Trådlöst ljud och bild från mac?

Permalänk

Trådlöst ljud och bild från mac?

Hej jag letar efter en smidig och välljudande anläggning som för över ljud från spotify och ljud + bild från VLC. Har en macbook som eventuellt skall ersättas av en iMac och en TV från samsung (kommer inte ihåg modellnamnet nu, en rödsvart LED 40" ca 2 år gammal).
Är en airport express och apple TV bra lösningar? Eller fungerar det med bara apple tv även för musik? Har förstått att man måste använda airfoil och att det kan vara buggigt? Har också hört att DAC på airporten är dålig, vad är det?
Eller är Audio Pro LV2 trådlösa högtalare för musik och apple tv för film ett bättre alternativ? Hur synkar man då ljudet från filmen?
Sonos finns ju också men jag förstår inte vad den gör som inte airport express gör? Men man kanske slippper airfoil?
Kan väldigt lite om sånt här, letar helt enkelt efter en enkel, liten och diskret samt välljudande musik och filmlösning med så lite sladdar som möjligt!

Permalänk
Entusiast

Tänk på att trådlösa högtalare inte är trådlösa utan att du bara ersätter en signalkabel med en strömkabel.

Apple TV är smidig men den är rätt begränsad. Du har inte alltför imponerade filstöd och den klarar inte högre upplösningar än 720p vilket är lite tråkigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Fick en apple TV i present förra vecka och är stört nöjd! Jag kör ljud från iphonen/ipaden (spotify + "ipoden") till Apple TV dit jag också kopplat mitt högtalarsystem med optiskkabel. från min MBP kör jag hemdelning i itunes men också med airfoil, fungerar förövrigt perfekt!! (en liten delay varje gång man byter låter eller startar/stoppar men det har ju med den trådlösa överföring att göra). med andra ord: apple tv ersätter en airport express på denna punkten.

Med apple tv kan du också streama film. Jag kör en lösning med ett program som heter Airvideo. Jag installerar dess server programvara på min dator och väljer vilka mappar på datorn/nätverket jag vill dela ut. Sedan laddar jag ner appen Airvideo i appstoren på min iphone/ipad. öppnar appen och kan browse:a de mappar jag valt att dela ut. väljer en film och väljer sedan att skicka det till min Apple TV. helt trådlöst och "live conversation" den konverterar alltså alla filerna samtidigt som det skickas till din iOS enhet.

Jag är supernöjd och tycker detta fungerar bra.. annars kan man ju bara konvertera alla videoklipp/filmer man har på dator -> lägga in i iTunes -> köra hemdelning och sen streama allt till Apple TVn.

(nu förutsätter jag att du har en iOS enhet, men klart att du har det, vad skulle du annars ha? )

Hoppas detta ger dig lite kött på benen, lycka till!

Permalänk

Apple TV låter bra! Är det bra kvalitet på ljud och bild? Om jag förstått saken rätt måste man använda airfoil för att streama musik från spotify, funkar det bra? Har en kompis som använder det och har för mig att det hackade ibland.
Fortfarande inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra med högtalare och stärkare, kanske blir vanliga trådbundna ändå och sladdlöst från datorn.

Permalänk

Just det ja vad är systemkraven för Airvideo? Har den första MB med unibody dual core 2,0 med 4GB RAM. Funkar den tro? Lite sugen på en iMAC visserligen...