är den färdiga burken mer prisvärd för mig än en knippe lösa delar från Komplett
- Prestanda är inte enbart ett mått på antalet klockcykler. Jag ser prestanda i att ha en maskin som har lång batteritid, låg vikt och en trevligt OS.

Förövrigt har jag en mac där man inte kan byta hårddisk, minne, processor eller batteri. Känner jag mig inlåst? NEJ! Får jag saker gjorda? JA!

Trådens bästa inlägg. Bra. Tack

Visa signatur

MacBook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Lustigt då jag har fått intrycket av att det är just dessa människor som kör med UNIX och OSX i störst utsträckning. Dvs personer som faktiskt använder sig av sina datorer dagligen till tex arbete, inte 12 åringar som vill modda burken och lira dota. Jag måste dessutom vara ett undantag på jag älskar teknik och maskiner, man skulle kunna säga att jag lever för det, men har ände en Macbook en en iPhone som jag tycker är riktigt bra. överväger även i iPad för att kunna komma åt dokument och liknande.

Det du säger är totalt skitsnack vilket även du måste förstå om du tänker efter lite. Jag har full förståelse för om folk inte gilla Apple då dem har mycket lustigheter för sig, inte minst låsningar och begränsningar i både hårvara som mjukvara men det hör inge med saken att göra.

Skulle jag köpa en iMac? nej, på stationära vill jag kunna spela och dessutom gillar jag att bygga datorer vilket blir ganska begränsat med en Mac. Skulle min farsa köpa en iMac? absolut! han hatar burkar som krånglar, låter och tar stor plats. OSX har förgyllt hans arbete och höjt effektiviteten märkbart sedan dagen det kom och firman bytte ut sina windowsburkar.

EDIT: det här börjar kännas lite som det har varit med dyra bilar ett tag i det här landet. Köper man en BMW för en miljon får man stå ut med mycket fula blickar och vresiga kommentarer för då har man tydligen gjort något fel. Vissa kan inte förstå varför man köper an Mac andra avskyr Windows som för övrigt ska vara ett av värdens mest hatade företag. men mycket av kritiken är helt obefogad och kommer från folk som inte tänker efter.

Du har uppenbarligen ingen aning hur eller av vilka Apple tjänar pengar på, om du tror att det är den lilla teknikintresserade klicken så lever du i förnekelse. Lite som att påstå att Microsoft tjänar mest pengar på gamers och inte företag när man säljer Office licenser..

Du tror inte det finns en anledning varför Apple tar hutlösa priser på hårdvara och tillbehör? Varför Apple låser in sin plattform? Varför man har monopol ställning? Varför man inte vill att man ska ändra och bygga Apple datorer själv? Varför man försöker göra dom lätta att använda (vilket inte är en negativ punkt förstås?

Är det för att komma åt teknikintresserade? Eller är det för att nå "premium-massan"? Om du drar slutsatsen att Apple riktar in sig till tekniskt begåvade och tjänar stora pengar på dessa så är du ute på tunn is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Du har uppenbarligen ingen aning hur eller av vilka Apple tjänar pengar på, om du tror att det är den lilla teknikintresserade klicken så lever du i förnekelse. Lite som att påstå att Microsoft tjänar mest pengar på gamers och inte företag när man säljer Office licenser.

Jag uppfattade det snarare som "Procentuellt sett inom gruppen, vilken grupp har högst andel Mac-användare?", inte "Vilken är den största gruppen Mac-användare?".

Och min erfarenhet säger mig något liknande, vet väldigt många inom IT och utveckling som kör Mac när de har möjlighet till det. Även om de har "labmaskiner" och "lekmaskiner" hemma så är deras laptop eller primära desktop väldigt ofta en Mac med OS X...

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sahlstrom:

Bör inte nyheterna vara någorlunda objektiva? Att skriva in en brandfackla i första meningen enbart för att starta ett flamewar alternativt argumentera sin åsikt. Sådana saker hamnar i andra artiklar, typ ledare, debatt eller likande. Aldrig personlig åsikt på nyhetsplats, framförallt inte om man säger att man är Sveriges största hårdvarusite.
Samma sak blev gjort nyligen med nyheten om nya iMac.

Så: Hur säger man enklast upp sitt medlemskap?

Sen till alla som är kvar:
- Det är alltid dyrare att köpa en specialbyggd maskin än en standardmodell.
- Det kostar alltid extra att köpa en maskin som är färdig från fabrik.
- Det som är prisvärt för dig är inte alltid prisvärt för mig.
- Det som är prestanda för dig är inte alltid prestanda för mig.

Exempel på respektive punkt:
- Att lyfta ut en produkt och göra en annan bearbetning av denna tar extra resurser. Den måste märkas annorlunda, andra lager/orderrutiner måste fixas, mm.
- Det är för dyrt för mig att lägga ett par timmar på att välja hårdvara, montera ihop och felsöka, ergo jag köper en färdig maskin
- Det är också värt mycket för mig att få en maskin som är färdig, enligt ovanstående, och då är den färdiga burken mer prisvärd för mig än en knippe lösa delar från Komplett
- Prestanda är inte enbart ett mått på antalet klockcykler. Jag ser prestanda i att ha en maskin som har lång batteritid, låg vikt och en trevligt OS.

Förövrigt har jag en mac där man inte kan byta hårddisk, minne, processor eller batteri. Känner jag mig inlåst? NEJ! Får jag saker gjorda? JA!

Håller med Bjolletts, mycket bra inlägg Sahlstrom.

Att göra det svårare för en köpare att byta disk är inget jag försvarar. Dock är detta "hat" mot ett företag extremt löjligt i mina ögon.

Skrivet av Zyriak:

Känner mig som en repad skiva som bara upprepar mig men återigen, att påstå detta tyder enbart på trångsynthet och okunskap. Mac/OSX är ett mycket populärt OS för systemutvecklare, webutvecklare m.fl som definitivt hamnar i gruppen någolunda teknikintresserade. Besök stora utvecklarkonferanser och se själv vilket som är den mest vanliga plattformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Du har uppenbarligen ingen aning hur eller av vilka Apple tjänar pengar på, om du tror att det är den lilla teknikintresserade klicken så lever du i förnekelse. Lite som att påstå att Microsoft tjänar mest pengar på gamers och inte företag när man säljer Office licenser..

Du tror inte det finns en anledning varför Apple tar hutlösa priser på hårdvara och tillbehör? Varför Apple låser in sin plattform? Varför man har monopol ställning? Varför man inte vill att man ska ändra och bygga Apple datorer själv? Varför man försöker göra dom lätta att använda (vilket inte är en negativ punkt förstås?

Är det för att komma åt teknikintresserade? Eller är det för att nå "premium-massan"? Om du drar slutsatsen att Apple riktar in sig till tekniskt begåvade och tjänar stora pengar på dessa så är du ute på tunn is.

Vart påstår jag något annat?

Visa signatur

Permalänk

Jag förstår helt varför man skulle köpa en Apple produkt. Man köper en då man inte vill eller kan lära sig att hantera något med många valmöjligheter och konfigurationer. Det gäller alla Apple produkter, från hårdvaran till mjukvaran. Det är både på gott och ont, beroende på vem du frågar.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Så Mac är datorernas BMW? Ja du har rätt de är datorernas BMW på utsidan men insidan är Trabant.

Permalänk
Medlem

Ingen praktisk skillnad då det ändå varit rätt jobbigt att byta hårddisk i iMac länge och få som skulle pröva sig på det. Dock så har ju minne varit lätt och byta länge och då tycker man hårddisk borde kunna vara det också.

Permalänk
Medlem

Ännu en gång så skaffar Apple ett extra tillfälle att hårdplöja kunderna i stjärten(*), vilket givetvis kommer att förklaras och skyddas av de redan sektinvigda!!

Halleluja!

* Jag ansträngde mig här att förmulera det på ett sätt som inte är alltför vulgärt och förenligt med forumets policy.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Så Mac är datorernas BMW? Ja du har rätt de är datorernas BMW på utsidan men insidan är Trabant.

Det var vad du läste i den där texten?

Men ja du har nog en poäng där. När man köper en BMW så betalar man en del av pengarna för märket, liksom när man köper "en Apple". Finns många Citroenger som kör ifrån motsvarande bilar från BMW men ändå ses BMW som ett bättre märke.

Corevet bygger helt brutala bilar. Deras värsta model kör ifrån i princip all Feraris (finns flera undantag!)och kostar långt under hälften. Vilken bli tar du om båda stod framför dig? Hur kan det komma sig att alla bilar inte kostar exakt lika mycket per hästkraft eller "prestanda enhet" runt en bana?

Den här bjöd du på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Men ja du har nog en poäng där. När man köper en BMW så betalar man en del av pengarna för märket, liksom när man köper "en Apple". Finns många Citroenger som kör ifrån motsvarande bilar från BMW men ändå ses BMW som ett bättre märke.

Corevet bygger helt brutala bilar. Deras värsta model kör ifrån i princip all Feraris (finns flera undantag!)och kostar långt under hälften. Vilken bli tar du om båda stod framför dig? Hur kan det komma sig att alla bilar inte kostar exakt lika mycket per hästkraft eller "prestanda enhet" runt en bana?

Den här bjöd du på.

Du har en bra poäng men det är inte riktigt hästkrafterna som gör hur snabb bilen är. Och Corevet klår inte typ Enzo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Den här bjöd du på.

Du har ju ingen susning vad du snackar om..vilken "värsta modell" syftar du på? Menar du Corvette och Ferrari? Helt off-topic men men..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Jag håller mig till Mac och kommer inte byta till något annat system. Vill jag ha problem kan jag skaffa en win-burk och mecka med så att säga.:P Problem är inget jag vill köpa.:D

Ställer mig frågande till hur länge sedan de som skriver liknande kommentarer som ovan egentligen använda något annat än Mac. Min känsla är att användare av windows haft relativt få problem gentemot tidigare, dvs det har blivit betyyydligt bättre.

Sedan lyser ju Mactänket igenom fint i "skaffa en win-burk". Man skaffar en PC och kör eventuellt Windows eller Linux på den men man är ju INTE låst till det ena eller andra som i Mac-världen

Övrigt: Ser fördelar med bägge systemen beroende på vilken typ av kund man är. Ogillar dock som de flesta onödiga inlåsningar av typen denna tråd handlar om och i slutändan påverkar det mig säkert som kund vad jag väljer att skaffa om man ställer likvärdiga produkter mot varandra.

Permalänk
Medlem

Det är fascinerande att läsa sektmedlemmarnas borförklaringar.

Man motiverar det här med att det på något sätt skulle vara enklare att ha en dator med ett äpple på. Men den här förändringen gör ingeting lättare någon gång, trots allt gör det saker och ting mer besvärliga för den som vill byta hårddisk själv.

Man motiverar att Apples datorer inte riktar sig till hemmameckare. Visst, men produkten blir heller inte bättre för andra användare bara för att möjligheten att byta hårddisk inte ges.

Man motiverar att hemmameckarna är i minoritet på marknaden. Visst, men produkten blir alltså inte bätte för andra användare av att det inte går att byta hårddisken.

Man hävdar att det finns andra företag som gör liknande saker. Visst, men det gör den här saken inte något bättre.

Man poängterar att det inte går att byta hårddisk på en mp3-spelare heller. Visst, men datorhårddiskar är från början konstruerade för att vara utbytbara, och det gör det inte bättre att Apple går in och spärrar den möjligheten.

Jag vet hur det är att leva i förnekelse för jag har själv gjort det. Jag hade rökt i rätt många år och beslutade mig för att sluta. Under ett par månader kunde jag hitta på vilka ologiska argument som helst som inte fungerade för att jag skulle få ta en cigarett till. På samma sätt så hittar sektmedlemmarna på alla möjliga ologiska argument som inte håller för varför det här egentligen är bra för användarna, trots att alla egentligen fattar att det här är dåligt.

Permalänk
Medlem

Sorry för stavningen lite smått på en iPhone som dessutom buggar med sweclockers hemsida ;).

Corvette z06 (som då dessutom inte är en zr1) tex liger inte långt bakom flera (och framför visa) av Ferraris bilar men slås ändå i helt olika prisgrupper och har överlag väldigt olika köpare. Detta på rund av av man har olika kvalitet, olika metoder och olika målgrupper.

Min poäng, som jag tydligen har svårt att få ur mig på rätt sätt ,är iaf att det som klagar här har överlag inte en aning om vad man pratar om, bilar tog jag först upp då jag försökte visualisera irritationen det finns mot folk som är villiga att betala det det lilla extra vilket jag ser som ända anledning till att direkt kasta skit öve hela apple och alls om vill köpa en.

Visa signatur